2020-09-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta skrev du efter en nedgång på ca 4% .... Låt mig säga så här. Jag är inte säker på att jag håller med:

https://imgur.com/a/RFIthZO (Nasdaq)

Notera att det tog ca 15 år innan ATH år 2000 passerades.

Den där grafen är skrämmande. Trots en stark uppgång sedan fler år tillbaka har det verkligen gått helt spikrakt uppåt i år.
Citera
2020-09-11, 15:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Goldman Sachs och andra höjdarinvesterare var ju duktiga på att förutspå it-bubblan och finanskrisen också....not. Säger inte vem som har rätt eller fel, bara att man inte är duktigare att förutspå framtiden bara för att man är ett stort investmentbolag.
Fast om sittande president hade lyssnat på Goldman Sachs och inte låtit Lehman brothers konka, så skulle inte krisen ha blivit så djup.

I vilket fall, jag håller med dig om att man ska ta experternas uttalanden med en nypa salt. När man tittar i backspegeln har dom inte alltid rätt.

Ont: September ser ut att bli en bra månad att plocka värde- och tillväxtbolag. Många fina bolag som dippar.
Citera
2020-09-11, 15:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Den där grafen är skrämmande. Trots en stark uppgång sedan fler år tillbaka har det verkligen gått helt spikrakt uppåt i år.

Det är vad man kallar för "parabolic rise". Det är aldrig en hälsosam uppgång, utan visar bara en ökad och ökad FOMO, och att fler och fler oerfarna aktörer kommer in och detta sker mot slutet av en sådan parabolic rise. Vi har ju de berömda historierna om skoputsarpojkarna som blev börsklippare 1929. Vi läste om finansvalpar och klippare i slutet av 90-talet och år 2000. Och just denna sommar har tidningarna varit fulla av historier om Greta-Britt, 85, som nu funnit sig in på aktiemarknaden.

Här är en intressant graf:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png

Den visar USA-börsens totala värde i förhållande till BNP, och dessutom har man justerat detta mot en linjärt ökande trend (det som kallas "Detrended"), dvs att aktiernas värde i förhållande till totala ekonomin "ska" öka över tid (varför kan man undra, men annars ser nuvarande toppen mycket värre ut).

Nu ser man att vi har toppar 1968, år 2000 och nu. Dessutom, om man ritar in 1929 så hamnar den på ungefär samma nivå.

Så dessa totalt 4 toppar på ungefär samma nivå av BNP "detrended" har varit:
  • 1929
  • 1968 (39 år senare)
  • 2000 (32 år senare)
  • 2020 (20 år senare)

Visst, det kan hålla sig här några år till. Men om man tror att NU är ett läge då aktiemarknaden kommer att ge god avkastning det närmaste decenniet framåt så tror jag att det är mycket som talar för att man har fel. Som jag ser det är det sannolikare att vi har en svacka framöver och att vi inte är tillbaka på nuvarande nivåer inom 5-10 år.
Citera
2020-09-11, 15:54
Medlem
Citat:
Det är vad man kallar för "parabolic rise". Det är aldrig en hälsosam uppgång, utan visar bara en ökad och ökad FOMO, och att fler och fler oerfarna aktörer kommer in och detta sker mot slutet av en sådan parabolic rise. Vi har ju de berömda historierna om skoputsarpojkarna som blev börsklippare 1929. Vi läste om finansvalpar och klippare i slutet av 90-talet och år 2000. Och just denna sommar har tidningarna varit fulla av historier om Greta-Britt, 85, som nu funnit sig in på aktiemarknaden.

Här är en intressant graf:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png

Den visar USA-börsens totala värde i förhållande till BNP, och dessutom har man justerat detta mot en linjärt ökande trend (det som kallas "Detrended"), dvs att aktiernas värde i förhållande till totala ekonomin "ska" öka över tid (varför kan man undra, men annars ser nuvarande toppen mycket värre ut).

Nu ser man att vi har toppar 1968, år 2000 och nu. Dessutom, om man ritar in 1929 så hamnar den på ungefär samma nivå.

Så dessa totalt 4 toppar på ungefär samma nivå av BNP "detrended" har varit:
  • 1929
  • 1968 (39 år senare)
  • 2000 (32 år senare)
  • 2020 (20 år senare)

Visst, det kan hålla sig här några år till. Men om man tror att NU är ett läge då aktiemarknaden kommer att ge god avkastning det närmaste decenniet framåt så tror jag att det är mycket som talar för att man har fel. Som jag ser det är det sannolikare att vi har en svacka framöver och att vi inte är tillbaka på nuvarande nivåer inom 5-10 år.

Du är ju för fan totalt okunnig. Kan du sluta med dina pissinlägg?

Det är USAs BNP.

50% av intäkter hos de största bolagen i USA kommer utanför USA.

Sug på den du. Du sprider ju för fan bara skräck. Och på lös grund. Har du låg IQ?
Citera
2020-09-11, 16:08
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Köper enbart in mig på 2 bolag nu som ja hoppas och tror kommer ge minst det dubbla inom kort..lite surt att ena köpte jag för 35000 för några dagar sedan fick 2000 aktier för den summan. Idag hade jag fått 2100 för samma peng. Då dom gått ner ytterligare..men ja håller fast vid min tro. Så fort det blir lite cash över köper ja mer i dessa...har dessutom gått in med intresse i en ny som ska tilldelas på måndag..får jag så gött annars ingen fara sätter in det på dom 2 jag tror på..så känns lite som hoppas hoppas fast endå inte..ska ja utöka till 3 eller fortsätta med mina 2 typ...

Berätta gärna vilka bolag.
Citera
2020-09-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Du är ju för fan totalt okunnig. Kan du sluta med dina pissinlägg?

Det är USAs BNP.

50% av intäkter hos de största bolagen i USA kommer utanför USA.

Sug på den du. Du sprider ju för fan bara skräck. Och på lös grund. Har du låg IQ?

Ja, vi lever i en globaliserad värld. Detta innebär dock inte att bara USA-bolagens andel av detta växer. Givetvis så tar också icke-USA-bolag en lika stor andel av USA-marknaden som därmed inte längre tillfaller USA-bolagen.

Sen, om din teori skulle stämma, så skulle du vara den allra första att föreslå att den goda Buffett-indikatorn inte längre skulle stämma för att "50% av intäkter hos de största bolagen i USA kommer utanför USA". Och ditt språkbruk i övrigt ger inte direkt stöd för att det skulle kunna vara så.
Citera
2020-09-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ja, vi lever i en globaliserad värld. Detta innebär dock inte att bara USA-bolagens andel av detta växer. Givetvis så tar också icke-USA-bolag en lika stor andel av USA-marknaden som därmed inte längre tillfaller USA-bolagen.

Sen, om din teori skulle stämma, så skulle du vara den allra första att föreslå att den goda Buffett-indikatorn inte längre skulle stämma för att "50% av intäkter hos de största bolagen i USA kommer utanför USA". Och ditt språkbruk i övrigt ger inte direkt stöd för att det skulle kunna vara så.

Mitt språkbruk har 0% med "the message" att göra.

Du har inga argument och attackerar därför mitt språkbruk. Klassisk låg IQ attack.

Och nej, europeiska bolag har 0 % dominans i USA.

Hur många europeiska facebook, google, amazon, apple och microsoft (de utgör en enorm tyngd i S&P500) finns det? Och har de 50% av den amerikanska marknaden?

De amerikanska jättarna har enorm dominans i Europa.

Så, du har FEL. Kryp tillbaka till din grotta.
Senast redigerad av E-pluribus-unum 2020-09-11 kl. 18:35.
Citera
2020-09-11, 18:39
Medlem
Citat:

Du har inga argument och attackerar därför mitt språkbruk. Klassisk låg IQ attack.

Hur många europeiska facebook, google, amazon, apple och microsoft (de utgör en enorm tyngd i S&P500) finns det? Och har de 50% av de amerikanska marknaden?

Din teori, att den mycket följda indikatorn market cap/GDP inte stämmer, så du kan säkert göra dig en hacka på att sälja ideen till alla världens finanshus

Nej, jag skojar bara lite med dig. Naturligtvis har du fel, vi kan till exempel ta bilindustrin eller allehanda industriprodukter (eller en massa annat) där Europa och Asien har mycket stor andel av den amerikanska marknaden. Sett till hela ekonomin så är det nog klart att icke-amerikanska bolag är starkare i USA än amerikanska bolag är utanför USA.

Jag antar att du just har gått lång i USA, och det är därför du argumenterar som du gör.
Citera
2020-09-11, 18:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Vilka bears köper du som inte har gått ner sen i juni? Eller med +-0 menar du egentligen +- 10%?

Aldrig handlat med liknande instrument så förklara gärna vad jag missat.
Jag har köpt på absoluta toppen av varje sågtand, slår bara till när OMXS får ett dårhopp upp 2% eller så en förmiddag. Redan den 20e juli låg omxs30 i 1784, idag 1801, så det är i praktiken +-0. Jag tror jag ligger back 300k på en insats av 11.5 mkr.

Mitt mål är egentligen att ligga fulltankad med Bear när dippen kommer, vilket jag bara kan bli om det fortsätter uppåt. Så en dipp nu vore lite tamt, bara 15% av mina pengar i Bear. Men huvudvinsten gör jag när/om det kommer en dipp eftersom jag då kommer att tanka fullt, precis som jag gjorde i mars.
Citera
2020-09-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har köpt på absoluta toppen av varje sågtand, ...

Fantastiskt! Vilken framgång!

Du kan leverera en skärmdump antar jag?
Citera
2020-09-11, 18:51
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:

Hur många europeiska facebook, google, amazon, apple och microsoft (de utgör en enorm tyngd i S&P500) finns det? Och har de 50% av de amerikanska marknaden?

Ta och lugna ner dig lite. Helt fantastiskt otrevlig och dessutom enormt puckade påhopp.

Skulle väl säga att det är svårt att säga helt säkert att det kommer gå ner, inflationen lär väl vara stor i år, dels pga att centralbanker pumpat in nya pengar och dels för att många tvingas höja priser pga Corona. Tror det förklarar iaf en del av den kraftiga uppgången på börserna.
För övrigt, Dark Pool Indicator har fallit kraftigt senaste månaderna (mer om vad Dark Pool är här: https://squeezemetrics.com/monitor/download/pdf/short_is_long.pdf). Brukar betyda fallande börser eller iaf krabbgång, en till sak som tyder på en nedgång kanske: https://squeezemetrics.com/monitor/dix?
Citera
2020-09-11, 18:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fantastiskt! Vilken framgång!

Du kan leverera en skärmdump antar jag?
Det är bara att leta upp mina inlägg i den här tråden så ser du datumen för mina köp.

Det är inte någon särskilt avancerad algoritm "jag köper Bear när OMXS30 går upp 2% en förmiddag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in