2020-09-10, 23:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja antingen som vittne eller mördaren- vi vet inte vilket. Ingen såg dock SE på mordplatsen pratande med Lisbet strax efter skotten, springande in o ut i gränden, pratande med polisen m.m. i ca 20 minuter.

Det finns andra vittnen som inte pekas ut av något annat vittne.

Man kan ju faktiskt ljuga och överdriva sin roll. Var SE framme vid Palme tidigt och sen backade undan så behöver han inte fastna på vittnens näthinna.
Citera
2020-09-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han behöver inte se LJ mot en vägg för att säga han stod mot en vägg.

Och jag tror faktiskt man kan få södra väggen som bakgrund, om LJ är vid början av trappan som det står i ett tidigt förhör.

Ja titten bakåt var snabb. Men natten och morgonen efter när tankarna malde hos SE var desto längre. Tid att räkna ut det som du verkar tycka är en väldigt avancerad perspektivlögn, jag håller inte med i den åsikten.

Är det svårt att gissa att någon som står still står still i några sekunder? När man står still så gör man det oftast inte i endast 1 sekund. Det farliga vore ju att säga han stod still 1 minut.

Så jag tycker det är väl magstarkt säga att detta är ett solklart tecken på att SE är oskyldig.

Därmed inte sagt att SE inte kunde se LJ från mordplatsen, det kan han ju haft möjlighet till. När de drog den gula linjen på pressträffen hoppades jag de skulle komma med något starkt, men det gjorde de inte.

Som sagt. Fakta ligger på bordet, och var och en har rätt att ta ställning utifrån de förutsättningar som gäller.
Sedan gäller det att göra det trovärdigt, och det är där det kan uppstå vissa problem.
KP undvek förstås att visa bilder från båda perspektiven, men så här såg det det ut från trappkrönet. Mörker och motljus. Förmodligen totalt utmattad fokuserar han då LJ under bråkdelen av en sekund LJ som ögonblickligen söker skydd bakom presenningsskjulet, men han lyckas ändå se honom tillräckligt väl för att kunna beskriva honom.
Sedan ligger han då hemma på natten och skaver, och kommer till slut fram till hur det hela ska berättas från motsatt riktning för att göra det hela trovärdigt.

http://2.bp.blogspot.com/-p0RI3shiwc8/VVKWxcs_q_I/AAAAAAAATW0/NvO9x2Ud8q8/s1600/2%2BBlodpölen%2B13.jpg
Citera
2020-09-10, 23:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Som sagt. Fakta ligger på bordet, och var och en har rätt att ta ställning utifrån de förutsättningar som gäller.
Sedan gäller det att göra det trovärdigt, och det är där det kan uppstå vissa problem.
KP undvek förstås att visa bilder från båda perspektiven, men så här såg det det ut från trappkrönet. Mörker och motljus. Förmodligen totalt utmattad fokuserar han då LJ under bråkdelen av en sekund LJ som ögonblickligen söker skydd bakom presenningsskjulet, men han lyckas ändå se honom tillräckligt väl för att kunna beskriva honom.
Sedan ligger han då hemma på natten och skaver, och kommer till slut fram till hur det hela ska berättas från motsatt riktning för att göra det hela trovärdigt.

http://2.bp.blogspot.com/-p0RI3shiwc8/VVKWxcs_q_I/AAAAAAAATW0/NvO9x2Ud8q8/s1600/2%2BBlodpölen%2B13.jpg

Fast om det är nån man kan peka ut på silhuetten så är det LJ. Kort, liten, frisyr.

På bilden. Ser du mannen som står nästan ute på Luntmakargatan? Med lampa precis ovanför huvudet?

Om han skulle vara GM och vill peka ut LJ för att bli oskyldig så säger han att han såg LJ stå mot vilken vägg? Jo den västra...
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-10 kl. 23:12.
Citera
2020-09-10, 23:16
Medlem
Citat:
Hataren i den här tråden är du. Jag tror inte SE är GM, men jag är trött på hittepåfriskrivning.

Se hade blivit anhållen med dessa indicier 1986. Han borde rentav blivit anhållen. Då hade vi alla lärt oss hans namn redan då. Det är därför KP vågar gå ut.

Lars Larsson har också skrivit en bok. Det står alla fritt att skriva en bok. Så en journalist som får betalt för att skriva artiklar och bok är en amatör? Man behöver inte någon som helst erfarenhet av rättsskapande verksamhet för att få skriva en bok.

Den nedlåtande tonen i tråden är det du som står för. Men jag känner igen dig.... Genomskinligt som fan.

Makarov är den som respekterar andras åsikt, du är den som idiotförklarar folk.

Känner du igen mig?
Genomskinligt som fan?

Ska jag bli rädd nu tänkte du?

Är det ett hot som moderatorn bör bli upplyst om?

Du verkar vara en trevlig en du.

Du verkar inte förstå vad jag menar med att TP eller LL inte har någon utbildning av att utreda eller ha erfarenhet av mordutredningar.

Deras böcker är utan värde. Fantasier.

Utan deras två böcker hade aldrig KP namngivit Skandiamannen.

Det är de som är grunden för presskonferensen den 10 juni.

Problemet är att det saknas vetenskapliga analysmetoder, professionella förhör, ej ledande frågor, kunskap i vittnespsykologi mm i dessa verk.

Man tror sig kunna och ha kunskapen att utreda ett mord på en statsminister utan att ens ha utrett en cykelstöld.
Citera
2020-09-10, 23:19
Medlem
Citat:
Hataren i den här tråden är du. Jag tror inte SE är GM, men jag är trött på hittepåfriskrivning.

Se hade blivit anhållen med dessa indicier 1986. Han borde rentav blivit anhållen. Då hade vi alla lärt oss hans namn redan då. Det är därför KP vågar gå ut.

Lars Larsson har också skrivit en bok. Det står alla fritt att skriva en bok. Så en journalist som får betalt för att skriva artiklar och bok är en amatör? Man behöver inte någon som helst erfarenhet av rättsskapande verksamhet för att få skriva en bok.

Den nedlåtande tonen i tråden är det du som står för. Men jag känner igen dig.... Genomskinligt som fan.

Makarov är den som respekterar andras åsikt, du är den som idiotförklarar folk.

Hat och hot och inte ett enda svar på frågeställningen.

Ska staten namnge en avliden misstänkt utan bevis?

Det finns inget som bevisar det som KP anklagar Skandiamannen för.
Citera
2020-09-10, 23:20
Medlem
Citat:
Fast nu var det ju något GhostofStig faktiskt efterfrågade. Bevis. Hoppar man på någon om bevis så får man räkna med att bli påhoppad tillbaka. Det var inte talspråk, GoS har konstant saknat bevisen mot SE
Problemet med GOS är att han bara efterfrågar bevis gällande just mot SE inte mot andra "kandidater"
som tex omnämns i den stora Palmemordstråden.
Vidare anser han att man inte utan bevis ska framföra åsikter och teorier MEN då skulle ju ingen tråd finnas.
Med hans sätt att resonera så skulle mordet inte ha kunnat skett eftersom inga konkreta bevis kunnat säkrats mot någon misstänkt GM.

MEN mordet har faktiskt skett på riktigt även om konkreta bevis inte kunnat säkras mot någon misstänkt GM.

Ett annat problem med GOS är att han blandar ihop oss som skriver på FB med rättsväsendet.
Man kan inte ställa samma beviskrav på oss som på rättsväsendet.
Vilket alla utom GOS förstår.

Sedan är han ju desperat eftersom han ännu inte lyckats bevisa SEs oskuld trots idoga försök.
Detta gör honom frustrerad och därför angriper han oss som skriver här speciellt vi som lutar åt SE som GM.Jag har uppmanat honom att dels omformulera sig när han påstår att SE är oskyldig som vore det ett faktum vilket det sannerligen inte är.
Vi vet inte hur det ligger till med den saken.
Det är t.o.m mer sannolikt att han är skyldig än motsatsen men vi vet fortfarande inte.
Därför är det fel att skriva att SE är oskyldig,
Jag har flera gånger skrivit till GOS att skriv istället att du absolut inte tror på SE som GM pga det och det men att du inte vet att han är oskyldig han kan inte helt uteslutas.
Vidare har jag skrivit till honom att an borde ägna mer kraft åt att "sälja" sin "kandidat" till att vara GM mera istället för att försöka bevisa SEs oskuld eftersom han uppenbarligen inte kan bevisa detta.
Citera
2020-09-10, 23:21
Medlem
Citat:
Fast om det är nån man kan peka ut på silhuetten så är det LJ. Kort, liten, frisyr.

På bilden. Ser du mannen som står nästan ute på Luntmakargatan? Med lampa precis ovanför huvudet?

Om han skulle vara GM och vill peka ut LJ för att bli oskyldig så säger han att han såg LJ stå mot vilken vägg? Jo den västra...

Ja det är sannolikt. Men i det läget trodde han att det var gärningsmannen, att det var LJ fick han ju klarhet i senare.

F: Den här siluetten som du ser, kan du på något vis beskriva den?
E: Ja, jag har försökt att dels tänka mig en ålder, och det
som jag bara kan utgå ifrån, jag är ju själv tecknare så
att, utbildad tecknare så jag vet att vissa saker hör ihop
med vissa åldrar. Själva kroppskonstitutionen. Det jag då
kom fram till var att det var en yngre person som hade någon* ting relativt fylligt på överkroppen. Huvudet var också ganska fylligt. Det såg ut som ett kraftigt, inte precis lockigt hår men ändå fylligt hår på något sätt. Benen rätt så smala. Åldern om jag skall gissa mellan 25 - 50, eller 75 år, det
går ju inte att vara så där exakt när man ser något i siluett. Skulle jag snarare vilja placera den här siluetten i den
yngre delen av den här skalan, så där en 25 - 30 någonstans.
F: Det är i alla fall inte en sån bild du har att du skulle känna igen någon person?
E: Nej jag har inte sett några detaljer utav ögon eller näsa eller någonting sådant.

Vill man tro att denna observation ursprungligen kommer från huvudvridningen på krönet är man fri att göra det, men jag anser att hela caset faller som ett korthus här, men det tycker jag att det gör i många andra delar också.
Detta är bara det tydligaste exemplet.
Citera
2020-09-10, 23:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Känner du igen mig?
Genomskinligt som fan?

Ska jag bli rädd nu tänkte du?

Är det ett hot som moderatorn bör bli upplyst om?

Du verkar vara en trevlig en du.

Du verkar inte förstå vad jag menar med att TP eller LL inte har någon utbildning av att utreda eller ha erfarenhet av mordutredningar.

Deras böcker är utan värde. Fantasier.

Utan deras två böcker hade aldrig KP namngivit Skandiamannen.

Det är de som är grunden för presskonferensen den 10 juni.

Problemet är att det saknas vetenskapliga analysmetoder, professionella förhör, ej ledande frågor, kunskap i vittnespsykologi mm i dessa verk.

Man tror sig kunna och ha kunskapen att utreda ett mord på en statsminister utan att ens ha utrett en cykelstöld.

Halmgubbar nu igen? Jag känner igen din typ, är du helt nojig? Ja upplys gärna moderator om hotet där jag säger du har en genomskinlig agenda.

Mm, för polisen somhar utrett många brott har ju lyckats så bra med att utreda detta mord. Polisen i Sverige var amatörer på den där tiden.

Din hälsning till alla i i palmemordstrådarna är alltså att de ska vara tysta om de aldrig fått betalt för att lösa brott? För vi skriver här.
Citera
2020-09-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Mycket bra inlägg jag håller med i allt förutom att jag tror på SE som GM men det är mindre väsentligt i detta fall.
Ghost of Stig har ju länge försökt att bevisa SEs oskuld utan att lyckas det minsta.
Därför tror jag att han känner sig allt desperatare och angriper oss som skriver här inte minst vi som lutar åt SE som GM.

Idag blev ju de sista lögnerna avklädda.

Som jag nämnt tidigare:

- LJ har inte pekat ut Skandiamannen
- YN har inte pekat ut Skandiamannen
- Skandiamannens version stämmer bättre än KPs.
- Den gula linjen som skulle bevisa att ingen kunnat se LJ på Tunnelgatan har visat sig vara helt fel.

JO vill ha in svar från Åklagarmyndigheten om varför KP namngivit en avliden misstänkt och på vilka grunder samt varför KP i SVTs Veckans Brott sagt att han ska presentera en lösning.

Något han inte gjort.

Det finns spekulationer och fantasier inga bevis, motiv eller vittnen.

Det la TP 12 år på.
Citera
2020-09-10, 23:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Som de flesta andra här i palmemordstrådarna så är jag här för att diskutera palmemordet och inte rättssäkerhet eller KP eller TP eller "röda amatörer".

Det är off topic.
Citera
2020-09-10, 23:28
Medlem
Citat:
Halmgubbar nu igen? Jag känner igen din typ, är du helt nojig? Ja upplys gärna moderator om hotet där jag säger du har en genomskinlig agenda.

Mm, för polisen somhar utrett många brott har ju lyckats så bra med att utreda detta mord. Polisen i Sverige var amatörer på den där tiden.

Din hälsning till alla i i palmemordstrådarna är alltså att de ska vara tysta om de aldrig fått betalt för att lösa brott? För vi skriver här.

Nej, jag uppmuntrar till debatt.

Men att ljuga, fantisera och samtidigt hävda att det är bevis och fastställt är att gå över gränsen till vad som är rimligt.
Citera
2020-09-10, 23:32
Medlem
Citat:

Grejen är "anden" att ingen av oss som skriver här är staten eller rättsväsendet.
Det är därför helt poänglöst av dig att göra dessa utspel mot andra FBare.
Vi är INTE staten eller rättsväsendet.
Detta är en FB tråd där man spekulerar framför åsikter .teorier osv.

Flera av oss som skriver här och som lutar åt (i mitt fall mer än lutar mot jag är nästan säker) SE som GM har skrivit att det är tveksamt att SE "pekades ut" med namn på pressträffen.
Jag tillhör dessa trots att jag tror på SE som GM.
Så sluta älta just den frågan den saknar relevans här då detta är en diskussionstråd .

Att SE ändå namngavs berodde nog på fallets allmänintresse .att sannolikheten för att han är GM är stor(även om det är tveksamt att göra "utpekandet" utan vettiga bevis) samt att hans identitet redan var så pass välkänd hos många vilket till rätt stor del är SEs eget "fel" genom hans förkärlek till att synas i media.
Sedan har han ju även namngetts och pekats ut som sannolik OP mördare i en viss bok också.
MEN ja jag vet ju inte hur KP och de andra resonerade frågan bör riktas mot dem inte mot vanliga medborgare som skriver i en Flashbacktråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in