2020-09-12, 11:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är vad man kallar för "parabolic rise". Det är aldrig en hälsosam uppgång, utan visar bara en ökad och ökad FOMO, och att fler och fler oerfarna aktörer kommer in och detta sker mot slutet av en sådan parabolic rise. Vi har ju de berömda historierna om skoputsarpojkarna som blev börsklippare 1929. Vi läste om finansvalpar och klippare i slutet av 90-talet och år 2000. Och just denna sommar har tidningarna varit fulla av historier om Greta-Britt, 85, som nu funnit sig in på aktiemarknaden.

Här är en intressant graf:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png

Den visar USA-börsens totala värde i förhållande till BNP, och dessutom har man justerat detta mot en linjärt ökande trend (det som kallas "Detrended"), dvs att aktiernas värde i förhållande till totala ekonomin "ska" öka över tid (varför kan man undra, men annars ser nuvarande toppen mycket värre ut).

Nu ser man att vi har toppar 1968, år 2000 och nu. Dessutom, om man ritar in 1929 så hamnar den på ungefär samma nivå.

Så dessa totalt 4 toppar på ungefär samma nivå av BNP "detrended" har varit:
  • 1929
  • 1968 (39 år senare)
  • 2000 (32 år senare)
  • 2020 (20 år senare)

Visst, det kan hålla sig här några år till. Men om man tror att NU är ett läge då aktiemarknaden kommer att ge god avkastning det närmaste decenniet framåt så tror jag att det är mycket som talar för att man har fel. Som jag ser det är det sannolikare att vi har en svacka framöver och att vi inte är tillbaka på nuvarande nivåer inom 5-10 år.
Är det verkligen särskilt smart att bedöma börsen efter BNP i dessa coronatider?
Citera
2020-09-12, 11:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är det verkligen särskilt smart att bedöma börsen efter BNP i dessa coronatider?

Mätaren har ju fungerat genom två världskrig, koreakrig, vietnamkrig, spanska sjukan, oljekriser, presidentmord och allt annat du kan tänka dig sedan 1900-talets början. Så jag ser inte riktigt varför "just nu" skulle vara annorlunda. Det är i och för sig en vanlig bortförklaring inom finanskretsar, "This time is different".

Men det är den ju aldrig. Det som naturligtvis har spätt på uppgången nu på slutet är Feds expansion av balansräkningen, men det är inte heller hållbart över tid.
Citera
2020-09-12, 11:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Mätaren har ju fungerat genom två världskrig, koreakrig, vietnamkrig, spanska sjukan, oljekriser, presidentmord och allt annat du kan tänka dig sedan 1900-talets början. Så jag ser inte riktigt varför "just nu" skulle vara annorlunda. Det är i och för sig en vanlig bortförklaring inom finanskretsar, "This time is different".

Men det är den ju aldrig. Det som naturligtvis har spätt på uppgången nu på slutet är Feds expansion av balansräkningen, men det är inte heller hållbart över tid.
Du tycker att man kan jämföra coronakrisen med världskrig? Som det ser ut nu så verkar ekonomierna återhämta sig snabbare än man trodde, säger experterna. Kan det vara så att marknaden i skrivande stund handlar efter hur BNP kan se ut om ett halvår eller ett år framöver, och struntar i att mätaren snäpper som ett gummiband?
Citera
2020-09-12, 12:35
Medlem
TheAlamos avatar
Att marknaden är dyr betyder inte att den kommer gå ner snart. Marknaden är alldeles för opålitlig för att förutse och den följer ingen bra logik, inte ens under medellång sikt. Är en marknaden överköpt så betyder det inte att den inte kan fortsätta vara det och bli ännu mer överköpt. Jag tycker att man ska fokusera på företag som är innovativa och har en stor tillväxt framför sig och sen får man låta makroekonomin bara sköta sig själv.
Citera
2020-09-12, 13:42
Medlem
Jag väntar med att lägga in nya likvider tills kraschen som bajsboo förutsett snart ska komma. Köpte en del i mars runt botten efter ”Coronakraschen” men just nu lägger jag bara likvider på hög och väntar till nästa nedgång igen.

Om du ser detta bajsboo har du kommit fram till UNGEFÄR när kraschen kommer?
Citera
2020-09-12, 13:46
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag väntar med att lägga in nya likvider tills kraschen som bajsboo förutsett snart ska komma. Köpte en del i mars runt botten efter ”Coronakraschen” men just nu lägger jag bara likvider på hög och väntar till nästa nedgång igen.

Om du ser detta bajsboo har du kommit fram till UNGEFÄR när kraschen kommer?
Han har självklart ingen aning. Han trodde att Trump var hemsk för USA:s ekonomi innan corona, var den verkligen så hemsk? Säkert sosse.
Citera
2020-09-12, 14:45
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker allt mer talar för att vara likvid över USA-valet. Det händer även mkt på main street nu redan innan med avhysningar och kommande kreditförluster osv.

Om Trump vinner så behöver han aldrig röster för att bli omvald igen och är således home free och kan därefter skita fullständigt i vad som händer med vanligt folk. En vecka efter state of the union 2021 kommer man se att agendan helt förändrats. Då kommer allt att handla om att orkestrera nedgångar och olika bailouts för bolag tillsammans med Treasury dep och FED. Coronan kommer bli ett rent non-issue, det är bara fattiga som inte kan skydda sig iaf och sjuka tärande människor som dör. Det bör bli mer volatilt då eftersom han och hans polare kan tjäna på det. Om Biden vinner kan vi få social oro och till och med även om Trump skulle godta resultatet till slut så kommer det att ta tid att få fram resultatet eftersom Biden-röstare kommer köra mer absentee.

Jag kan inte riktigt se något lugnt scenario för valet. Hur kan det vara värt risken liksom?
Citera
2020-09-12, 16:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Så den som hävdar att det skulle vara en god avkastning att just nu (september 2020) placera pengar i amerikanska börser blir svaret skyldig:

http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png
Nästan lika viktigt som utvecklingen på de amerikanska börserna är utvecklingen på USD. Vad jag minns var det många som runt årsskiftet förutspådde ett dollarfall de kommande åren och även att Trump önskade en billigare dollar.

Sedan kom Corona, men hur påverkar det?
Dollarn stärks ofta i osäkra tider, men vad händer när ett vaccin finns och allt går tillbaks till det mera normala?

Kan man förvänta sig en dollar för sex, sju kronor om några år?
Kan man förvänta sig en börsuppgång i USA som matchat dollarns nedgång?
Citera
2020-09-12, 17:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tycker allt mer talar för att vara likvid över USA-valet. Det händer även mkt på main street nu redan innan med avhysningar och kommande kreditförluster osv.

Om Trump vinner så behöver han aldrig röster för att bli omvald igen och är således home free och kan därefter skita fullständigt i vad som händer med vanligt folk. En vecka efter state of the union 2021 kommer man se att agendan helt förändrats. Då kommer allt att handla om att orkestrera nedgångar och olika bailouts för bolag tillsammans med Treasury dep och FED. Coronan kommer bli ett rent non-issue, det är bara fattiga som inte kan skydda sig iaf och sjuka tärande människor som dör. Det bör bli mer volatilt då eftersom han och hans polare kan tjäna på det. Om Biden vinner kan vi få social oro och till och med även om Trump skulle godta resultatet till slut så kommer det att ta tid att få fram resultatet eftersom Biden-röstare kommer köra mer absentee.

Jag kan inte riktigt se något lugnt scenario för valet. Hur kan det vara värt risken liksom?

Resonerar som du i att stå vid sidlinjen, som jag skrev om för en dryg vecka sedan likviderade jag allt.
Även en del aktier med förlust.
Varför?
- Skuldmättnad i systemet
Ni som inte ser detta är tamejfan blinda. Det är vad stimulanserna är till för att förhindra - en riktig krasch. Men den kommer oavsett, för tillfället har det blåst in mer digitalkonfetti i bubblan men hur länge till och kommer det räcka?
- Brexit - förbannat tjatigt men mer och mer talar för en hård brexit och oavsett vilket kommer det skapa turbulens kommande tiden då det hamnar på tapeten nu igen
- Presidentvalet, ja. Say no more
- Många index står på ATH. Skrivit tillräckligt om detta bak i tråden
- Kina / USA ...

Vi ser en omställning i ekonomin vi aldrig sett tidigare, allting i namnet av Covid-19.
Fin falskflagga, hur äkta viruset än är så motiverar det inte stimulanspaketen eller de drakoniska åtgärder som införts världen runt.

Många branscher tror jag kommer fadea bort helt mer eller mindre, ta flygindustrin som ex.

Vissa sektorer kommer givetvis växa och nya branscher kommer ta fart.
Men är det läge att gå in i dem nu?
Nej tack, vi väntar på nästa ras som kommer göra att ”kraschen” i vintras bara ser ut som en rekyl nedåt.
Och då kommer väl frågan för de flesta av oss (som inte heter LundNoGo och har biljarder på kontot), vad pengarna ska läggas på - m.a.o. kommer folket köpa aktier om förtroendet till systemet krackelerar?
Hamnar vi i en deflationsspiral? Jag tror det med tanke på skuldmassan i förhållande till penningmängden.
Hög inflation? Möjligt, tror mer på deflation eller i realekonomin en stagflation.

Jag kan bara sia och veta lika lite eller mycket som alla andra, men sidlinjen känns rätt bra ATM.

Med det sagt så kommer det finnas fina tillfällen med bull/bear handel eller mer korta köp och sälj.

Kanske kommer vi få se ”the great reset” som många yrat om i år nu.
Och då förhoppningsvis i form av att inte privata intressen skapar pengar och kan styra ekonomin, politiken mm.
Men inte fan ser jag fram emot ett sådant scenario då det skulle vara likt en apokalyps mot nuvarande levnadsstandard.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2020-09-12 kl. 17:06.
Citera
2020-09-12, 18:06
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Resonerar som du i att stå vid sidlinjen, som jag skrev om för en dryg vecka sedan likviderade jag allt.
Även en del aktier med förlust.
Varför?
- Skuldmättnad i systemet
Ni som inte ser detta är tamejfan blinda. Det är vad stimulanserna är till för att förhindra - en riktig krasch. Men den kommer oavsett, för tillfället har det blåst in mer digitalkonfetti i bubblan men hur länge till och kommer det räcka?
- Brexit - förbannat tjatigt men mer och mer talar för en hård brexit och oavsett vilket kommer det skapa turbulens kommande tiden då det hamnar på tapeten nu igen
- Presidentvalet, ja. Say no more
- Många index står på ATH. Skrivit tillräckligt om detta bak i tråden
- Kina / USA ...

Vi ser en omställning i ekonomin vi aldrig sett tidigare, allting i namnet av Covid-19.
Fin falskflagga, hur äkta viruset än är så motiverar det inte stimulanspaketen eller de drakoniska åtgärder som införts världen runt.

Många branscher tror jag kommer fadea bort helt mer eller mindre, ta flygindustrin som ex.

Vissa sektorer kommer givetvis växa och nya branscher kommer ta fart.
Men är det läge att gå in i dem nu?
Nej tack, vi väntar på nästa ras som kommer göra att ”kraschen” i vintras bara ser ut som en rekyl nedåt.
Och då kommer väl frågan för de flesta av oss (som inte heter LundNoGo och har biljarder på kontot), vad pengarna ska läggas på - m.a.o. kommer folket köpa aktier om förtroendet till systemet krackelerar?
Hamnar vi i en deflationsspiral? Jag tror det med tanke på skuldmassan i förhållande till penningmängden.
Hög inflation? Möjligt, tror mer på deflation eller i realekonomin en stagflation.

Jag kan bara sia och veta lika lite eller mycket som alla andra, men sidlinjen känns rätt bra ATM.

Med det sagt så kommer det finnas fina tillfällen med bull/bear handel eller mer korta köp och sälj.

Kanske kommer vi få se ”the great reset” som många yrat om i år nu.
Och då förhoppningsvis i form av att inte privata intressen skapar pengar och kan styra ekonomin, politiken mm.
Men inte fan ser jag fram emot ett sådant scenario då det skulle vara likt en apokalyps mot nuvarande levnadsstandard.
Det som skiljer nu från i Februari är ju att alla centralbanker har lovat att göra whatever it takes. Många menar att det på något sätt omöjliggör en större nedgång eller att det kommer krävas att de tappar kontrollen helt enkelt. Jag tycker iaf att usa valet är ett för stort osäkerhetsmoment och ska hoppa av innan.

Jag vill nog inte tänka så mkt längre fram i tiden än till valet då jag tror det kan gå ner. Efter valet har vi vaccinfrågan, hur lång tid det tar och vad det får för effekter. På ett par års sikt tror jag ändå att det blir en längre lågkonjunktur och att det är guldbolag och lite silver som ska vara basen.

Om du har mkt stålar i förhållande till boende så kan det ju vara bra att casha in det så att du har tagit hem den tillgången. Om vi har den största ekonomiska krisen sen 29 på G så kan det inte var fel att bara ha avgift eller driftskostnader att pröjsa för boendet, särskilt om man har mkt stålar kvar efter det. Att försöka speka med bolån känns lite onödigt då i såna tider. Mentalt är det nog skönt att ha fixat det oxå.

Förövrigt får nån gärna konkretisera/förklara den här "reseten" som ska komma. Jag vet inte hur många intervjuer jag har sett med goldbugs och råvarusnubbar som snackar om reset men ingen förklarar vad som konkret ska hända, är det dollarn eller guldet och vad ska hända? Alltså jag hajar ju att börsen kan gå åt helvete en gång till och att vi kan få inflation på sikt.
Citera
2020-09-12, 18:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag kommer också stå vid sidan åtminstone fram till valet. Tror USA-börsen kommer gå mycket trögt under september-oktober:
- extremt hög värdering
- extremt osäkert presidentval med stor osäkerhet om vad som händer efter valdagen
- sannolika nya coronavågor

På uppsidan skulle kunna finnas:
+ ett stort och plötsligt genombrott för vaccin
+ att kongressen kommer överrens om ett stort stödpaket
+ att Fed oväntat sänker till minusränta
+ att Fed börjar öka sin balansräkning aggressivt igen
Men inget av detta räcker för att rå på osäkerheten.

SP500 kan i ett första läge gå tillbaka till 2900-3000. Vill det sig riktigt illa så skulle den kunna falla tillbaka till runt 2000.

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Alltså jag hajar ju att börsen kan gå åt helvete en gång till och att vi kan få inflation på sikt.

Börsen går åt helvete ungefär en gång var 10:e år, så är det och kommer alltid att vara:
- Ca var 3:e månad: en nedgång på 5-10%
- Varje år: en nedgång på ca 20%
- Var 10-20:e år: en halvering
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-09-12 kl. 18:11.
Citera
2020-09-12, 19:29
Medlem
Citat:
Men inget av detta räcker för att rå på osäkerheten.

Är nog mest detta jag stör mig på, kids som började investera efter finnanskrisen och tror att allting är en jämn fin kurva uppåt. Många "kända" bloggare som har hela 5 års erfarenhet, investerarfysikern m.fl.

Att börsen är volatil är ett sundhetstecken. Dessutom kan vi andra tjäna pengar på kidsen som säljer i panik när det rör sig. +40% avkastning i år och har knappt ens tagit nog stora risker. Måste älska volla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in