• 1
  • 2
2020-09-11, 13:51
Medlem
SeanAverys avatar
Jag har klantat till det rejält och försökt googla lite svar men tänkte om nån här är kunnig.

Jag har en sen betalning på en räkning som jag trodde jag hade betalt men uppenbarligen inte betalat hela summan, det är ingen större utgift men jag är så jävla slarvig och har inte koll på någonting, nu har jag fått brev från kronofogden (har inte hunnit läsa igenom det så jättenoga då jag hade bråttom iväg) men om man betalar skulden direkt, är det fortfarande så att man inte får låna på 5 år då eller vad händer?
Citera
2020-09-11, 13:52
Medlem
Deckard-Cains avatar
Läs vad som står i brevet innan du frågar om hjälp.
Citera
2020-09-11, 13:53
Medlem
Om det är första brevet från kronofogden och du betalar direkt får du ingen betalningsanmärkning.
Citera
2020-09-11, 13:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Jag har klantat till det rejält och försökt googla lite svar men tänkte om nån här är kunnig.

Jag har en sen betalning på en räkning som jag trodde jag hade betalt men uppenbarligen inte betalat hela summan, det är ingen större utgift men jag är så jävla slarvig och har inte koll på någonting, nu har jag fått brev från kronofogden (har inte hunnit läsa igenom det så jättenoga då jag hade bråttom iväg) men om man betalar skulden direkt, är det fortfarande så att man inte får låna på 5 år då eller vad händer?

Ring kronofogden och lös det på engång.
Citera
2020-09-11, 13:55
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Läs vad som står i brevet innan du frågar om hjälp.

Jag vet, men fick lite smått panik här nu när jag googlade här på jobbet, aldrig hamnat i denna sitsen förut
Citera
2020-09-11, 13:57
Medlem
Jag har fått massa massa brev från KF.
Betala direkt så ser dom att du bara är en slarver.

Jag har aldrig fått en anmärkning och kreditvärdighet - hög.
Citera
2020-09-11, 14:01
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anianiana
Jag har fått massa massa brev från KF.
Betala direkt så ser dom att du bara är en slarver.

Jag har aldrig fått en anmärkning och kreditvärdighet - hög.

Okej vad bra, jag ska betala på en gång, ja slarver är Bar förnamnet
Citera
2020-09-11, 14:19
Medlem
note-its avatar
Vad är det dom är så oerhört mycket viktigare än att öppna sina brev, läsa dom och agera därefter? Jag kan inte förstå hur man kan skylla på slarv här. Det måste väl vara mycket tryggare och skönare att ha lite koll på sitt liv än att bara irra för att man är omogen.
Citera
2020-09-11, 14:26
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Vad är det dom är så oerhört mycket viktigare än att öppna sina brev, läsa dom och agera därefter? Jag kan inte förstå hur man kan skylla på slarv här. Det måste väl vara mycket tryggare och skönare att ha lite koll på sitt liv än att bara irra för att man är omogen.

Betalning sker via klarna och den är sen mars, jag har ej hittat den på klarna där jag kollar mina aktuella betalningar och har betalat alla räkningar från den månaden men helt missat denna, jag ser den fortfarande inte på klarna
Citera
2020-09-11, 14:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-P
Om det är första brevet från kronofogden och du betalar direkt får du ingen betalningsanmärkning.

Jo det får man men den syns inte hos de som ställer frågor till kronis, dvs kreditupplysning. Råkar man på en andra innan den första är preskriberad kommer bägge att synas.

Men ok så länge det inte blir en andra. Man har en chans.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-09-11 kl. 15:00.
Citera
2020-09-11, 15:01
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det får man men den syns inte hos de som ställer frågor till kronis, dvs kreditupplysning. Råkar man på en andra innan den första är preskriberad kommer bägge att synas.

Men ok så länge det inte blir en andra. Man har en chans.
Fast måste inte kfm fastställa skulden först? Så borde det vara, annars kan man ju skicka in oriktiga krav på vem som helst, också får den en anmärkning. Så nej, ett första brev från kfm borde rimligen inte ge någon anmärkning.
Citera
2020-09-11, 15:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fast måste inte kfm fastställa skulden först? Så borde det vara, annars kan man ju skicka in oriktiga krav på vem som helst, också får den en anmärkning. Så nej, ett första brev från kfm borde rimligen inte ge någon anmärkning.

Jo det är sant. Men då måste man bestrida kravet och sedan få rätt. Här verkar det vara ett riktigt krav.

Utöver det kan man ju snällt fråga företaget som skickat in denna begäran att dra tillbaka sitt krav mot att man betalar skulden direkt till dom plus de 600 de betalat in till kronis för att regga kravet. Det är många företag villiga att göra som en god gest. Då slipper man också anmärkning fastän kravet funnits hos Kronofogden och det var ett riktigt sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in