2020-09-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det har väl Jeppe inte sagt, att han inte visste om att sexualmord förekommer, tidigare? I så fall skulle han vara en ovanligt oduglig åklagare, om han inte skulle ha haft det i bakhuvudet som tänkbart motiv.

Nej, inte jag heller. När jag arbetade som journalist (och även fortfarande, jag gör ett spekulationsjobb då och då), så har jag hellre velat göra nytta. Upplysa om orättvisor, beskriva utsatta och olyckliga människors verklighet. T.ex. misshandlade och hemlösa kvinnors. Eller svenska flickors som förföljs av invandrarynglingar i skolan och i bostadsområdet. För att i förlängningen få till stånd en förändring.

För mig är det journalistikens huvuduppgift - att lyfta fram den lilla människan, att påverka politiker och allmänhet. Vampyrmänniskor och liknande har ju valt det själva. De får inte min empati. Därmed inte sagt, att man inte kan sticka emellan med något som "bara" är roligt eller intressant, ALLT måste inte ha en politisk agenda.

Jo, Jeppe har sagt det i intervjuer att filmsnuttarna och bilderna i caset gjorde honom nedstämd och ledsen och att han inte ens visste att något så grovt existerade i verkligheten. Den uppfattningen delade han med de kollegor (åklagare) som han diskuterade caset med.

Jag kan förstå den sortens journalistik som t.ex. Hermans som tog emot Kim Walls stipendiet och som tänker skriva en bok om hur den danska kolonialismen av Grönland har påverkat befolkningen.

Men jag har lite svårt att förstå fascinationen av alla mentalt störda till den grad att man vill publicera artiklar om deras liv. Vampyrer osv..
Citera
2020-09-11, 10:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skojar jag?

Frågan är väl om du är ett enda stort skämt.
Efter som du konstant jämför honom med antingen normalt folk eller mördare som inte är psykopater.

Han känner inte skuld, skam eller ånger.
Han saknar samvete med andra ord.

Att han inte erkänt tidigare beror givetvis på att han ville utföra det perfekta brottet, stycka Kim och komma undan.
Delmål två var brott mot griftefriden, lågt straff.

Han vet mycket väl att ANDRA människor tycker att det var ett avskyvärt brott. Och att han, i och med att han erkänner, förlorar de följare som har hållit fast vid honom, i tron eller förhoppningen att det kanske var en olyckshändelse ändå. Och att han inte längre kommer att få "the benefit of the doubt" från någon, när han kommer ut från fängelset och ska börja ett nytt liv, med allt vad det innebär av att skaffa sig arbete, bostad, finansiärer inför ett nytt företag kanske...
Citera
2020-09-11, 10:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, Jeppe har sagt det i intervjuer att filmsnuttarna och bilderna i caset gjorde honom nedstämd och ledsen och att han inte ens visste att något så grovt existerade i verkligheten. Den uppfattningen delade han med de kollegor (åklagare) som han diskuterade caset med.

Jag kan förstå den sortens journalistik som t.ex. Hermans som tog emot Kim Walls stipendiet och som tänker skriva en bok om hur den danska kolonialismen av Grönland har påverkat befolkningen.

Men jag har lite svårt att förstå fascinationen av alla mentalt störda till den grad att man vill publicera artiklar om deras liv. Vampyrer osv..

OK, då har jag bara missat det. Jag var rätt sur på Jeppe ett tag, för att han ville klippa sönder Nautilus i småbitar, så jag läste kanske inte alla hyllningsreportage om honom!

Den danska kolonialiseringen av Grönland hade JAG velat skriva om! Ett fullt fungerande samhälle, sedan tusentals år. Sedan kommer Stordansken dit - och rätt som det är har inuiterna förlorat sitt levebröd, sin kultur, blivit beroende av Övermakten för allmosor, och tillika har många av dem tagit sin tillflykt till spriten...
Citera
2020-09-11, 10:23
Medlem
Citat:
Du vill lyfta fram den lilla människan?

Du framhäver dig själv just nu på en styckad kvinnas bekostnad.

Du vill göra nytta?
Din illvilja och agenda lyser som i neon. Kränk så mycket det bara går, gå ordagrant över lik, sparka på de som verkligen ligger ner och tro sig själv vara en version av moder theresa.

Du kan inte ge nåt du inte har.
.

De som redan har skrivit böcker om caset har alltså inte blod på sina händer? För de har inte framhävt sig själva och inte tjänat pengar på den stackars styckade journalistens bekostnad?

Merwinna får inte ett korvöre oavsett hur många spaltmeter hen sen skulle skriva här på FB om caset. Inte ens äran får hen. De flesta vet inte vem hen är ens.

Men de som har skrivit böcker får ge intervjuer i tidningar och tjäna pengar. Men det är alltså helt ok?
Citera
2020-09-11, 10:36
Medlem
Citat:
Det minns jag inte? Däremot var det en som blev förbjuden av sin man att åka.
Ja, om maken la in sitt veto så fick hon väl förhinder.
Det var inte hon själv som var "förståndig och tackade nej."
Senast redigerad av ottoplommon 2020-09-11 kl. 10:48.
Citera
2020-09-11, 10:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Han vet mycket väl att ANDRA människor tycker att det var ett avskyvärt brott. Och att han, i och med att han erkänner, förlorar de följare som har hållit fast vid honom, i tron eller förhoppningen att det kanske var en olyckshändelse ändå. Och att han inte längre kommer att få "the benefit of the doubt" från någon, när han kommer ut från fängelset och ska börja ett nytt liv, med allt vad det innebär av att skaffa sig arbete, bostad, finansiärer inför ett nytt företag kanske...
Hur mycket bryr han sig om andra är diffen...

Han är fullblodsegoist och söker egenvinning var sensmoralen.

Det sitter inte ett dugg långt inne och måste sippras ut.
Han kan ta en megafon i em.
Han skiter blankt i andra.

Däremot försöker han se redig ut fram till riskbedömning. Varav det krävs ett erkännande. Han vet precis att det måste ske för att han ska verka ångerfull.

Förlorar följare..
Really.
Han är inte beroende av omgivningens beundran. Han är en psykopat och har inte NPD heller.

Börja ett nytt liv? Skaffa bostad, arbete?

Han älskar skitiga kalsonger och att leva som i en kappsäck. Bo i ett garage, en ubåt, under ett skrivbord. Runkar där han står och går.

Han gör väl precis som andra psykopater.
Sol-och-vårar, bedrar. Drar vidare. Byter land.
Bedrar på nätet. Lurar folk som han fortsätter med från fängelset. Skaffar finansiärer.
Parasiterar.
Begår bedrägeri som han redan gjort med Freya.

Det är liksom ingen förändrad människa som kommer ut.
Om han nu kommer ut och inte hinner dö därinne..

För han är extremt manipulativ, pervers och därmed farlig.

Det finns nog tillräckligt med beundrande damer som älskar hans röst och vill ta honom under sina vingars beskydd. Sitta som en stjärnögd lärjunge vid hans fötter.
Trots sadism, trots mord.
Senast redigerad av develi 2020-09-11 kl. 10:43.
Citera
2020-09-11, 10:40
Medlem
develis avatar
Citat:
De som redan har skrivit böcker om caset har alltså inte blod på sina händer? För de har inte framhävt sig själva och inte tjänat pengar på den stackars styckade journalistens bekostnad?

Merwinna får inte ett korvöre oavsett hur många spaltmeter hen sen skulle skriva här på FB om caset. Inte ens äran får hen. De flesta vet inte vem hen är ens.

Men de som har skrivit böcker får ge intervjuer i tidningar och tjäna pengar. Men det är alltså helt ok?
Du är så utan moral att du inte ens begrep texten.
Jag skriver inte om pengar.
Citera
2020-09-11, 10:43
Medlem
Citat:
OK, då har jag bara missat det. Jag var rätt sur på Jeppe ett tag, för att han ville klippa sönder Nautilus i småbitar, så jag läste kanske inte alla hyllningsreportage om honom!

Den danska kolonialiseringen av Grönland hade JAG velat skriva om! Ett fullt fungerande samhälle, sedan tusentals år. Sedan kommer Stordansken dit - och rätt som det är har inuiterna förlorat sitt levebröd, sin kultur, blivit beroende av Övermakten för allmosor, och tillika har många av dem tagit sin tillflykt till spriten...

Du kan fortfarande skriva den boken. Man behöver inte vara Kim Wall -stipendiat för att göra det. Dessutom är det inte ens säkert att boken blir av. Journalisten har "för avsikt" att skriva. Men det kan dyka upp hinder på vägen. Och utöver detta ryms det flera böcker på marknaden. Titta bar på detta ämne - och flera böcker lär det skrivas om den stackars styckade journalisten och den galne ubåtsbyggarmördaren..
Citera
2020-09-11, 10:45
Medlem
Citat:
Du är så utan moral att du inte ens begrep texten.
Jag skriver inte om pengar.

Journalister ger inte ut böcker - utan att få betalt. Ovsett att du inte vill kännas vid det.
Citera
2020-09-11, 10:45
Medlem
Citat:
Så enligt dig var hon bara så intresserad av ”udda ämnen” att hon lämnade sina gäster på sin egen avskedsfest för att kunna skriva om Madsen? Då behövdes det ingen manipulation av psykopaten så din åsikt stödjer mitt påstående. Madsen är ingen mästermanipulatör. Han lyckades inte med de andra offren, men han lyckades med Kim som hade andra motiv än de andra. Inte bara en ubåtsfärd med galningen utan även pengar och ära.

Kim hade redan ett kontrakt med en amerikansk tidning om publicering av artikeln. Bara hon skulle få den klar. Så visst var pengarna inblandade vare sig du vill eller inte. Det skrivs även i tidningar nu i efterhand (som föräldrarna har godkänt) att efter överväganden kom Kim och pojkvännen fram till att det skulle ”löna sig” att ta den där ubåtsfärden, eftersom man på det sättet skulle få den redan påbörjade artikeln klar för att levereras till tidningen.

Det var så viktigt för henne att få artikeln publicerad att hon övervägde att lämna gästerna helt själva för några timmar och åka med pojkvännen. Men den planen skrotades. Kim fattade väl att det skulle ha sett för grovt ut i vännernas ögon. Typ ”ni är välkomna att äta och dricka här – själva har vi lite viktigare saker att göra under tiden”..

Att Kim var intresserad av subkulturer vet vi redan. Även stipendiet som delas ut i hennes namn ska just till likasinnade journalister.

P.S. Du går även emot den allmänna sanningen i tråden att Kim de facto var en erfaren journalist som hade skrivit om diverser artiklar såväl i/om Afrika, Asien och USA. Därtill hade hon ju gedigen utbildning och pratade 8 språk flytande.

Men du vill göra henne endast till en ung, oerfaren och nyexaminerad journalist som var nyfiken på udda ämnen.
Det var värst. Talade Kim 8 språk flytande?! Eftersom att det är en intressant uppgift som jag inte läst tidigare så kunde du (men inte sno) kanske lämna källhänvisning på det.

Sno har hängt här sedan 2017 och ibland har hen uppenbarligen delat konto med flera andra.
Det här med delade konto är ett ofog tycker jag..
Citera
2020-09-11, 10:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Journalister ger inte ut böcker - utan att få betalt. Ovsett att du inte vill kännas vid det.
Har jag aldrig påstått heller. Hon har ett yrke och ska ha betalt som frilansare.
Likt vem annan som helst som arbetar.

Jag skrev däremot att Merwinna höjde sig själv till skyarna som en etiskt finare och mer seriös journalist, på en styckad kvinnas bekostnad.

Det är liksom dömt att misslyckas i forumet när man vet hur tongångarna och resonemanget gått.

Som den misogynist du är så vore det som att du skulle skriva en bok om jämställdhet eller feminism.
Samma hyckleri.
Citera
2020-09-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det var värst. Talade Kim 8 språk flytande?! Eftersom att det är en intressant uppgift som jag inte läst tidigare så kunde du (men inte sno) kanske lämna källhänvisning på det.

Sno har hängt här sedan 2017 och ibland har hen uppenbarligen delat konto med flera andra.
Det här med delade konto är ett ofog tycker jag..

Paranoia är en sjukdom..

"By the time she left Columbia, she spoke eight languages, including Mandarin, which she hoped to put to good use this year."

https://nypost.com/2017/08/26/inside-slain-journalists-fateful-submarine-ride/

P.S. man kan nog anmäla det om man märker att skribenter har delade konton. Tror inte att det är tillåtet.
Senast redigerad av sno 2020-09-11 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in