2020-09-13, 12:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad då, skulle jag respekterar dina fantasier och din förvridna konspiratoriska sk."verklighetsbeskrivning"?

Att du kallar resultat av antikroppsstudier vid svenska sjukhus och vårdboenden, samt WHO:s rekommendationer för "konspirationsteorier" och "fantasier" säger nog mer om dig än om mig faktiskt.

Som jag sagt tidigare. Du behöver nog konsumera information från andra håll än enbart från "partiet" och FHM. Din bild känns inte helt objektiv för att uttrycka sig milt...
Citera
2020-09-13, 12:39
Medlem
Citat:
Jag tror nog att vi är ganska överens. Slutgiltig dödlighet vet vi först efter pandemin. Innan dess så håller jag mig till Folkhälsomyndighetens skattning. Absolut mer försiktighet med de svaga grupperna och, om det funnits sådana möjligheter, proaktivt agerande, (dock ej vad gäller barn, (0-15 år), som inte driver smittspridningen.
Vaddå överens du skriver att dödligheten ligger på någon promille förutom för riskgrupper och äldre det är jag inte med på alls och Fhm är ibte en myndighet jag har speciellt stort förtroende för, inte alls.
Citera
2020-09-13, 12:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
PCR-testerna replikerar väl DNA vare sig det är "aktivt" eller ej?
Jag kan för lite om testerna, det jag vet är att man ska testa sig inom 2-3 dagar efter första symptom, annars blir resultatet osäkert.
Citera
2020-09-13, 12:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstod vad jag menade. Vi provar en gång till; Folk har lärt sig att följa FHMs rekommendation att stanna hemma vid minsta symptom, vilket också självklart gäller skolvärlden och vabbning (som inlägget handlar om). Jag har själv 2 barn i skolåldern och dessa skolor är stenhårda vad gäller att ej lämna barn med symptom.

Hoppas du förstår nu
Visst men hur förklarar det att förkylningar spruds som en löpeld nu? Du skrev ju även att folk lärt sig ta ansvar vilket jag tolkade som att du även menade avstånd samt tvätta händerna?
Citera
2020-09-13, 12:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag har inte studerat den mailkonversationen. I samma stund som jag förstod att vissa utomstående personer varit inblandade, så visste jag att just dessa skulle komma med överdrifter vad gäller flockimmunitet.

Självklart skall Folkhälsomyndigheten, liksom alla andra myndigheter, t.ex IVO och Socialstyrelsen stå till svars för ev. fel vad gäller corona hanteringen.
Ursäkta att jag frågar men hur kan man så envetet försvara FHM och påstå att de inte gick in för flockimmunitet samtidigt som man erkänner att man inte tagit del av deras interna mailkonversation?

Det är ytterst anmärkningsvärt och visar på att du sticker huvudet i sanden för det som du inte vill se.
Citera
2020-09-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst men hur förklarar det att förkylningar spruds som en löpeld nu? Du skrev ju även att folk lärt sig ta ansvar vilket jag tolkade som att du även menade avstånd samt tvätta händerna?

Förkylningarna sprids alltid den här tiden på året, inget nytt under solen.
Vi får se om det blir en andra Corona våg i höst.
Citera
2020-09-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Sluta uttala dig så säkert om saker som ingen vet än. Du skriver att dödligheten ligger på xxxpromille %??? Vet man ens det, vi är knaske inte ens halvvägs ipandemin, man kan ana dödligheten men den är högst osäker för så otroligt många faktorer påverkar utgången för varje individ. Forskarna vet mer och mer för varje dag, bättre behandlingsmöjligheter vilket kommer rädda många liv och sänka dödligheten men hur det slutar är det ju ingen som vet alls och inte dödligheten heller, okej?
Flockmentalitet? Anser själv att Fhm är högst inskränkta som inte ens lyssnat på andra instanser eller omvärlden de har agerat högst nonchalant hela vägen. Är själv emot lockdown, men mer försiktighet om de svaga grupperna ich proaktivt agerande.

Så. Nollställ era hjärnor och tänk om:

https://www.youtube.com/watch?v=npjf0uFZBjU
Citera
2020-09-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ser man historiskt på hur virus utvecklas så handlar det nästa uteslutande om att det muterar till en lindrigare variant. Detta för att viruset ska överleva. Det vill ju s a s inte ta död på sina värdar.

Det övriga håller jag med om.
Detta viruset har dock egenskaper som gör att det inte behöver mutera för att fortsätta spridas. Den asymptomatiska och presymptomatiska spridningen är så stor att den till och med dominerar, dvs sannolikheten för en tidig mutation mot det mildare slaget är relativt liten.
Citera
2020-09-13, 12:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag tror nog att vi är ganska överens. Slutgiltig dödlighet vet vi först efter pandemin. Innan dess så håller jag mig till Folkhälsomyndighetens skattning. Absolut mer försiktighet med de svaga grupperna och, om det funnits sådana möjligheter, proaktivt agerande, (dock ej vad gäller barn, (0-15 år), som inte driver smittspridningen.

Så då håller du med FHM och deras studie som säger att dödligheten är 0,6%?
Citera
2020-09-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Förkylningarna sprids alltid den här tiden på året, inget nytt under solen.
Vi får se om det blir en andra Corona våg i höst.

Att förkylningar ändå sprids effektivt kan ju antas vara för att det i huvudsak är barn som sprider dessa. Det innebär att öppna skolor och förskolor leder till stor smittspridning.

Förkylningar sprids uppenbarligen mer effektivt än SARS-CoV-2
Citera
2020-09-13, 13:16
Medlem
Om FHM hade gått in för snabb flockimmunitet hade de väl för helvete inte satt in de hårdaste åtgärderna i Sverige någonsin(?) och i princip fått ner spridningen till minimum.
Citera
2020-09-13, 13:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Dödligheten beror nästan helt hur väl man lyckats med att hålla smittan borta ifrån det äldre äldre. Här har Spanien t.o.m lyckats sämre än Sverige.

Nej, tack vare att det rör sig om en klustersmitta så krävs det att en väldigt stor andel av befolkningen blivit immuna emot covid-19 för att smittspridningen skall minska rejält av den orsaken.

Spaniens problem är att politikerna och myndigheterna behandlat folk som barn, istället för att, som i Sverige, behandla folk som rationellt tänkande vuxna. Därför följer människorna, i Spanien, i motsats till svenskarna, i praktiken, inte anvisningarna ifrån sina myndigheter och politiker. Och munskydd till allmänheten hjälper inte emot sådant. Lägg där till generationsboende och massor av turister, (nåja), så har du situationen i Spanien i ett nötskal.
Vad fantiserar du om? Ena gången säger man att Sveriges höga dödstal beror på att vi inte lyckades skydda de äldre-äldre, nu är tydligen andra länder sämre. Ja, faktiskt så är ett land sämre nämligen Norge procentuellt.

Nej, det finns inga större skillnader mellan länderna när det gäller dödligheten. Åtminstone inte i Europa.

Bättre kan du!

På tal om flockimmunitet ser vi nu också en märkbar ökning av smittade i Italien, Belgien och UK. Alla med värre siffror än oss i antal döda.

Inga vikingar där, eller?
Senast redigerad av arbetet 2020-09-13 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in