Citat:
Enligt Worldometer har Sverige 8555 sjukfall per miljon invånare. Det placerar Sverige på plats 34, ifall man inkluderar även mikronationer. Genomsnittet för hela Världen är 3686 sjukfall per miljon invånare. Sverige överträffar genomsnittet med en faktor på 2,3.
Men: Antalet konstaterade smittfall är beroende av hur mycket man testar. I synnerhet när epidemin härjade som mest, så hade sjukvården i dom hårdast drabbade länderna svårt att hinna identifiera smittfall. Därför föredrar jag att jämföra antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. Jag gör antagandet att antalet dödsfall är proportionerligt mot smittspridningens utbredning.
Sverige har haft 578 dödsfall per miljon invånare. Det placerar Sverige på plats 13, ifall man inkluderar även mikronationer. Genomsnittet för hela Världen är 118 dödsfall per miljon invånare. Sverige överträffar genomsnittet med en faktor på 4,9. Det är inte en smickrande siffra.
Citat:
Jo. Att Sverige inte har drabbats ännu hårdare, är inte Folkhälsomyndighetens förtjänst.
Anders Tegnell har aktivt arbetat för att underlätta virusets spridning. Det är en mycket hård anklagelse, men anklagelsen är befogad. Innan viruset hade fått fäste i Sverige, så fanns det skolor som försökte förebygga smittspridning bland eleverna. Skolorna bad elever att stanna hemma, ifall dom nyligen hade kommit hem från resa i länder med pågående epidemi. Det väckte Anders Tegnells missnöje. Anders Tegnell har ägnat sig åt att tillrättavisa skolor som har genomfört åtgärder mot smittspridning:
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.
– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.
Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.
– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.
Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.
Just dom åtgärder som dessa skolor genomförde, borde ha genomförts i hela landet, för att förebygga smittspridning utan symtom. När Anders Tegnell protesterade mot dessa åtgärder, så tog Anders Tegnell strid på virusets sida.