2020-09-12, 06:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Menar du det vara motbevisat att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet?

I så fall, vad påvisar att Sveriges strategi inte är flockimmunitet?

Med vänlig hälsning: En patetisk looser som fortsätter att mala att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet

Tack för din vänliga hälsning: Sverige ligger väl på ca plats 35 vad gäller antalet smittade fall per miljon invånare. Så skulle inte varit fallet om Folkhälsomyndigheten "drivit på smittspridningen" eller "låtit smitta rasa fritt i samhället". Sanningen är, givetvis, att de svenska smittskyddsåtgärder som sattes in i början av mars har visat sig vara effektiva i det långa loppet.

Tilläggas skall, att det i denna tråd, tidigare, skrevs, typ att: "Sverige testade för lite och att Folkhälsomyndigheten därför, med flit, mörkade den verkliga smittspridningen". Nu skrivs det att Folkhälsomyndigheten är har skuld till att det testas för mycket.

Jag kan hålla med om att det är helt onödigt att testa barn, bara för att de råkar vara lite snoriga på morgonen, Folkhälsomyndigheten har för övrigt nämnt samma sak.

Men i övrigt, vad skall man kalla människor som vrider sig som metmaskar då de säger emot sina tidigare egna argument för att undvika att förlora debatten?
Citera
2020-09-12, 06:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det gäller ju inte bara att ”öppna upp för” i teorin, det gäller ju att det blir bra i praktiken med och att man gör tillräckligt ;-) Det är mycket som låter vettigt på pappret men jag anser att man gjorde för lite och försent. Bara att hoppas man lär sig av det då framöver...

Läser man exempelvis den pandemiberedskapsplan som finns så handlar många av återgärderna där om saker som man gör INNAN det ens klassas som en pandemi, eller så tidigt som möjligt, definitivt innan dödsfallen började skena iväg efter mitten av mars.

Man pratar exempelvis om hur viktigt det är med smittspårning och att vi utökar testerna, likväl var det väldigt begränsat ända fram till juni. Det var både flest provtagningar och flest bekräftat smittade först tre månader EFTER att det var flest döda, flest på sjukhusen, flest på intensivvården.

Vilket för mig pekar på hur viktigt det är att komma igång i tid med testerna så man drar rätt slutsatser av kurvorna och får bättre koll på var det behövs göras mer. Folkhälsomyndigheten säger ju själv i deras rapporter att antal provtagningarna påverkar antalet bekräftat smittade, och att det gör kurvorna osäkra när man testar i varierande utsträckning.

Jag vet att man har massa ursäkter varför så få blev provtagna i mars/april, men alla grannländerna kom igång snabbare. Inte bara med provtagningar/smittspårning, utan det mesta vad jag kan se.

Nu ser ju inte jag heller Italien som ett lyckat exempel men vad jag ser att vi har gemensamt med Italien: Att vi var tröga gällande att agera i starten. Därför tror jag att två länder med helt olika strategier slutar med många dödsfall... Vi har därför mer likheter med Italien i antalet dödsfall/invånare än vi har jämfört med våra grannländer.

Det har mindre med strategin vi valde att göra tror jag än med tiden det dröjde innan vi agerade och att det var massa misstag på ålderdomshemmen. Osv. Våra grannländer tycker jag har visat att om man agerar i tid så behöver man inte gå så långt som man gjorde i länder som Italien.

Så visst, OM man framöver agerar snabbare och i tid så utesluter jag inte ett mer lyckat resultat framöver även med våra strategier. Om vi exempelvis följer vår egen pandemiberedskapsplan OCH gör saker i tid. Alltså inte långt efter skadan redan är skedd. Men det är inget jag törs lita på efter 5800 dödsfall föränns jag ser det.

Jo, det finns, säkert, saker som vi kunnat gjort bättre, speciellt under de tre första månaderna av pandemin.

En första utvärdering kommer ju dessutom att komma i höst, som säkert kan innehålla en hel del vettig kritik.
Citera
2020-09-12, 07:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eftersom viruset är trögsmittat så sker den vanligaste överföringen av viruset i nära relation, ofta inom familjen. Stänger vi in hela familjen när en familjemedlem är konstaterad smittad, så ökar den smittspridningen. Det har vi sett är vad som händer vid ”hård” lockdown.
Jag tror att inom familjen smittas man oftast innan den sjuke visar symptom vilket gör att det är extremt viktigt att hela familjen stannar hemma om någon testar positivt.
Citera
2020-09-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge siffror kom nu
+0 döda
+0 iva
+58 fall

I Norge varnar man för vintern

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kyvzw4/fhi-maa-planlegge-for-en-ny-nasjonal-boelge

Sådär då Bluff Tony!

NU har siffrorna kommit för norge. Som vanligt dryga 100% högre än din påhittade siffra.

Fredag ble det registrert 137 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge, viser VGs oversikt. Dermed er det nå registrert 12.003 smittetilfeller siden starten av utbruddet.

Jävla pajas! Avgå TonyDR
Citera
2020-09-12, 08:13
Medlem
När tror ni man ska misstänka att man blivit smittad en andra gång ? Var bekräftad smittad i mars redan och haft anti-kroppar.

Men nu har jag haft en långvarig förkylning. Snart inne på vecka 3 . Inte haft feber men känt mig krasslig , haft lite huvudvärk och illamående .

Värt att beställa ett smittest eller onödigt i dagsläget ?
Citera
2020-09-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwrekt
När tror ni man ska misstänka att man blivit smittad en andra gång ? Var bekräftad smittad i mars redan och haft anti-kroppar.

Men nu har jag haft en långvarig förkylning. Snart inne på vecka 3 . Inte haft feber men känt mig krasslig , haft lite huvudvärk och illamående .

Eftersom du oroar dig för smittan är det väl klokast att ta reda på sanningen?
Citera
2020-09-12, 08:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så varför var det inte Airs inlägg du reagerade på då? Verkar som om du reagerade på fel person.

Att Sverige haft ett rätt öppet samhälle betyder att svenskar i större utsträckning andra utsatts för alla typer av smitta och byggt upp viss motstandskraft mot dessa. Det kan göra att vi ligger bättre till än andra. Framför allt att unga friska varit fria att "låta sig smittas" istället för att tvingas leva i metaforisk plastbubbla. Det finns ju en idé som framförts att reaktionen mot andra, vanliga virus kan ge ett visst skydd även mot covid. Gissar att det här med det allmänna ospecifika försvaret mot virus att göra. Det kanske tränar immunsystemet och håller det alert att få utsättas för "lite lagom" med smitta. Kanke är motståndskraft som kondition, man förlorar den snabbt om man aldrig utsätter sig för påfrestningar. Sterilitet är inte alltid idealet att sträva efter.

Du kan ju gå o vaccinera dig mot gula febern tex. Det vaccinet triggar immunförsvaret rejält om det är det du är ute efter.
Citera
2020-09-12, 08:20
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwrekt

Beställ. Bättre att utesluta än att gå runt och undra.
Citera
2020-09-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eftersom du oroar dig för smittan är det väl klokast att ta reda på sanningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Beställ. Bättre att utesluta än att gå runt och undra.

Kanske lika bra det.
Citera
2020-09-12, 08:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Alla dagliga möten med pressen handlar om att lugna folket/massorna, samtidigt arbetar kvällspressen Aftonbladet och Expressen med att förklara att allt vi gör är rätt, Norge gör fel men nu följer de Sveriges metod osv och FHM och Tegnell är små hjältar.
Sanningen är väl inte där direkt, det handlar mycket om att FHM ska rädda ansiktet och även deras följare samtidigt så har vi en regering som knappt syns, men sanna mina ord att sanningen kommer förlösa en tsunami av misstro om den kommer fram hur illa detta har skötts.
En oberoende sanningskommission kan visa verkligheten om hur illa det var.
Jag kom i håg hur det var i våras, smittan skulle inte komma hit, vi kunde vara lugna.
TT gick ut och sa att det fanns eftersläpningar som kanske var så stora att dubbelt så många hade dött. FoHM och Tegnell sa att det inte var så utan handlade om ett 10 tal hit eller dit.
När vi var på väg att få det som värst så sa Tegnell att vi nu låg på en platå med 60 om dagen.

I dag beter de sig lika dant.

I Skandinavien hade samtliga länder en smitt puckel i slutet av sommaren. De som försökt att begränsa smitta från återvändande turister hade en mindre och vi som alltid gör minst hade den största. Sedan gick smittan ner i våra länder för att nu öka igen. Danmark inför restriktioner, Norge varnar men här i Sverige säger vi att smittan bara ökar i våra grannländer och FoHm visar på först det ena sedan det andra som då ska bevisa att smittan som tydligtvis ökar även här inte alls gör det. Och som vanligt följer media efter utan att ifrågasätta. Man skriver att nu är smittan större i Norge en i Sverige men när sedan Sverige går om Norge i gen är man tysta.

I vårt land verkar FoHM ha det som viktigaste uppgift att lugna folket men är det verkligen det som är deras uppgift.

På Tisdag, ska man då hitta på nya saker som bara tjänar det syftet att lugna eller ska man erkänna att vi också ökar och har gjort så i mer en en vecka.

Vi vet att desto snabbare man tar hand om ett smittoproblem desto effektivare och det första man måste göra är att se det, nämna det för att sedan göra något åt det. Det ser ut som om ingen av FoHM prognoser för hösten, vintern och våren kommer att ske. För de hade ingen prognos där smittan bara ökade. De hade inte ens räknat med en slutet av sommar puckel av återvändande turister. Deras inkompetens är oslagbar.
Citera
2020-09-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att de flesta familjerna där jag bor smittats via högstadieeleverna.

Poängen är att du klagade över att man inte testar (skol)barn och därmed inte vet i vilken utsträckning barn smittar varandra och vuxna, samtidigt konstaterar du nu att "de flesta familjerna där jag bor smittats via högstadieeleverna." Något du omöjligen kan veta då det inte testat och smittspårats. Det blir minst sagt en aning motsägelsefullt
Citera
2020-09-12, 08:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Menar du det vara motbevisat att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet?

I så fall, vad påvisar att Sveriges strategi inte är flockimmunitet?

Med vänlig hälsning: En patetisk looser som fortsätter att mala att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet

Strategin har ändrat sig över tiden. I början ansåg Tengele att majoriteten skulle bli smittade inom ungefär 8 veckor enl sitt uttalande om att covid19 bedömdes vara lika länge o vara lika farligt som en influensa epidemi. Därav strategin i början med flockimmunitet via smitta som planerad konsekvens.

Dock fallerade den idén/strategin i våras när det blev uppenbart att covid19 inte spred sig tillräckligt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in