2020-09-13, 19:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han menade att han fick några ospecificerade automatiska spontana "uppdateringar" på sin dator löpande under natten. Det var alltså när han själv låg och sov, inte datorn.
Menar du att SD:s dator stod påslagen hela kvällen, från ca kl 20 tills han öppnade ett dokument strax efter 23.30?
Finns det människor idag som inte har ställt in strömsparläge på datorn, dvs att skärmen släcker ned efter en viss tid och att själva datorn går in i viloläge eller stänger ned efter en specificerad tidsperiod?
Eller har jag missförstått dig?

Om datorn aktiveras från något slags strömsparläge så borde det hända betydligt mer än att en cache-fil öppnas när han öppnar ett dokument.
Det händer massor i min dator när jag börjar jobba efter att skärm eller datorn varit nedsläckt.
Citera
2020-09-13, 19:33
Medlem
Citat:
Han menade att han fick några ospecificerade automatiska spontana "uppdateringar" på sin dator löpande under natten. Det var alltså när han själv låg och sov, inte datorn.

Jo men det du har sagt är ju att datorn aldrig ” spontan surfar” men om den väcks från viloläge så uppdaterar den ju alla öppna flikar, Det är ju inga nya filer som öppnas på dator vid 2334, det är ju senare pdf filen öppnas.
Citera
2020-09-13, 19:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du att SD:s dator stod påslagen hela kvällen, från ca kl 20 tills han öppnade ett dokument strax efter 23.30?
Finns det människor idag som inte har ställt in strömsparläge på datorn, dvs att skärmen släcker ned efter en viss tid och att själva datorn går in i viloläge eller stänger ned efter en specificerad tidsperiod?
Eller har jag missförstått dig?

Om datorn aktiveras från något slags strömsparläge så borde det hända betydligt mer än att en cache-fil öppnas när han öppnar ett dokument.
Det händer massor i min dator när jag börjar jobba efter att skärm eller datorn varit nedsläckt.
Datorn var påslagen hela kvällen, det ser man av sync.log dit det skrivs med jämna mellanrum under kvällen.

Det som hände 23,34 att var att skärmen startade från viloläget och en öppen flik i webbläsaren uppdaterades. Eller att att SD manuellt uppdaterade fliken i samband med att han öppnade datorn, det är alltså endast spåren av det man ser i cachehistoriken. Oavsett om det var webbläsaren som automatiskt uppdaterade fliken (när locket öppnades) eller om SD manuellt uppdaterade den så ger det samma spår i historiken.

Det händer massor på datorn när den väcks till liv men det är alltså bara laddningen/omladdningen av webbsida som syns i cachehistoriken.
Citera
2020-09-13, 19:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju inte polisens sak att beblanda sig med olika relationskonflikter mellan älskarinnor och äkta män.

Lena var en medelålders, utbildad, flerabarnsmor och inte någon tonåring som polisen skulle ha kunnat hänvisa till en kurator.

Om polisen hade hänvisat Lena till en psykolog skulle hon (och säkert många här) blivit stött. Ändå var det det enda som de skulle ha kunnat göra för henne. För inte ens polisen kunde tvinga SD att gifta sig med Lena.

På direkta frågor (fritt från minnet) svarade hon ju alltid att hon inte ville att polisen skulle göra något. Exempelvis beskrev hon det som någon sorts lek när SD ”stalkade henne genom fönstret” och sen skickade bilderna till henne. Vad ska polisen göra åt det?

Samma sak med nyckeln.

Det verkar snarare som så att Lena vill berätta för någon som skulle lyssna. Alltså hur illa SD behandlade henne, men att hon fortfarande ville ha honom – men fick inte.

Allt det där borde hon ha berättat för någon med rätt utbildning.

Polisen ska ta fast brottslingar inte syssla med relationsrådgivning.

Precis. Men sen blir hon då strax ihjälslagen... Då måste man ju fråga sig om det inte var så att LW sökte hjälp efter bästa förmåga? Eller sökte sig dit där hon trodde hon kunde få svar? Eller vägledning? Eller ett rakt besked som kunde vara upplysande? Man måste förstås kanske också fråga sig om det är nån baktanke eller nån form av försäkring eller trumfkort hon försöker skaffa, för att kunna skjuta ansvaret ifrån sig i en tvist om barnen/orosanmälan eller öppet bråk. Eller om det syftar till utpressning på MGM, så att han ska måla om badrummet åt henne eller vad som kan va aktuellt. Eller helt kallt intentionen att skrämma bort HD. Det är rubbat i så fall men kanske lite råttan på repet från en förvirrad själ som upplever sig på väg att gå under. Och lite bipolärt kanske då. Om det är termen.

Men, man kunde ju möjligen invända att polisen borde ana att det är mer till saken då än vad som kommer lösa sig på vanliga vägar. Och remittera till psykakuten. Eller nåt. Eller föreslå tretti minuter samtal med en jurist. Hon vänder sig nog ändå till polisen för att hon inte har någon att vända sig till. Det borde va värt nåt. Hon är ju liksom vuxen, juridiskt sett.
Citera
2020-09-13, 19:39
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Var har du sett att det skulle vara någon annan gift än SD? "Sno.." verkar inte vilja svara mig på den frågan. Du kanske kan?
Ledsen men jag kan bara namnet på SD men det har ju nämnts i tråden iaf om gifta som ogifta "kandidater" .Och inte allt för länge sen så dök det upp två gifta män som inte ens var hörda av en signatur. Om det är en viktig fråga så tror jag att nötis eller glorius har mer kunskap om vilka som är gifta eller ej.12-15 män iaf enligt SD det sista året men deras status har jag som sagt ingen koll på alls.

Är det någon som kan hjälpa mig att söka fram HD's förhör?
Citera
2020-09-13, 19:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Jo men det du har sagt är ju att datorn aldrig ” spontan surfar” men om den väcks från viloläge så uppdaterar den ju alla öppna flikar, Det är ju inga nya filer som öppnas på dator vid 2334, det är ju senare pdf filen öppnas.
En webbsida uppdateras, det ser du under Chrome Cache Records. Det är en massa javaskript och cssfiler som hämtas från cacheminnet, det är det som syns i historiken.

Coogla på cacheminne, javaskript och cssfiler så förstår du vad jag menar.
Citera
2020-09-13, 19:47
Medlem
Citat:
En webbsida uppdateras, det ser du under Chrome Cache Records. Det är en massa javaskript och cssfiler som hämtas från cacheminnet, det är det som syns i historiken.

Coogla på cacheminne, javaskript och cssfiler så förstår du vad jag menar.

Jo men datorn kan ju starta från viloläge av sig själv så då kan man ju faktiskt inte veta att S öppnade skärmen eller tröck på en knapp eller om det var datorn som gjorde det av sig själv.
Citera
2020-09-13, 19:50
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Ledsen men jag kan bara namnet på SD men det har ju nämnts i tråden iaf om gifta som ogifta "kandidater" .Och inte allt för länge sen så dök det upp två gifta män som inte ens var hörda av en signatur. Om det är en viktig fråga så tror jag att nötis eller glorius har mer kunskap om vilka som är gifta eller ej.12-15 män iaf enligt SD det sista året men deras status har jag som sagt ingen koll på alls.

Är det någon som kan hjälpa mig att söka fram HD's förhör?
HDs förhör
https://minfil.com/h9J0L4c1o7/B2705-18_Aktbilaga_149_F_rh_r_HD_pdf
Citera
2020-09-13, 19:50
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
HDs förhör
https://minfil.com/h9J0L4c1o7/B2705-18_Aktbilaga_149_F_rh_r_HD_pdf
Tack så hemskt mycket
Citera
2020-09-13, 19:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Jo men datorn kan ju starta från viloläge av sig själv så då kan man ju faktiskt inte veta att S öppnade skärmen eller tröck på en knapp eller om det var datorn som gjorde det av sig själv.
Men återigen, IT-forensikern har gett sken av att han på sin dator fått sådant löpande. Det har i tråden spekulerats om ryckiga rörelser och andra mer eller mindre fantasifulla alternativ, vi lägger ditt alternativ till listan som åtminstone teoretiskt möjlig. Dock långt mindre trolig än den förklaring som SD lämnat. Ett sådant "strömsparuppvaknande" händer i så fall bara en gång under 11 timmar, "hata slumpen" som GW lär bruka säga.

Jag brukar referera till den berömda rakkniven

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-13 kl. 20:02.
Citera
2020-09-13, 20:03
Medlem
Citat:
Datorn var påslagen hela kvällen, det ser man av sync.log dit det skrivs med jämna mellanrum under kvällen.

Det som hände 23,34 att var att skärmen startade från viloläget och en öppen flik i webbläsaren uppdaterades. Eller att att SD manuellt uppdaterade fliken i samband med att han öppnade datorn, det är alltså endast spåren av det man ser i cachehistoriken. Oavsett om det var webbläsaren som automatiskt uppdaterade fliken (när locket öppnades) eller om SD manuellt uppdaterade den så ger det samma spår i historiken.

Det händer massor på datorn när den väcks till liv men det är alltså bara laddningen/omladdningen av webbsida som syns i cachehistoriken.

Jag tror S slog ihop en jobbdator när han slutade jobba o tog med den hem och en annan jobbdator stod kvar på jobbet i dockstationen. I alla enheter använder han Chrome och back up sync? Då kan man ju inte se/veta vilken av enheterna som väcker upp och vad de väcks av. Synkningarna görs senare om någon enhet varit avstängd.

S har fjärrstyrt med sin mobil. Helt klart. Han sa själv att han suttit i köket o jobbat med mobilen när han försökt plantera alibi hos grannen.

S har raderat mastningar, platser o nätverk i mobilen. Det gör väl inga oskyldiga. (tack, Honan6 för gräv i FUP)

USB- minnet är nog ngt viktigt som satts in i en synkad enhet (som Hoppsann föreslog) och det reggas i den beslagtagna datorn för att den är i synk. Det är väl därför de beslagtog ett USB-minne på hans jobb. De hoppades att få svar på vad S gjorde efter förhör (teori). Mer finns kvar att grotta i när det gäller det digitala. Helt klart!
Citera
2020-09-13, 20:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Men datorn har ju egna registerfiler, eller vad det heter. Vid sodan av webbläsaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in