• 1
  • 2
2020-09-11, 15:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det får man men den syns inte hos de som ställer frågor till kronis, dvs kreditupplysning. Råkar man på en andra innan den första är preskriberad kommer bägge att synas.

Men ok så länge det inte blir en andra. Man har en chans.

Tycker det där är knepigt. Jag hade en skuld som jag betalade i stort sett direkt, men har ändå en anmärkning som syns. Aldrig haft anmärkning förut, aldrig efter.
Citera
2020-09-11, 15:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tycker det där är knepigt. Jag hade en skuld som jag betalade i stort sett direkt, men har ändå en anmärkning som syns. Aldrig haft anmärkning förut, aldrig efter.

Är det en skuld till staten? CSN, skatter, vägavgift och dylikt? Staten måste ju få in sitt och prioriteras extra noga hos en annan statlig myndighet.
Citera
2020-09-11, 15:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fast måste inte kfm fastställa skulden först? Så borde det vara, annars kan man ju skicka in oriktiga krav på vem som helst, också får den en anmärkning. Så nej, ett första brev från kfm borde rimligen inte ge någon anmärkning.

För företag och enskilda näringsidkare är det så - man ser att någon ansökan om betalningsföreläggande. Privatpersoner får anmärkning först vid utslag.
Citera
2020-09-11, 16:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Är det en skuld till staten? CSN, skatter, vägavgift och dylikt? Staten måste ju få in sitt och prioriteras extra noga hos en annan statlig myndighet.

Ja, csn.
Citera
2020-09-11, 16:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Fast det är ju snart tre år sedan de fick pengarna.
Citera
2020-09-11, 16:23
Medlem
JayJayAdamss avatar
Sorry TS men det är dags att du tar dig i kragen.
Om du nu hade så bråttom iväg kunde du allt ta med dig brevet, läsa på vägen till din destination för att sedan skriva här om du inte förstod vad det står i brevet även om jag är ganska säker på att det framgår tydligt i brevet exakt hur du ska gå tillväga.
Det är så du utvecklas som människa, genom att försöka på egen hand först och sedan be om hjälp. Inte tvärtom.

Får man fråga hur gammal du är?

Betala skulden, ta printscreen på betalningen, kontakta KFM och möjligtvis bolaget du har en skuld till via mail och bifoga din printscreen på betalningen och skriv att fakturan nu är betald och be om ursäkt för förseningen.

Tror inte att du kommer få några problem eller vara märkt hos fogden vid framtida kreditkontroller.
Citera
2020-09-11, 16:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Fast det är ju snart tre år sedan de fick pengarna.

Snart 3 år vilket är det brukliga och högsta gällande privatpersoner. Så snart försvinner den förhoppningsvis! Kanske redan är borta hos vissa som bara hämtar hem de två års senaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in