Citat:
Är det verkligen särskilt smart att bedöma börsen efter BNP i dessa coronatider?
Det är vad man kallar för "parabolic rise". Det är aldrig en hälsosam uppgång, utan visar bara en ökad och ökad FOMO, och att fler och fler oerfarna aktörer kommer in och detta sker mot slutet av en sådan parabolic rise. Vi har ju de berömda historierna om skoputsarpojkarna som blev börsklippare 1929. Vi läste om finansvalpar och klippare i slutet av 90-talet och år 2000. Och just denna sommar har tidningarna varit fulla av historier om Greta-Britt, 85, som nu funnit sig in på aktiemarknaden.
Här är en intressant graf:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png
Den visar USA-börsens totala värde i förhållande till BNP, och dessutom har man justerat detta mot en linjärt ökande trend (det som kallas "Detrended"), dvs att aktiernas värde i förhållande till totala ekonomin "ska" öka över tid (varför kan man undra, men annars ser nuvarande toppen mycket värre ut).
Nu ser man att vi har toppar 1968, år 2000 och nu. Dessutom, om man ritar in 1929 så hamnar den på ungefär samma nivå.
Så dessa totalt 4 toppar på ungefär samma nivå av BNP "detrended" har varit:
Visst, det kan hålla sig här några år till. Men om man tror att NU är ett läge då aktiemarknaden kommer att ge god avkastning det närmaste decenniet framåt så tror jag att det är mycket som talar för att man har fel. Som jag ser det är det sannolikare att vi har en svacka framöver och att vi inte är tillbaka på nuvarande nivåer inom 5-10 år.
Här är en intressant graf:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png
Den visar USA-börsens totala värde i förhållande till BNP, och dessutom har man justerat detta mot en linjärt ökande trend (det som kallas "Detrended"), dvs att aktiernas värde i förhållande till totala ekonomin "ska" öka över tid (varför kan man undra, men annars ser nuvarande toppen mycket värre ut).
Nu ser man att vi har toppar 1968, år 2000 och nu. Dessutom, om man ritar in 1929 så hamnar den på ungefär samma nivå.
Så dessa totalt 4 toppar på ungefär samma nivå av BNP "detrended" har varit:
- 1929
- 1968 (39 år senare)
- 2000 (32 år senare)
- 2020 (20 år senare)
Visst, det kan hålla sig här några år till. Men om man tror att NU är ett läge då aktiemarknaden kommer att ge god avkastning det närmaste decenniet framåt så tror jag att det är mycket som talar för att man har fel. Som jag ser det är det sannolikare att vi har en svacka framöver och att vi inte är tillbaka på nuvarande nivåer inom 5-10 år.