Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det som var nytt och intressant, var jämförelsen mellan olika länder, hur hårt dom hade drabbats av tidigare influensa-säsonger.
Även genomgången av årstidsvariationer på olika platser var intressant.
I övrigt så handlade videon till stor del om sådan som redan är väl känt, som att det är dom svagaste delarna av befolkningen som har stått för en mycket stor del av dödsfallen.
Du har protesterat mot att jag framställer fakta på ett vinklat sätt. Den här videon handlar i högsta grad om att presentera vinklad statistik, för att driva video-skaparens ståndpunkter. Han är så ivrig att driva sina ståndpunkter, att det stundtals blev irriterande att titta på. Han borde ha utelämnat den arroganta kommentaren ”Sorry guys, science is tough that way”.
Video-skaparens främsta ståndpunkt, är stark fientlighet mot att hejda smittspridningen genom att stänga ner samhällen. Till stor del instämmer jag i den ståndpunkten. Att sätta samhällen i karantän är skadligt för ekonomin och för medborgarna. Min ståndpunkt är att det främsta skyddet mot ett nytt och okänt virus, bör vara att försöka stoppa viruset vid gränsen. Ifall det misslyckas, så bör nästa steg vara att spärra av vissa områden, men inte hela länder.
Samtidigt så tänker jag, att ifall man är så dum att man inte ens försöker stoppa viruset vid gränsen, så ska man inte klaga på att samhället behöver sättas i karantän. Att samhället sätts i karantän, är priset man får betala för att man var dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.
Tack för reflektioner som jag delar till viss del. Det jag har "stört mig" på i dina inlägg är att jag upplever att du gör politik av detta, samt att det självklart är lätt att vara efterklok.
MEN skulle Sverige ha fått ner smittan och död på de svaga och multisjuka åldringarna hade vi bl a behövt göra;
- Stängt Sverige i månadsskiftet jan/feb som första europeiska land. Detta för att köpa oss tid att säkerställa skyddsmaterial och hygienrutiner som inte fanns i åldringsvården. Samt skala upp testning och smittspårning. Införa karantän för 10.000-tals svenskar Var detta realistiskt och görligt? Knappast (Det flög t ex 2 miljoner till och från Arlanda bara i februari.
Hur som helst, jag lärde mig en del nya saker som jag inte visste;
- Vissa länder som haft tydligt underdödlighet 2019 t ex p g a lindrigare influensa blev hårt straffade (T ex Italien, Spanien, Sverige, UK). Dessa länder var i praktiken chanslösa mot denna pandemi om de inte gjort radikala åtgärder långt tidigare (se ovan)
- Norge, Danmark, och Finland hade i motsats till Sverige normal dödlighet eller t o m viss överdödlighet 2019 varför dom hittills drabbades lindrigare i vinter/våras
- Lockdown och munskydd verkar inte ha någon epidemiologisk effekt, däremot kan de negativa effekterna inför kommande vinter och influensasäsong bli negativa
- Pandemin tog egentligen slut i månadsskiftet maj/juni.
- Ökningen vi ser nu i smittade (men väldigt få döda och inlagda på IVA) beror på Casemedic precis det som hände efter svininfluensan. Många av de fall som upptäcks nu är inte ens aktiva
- Dödlighetskurvorna i covid följer exakt influensakurvorna
- Lockdowns är extremt kostsamma, men en mängd negativa kända konsekvenser.
Sverige får alltså i filmen väldigt mkt cred av denne irländske Ivor Cummins (som sedan 1990 titulerar sig biomedicinsk ingenjör), för att inte hängt med i hysterin och paniken. Utan snarare litat på vetenskap och fakta.
Nåväl fortsättning följer....