2020-09-09, 23:07
Medlem
pelle_snusks avatar
När nyhetsuppläsaren avslutar sändningen med ett "Det var allt för nu" känner jag mig lite magsur över anglicismen.
Citera
2020-09-11, 02:22
Medlem
Sic3s avatar
Varför säger folk "symtomer"?

Har börjat observera en trend det senaste året. Jag hör allt oftare folk i min omgivning som säger symtomer istället för symtom. Inte minst under pandemin som av förklarliga skäl tvingar fram ordet oftare.

Varifrån kommer denna trend om den ens existerar? Är det bara jag som lagt märke till detta märkliga men tämligen fascinerande fenomen?

Dela gärna med er av erfarenheter kring ordet och dess böjning i plural.
Citera
2020-09-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sic3
Har börjat observera en trend det senaste året. Jag hör allt oftare folk i min omgivning som säger symtomer istället för symtom. Inte minst under pandemin som av förklarliga skäl tvingar fram ordet oftare.

Varifrån kommer denna trend om den ens existerar? Är det bara jag som lagt märke till detta märkliga men tämligen fascinerande fenomen?

När du säger det så har jag också tänkt på det och det är fel att säga symtomer, både i singularis och pluralis.
Citera
2020-09-11, 02:41
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Det korta svaret på din fråga är att de bara säger fel.
De tror helt enkelt att ”symtomer” är rätt för att beskriva ordet symtom i pluralform.
Jag har bara hört ordet sägas på ovan nämnda vis vid ett tillfälle och det var idag faktiskt.

I övrigt har jag svårt att hålla med om att ordets felaktiga böjning är ett fascinerande fenomen. Ser inte fenomenet alls riktigt och ännu mindre att det skulle vara fascinerande men vi är alla olika 🙃
Citera
2020-09-11, 02:47
Medlem
Det enkla svaret är helt enkelt att år 2020 är det året i världshistorien som ordet symtom brukats mest och därför också sagts fel flest gånger varpå TS hört och förvånat sig över detta makalöst fascinerande fenomen som uppenbarat sig i våra liv.
Citera
2020-09-11, 02:51
Medlem
Sic3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det korta svaret på din fråga är att de bara säger fel.
De tror helt enkelt att ”symtomer” är rätt för att beskriva ordet symtom i pluralform.
Jag har bara hört ordet sägas på ovan nämnda vis vid ett tillfälle och det var idag faktiskt.

I övrigt har jag svårt att hålla med om att ordets felaktiga böjning är ett fascinerande fenomen. Ser inte fenomenet alls riktigt och ännu mindre att det skulle vara fascinerande men vi är alla olika 🙃
Kanske börjar min trötthet ta ut sin rätt på fascinationsmetern. Att de säger fel är jag medveten om men jag funderade över den våg av felsägelser som sveper in över moder svea. Att även du uppmärksammat detta så sent som idag kan väl ses som ett tecken på en växande trend?
Citera
2020-09-11, 03:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Kanske börjar min trötthet ta ut sin rätt på fascinationsmetern. Att de säger fel är jag medveten om men jag funderade över den våg av felsägelser som sveper in över moder svea. Att även du uppmärksammat detta så sent som idag kan väl ses som ett tecken på en växande trend?

Ja jag håller med om att det är oförskämt många människor som inte kan korrekt svenska. Ord- och begreppsförståelse haltar liksom stavning och böjningar för att inte tala om alla särskrivningar som jag tycker är ett större växande problem.
Utlandsfödda må vara förlåtna men alla andra...nej tack
Citera
2020-09-11, 03:33
Medlem
Sic3s avatar
Citat:
Ja jag håller med om att det är oförskämt många människor som inte kan korrekt svenska. Ord- och begreppsförståelse haltar liksom stavning och böjningar för att inte tala om alla särskrivningar som jag tycker är ett större växande problem.
Utlandsfödda må vara förlåtna men alla andra...nej tack
Haha ja svenskar måste ligga i toppklass i särskrivning, som ger ett oseriöst intryck i en text enligt mig. Jag undrar hur vi står oss jämfört med andra länder just när det gäller stavningen. Det hänger väl ihop med befolkningens ständigt krympande ordförråd så att fler ord blir obekanta och felstavade.
Citera
2020-09-11, 03:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Haha ja svenskar måste ligga i toppklass i särskrivning, som ger ett oseriöst intryck i en text enligt mig. Jag undrar hur vi står oss jämfört med andra länder just när det gäller stavningen. Det hänger väl ihop med befolkningens ständigt krympande ordförråd så att fler ord blir obekanta och felstavade.

Jag vet faktiskt inte hur vi står oss men jag har märkt att påfallande många amerikaner inte talar korrekt grammatisk engelska. Tror att det är trendigt på nåt vis men jag vet inte.
Det är som om gängkulturen och dess språk spridit sig till vanligt folk där. Irriterande är det i alla fall.
Citera
2020-09-11, 04:17
Medlem
Sic3s avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur vi står oss men jag har märkt att påfallande många amerikaner inte talar korrekt grammatisk engelska. Tror att det är trendigt på nåt vis men jag vet inte.
Det är som om gängkulturen och dess språk spridit sig till vanligt folk där. Irriterande är det i alla fall.
Ja, nu svävar vi iväg lite men det finns trender som att skriva "de" istället för "det". Detta är knappast en nödvändig förkortning utan ska bara signalera någon form av social status, det är inne att skriva så.

Det finns många exempel på ord som massor av människor stavar fel medvetet och de flesta vet säkert inte själva varför de gör så. Jag ställer mig dock frågande till om det kommer från gängkultur även i Sverige. Men jag har ingen bättre förklaring.

Att allt man ser bara är helt vanliga oavsiktliga stavfel köper jag inte eftersom man kan se så tydliga mönster på felstavade ord som kommer och går som om det vore ordmode. Fast nu talar jag om väldigt unga kretsar jag rör mig i.
Citera
2020-09-11, 04:37
Medlem
Låter som ett typiskt skånskt talfel.
Citera
2020-09-11, 05:11
Medlem
Proras avatar
Före internets genombrott var i stort sett all skriven text man stötte på korrekturläst och därmed i stort sett korrekt. Idag är förhållandena de omvända. Därför sprider sig allehanda språkfel som en farsot. Människan har nämligen en tendens att anpassa sig till sin omgivning. Ser man ett ord användas felaktigt ett otal gånger glider man omärkligt gärna in i samma bruk själv.

Vad beträffar just ett symtom / flera symtom, tror jag det är så enkelt att det för de flesta inte är ett vardagsord och alltså antar man, mer eller mindre omedvetet, att ordet följer standardböjningsmönstret för tvåstaviga ord (jmfr. person/personer).

Men visst, det låter för jävligt och är avslöjande gällande bildningsnivå.

Edit: Har själv noterat och irriteras av överanvändningen av ordet 'ens' på senare år. Ger också ett enfaldigt intryck.
Senast redigerad av Prora 2020-09-11 kl. 05:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in