2020-09-09, 15:55
Medlem
kato85s avatar

Tack för ditt uttömliga svar.
Absolut, hatet kan lika gärna ha funnits hos CP, fast det (enligt mig) måste till ett personligt hat för att genomföra ett mord utan belöning, inte genom anstiftan, så det vore troligare (i min bok) att mordet skett på eget bevåg.
Ska prova att läsa den boken, tack för länken.
Det blev lite OT ja, så jag väljer att avsluta diskussionen här, men tackar ändå för din information.
Senast redigerad av kato85 2020-09-09 kl. 16:01.
Citera
2020-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som hävdades i den där podden trodde jag var något som undslapp PS i farten och kanske missförstods lite. Men här skriver han det uttryckligen samt varifrån uppgiften kommer. LG har aldrig nämnt detta i något annat sammanhang vad jag känner till.

Jag är 99% säker på att PS har fel. LG skrev ett mail till honom 2019 och det handlade om samma patroner som han berättar om i podcasten med Hasse Aro: http://palmemordet.eu/nyheter/2020/04/03/huvudstadernas-press-baroner/
I podcasten sa LG att de hade en annan isotopsammansättning.

Förresten tror jag att LG också hade fel när han sa att det var 1999. Den enda undersökningen jag har av APK-kulor är från 2011. Analysen visade att kulorna ej är från samma blysmälta som Palme-kulorna. Så vitt jag vet finns det ingen annan SKL-undersökning av APK-kulor i utredningen.
Citera
2020-09-09, 22:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som hävdades i den där podden trodde jag var något som undslapp PS i farten och kanske missförstods lite. Men här skriver han det uttryckligen samt varifrån uppgiften kommer. LG har aldrig nämnt detta i något annat sammanhang vad jag känner till.

Jag har svårt att få ihop att Palmekulorna slutade tillverkas 1979 - sista leveransen ca 6000 st i ca 170 askar. Ca 4000 st av dem är spårade av PU ner till ÅF och/eller individ. Askarna var märkta med ”PM” enl GrK (”Prime Minister” ett uppslag för konspirationsteoretiker f ö). Mr G sålde 10st till CA 1983-1984 från en annan ask (testad 2011) Hur ska man resonera där? Är det ännu äldre kulor än 1979 eller köpta på annat håll än de officiella leveranserna från fabriken? Eller testades de tyska kulorna?

Bra att ammoavsnittet är på G. Ska finnas en sammanfattning av ovan i ett PM enl GrK.
Senast redigerad av omiga 2020-09-09 kl. 22:52.
Citera
2020-09-10, 00:26
Medlem
Tack för tråden. CA kan inte nog lyftas fram.

En fundering till alla oss som tror på CA. Hade polisen kunnat lösa mordet om CA var gärningsman och varit vid liv? Och hur skulle de i sådana fall gått till väga?

Både när det gäller att hitta ett vapen och om ett vapen inte gick att hitta.

Vad var polisens stora misstag kring CA?
Citera
2020-09-10, 02:45
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
En fundering till alla oss som tror på CA. Hade polisen kunnat lösa mordet om CA var gärningsman och varit vid liv? Och hur skulle de i sådana fall gått till väga?

Mitt namn är Hasse. Hasse Hellbastard.

Som ni säkert vet utsåg jag mig till spaningsledare den 1 mars 1986, fast i ett parallellt universum.

Min första åtgärd blev att dela in gruppen i en konspirations-avdelning och en ensam-galning-avdelning. Jag gav ju inte mycket för det där med konspirationer, men det hade trots allt varit närmast tjänstefel att inte undersöka Ustasja, Sydafrika och allt vad de heter. Så de fick väl hållas. Det vara bara när grabbarna ville ge sig på nån stackars kurdisk grupp som jag sa ifrån.

Vi började med provskjutningarna i mitten av mars, så med ett tempo på tio om dan var vi klara med det i slutet av maj, Det var så vi fick upp ögonen för den här muntergöken CA. Genom att vi satte span på honom fick vi ganska bra koll på hans vanor, utseende och liknande.

Vi kollade förstås även kulfången på de stora skjutbanorna i trakten, och rätt sorts kulor hittade vi just där CA hade pangat som mest, vilket stärkte våra misstankar.

Vittnena togs in för fotokonfrontationer. Från mordplatsen gav det inte mycket (fru Palme vägrade delta när hon hörde att ingen av de förevisade personerna var alkoholist), men ett par personer som varit utanför bion identifierade med varierande grad av säkerhet vår misstänkte. Ägaren till Konditoiri Svea mindes också tydligt att CA varit där just den aktuella kvällen. Tydligen hade han inte bara sett sedvanligt surmulen ut, utan rentav upprörd, som det verkade, av nåt han läste i tidningen. Han hade lämnat fiket strax innan stängningsdags, dvs lite för 21, och släntrat norröver.

Den där hjärnskrynklaren jag pratade med trodde ju att gärningsmannen skulle ha skjutjärnet kvar, vilket ingav oss hopp. Och nu i efterhand vet vi att CA satt i tevesoffan varje kväll (han hade en sprillans ny teve, för övrigt) och gullade med sin käraste ägodel. Men våra aktiviteter gjorde förstås att han kände att det började brännas under fötterna. Under våra skuggningar i augusti noterade vi att han köpte biljett till en Finlandsfärja, så några av mina killar gjorde detsamma och konfronterade honom (med ett klassiskt ”Spelet är slut!”) just som han mitt i natten skulle gå upp på däck med en plastpåse i handen. Han sa att han ville upp och ta en nypa luft eftersom han var svårt angripen av influensa, men det var såklart inte sant – en snubbe som hade satt upp speglar i hela taket på sin hytt kan ju knappast vara särskilt krasslig. Han ändrade sig sen till att han bara skulle kolla om det fanns nån på soldäck som var intresserad av att köpa en Smith & Wesson.

Eftersom provskjutningen gav det resultat vi väntat oss, blev det förstås tukthus på vatten och bröd. Vapnet var såklart avgörande, men en del vittnesmål bidrog också, liksom att vi under husrannsakan i CA:s garderob hittade en utstyrsel som exakt stämde in på beskrivningarna. När CA väl blev en offentlig person blev också folk runtomkring honom, såsom brorsan och skytteklubbsordföranden mycket mer pratsamma. Till och med en liten hund vittnade. (En del av dem ville nog ha en del av rampljuset och äran, om ni frågar mig).

Jag blev 50 mille rikare, och omåttligt populär. Det året blev jag inte bara utsedd till Årets Svensk, utan även statsminister, kung, överbefälhavare, FN:s generalsekreterare samt fröken Sverige. Det händer än idag att folk på gatan känner igen mig och säger ”bra jobbat, Hasse”. Nu senast var det en timid grafiker från Täby som var alldeles översvallande tacksam och tryckte min hand.
Citera
2020-09-10, 02:58
Medlem
Hellbastards avatar
(förlåt om det blev lite blajigt -- jag kunde bara ite låta bli. Men det är ändå svar på frågan. Tidafaktorn skulle jag säga är den helt avgörande. Det hade kunnat vara en bra idé att inte vänta åtta jävla år innan man kollar hur det är med CA:s vapeninnehav)
Citera
2020-09-10, 12:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Hur ska man resonera där? Är det ännu äldre kulor än 1979 eller köpta på annat håll än de officiella leveranserna från fabriken? Eller testades de tyska kulorna?

Nja, vilken skulle anledningen till det vara?

De verkar ju varit intresserade av udda ammunitionen på APK (t.ex. tyska GECO metal piercing), så de kan väl köpt in lite vadhelst genom åren. Hur nu den handeln såg ut, om man kunde småhandla för att testa olika typer. De med sådan licens kunde väl införskaffa i skyttehandeln.

ÅF?
Citera
2020-09-10, 12:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Nu senast var det en timid grafiker från Täby som var alldeles översvallande tacksam och tryckte min hand.

Tack för en underhållande skröna.
Citera
2020-09-10, 14:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Både när det gäller att hitta ett vapen och om ett vapen inte gick att hitta.
Fann de vapnet så hade det varit en deal breaker oavsett, ifall man kunnat provskjuta det och matcha kulorna.

Fann man inte vapnet så måste CA oavsett snappas upp innan CP kom in i bilden 1988, så att Lisbet och andra vittnen kan få konfronteras med denne.
I samma stund vittnena pekade ut CP som mördaren så var de förbrukade.

Problemet var att Holmer började i fel ände, han sökte efter en stor organiserad apparat och slösade bort ett år på PKK.
Sedan kom belöningen in i bilden, hela Sverige såg hur utredningen höll på att dö ut, även knarkhandlaren Cigge Cedergren som hade skulder up i öronen. Denne insåg sig chans och lockade sin gamla snutpolare den korrupte Thure Nässen, att fånga in Christer för att få belöningen.

Hade man gått fram tekniskt så hade nog mordet varit löst, eftersom:
Mördaren lämnade inget spår efter sig på mordplatsen, förutom kulorna.
Inget DNA-spår fanns att tillgå (man började jobba med DNA först senare samma år)
Inget vittne kunde på plats identifiera mördaren.
Det enda som återstod var att undersöka de legala vapen som fanns inom rimligt avstånd från mordplatsen.

Hade CA:s vapen provskjutits och den inte var mordvapnet, så hade utredningen enligt mig ha kunnat läggas ad acta eftersom det inte längre fanns några tekniska bevis att gå efter, bara massa teorier och osäkra vittnesuppgifter efter flera år.
De vapen som fanns kvar och inte var provskjutna var stulna och ingick i andelen illegala vapen, vilka inte kan spåras.

Citat:
Vad var polisens stora misstag kring CA?
Han kom in för sent i utredningen.
Senast redigerad av kato85 2020-09-10 kl. 15:03.
Citera
2020-09-10, 18:28
Medlem
Utredningen av CA är så fylld av hjärtskärande inkompetens att orden fallerar mig.
I snart sagt varje del och i stort sett varje detalj är det så undermåligt utfört att det knappast låter sig beskrivas.

En av de tyngsta prioriteterna dagen efter mordet på OP borde naturligtvis ha varit att plocka in alla kända Magnumrevolvers,och då alldeles speciellt från närområdet för mordet.
Att så inte sker är skandalöst uselt,och det finns ingen rimlig förklaring till att så inte sker.
Då hade CA naturligtvis uppmärksammats i utredningens början,och fördelarna med detta är av helt avgörande karaktär.

Vi kan sedan ta varje detalj i utredningen om CA,och förfäras över det polisiära klåperiet.
Några exempel ur den digra högen är till exempel varför CA inte pressas om skottet i TVn?
Varför frågas hans mor inte ut om detta när uppgifterna når PU 1995?
Varför begär Ödmark bara ut skjutresultaten från APK?..och missar därmed faktan att CA uteblir från styrelsemöten efter 29/1 1986.
Varför försöker PU inte utreda varenda Metal Piercing Patron såld via APK från åtminstone 1982 och framåt tills tidpunkt för mordet?
Varför frågas aldrig CA ut om de dubbla uppgifterna angående kontakten med den påstådde vapenköparen och bankfack/vapenskåp.

Jag kan hålla på hur länge som helst.Jag visste att PU var usel i sin helhet men när man går in på mer detaljnivå som i samband med CA så blir det ju helt förfärligt.

Det är inte alls konstigt att mordet på landets statsminister kommer att förbli juridiskt ouppklarat.
Det är en helt rimlig konsekvens av kvaliten på arbetet som utförts av PU.
Citera
2020-09-11, 00:07
Medlem
omigas avatar
Försöker bilda mig en uppfattning av förekomsten av Smith & Wesson 357 vid tidpunkten för mordet.

Finns en mer aktuell sammanställning än den nedan?

Hur många vapen finns kvar (den 28/2-1986) om vi utgår från att att mordet på Olof Palme var en oplanerad gärning utförd av en ensamagerande gärningsman. Vi utgår här från att gärningsmannen hämtar vapnet under makarna Palmes biobesök.

Enligt GrK år 1999 s 203 var

620 st aktuella för provskutning (Stockholm)
- 183 st sorterades bort
- 429 st har provskjutits
= 8 st återstår

I kategorin bortsorterade vapen återfinns 12 st som kan ha varit skjutbara i stockholm 28/2-1986

- 9 st har uteslutits pga diplomatisk immunitet
- 2 st anmälda stulna (inte CA:s)
- 1 st gick ej att spåra pga vapenhandlaren inte fört register

Utöver det har vi i hela riket totalt 10 st - 2 st (ovan) = 8 st som är anmälda som stulna.

Några av dem är så kända att de fått ett smeknamn

- Mockfjärdsvapnet
- Sucksdorffsvapnet
- Helsingiborgsvapnet
- Linköpingsvapnet
- Arvikavapnet
- Handenvapnet

= 28 st vapen (om vi inte tar bort några av de avföra illegala vapnen ovan)

-> Någon av dessa 28 st måste ha haft tillgång till Winchester Super X 357 Magnum som slutade tillverkas 1979. Vi känner till en person som åtminstone har köpt och har kännedom om denna ovanliga ammunitiontyp.
Senast redigerad av omiga 2020-09-11 kl. 00:21.
Citera
2020-09-11, 08:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Någon av dessa 28 st måste ha haft tillgång till Winchester Super X 357 Magnum som slutade tillverkas 1979.

I RRV-rapporten finns uppgiften att tillverkades till 1982 (s. 53). Palmekulorna från en göt november 1979 (s.55).

Man kan även notera risk för "felkällor" med blyisotopmetoden, även om själva mätmetoden är mkt tillförlitlig. Kulor från samma göt kan få olika blyisotopprofil beroende på förhållanden vid tillverkningen.
Senast redigerad av Roerlig 2020-09-11 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in