Citat:
Fast det har väl Jeppe inte sagt, att han inte visste om att sexualmord förekommer, tidigare? I så fall skulle han vara en ovanligt oduglig åklagare, om han inte skulle ha haft det i bakhuvudet som tänkbart motiv.
Nej, inte jag heller. När jag arbetade som journalist (och även fortfarande, jag gör ett spekulationsjobb då och då), så har jag hellre velat göra nytta. Upplysa om orättvisor, beskriva utsatta och olyckliga människors verklighet. T.ex. misshandlade och hemlösa kvinnors. Eller svenska flickors som förföljs av invandrarynglingar i skolan och i bostadsområdet. För att i förlängningen få till stånd en förändring.
För mig är det journalistikens huvuduppgift - att lyfta fram den lilla människan, att påverka politiker och allmänhet. Vampyrmänniskor och liknande har ju valt det själva. De får inte min empati. Därmed inte sagt, att man inte kan sticka emellan med något som "bara" är roligt eller intressant, ALLT måste inte ha en politisk agenda.
Nej, inte jag heller. När jag arbetade som journalist (och även fortfarande, jag gör ett spekulationsjobb då och då), så har jag hellre velat göra nytta. Upplysa om orättvisor, beskriva utsatta och olyckliga människors verklighet. T.ex. misshandlade och hemlösa kvinnors. Eller svenska flickors som förföljs av invandrarynglingar i skolan och i bostadsområdet. För att i förlängningen få till stånd en förändring.
För mig är det journalistikens huvuduppgift - att lyfta fram den lilla människan, att påverka politiker och allmänhet. Vampyrmänniskor och liknande har ju valt det själva. De får inte min empati. Därmed inte sagt, att man inte kan sticka emellan med något som "bara" är roligt eller intressant, ALLT måste inte ha en politisk agenda.
Jo, Jeppe har sagt det i intervjuer att filmsnuttarna och bilderna i caset gjorde honom nedstämd och ledsen och att han inte ens visste att något så grovt existerade i verkligheten. Den uppfattningen delade han med de kollegor (åklagare) som han diskuterade caset med.
Jag kan förstå den sortens journalistik som t.ex. Hermans som tog emot Kim Walls stipendiet och som tänker skriva en bok om hur den danska kolonialismen av Grönland har påverkat befolkningen.
Men jag har lite svårt att förstå fascinationen av alla mentalt störda till den grad att man vill publicera artiklar om deras liv. Vampyrer osv..

Ett fullt fungerande samhälle, sedan tusentals år. Sedan kommer Stordansken dit - och rätt som det är har inuiterna förlorat sitt levebröd, sin kultur, blivit beroende av Övermakten för allmosor, och tillika har många av dem tagit sin tillflykt till spriten...