2020-09-12, 20:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
låter som du tror att vaccinen kommer vara farligare än sjukdomen?
Givetvis en av vaccin vägrarna.
Citera
2020-09-12, 20:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Återstår att se om det är så smart med ett virus som dödar upp till 1% av de insjuknade och kräver sjukhusvård för var 20:e som blir smittad.
Citera
2020-09-12, 20:45
Medlem
Micke090s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Väldigt intressant. Men gissar att många här inte vill lyssna på det här. Krävs drygt 30 minuter av oavbrutet fokus.
Alla borde vara tvungen att titta på den här videon.
Senast redigerad av Micke090 2020-09-12 kl. 20:48.
Citera
2020-09-12, 20:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det räcker om alla 0-49 vaccinerar sig så uppnår vi flockimmunitet på över 60%

Då skyddar vi även äldre som kanske vaccinet inte verkar så bra på.

Alltså obligatoriskt vaccin till alla upp till 50 så är det fixat.

Jag är 50+ och ställer gärna upp för att öka andelen vaccinerade.

Hur gör du?
Vägrar vaccin?
För gruppen 0-49 år är nog vaccinet farligare an viruset, så det vore katastrofalt oetiskt att tvångsvaccinera dessa åldersgrupper. Hur kan man ens föreslå något så dumt? Så typiskt att de äldre (som du själv) är så villiga att offra de yngre bara för er egen själviska bekvämlighets skull. Fy skäms!
Citera
2020-09-12, 20:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke090
Väldigt intressant. Men gissar att många här inte vill lyssna på det här. Krävs drygt 30 minuter av oavbrutet focus.
Alla borde vara tvungen att titta på den här videon.

Slutsatser som inte går hem hos munskyddskramarna och lockdownrun**rna.

* Epidemin var över i maj
*Lockdown och munskydd har ingen epidemiologisk effekt
* Sverige, Spanien, UK har drabbats hårdare av covid pga stor underdödlighet 2019
* Norge, Danmark och Finland hade i motsats till Sverige en normal dödlighet 2019. Ungern hade stor överdödlighet 2019.
* Ökningen vi ser nu består av massiv (panik)testning. Många av e upptäckta fallen nu är inte ens aktiv smitta.
* Dödlighetskurvorna i covid följer exakt influensakurvorna. Influensakurvorna ser olika ut i olika tropiska zoner. Därav att USA sett en tydlig 2:a våg, de har flera tropiska zoner.

Paniken kommer vara total i vinter om covid blir dominerande influensan. Ingen kommer att bry sig om att vi har 0 dödstal för influensa, alla kommer att gå bananas om/när covid-dödstalen ökar igen.
Citera
2020-09-12, 21:01
Medlem
Citat:
Det faktum att höstförkylningarna ökat så mycket som de gjort sedan skolstarten både förvånar och inte förvånar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin

Jag förstår på ett sätt varför de gör det när förskolor och skolor öppnar upp. För i den verksamheten bedrivs ju verksamheten precis som vanligt. Det är lite illavarslande, för det visar ju också på att förhållningsreglerna om avstånd och handtvätt inte fungerar för att stoppa virusinfektionerna. Covid19 och vanligt förkylningsvirus sprids på samma sätt. Kan förkylningsvirus spridas på detta sätt, kan covid19 också göra det.

Lite förvånad över att vi ännu inte har fått någon stor andra våg är jag, men å andra sidan har ju bara 3 veckor förflutit sedan höstterminen startade upp igen. Kan mycket väl vara så att vi har det värsta framför oss, även om somliga tror att det är över.

Det jag skulle hoppas på är ju att vaccin finns tillgängligt i början på nästa år. Tror det börjar kännas bra segt för riskgrupperna som måste hålla sig undan. De uppgick väl 2,6 miljoner till antalet om jag inte missminner mig helt. Så de är definierade av FHM. Får vi inget vaccin med den tidsplanen börjar det nog kännas segt, för det finns gränser för hur länge man kan "stuva undan" människor. Ett sätt hade kanske varit att upprätta virusfria zoner, dit det upprättas mycket strikta gränser för vem som får komma in. Ungefär som Nya Zeeland har valt att göra inom hela landet. Kräver dock mycket strikta gränskontroller.

Den här tekniken med att låta viruset bränna igenom befolkningen och tillämpa darwinistisk form tror jag är mycket farligt. Ju mer man läser på om viruset och dess långtidseffekter även på unga friska människor utan underliggande sjukdomar gör mig mörkrädd. Det bara måste komma fram något vaccin snart!

Förkylningarna är alltså FLER än vad de är en vanlig höst. Förskolor/skolor är ju öppna då också. Med de restriktioner som finns, kring bland annat sportevenemang, hemmajobb m.m., så är det faktiskt märkligt att fler är förkylda än vanligt.

En optimistisk hypotes är att de har en muterad lindrigare varinat av covid-19, som har förändrats så mycket mot ursprungsviruset att testet inte ger utslag, men som fortfarande ger immunitet eller åtminstone avsevärt skydd mot den allvarligare varianten. Säger inte att det nödvänditvis behöver vara så, men ser det inte som möjligt att det är svaret åtminstone i vissa fall.

För, ärligt talat, det känns faktiskt rätt länge sedan Adam Alsing gick bort, och ännu längre sedan friska 35-åriga kineniska läkare avled av covid-19. Viruset har med stor sannolikhet förändrats åt det lindrigare hållet.
Citera
2020-09-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mycket bra video !

Kontentan som jag uppfattar det är att vi var för sent ute, och enbart strulade till en naturlig virusvåg.
Men då kan man undra följande, om vi antar att vi varit lika snabba som japaner,koreaner och vietnameser som agerade direkt, -alltså anta att Sverige hade kört social distansiering-kört med masker i åldringsvården och på transportmedel/affärer etc, hade vi då haft samma resultat som Norge/Danmark eller än bättre ? Kan detta också betyda att det kan bli surt efterspel för Norge/Danmark och Finland till kommande vår då nya virussäsongen kommer.

Oavsett vilket så friskriver inte denna video Tegnells och Socialstyrelsens agerande mot våra åldringar, vilket jag misstänker att många nu kommer att använda denna video till, när inte ens åldringarna fick syrgas utan morfin och inte ens träffa en läkare, det är något som kommer att sitta kvar läääänge.

Mycket intressant och klargörande film. Framförallt varför vi i Sverige fick betydligt högre dödssiffror än våra grannar. Jag uppfattar det som att Sveriges underdödlighet som vi hade några månader innan utbrottet och även nu haft sista 6-7 veckorna gjorde att det dog många med/av covid i april-maj framförallt.

Finland och Norge däremot gick in i pandemin med några månader av överdödlighet, vilket gjorde att dom hitintills klarat sig lindrigare.

SAMT att detta med lockdown eller masker inte har någon egentlig betydelse.

Sverige får alltså återigen mycket cred för sin strategi.
Citera
2020-09-12, 21:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Förkylningarna är alltså FLER än vad de är en vanlig höst. Förskolor/skolor är ju öppna då också. Med de restriktioner som finns, kring bland annat sportevenemang, hemmajobb m.m., så är det faktiskt märkligt att fler är förkylda än vanligt.

En optimistisk hypotes är att de har en muterad lindrigare varinat av covid-19, som har förändrats så mycket mot ursprungsviruset att testet inte ger utslag, men som fortfarande ger immunitet eller åtminstone avsevärt skydd mot den allvarligare varianten. Säger inte att det nödvänditvis behöver vara så, men ser det inte som möjligt att det är svaret åtminstone i vissa fall.

För, ärligt talat, det känns faktiskt rätt länge sedan Adam Alsing gick bort, och ännu längre sedan friska 35-åriga kineniska läkare avled av covid-19. Viruset har med stor sannolikhet förändrats åt det lindrigare hållet.

Ja, vad ska man säga?
Förkylningarna ÄR fler. Det jag läste om i Aftonbladet i eftermiddag har jag känt till i lite drygt en vecka nu. Det är riktigt många som är sjuka. Däremot är det ju lite sparsamt med tester i den här gruppen och frågan är väl om alla drabbats av "vanligt" förkylningsvirus, eller om det även döljer sig en helt del Covid19 här.

En muterad lindrigare variant av Covid19. Jag vet inte. Har lite svårt att tro på det faktiskt...,
Håller med om att Adam Alsings bortgång och den kinesiska läkarens bortgång, liksom scenarna från Italien börjar kännas lite gårdagens nu. Däremot är scenerna från Texas, Arizona och inte minst från Sydamerika fortfarande i färskt minne. Det pågår ju i allra högsta grad. Likaså de andra vågar av virusinfektion som nu drabbar Spanien, Frankrike och Storbritannien högst reella. Jag skulle ärligt talat bli förvånad om inte viruset kommer tillbaks på allvar i Sverige också.
Citera
2020-09-12, 21:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det faktum att höstförkylningarna ökat så mycket som de gjort sedan skolstarten både förvånar och inte förvånar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin

Jag förstår på ett sätt varför de gör det när förskolor och skolor öppnar upp. För i den verksamheten bedrivs ju verksamheten precis som vanligt. Det är lite illavarslande, för det visar ju också på att förhållningsreglerna om avstånd och handtvätt inte fungerar för att stoppa virusinfektionerna. Covid19 och vanligt förkylningsvirus sprids på samma sätt. Kan förkylningsvirus spridas på detta sätt, kan covid19 också göra det.

Lite förvånad över att vi ännu inte har fått någon stor andra våg är jag, men å andra sidan har ju bara 3 veckor förflutit sedan höstterminen startade upp igen. Kan mycket väl vara så att vi har det värsta framför oss, även om somliga tror att det är över.

Det jag skulle hoppas på är ju att vaccin finns tillgängligt i början på nästa år. Tror det börjar kännas bra segt för riskgrupperna som måste hålla sig undan. De uppgick väl 2,6 miljoner till antalet om jag inte missminner mig helt. Så de är definierade av FHM. Får vi inget vaccin med den tidsplanen börjar det nog kännas segt, för det finns gränser för hur länge man kan "stuva undan" människor. Ett sätt hade kanske varit att upprätta virusfria zoner, dit det upprättas mycket strikta gränser för vem som får komma in. Ungefär som Nya Zeeland har valt att göra inom hela landet. Kräver dock mycket strikta gränskontroller.

Den här tekniken med att låta viruset bränna igenom befolkningen och tillämpa darwinistisk form tror jag är mycket farligt. Ju mer man läser på om viruset och dess långtidseffekter även på unga friska människor utan underliggande sjukdomar gör mig mörkrädd. Det bara måste komma fram något vaccin snart!
Nej, det gör det inte som jag har försökt förklara på sistone. SCoV2 är ett mindre smittsamt virus i jämförelse med influensa och vanliga förkylningar. Man är inne på det i artikeln:
– Det verkar som att de här förkylningsvirusen är mer smittsamma än covid-19. De sprids trots hygienåtgärder och påverkas inte av restriktionerna, säger Blivik.
SCoV2 ger dock förhållandevis lång inkubation på 5-10 dagar och många blir inte speciellt sjuka när det bryter ut. Samtidigt kan man ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna. Det ger fördelar för viruset då många är på benen omedvetna om att de är sjuka och upplevs inte heller som det. Under tiden riskerar man då att sprida vidare viruset till alla man möter. Dock gör det här att åtgärder faktiskt fungerar bättre än vid influensa och förkylningar. Social distans och munskydd är effektiva samtidigt som smittspårning och lokala karantänsåtgärder ger effekt. Det där med att tvätta händerna är nog alltid bra men spelar nog mindre roll för SCoV2 dock.
Citera
2020-09-12, 21:16
Medlem
Citat:

Absolut inte!

Jag har beställt av Astras till familjen.

Är bara väldigt tveksam till diktaturernas vaccin. Vi kommer aldrig få reda på biverkningarna..
Citera
2020-09-12, 21:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att du inte ser skogen utan bara trädet. Att utsätta människor för potentiella virus utan adekvata medel att skydda dem (oförberedd vård, undermålig testning och smittspårning under våren samt öppningen av skolor nu i hösten) kan beskrivas som folkmord faktiskt. Oansvarigt gjort av regeringen och FHM har bara haft fel hela tiden om viruset. Räcker det för dig som som exempel på onda handlingar?
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ser du en miljon döda i världen som resultatet av onda handlingar?

Vad tänker du om det som våra nordiska grannländer utsatte människor för utan adekvata medel för att skydda dem med hundratals döda som följd?
...
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och den snart en miljon som dött i resten av världen, det måste väl också vara folkmord och en ond handling?

I så fall är det Kina som har begått den huvudsakliga onda handlingen. Slog Kina larm tillräckligt snabbt att ett nytt virus hade uppstått? Fick omvärlden adekvat information från Kina angående det nya viruset?

Man kan även begrunda att Kinas djurmarknader är gynnsamma för virus. Har kineserna gjort någonting för att hindra att nya virus uppstår? Har kineserna övervägt att förändra hanteringen av djur?

I Sverige har Anders Tegnell betett sig vidrigt, genom att inte ens försöka hejda virusets inträde och följande spridning. Ifall Anders Tegnell hade mobiliserat hårt motstånd, och förlorat mot viruset, så hade min moraliska värdering blivit helt annorlunda. Det är skillnad på att retirera direkt, jämfört med att förlora i strid.
Citera
2020-09-12, 21:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gör det inte som jag har försökt förklara på sistone. SCoV2 är ett mindre smittsamt virus i jämförelse med influensa och vanliga förkylningar. Man är inne på det i artikeln:
– Det verkar som att de här förkylningsvirusen är mer smittsamma än covid-19. De sprids trots hygienåtgärder och påverkas inte av restriktionerna, säger Blivik.
SCoV2 ger dock förhållandevis lång inkubation på 5-10 dagar och många blir inte speciellt sjuka när det bryter ut. Samtidigt kan man ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna. Det ger fördelar för viruset då många är på benen omedvetna om att de är sjuka och upplevs inte heller som det. Under tiden riskerar man då att sprida vidare viruset till alla man möter. Dock gör det här att åtgärder faktiskt fungerar bättre än vid influensa och förkylningar. Social distans och munskydd är effektiva samtidigt som smittspårning och lokala karantänsåtgärder ger effekt. Det där med att tvätta händerna är nog alltid bra men spelar nog mindre roll för SCoV2 dock.

Covid19 har väl en inkubationstid på allt mellan 2-14 dagar, men de allra flesta tycks bli sjuka dag 5. Cirka 50% av Covid19 sjuka bedöms vara assymtomatiska. Viruset sprids både som droppsmitta, kontaktsmitta och aerosolsmitta. Därför hjälper det inte alltid med att hålla avstånd och tvätta händerna. Munskydd hjälper om de är av rätt klass och sitter tätsittande och behandlas rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in