2020-09-12, 19:49
Medlem
qwerty-66s avatar
AstraZeneca återupptar fas 3.

https://www.cnbc.com/2020/09/12/astrazeneca-coronavirus-vaccine-clinical-trials-resume-in-uk-after-pause-over-safety-concerns.html
Citera
2020-09-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då får vi hoppas att dessa lindriga primärinfektioner inträffar efter det att vi vaccinerat oss. Men är vi vaccinerade med ett effektivt vaccin kommer vi inte att bli sjuka. Viruset kommer heller inte att kunna sprida sig till personer som inte är vaccinerade, eftersom viruset inte har några värdar att fästa på.

Jag hoppas verkligen att det kommer finnas vaccin tillgängligt i början på nästa år.
På sätt och vis blir ju vaccinet din primärinfektion. Så det finns definitivt skäl att hoppas på att vaccinet skyddar mot svår sjukdom.

Det som är mer tveksam är huruvida ett vaccin kommer funka bra på den som är 85-90 år. Immunförsvaret blir ju statiskt med åldern. Men det skulle ju vara väldigt bra om vaccinet funkade för personer med 10+ år kvar att leva.
Citera
2020-09-12, 19:53
Medlem
Citat:
Vad menades egentligen med att Astra pausade sina FAS3 prov?

Jag menar - de är ju redan inledda. 30.000 personer har fått deras försöksvaccin. Om en person får en biverkning, hur kan man "pausa" testet? Det är väl redan igång? Jag kan förstå att man inte vaccinerar fler, men det borde väl i sig inte påverka studien?
Nu verkar det hela i vart fall vara igång igen, vad det nu var som pausades...

Testerna sker över olika delar av världen, delvis gjort i ordningsföljd. Hur snabbt du vågar gå framåt är beroende av de preliminära resultat du hittills uppnått. För ett fullständigt resultat måste hela testet vara klart, för ett tillräckligt bra resultat räcker det med 99% (=betydande skillnad i tid). En allvarlig biverkning under testet är tillräckligt för att kräva säkrare analys.

Killgissningar men känns som en bra hypotes.
Citera
2020-09-12, 19:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vad menades egentligen med att Astra pausade sina FAS3 prov?

Jag menar - de är ju redan inledda. 30.000 personer har fått deras försöksvaccin. Om en person får en biverkning, hur kan man "pausa" testet? Det är väl redan igång? Jag kan förstå att man inte vaccinerar fler, men det borde väl i sig inte påverka studien?
Nu verkar det hela i vart fall vara igång igen, vad det nu var som pausades...
18000 har fått vaccindoser har jag läst.
Citera
2020-09-12, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Testerna sker över olika delar av världen, delvis gjort i ordningsföljd. Hur snabbt du vågar gå framåt är beroende av de preliminära resultat du hittills uppnått. För ett fullständigt resultat måste hela testet vara klart, för ett tillräckligt bra resultat räcker det med 99% (=betydande skillnad i tid). En allvarlig biverkning under testet är tillräckligt för att kräva säkrare analys.

Killgissningar men känns som en bra hypotes.

Jaha, jag trodde alla 30 tusen redan var vaccinerade.
Citera
2020-09-12, 20:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
På sätt och vis blir ju vaccinet din primärinfektion. Så det finns definitivt skäl att hoppas på att vaccinet skyddar mot svår sjukdom.

Det som är mer tveksam är huruvida ett vaccin kommer funka bra på den som är 85-90 år. Immunförsvaret blir ju statiskt med åldern. Men det skulle ju vara väldigt bra om vaccinet funkade för personer med 10+ år kvar att leva.

Ja, de försöksvaccin som nu finns bygger ju på lite olika teknik. Om jag minns rätt finns farhågor för att RNA-vaccinen (som är först ute), kanske inte ger så bra skydd för den äldre delen av befolkningen. Det kan ju påverka vilka riskgrupper som först kommer ifråga. Vi får hoppas att de andra vaccinkandidaterna följer i rask ordning efter.

Man undrar ju förstås i sitt stilla sinne vilket vaccin som kommer att vara bäst.
Citera
2020-09-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ja, de försöksvaccin som nu finns bygger ju på lite olika teknik. Om jag minns rätt finns farhågor för att RNA-vaccinen (som är först ute), kanske inte ger så bra skydd för den äldre delen av befolkningen. Det kan ju påverka vilka riskgrupper som först kommer ifråga. Vi får hoppas att de andra vaccinkandidaterna följer i rask ordning efter.

Man undrar ju förstås i sitt stilla sinne vilket vaccin som kommer att vara bäst.

Då tar man allihopa. Det kinesiska och det ryska först!
Sen kommer covid-19 vara ditt minsta problem
Citera
2020-09-12, 20:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Då tar man allihopa. Det kinesiska och det ryska först!
Sen kommer covid-19 vara ditt minsta problem

låter som du tror att vaccinen kommer vara farligare än sjukdomen?
Citera
2020-09-12, 20:10
Medlem
Citat:

Jag tror att det enda vi kan vara säkra på är att vi kommer sitta med ett antal olika vaccin som alla har styrkor, svagheter och brister.
Sannolikt kommer inte någon kombination ge ett ens nära perfekt skydd på individ-nivå. På populationsnivå skulle det nog hålla om alla vaccinerar sig. Vilket inte är så lätt genomfört...
Citera
2020-09-12, 20:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Trovärdig genomgång av statistik och forskning.
Visar bra på hela världens "complete madness" som reaktion på en total inkompetent modellering av Imperial College.

Kommer att avfärdas som trams av alarmisterna dock. Särskilt jämförelsen mellan de nordiska länderna. Jag hoppas att Sverige håller fast sin strategi, och kanske t.o.m. lättar på evenemangsrestriktioner så man kan få börja leva lite igen.

Kurvorna för Peru och Brasilien är lysande exempel på hur Peru fullständigt fuckat upp med en militär lockdown.
Citera
2020-09-12, 20:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Covd-19

Den här videon är ”brutal”
och borde ses oavsett läger-tillhörighet.

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac
Citera
2020-09-12, 20:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Det räcker om alla 0-49 vaccinerar sig så uppnår vi flockimmunitet på över 60%

Då skyddar vi även äldre som kanske vaccinet inte verkar så bra på.

Alltså obligatoriskt vaccin till alla upp till 50 så är det fixat.

Jag är 50+ och ställer gärna upp för att öka andelen vaccinerade.

Hur gör du?
Vägrar vaccin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in