Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Kanske är ute och cyklar nu med borde inte penningmängden vara relevant faktor också? Att penningmängden har ökat kraftigt utan att vi fått ökad KPI borde väl innebära att inflationen har skett på börsen och andra tillgångsvärden? Så med ökad penningmängd är börsutvecklingen rimlig?
Ja penningmängden är absolut en faktor. Fed har ökat denna med 1.7 ggr för att möta pandemin och dess effekter. Det spiller in på börsen absolut. Men utveckligen är ändå inte rimlig, fundamentalt sett. Det är som att blåsa upp en ballong, långsiktigt så kommer det att spricka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Man kan tycka att du borde ha rätt, men samtidigt så sa många samma sak i mars, att det skulle dröja länge innan marknaden återhämtar sig. Men den återhämtade sig och mer därtill. Sedan kan jag rent fundamentalt hålla med dig, att marknaden är dyr överlag och risken är absolut stor för den kommer ha en tuffare period framför sig.
Du har rätt, man kan aldrig shorta en marknad, för ingen kan veta hur länge en bubbla ska vara. Jag shortar inte SP500, lika lite som jag shortade Tesla för en månad sedan. Irrationella uppgångar är omöjliga att förutse när de spricker. Att shorta är det mest riskabla man kan göra, eftersom uppgångar alltid håller i sig längre än ditt konto gör (tro mig, jag har lärt mig).
Hela denna diskussion uppkom för att jag hävdade att amerikanska börser just nu är historiskt högt värderade, som en bubbla. Så den som hävdar att det skulle vara en god avkastning att just nu (september 2020) placera pengar i amerikanska börser blir svaret skyldig:
http://www.currentmarketvaluation.com/images/2020-09-03-BI-4-Mkt-to-GDP-Detrended.png