2020-09-13, 18:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nu går vi in i den fjärde skolveckan. Infektioner går ner, antalet avlidna obefintligt. När kommer raset?

Svaret har du här under. Det har jag hävdat sedan viruset härjade som värst i Wuhan och hitintills har jag inte behövt att revidera den uppfattningen. Tråkigt nog.

https://imgur.com/fP81qkM
Citera
2020-09-13, 19:01
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I Sverige tidigare i somras.

Det var väl endast några uteserveringar som stängdes efter att miljöförvaltningen kontrollerat trängseln.
Domrestaurangerna fick snabbt öppna igen när dom åtgärdat problemen.
Citera
2020-09-13, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Även Löfvén sa den 3 april att tusentals kommer att dö.

Statsminister Stefan Löfven (S) tror att coronakrisen kommer att pågå i månader. Han räknar med att antalet dödsfall kommer att öka flerfalt innan krisen är över.

– Vi kommer att få räkna de döda i tusental. Det är lika bra att vi förbereder oss på det, säger han till Dagens Nyheter.

Ja, visst var det konstigt! Antagligen hade han fått detta från FHM (var skulle han annars ha fått det ifrån, han kan inte ha hittat på det själv). FHM räknade med alla dessa dödsfall från början. Ingen myndighetsperson i våra grannländer yttrade väl något motsvarande? De gjorde något åt det i stället...
Citera
2020-09-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, visst var det konstigt! Antagligen hade han fått detta från FHM (var skulle han annars ha fått det ifrån, han kan inte ha hittat på det själv). FHM räknade med alla dessa dödsfall från början. Ingen myndighetsperson i våra grannländer yttrade väl något motsvarande? De gjorde något åt det i stället...

Eftersom det dör tusentals vid en lite värre säsongsinfluensa så är det inte särskilt konstigt uttalande.
Citera
2020-09-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom det dör tusentals vid en lite värre säsongsinfluensa så är det inte särskilt konstigt uttalande.

Jo, det är ett j-ligt underligt uttalande av någon som skall ingjuta hopp och styrka i befolkningen. Enligt Anders Tegnell hade man ju inte en aaaaning om att så många skulle dö på våra ålderdomshem. Vem ljuger i så fall?

"Sköter ni er inte, så kommer tusentals att dö." hade varit mer adekvat i så fall, och inte en maktlös utfästelse som stipulerar att det inte spelar någon roll vad medborgarna gör.
Citera
2020-09-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Och vad ska jag nollställa, är högst medveten om vår historia men skulle såklart lära mig mycket mer, ja vi är en fis i universum, en högst komplex varelse som riskerar att hjärntvättas till en kollektiv jättehjärna eller??..nä det tycker jag inte men visst det sker på många håll ochr en farlig riktning
Burzi Du länkade först denna
https://youtu.be/yqc9zX04DXs
Sen denna som jag inte tittat på https://m.youtube.com/watch?v=npjf0uFZBjU
Citera
2020-09-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jo, det är ett j-ligt underligt uttalande av någon som skall ingjuta hopp och styrka i befolkningen. Enligt Anders Tegnell hade man ju inte en aaaaning om att så många skulle dö på våra ålderdomshem. Vem ljuger i så fall?

"Sköter ni er inte, så kommer tusentals att dö." hade varit mer adekvat i så fall, och inte en maktlös utfästelse som stipulerar att det inte spelar någon roll vad medborgarna gör.

Eftersom det dör några tusen i influensa och andra infektioner årligen som folk inte bryr sig ett skvatt om så ser jag inte det som ett konstigt uttalande. Du får tycka vad du vill, så tycker jag vad jag vill. Att folk gjort uppoffringar är tydligt när man ser på hur andra infektionssjukdomar sjunkit till rekordlåga nivåer. Självklart har det spelat en stor roll för covid-19; kurvan i Sverige har likartat utseende med de länder som gjort lock-down vilket tyder starkt på att distansering, hygien och stanna hemma vid minsta symtom fungerar. Antalet döda relaterat till andra saker ffa timing av åtgärder i förhållande till hur många smittade som kom i landet/regioner från start.
Citera
2020-09-13, 19:38
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige, som saknar masktvång, har senaste veckan haft i snitt 24,0 nya smittade per 100.000 invånare.

Motsvarande siffra för Spanien, som har masktvång, är 270,7 per 100.000 invånare.
Borde om nåt ta död på den där diskussionen en ggn för alla. Var i Andalucien i somras (hyrde hus och träffade färre folk där än hemma under 10 dagar). De ggr man åkte till affären eller stranden var det mask på. Kan säga att jag nog ALDRIG pillat mig i ansiktet så mycket som jag gjorde med mask i nyllet.

Det är endast effektivt om man använder det rätt och har rätt grejer. Kleti o pleti är inte utbildade på detta och har inte rätt grejer. Tror mer att det ökar spridningen om nåt. Vilket dessa siffror också pekar på.
Citera
2020-09-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men för i helvete. Och Aftonbladet ska ha stryk som tar upp detta dom en nyhet. Det är rena spekulationer (eller hypotes som det heter på vetenskapiska). Det är inte en artikel i en vetenskaplig tidsskrift, det är en kolumn/kommentar fritt skriven av skribenterna.

Nej, det är ingen spekulation att lägre virusmängd kan ge att mindre allvarligt sjukdomsförlopp och vice versa.

Använda dina två hjärnceller för en gång skull.

/Fänrik Tvål
Citera
2020-09-13, 19:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det var den jag tänkte på, återkom gärna med dina reflektioner och tankar

Det som var nytt och intressant, var jämförelsen mellan olika länder, hur hårt dom hade drabbats av tidigare influensa-säsonger.

Även genomgången av årstidsvariationer på olika platser var intressant.

I övrigt så handlade videon till stor del om sådan som redan är väl känt, som att det är dom svagaste delarna av befolkningen som har stått för en mycket stor del av dödsfallen.

Du har protesterat mot att jag framställer fakta på ett vinklat sätt. Den här videon handlar i högsta grad om att presentera vinklad statistik, för att driva video-skaparens ståndpunkter. Han är så ivrig att driva sina ståndpunkter, att det stundtals blev irriterande att titta på. Han borde ha utelämnat den arroganta kommentaren ”Sorry guys, science is tough that way”.

Video-skaparens främsta ståndpunkt, är stark fientlighet mot att hejda smittspridningen genom att stänga ner samhällen. Till stor del instämmer jag i den ståndpunkten. Att sätta samhällen i karantän är skadligt för ekonomin och för medborgarna. Min ståndpunkt är att det främsta skyddet mot ett nytt och okänt virus, bör vara att försöka stoppa viruset vid gränsen. Ifall det misslyckas, så bör nästa steg vara att spärra av vissa områden, men inte hela länder.

Samtidigt så tänker jag, att ifall man är så dum att man inte ens försöker stoppa viruset vid gränsen, så ska man inte klaga på att samhället behöver sättas i karantän. Att samhället sätts i karantän, är priset man får betala för att man var dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.
Citera
2020-09-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nämn ett land som skött det sämre.

Din jämförelse är för övrigt gravt olustig.. Nästan så jag undrar om du lider av någon diagnos.

Vi har folk inom vården i familjen, varav en ingift som är överläkare på ett sjukhus.

Du behöver verkligen inte tro på det eller ta till dig det. Men det är väl uppenbart för dom flesta som inte har tegnells balle i munnen att det myglas och fuskas hejvilt.

Vi kan väl ta Spanien, Italien och Iran för att nämna några och slå in öppna dörrar...

Nu börjar du bli tråkig och försöker använda någon halvtaskig härskarteknik, tyck gärna att min jämförelse är dålig men bemöt det då och använd inte personliga påhopp.

Återigen hänvisar du till vänner och släktrelationer för att hävda dina teser, intressant då du inte har en aning om vilken insyn eller bakomliggande kunskap jag har i detta.

Det sista stycket är så oseriöst att jag inte ens tänker kommentera det.
Citera
2020-09-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det vara så, att smittspridningen gått ner så mycket i Sverige, på grund av att många svenskar haft "tysta" infektioner vid det här laget? Alltså med inga symptom, eller så lätta symptom att de inte brytt sig om att söka läkare (och bli testade)? Att vi faktiskt HAR flockimmunitet nu? Önskar att FHM skulle dra till med en mass-antikroppscreening nu (innan antikropparna hinner försvinna ur blodet), så att man fick svar på detta. (Man kan ju fördubbla andelen med antikroppar, för att få med även dom som har T-cellsimmunitet men inga antikroppar.)

Åtminstone har "rätt" grupper immunitet. Jag blir allt mer övertygad om detta för varje dag som går. Smittan i Danmark och Norge sprids med stor sannorlikhet av etniska minoriteter likt vi såg i Sverige under våren. Somalierna i Århus kommer jag spontant att tänka på. Stora delar av våra mest utsatta grupper, dvs invandrarna i typ Rinkeby, är redan immuniserade. Jag tror att fallen kommer öka men inte nödvändigtvis att det kommer ge utslag på vården i Sverige. "Våra" somalier och syrianer har redan gått igenom detta och då sjunker vårdbehovet. Etniska svenskar får sällan ett allvarligt sjukdomsförlopp. Orosmolnet är Rosengård som haft väldigt låg smittspridning under våren mig veterligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in