2020-09-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har du någon studie som bekräftar dödligheten bättre?

om hur dödligheten såg ut i mars? nä

men datan blir bättre och bättre

och det kryper neråt.
Citera
2020-09-13, 13:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att du kallar resultat av antikroppsstudier vid svenska sjukhus och vårdboenden, samt WHO:s rekommendationer för "konspirationsteorier" och "fantasier" säger nog mer om dig än om mig faktiskt.

Som jag sagt tidigare. Du behöver nog konsumera information från andra håll än enbart från "partiet" och FHM. Din bild känns inte helt objektiv för att uttrycka sig milt...

Fast resultatet på t.ex ett sjukhus, eller t.o.m en del av ett ett sjukhus säger ju ingenting om hur det står till med hela landet, speciellt när det rör sig om en klustersmitta.

Självklart så känner jag till att det finns asymtomatiska fall. Vi har t.ex ett sådant på min arbetsplats, bekräftat med antikroppstest. Hittills fyra bekräftade fall där, varav ett med allvarliga symptom, (vårdades på IVA, dock ej i respirator), och ett asymtomatiskt. Några till har inte testat sig, eller inte hunnit fått svar, (vad jag vet).

Att inte WHO uppmanat, speciellt de fattigaste länderna med sårbara barn som riskerar svälten om distribution och annat inte fungerar, att tänka efter och inte slå till med storhammaren när det kommer till smittskyddsåtgärder, som t.ex lockdown och stängda gränser, påminner i alla fall om en möjlig konspiration där kinesiska pengar är inblandade.
Citera
2020-09-13, 13:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hehe, att du dragit den slutsatsen har nog ingen, och då menar jag ingen, i denna tråd missat . Du och många andra har ju lagt ner manår av obetalt arbete i denna tråd för att komma fram till just den specifika slutsatsen om och om igen...
Ganska enkelt att göra det. Här har du kurvorna för dödligheten i absoluta tal. Jag vet inte hur man ska kunna komma fram till någon annan slutsats:

Daily new confirmed COVID-19 deaths

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&year=late st&country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric =location&pickerSort=asc

Du får gärna förklara det för mig.
Citera
2020-09-13, 13:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Vaddå överens du skriver att dödligheten ligger på någon promille förutom för riskgrupper och äldre det är jag inte med på alls och Fhm är ibte en myndighet jag har speciellt stort förtroende för, inte alls.

Ok, ge mig då ett enda litet argument för varför jag skulle ha minsta förtroende för dig?
Citera
2020-09-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kanske har du rätt, men hur förklarar du ökad smitta med lägre inläggningar på IVA och lägre dödlighet?
I början hade man ingen aning om hur patienter skulle behandlas. När jag hade Covid så hade man precis börjat med att ta in misstänkta för att kolla syresättningen, det var I slutet av maj. Innan dess så hann folk bli dödssjuka innan de ens fick komma till sjukhuset. Numera tar man in folk på covid-avdelning och behandlar dem proaktivt om de visar försämringar. Detta gör att patienterna inte ens hamnar på IVA.

En game changer var når man började använda cortison preparat proaktivt på de sjukare patienterna som riskerade att hamna på IVA,, då hamnade plötsligt väldigt få av dem på IVA.
Citera
2020-09-13, 14:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ursäkta att jag frågar men hur kan man så envetet försvara FHM och påstå att de inte gick in för flockimmunitet samtidigt som man erkänner att man inte tagit del av deras interna mailkonversation?

Det är ytterst anmärkningsvärt och visar på att du sticker huvudet i sanden för det som du inte vill se.

Jag tycker ingen, speciellt inte massmedia, skall ta del av en myndighets interna mejlkonversation, så vida man inte får fram att ett brott har begåtts. För en sådan konversation måste få ske, innan policy beslut. Den interna diskussionen måste få gå fram och tillbaka, sedan kan ju massmedia kritisera den policy som man slutgiltigt kommit fram till.

Eftersom Britton och den förre detta statsepidemiolog, hur som helst, gått ut offentligt med överdrivna uttalanden om flockimmunitet, så var det extra ointressant att läsa "skvallret".
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Norge har nu passerat Sverige vad gäller antal smittfall i befolkningen. Enligt den senaste uppdateringen från den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC registrerades 24,8 fall per 100 000 invånare under den senaste 14-dagarsperioden, medan motsvarande tal i Sverige låg på 24,0.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-13/hogre-smittal-i-norge-an-i-sverige

#Avgå Solberg
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Kan det vara så, att smittspridningen gått ner så mycket i Sverige, på grund av att många svenskar haft "tysta" infektioner vid det här laget? Alltså med inga symptom, eller så lätta symptom att de inte brytt sig om att söka läkare (och bli testade)? Att vi faktiskt HAR flockimmunitet nu? Önskar att FHM skulle dra till med en mass-antikroppscreening nu (innan antikropparna hinner försvinna ur blodet), så att man fick svar på detta. (Man kan ju fördubbla andelen med antikroppar, för att få med även dom som har T-cellsimmunitet men inga antikroppar.)

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I början hade man ingen aning om hur patienter skulle behandlas. När jag hade Covid så hade man precis börjat med att ta in misstänkta för att kolla syresättningen, det var I slutet av maj. Innan dess så hann folk bli dödssjuka innan de ens fick komma till sjukhuset. Numera tar man in folk på covid-avdelning och behandlar dem proaktivt om de visar försämringar. Detta gör att patienterna inte ens hamnar på IVA.

En game changer var når man började använda cortison preparat proaktivt på de sjukare patienterna som riskerade att hamna på IVA,, då hamnade plötsligt väldigt få av dem på IVA.

Ja, och det var bland annat den tiden - att lära sig av läkare i andra länder hur man ska behandla covid 19-sjuka - som vi skulle ha kunnat köpa med en lockdown. Jag kommer alltid att hävda, till slutet av min levnad, att det var oacceptabelt att inte sätta vakter vid gränserna och karantänkrav då i början. Att vi släppte in en helt ny sjukdom, som ingen visste ett dyft om hur den skulle behandlas, här. Fast vi var varnade och hade kunnat stoppa inflödet av smittan.
Citera
2020-09-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Klart det muterar och har förmodligen redan gjort det till snällare variant

Muterar ja, men väldigt små mutationer hittills. Jag tror det finns fyra huvudsträngar numera. Detta är dock inte mutationer som har särskilt mycket med hur sjuk man blir eller hur mycket det smittar.

Det enda som driver ett virus att bli mildare är att det då smittar ner. Som jag skrev så smittar redan detta viruset till över 50% när folk inte ens har symtom. Detta viruset är på det viset redan rätt så optimalt. Det är väldigt få som blir allvarligt sjuka också.

Notera att ett virus kan bli aggressivare också. Man tror att den mycket dödliga andravågen av spanska sjukan blev så aggressiv för att de sjukaste drogs tillbaka från fronten och att de därmed kunde smitta fler än de som stannade vid fronten. Dvs, man förädlade aggressivitet i sjukdomen.

Hur viruset utvecklas handlar bara om matematiska sannolikheter. Den förändring som är gynnsam för spridning sprider sig och överlever, därmed så gynnas effektiv spridning oavsett om viruset är aggressivt eller inte.

I detta fallet med SARS-CoV-2 så är viruset effektivt på att sprida sig redan, så frågan man måste ställa sig är om en snällare variant kommer att vara så mycket effektivare på att sprida sig så att den tar över. Den behöver då ha ett mycket högre R-talbän det vanliga viruset för att det skall gå snabbt...
Citera
2020-09-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Så. Nollställ era hjärnor och tänk om:

https://www.youtube.com/watch?v=npjf0uFZBjU
Och vad ska jag nollställa, är högst medveten om vår historia men skulle såklart lära mig mycket mer, ja vi är en fis i universum, en högst komplex varelse som riskerar att hjärntvättas till en kollektiv jättehjärna eller??..nä det tycker jag inte men visst det sker på många håll ochr en farlig riktning
Citera
2020-09-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det vara så, att smittspridningen gått ner så mycket i Sverige, på grund av att många svenskar haft "tysta" infektioner vid det här laget? Alltså med inga symptom, eller så lätta symptom att de inte brytt sig om att söka läkare (och bli testade)? Att vi faktiskt HAR flockimmunitet nu? Önskar att FHM skulle dra till med en mass-antikroppscreening nu (innan antikropparna hinner försvinna ur blodet), så att man fick svar på detta. (Man kan ju fördubbla andelen med antikroppar, för att få med även dom som har T-cellsimmunitet men inga antikroppar.)

Ja, och det var bland annat den tiden - att lära sig av läkare i andra länder hur man ska behandla covid 19-sjuka - som vi skulle ha kunnat köpa med en lockdown. Jag kommer alltid att hävda, till slutet av min levnad, att det var oacceptabelt att inte sätta vakter vid gränserna och karantänkrav då i början. Att vi släppte in en helt ny sjukdom, som ingen visste ett dyft om hur den skulle behandlas, här. Fast vi var varnade och hade kunnat stoppa inflödet av smittan.

Jag håller i stort sett med. Men det hade räckt med att sätta alla resenärer i karantän och att ett par veckor tidigare rekommendera hemarbete.

Nu ville man ju dock vid den tiden smitta folk i lagom takt utifrån de läckta mailen...
Citera
2020-09-13, 14:10
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Österrike: Andra vågen har börjat! - Nya åtgärder införs på måndag

Imponerande agerande av Österrike och förbundskansler Kurz. Tydlig kommunikation till befolkningen och han säger sanningen. Kurz är ingen fegis som leker kurragömma. Han hade kunnat tona ned och blåljuga för befolkningen. Bra att Österrike inte valt strategin stoppa huvudet i sanden inför andra vågen.

Austria 'experiencing start of second wave'
Citat:
Austria is experiencing the start of a second wave of coronavirus infections, its chancellor said today, as cases rise in line with other EU countries.
From Friday to Saturday, the Alpine nation of nearly 9 million people reported 869 new cases – more than half of those in the capital Vienna.
“What we are experiencing is the beginning of the second wave,” chancellor Sebastian Kurz said in a statement, appealing to the population to stick to anti-virus measures and reduce social contacts.
He warned that 1,000 cases per day would be reached soon.
Austria has so far been able to avoid the brunt of the global health crisis. Total coronavirus infections stand at more than 33,000 with about 750 deaths.
On Friday, Kurz announced the government would extend mandatory mask-wearing and impose new restrictions on events from Monday.
Masks will be compulsory in all shops and public buildings, in addition to places where they must already be worn, such as supermarkets and public transport.
The conservative leader has warned the government could introduce further measures if cases kept rising but would try to avoid a repeat of the lockdown imposed in March, which entailed severe restrictions on movement and the closure of shops and restaurants.

källa guardian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in