2020-09-13, 14:11
Medlem
arbetets avatar
Här tycker Anders Tegnell att det ska bli spännande at se hur det utvecklar sig när Tom Britton ska undersöka vad som händer när storstadsbefolkningen från Stockholm blandar sig med landsbygdsbefolkningen på Gotland under sommaren (bild):

https://pbs.twimg.com/media/EhyvCBuWkAUZmxC?format=jpg&name=900x900

Jävla psykopater!
Citera
2020-09-13, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-13/hogre-smittal-i-norge-an-i-sverige

#Avgå Solberg
En liten jämförelse med dödstalen i absoluta siffror:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&year=late st&country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric =location&pickerSort=asc

Solberg for president in Sweden!
Citera
2020-09-13, 14:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Antar att du redan fått svar på denna direkta felaktighet. Vad får du ut av att sitta och sprida direkta lögner i tråden? Skärp till dig, men du kanske gillar att göra bort dig själv och uppfattas som ett skämt? Sen i början på juli har Sverige haft en tydlig underdödlighet.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Vi hade också en tydlig underdödlighet månader innan pandemin bröt ut i Sverige, därav att Sverige under den värsta pandemin i april-maj blev extra hårt straffat gällande avlidna i jämförelse med t ex våra grannländer. Dessa länder hade istället en överdödlighet innan covid-utbrottet, vilket gjorde att de hittills inte drabbats lika hårt
Är du ny här i tråden? Hur kan du ha missat denna diskusion som vi har utrett hur många gånger som helst? Ska du argumentera mot SCBs data? Vad ska du komma med för argument då? Att dom räknar fel?

SCB brukar släppa en ny excelfil varje måndag, så vi kommer få en ny att jämföra med imorgon. Men nu idag söndag så tar du genast och laddar ner den här filen:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Gå in i excelboken till fliken 'Tabell 1'. Gå till en tom cell och skriv in formeln: =SUMMA(G221:G241) - SUMMA(H221:H241)
Då får du över/underdödligheten för de tre första veckorna av augusti.

Sen går du till en annan tom cell och skriver in formeln =SUMMA(G221:G251) - SUMMA(H221:H251) som visar den relativa dödligheten för augusti, baserad på den data som finns tillgänglig nu.

Ta dig gärna tid att göra det här nu bums och skriv ett inlägg där du berättar vad du räknade fram för resultat.
Citera
2020-09-13, 14:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Österrike: Andra vågen har börjat! - Nya åtgärder införs på måndag

Imponerande agerande av Österrike och förbundskansler Kurz. Tydlig kommunikation till befolkningen och han säger sanningen. Kurz är ingen fegis som leker kurragömma. Han hade kunnat tona ned och blåljuga för befolkningen. Bra att Österrike inte valt strategin stoppa huvudet i sanden inför andra vågen.

Austria 'experiencing start of second wave'

källa guardian

Det är jättebra om du lägger ut länkar när du citerar! Artikeln kommer inte alltid att ligga på första sidan.
Citera
2020-09-13, 14:16
Medlem
Danmarks lørdag+søndag tal:

2 døde
674 nye smittede (54371 personer testet)
+3 på hospitalet, -3 på intensiv.
Citera
2020-09-13, 14:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-13/hogre-smittal-i-norge-an-i-sverige

#Avgå Solberg

Norge har väl öppnat upp nu efter restriktioner? Kan man hävda att öppna upp inte fungerar? ;-)
Citera
2020-09-13, 14:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Antar att du redan fått svar på denna direkta felaktighet. Vad får du ut av att sitta och sprida direkta lögner i tråden? Skärp till dig, men du kanske gillar att göra bort dig själv och uppfattas som ett skämt? Sen i början på juli har Sverige haft en tydlig underdödlighet.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Vi hade också en tydlig underdödlighet månader innan pandemin bröt ut i Sverige, därav att Sverige under den värsta pandemin i april-maj blev extra hårt straffat gällande avlidna i jämförelse med t ex våra grannländer. Dessa länder hade istället en överdödlighet innan covid-utbrottet, vilket gjorde att de hittills inte drabbats lika hårt

Tänker du på den där underdödligheten som FHM själva anser inte betyder särskilt mycket som mått?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bekraftade-coronadodsfall-ger-inte
Citera
2020-09-13, 14:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det vara så, att smittspridningen gått ner så mycket i Sverige, på grund av att många svenskar haft "tysta" infektioner vid det här laget? Alltså med inga symptom, eller så lätta symptom att de inte brytt sig om att söka läkare (och bli testade)? Att vi faktiskt HAR flockimmunitet nu? Önskar att FHM skulle dra till med en mass-antikroppscreening nu (innan antikropparna hinner försvinna ur blodet), så att man fick svar på detta. (Man kan ju fördubbla andelen med antikroppar, för att få med även dom som har T-cellsimmunitet men inga antikroppar.)

Ja, och det var bland annat den tiden - att lära sig av läkare i andra länder hur man ska behandla covid 19-sjuka - som vi skulle ha kunnat köpa med en lockdown. Jag kommer alltid att hävda, till slutet av min levnad, att det var oacceptabelt att inte sätta vakter vid gränserna och karantänkrav då i början. Att vi släppte in en helt ny sjukdom, som ingen visste ett dyft om hur den skulle behandlas, här. Fast vi var varnade och hade kunnat stoppa inflödet av smittan.

Lol, kul att "alarmisterna" nu börjat skriva om immuniteten hos befolkningen, samt svalt Folkhälsomyndighetens ej bevisade skattning om att upp till hälften av de "som egentligen är immuna är det genom T-cells immunitet. För nu finns det en isländsk studie som motsäger det. 90 procent av de som haft en covid-19 infektion utvecklar antikroppar.

Hur stor andelen assymptomatiska är vet man ej. Baserat på min egen erfarenhet att ha varit en del av ett smittkluster så uppskattar jag andelen asymtomatiska till mellan 10 och 20 procent av alla covid-19 fall. Men min gissning är just en gissning. Vi vet heller inte hur smittsamma de asymtomatiska är. En asymptomatisk superspridare är naturligtvis livsfarlig. Lika så en sådan under inkubationstiden.

Jag tror att jag blev smittad av en sådan. Det räckte att vederbörande vände sig om för att prata med mig, och kom lite för nära jämfört med en och en halv meter. Så viss fog kan det finnas för att kritisera Folkhälsomyndighetens råd om att "stanna hemma när du känner dig sjuk. Å andra sidan så har vi ändå en låg smittspridning trots en sådan brist i rekommendationerna. Det jag ev. råkade ut för kan ju ha varit ett specialfall i ändarna av normalfördelning.
Citera
2020-09-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En av mina slutsatser är att vi misslyckades med det mesta i jämförelse med våra grannländer.

Vi har självklart misslyckats att skydda våra äldre, skulle dessa ha skyddats hade vi behövt göra saker i början på året (utbildat i hygien, säkerställt skyddsutrustning, stängt av äldreboenden o s v o s v)

Mina slutsatser utifrån denna objektiva och vetenskapliga filmen är; (lånar dessa av skribenten Beaver tror jag det är)

*Lockdown och munskydd har ingen epidemiologisk effekt
* Sverige, Spanien, UK har drabbats hårdare av covid pga stor underdödlighet 2019
* Norge, Danmark och Finland hade i motsats till Sverige en normal dödlighet 2019. Ungern hade stor överdödlighet 2019.
* Ökningen vi ser nu består av massiv (panik)testning. Många av e upptäckta fallen nu är inte ens aktiv smitta.
* Dödlighetskurvorna i covid följer exakt influensakurvorna. Influensakurvorna ser olika ut i olika tropiska zoner. Därav att USA sett en tydlig 2:a våg, de har flera tropiska zoner.

Lägger till lite mer utifrån filmen: Detta kan bli större negativa effekter på lite längre sikt med dessa panikstängningar i områden som; folkhälsa, vårdskulder, arbetslöshet, psykologis ohälsa o s v
Citera
2020-09-13, 14:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så då håller du med FHM och deras studie som säger att dödligheten är 0,6%?

Tja, jag får väl hålla mig tills pandemin är över. Då hoppas jag att det, i slutändan, blev en ännu lägre dödlighet, typ 1 till 2 promille.
Citera
2020-09-13, 14:32
Medlem
Citat:
Tänker du på den där underdödligheten som FHM själva anser inte betyder särskilt mycket som mått?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bekraftade-coronadodsfall-ger-inte

Ser man på Sveriges kurva vad gäller avlidna och jämför med tidigare år så kan man konstatera att vi hade en period om ett antal månader under 2019 och i början på 2020 med underdödlighet. Sen kom pandemin med tydlig överdödlighet i framförallt april-juni, och därefter har vi underdödlighet igen sen dess
Citera
2020-09-13, 14:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Norge har väl öppnat upp nu efter restriktioner? Kan man hävda att öppna upp inte fungerar? ;-)
Gränserna är ju fortfarande halvstängda. Resa till rött område så hamnar du i karantän efter hemresan. Ändå lyckas de få ökande antal smittade. Vi har ju matats i den här tråden hur Norge har gjort allt rätt - ändå stiger siffrorna nuförtiden. Så vad gjorde de för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in