2020-09-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men den här piloten fick väl betalt av fallskärmsklubben? D.v.s. han var en professionell yrkesman i den situationen. Det var inte ett gäng kompisar han tog upp.
Nej.
Piloten var en medlem i fallskärmsklubben och flög ett plan som ägdes av fallskärmsklubben.
Citat:
AllmäntUmeå fallskärmsklubb är en ideell förening som bildades 1967 och som har till uppgift att bedriva sportfallskärmshoppning. Alla ombord på flygplanet var medlemmar i fallskärmsklubben.
Sid.65, pkt 1.17.2
Senast redigerad av iconicatab 2020-09-10 kl. 18:36.
Citera
2020-09-10, 18:32
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Men den här piloten fick väl betalt av fallskärmsklubben?
Absolut inte. Det hade varit direkt olagligt.
Citat:
D.v.s. han var en professionell yrkesman i den situationen. Det var inte ett gäng kompisar han tog upp.
Jo, rent ideell föreningsverksamhet.
Senast redigerad av ksv 2020-09-10 kl. 18:35.
Citera
2020-09-10, 18:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
OK, tack - den uppgiften står en bit bak i tråden, men då är den felaktig.

Men den här piloten fick väl betalt av fallskärmsklubben? D.v.s. han var en professionell yrkesman i den situationen. Det var inte ett gäng kompisar han tog upp.
Det piloten "tjänade" på det var flygtimmar
Citera
2020-09-10, 18:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Nej, han fick inte betalt. Han flög gratis mot att få flygtiden.
Piloten hade visserligen kommersiellt certifikat men verksamheten bygger på klubbverksamhet och hobby, precis som ksv skriver.
Haveriutredarna skriver att samtliga ombordvarande var klubbmedlemmar.
När jag flög hoppare var piloterna inte (betalande) klubbmedlemmar.

Klubbens verksamhet bygger på ideella insatser och det finns inte i lagens mening en flygoperativ organisation motsvarande det som flygföretag har. Det brukar finnas en ”Flygchef” men denne har inte riktigt samma roll som i ett flygföretag.

När det ska flygas är det piloten som är befälhavare som gör bedömningarna och fattar besluten.
Citera
2020-09-10, 19:06
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Alltså var planet för tungt. Vad säger ni nu då, ni som sa att det är helt normalt och vanligt förekommande, att lasta plan till maxgränsen ända in till sista kilot, eller till och med lite över den..?

Det här har redan diskuterats till fullo i tråden. Kanske minns du inte alla delar:

Flygplanet vägde 1905kg när olyckan hände.

Denna flygplanstyp kan ha maximal startvikt 1814kg eller 1905kg. Maskinen ska ha fått den servicebulletin utförd som tillåter 1905kg, men av någon anledning har detta inte införts i flygplanets data när den registrerades i Sverige.

Ur havkoms utredning:
Citat:
En modifiering för att höja max tillåten flygmassa till 1 905 kg var utförd den 3 april 2013 när flygplanet fortfarande var registrerat i Australien. Denna modifiering har dock inte blivit uppmärksammad när flygplanet senare blev överfört till svenskt register.

Flygplanet var alltså inte för tungt vid olyckstillfället rent principiellt däremot var det överlastat ur ett regelhänseende. Haverikommissionen måste ju utgå från rena fakta och regler, då var maskinen överlastad vid olyckstillfället.

Flygplansvikten i sig har nog inte påverkat olyckan eller olycksförloppet.

Flygplanet var överlastat vid start; ja. Det var naturligtvis inte alls tillåtet att överskrida 1814kg(pga en formalitet / misstag) men maskinen är tillverkad, utprovad, godkänd och certifierad med 1905kg.
När det gäller överlastade hoppkärror har vi beskrivit det i tråden innan, det sker statistiskt vid 1/3 av olyckorna i USA.

www.flashback.org/sp68192611
www.flashback.org/sp68796624
Citera
2020-09-10, 19:09
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Jag har noll koll. Men, är det totalt omöjligt att försöka ta sig ut från planet för att sedan använda sin fallskärm?
Hade det gått hade de väl antagligen gjort det
Citera
2020-09-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, han fick inte betalt. Han flög gratis mot att få flygtiden.
Piloten hade visserligen kommersiellt certifikat men verksamheten bygger på klubbverksamhet och hobby, precis som ksv skriver.
Haveriutredarna skriver att samtliga ombordvarande var klubbmedlemmar.
När jag flög hoppare var piloterna inte (betalande) klubbmedlemmar.

Klubbens verksamhet bygger på ideella insatser och det finns inte i lagens mening en flygoperativ organisation motsvarande det som flygföretag har. Det brukar finnas en ”Flygchef” men denne har inte riktigt samma roll som i ett flygföretag.

När det ska flygas är det piloten som är befälhavare som gör bedömningarna och fattar besluten.
Jag adresserar dig eftersom du är trådens mest vederhäftiga debattör, utan att ha något att komma med i den här aktuella frågeställningen.

Jag har däremot en fråga: Jag har läst delar av HavKoms rapport och vad jag förstår har planet stallat därför att piloten försökt stiga, samtidigt som planet hade en alltför låg hastighet. Är det rätt uppfattat?
Citera
2020-09-10, 19:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har läst delar av HavKoms rapport och vad jag förstår har planet stallat därför att piloten försökt stiga, samtidigt som planet hade en alltför låg hastighet. Är det rätt uppfattat?

Ja.

Flygplanet har haft för låg fart flera gånger innan med samma pilot så det låter som om piloten av någon anledning inte flög enligt flyghandbokens värden.

Kommer inte ihåg om havkom resonerat i det men att ha höga upptornande moln framför sig (vackert-vädermoln som växer då varm luft stiger) gör att man kan bli lite spatialt desorienterad bara av molnens form. Det är fullt möjligt att pilotens uppfattning om var som var "rakt ned" inte riktigt stämde med verkligheten och att han därför hade svårt att hålla farten(nosläget) korrekt. (detta är avhandlat i tråden innan).
Citera
2020-09-10, 19:56
Medlem
Enligt SHK vägde planet 1905 vid olyckstillfället. Dvs exakt det man får starta med. Då vägde det mer vid start. Eller hur?
Du kan inte skylla på felregistreringen.

Dessutom visste inte piloten vilken vikt planet hade.

Citat:
Det här har redan diskuterats till fullo i tråden. Kanske minns du inte alla delar:

Flygplanet vägde 1905kg när olyckan hände.

Denna flygplanstyp kan ha maximal startvikt 1814kg eller 1905kg. Maskinen ska ha fått den servicebulletin utförd som tillåter 1905kg, men av någon anledning har detta inte införts i flygplanets data när den registrerades i Sverige.

Ur havkoms utredning:

Flygplanet var alltså inte för tungt vid olyckstillfället rent principiellt däremot var det överlastat ur ett regelhänseende. Haverikommissionen måste ju utgå från rena fakta och regler, då var maskinen överlastad vid olyckstillfället.

Flygplansvikten i sig har nog inte påverkat olyckan eller olycksförloppet.

Flygplanet var överlastat vid start; ja. Det var naturligtvis inte alls tillåtet att överskrida 1814kg(pga en formalitet / misstag) men maskinen är tillverkad, utprovad, godkänd och certifierad med 1905kg.
När det gäller överlastade hoppkärror har vi beskrivit det i tråden innan, det sker statistiskt vid 1/3 av olyckorna i USA.

www.flashback.org/sp68192611
www.flashback.org/sp68796624
Citera
2020-09-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ja.

Flygplanet har haft för låg fart flera gånger innan med samma pilot så det låter som om piloten av någon anledning inte flög enligt flyghandbokens värden.

Kommer inte ihåg om havkom resonerat i det men att ha höga upptornande moln framför sig (vackert-vädermoln som växer då varm luft stiger) gör att man kan bli lite spatialt desorienterad bara av molnens form. Det är fullt möjligt att pilotens uppfattning om var som var "rakt ned" inte riktigt stämde med verkligheten och att han därför hade svårt att hålla farten(nosläget) korrekt. (detta är avhandlat i tråden innan).
OK, då har jag uppfattat det rätt och mycket verkar ju tyvärr bero på pilotens bristande erfarenhet.

Jag har en följdfråga: Utifrån det du vet, hade en erfaren pilot kunnat reda upp situationen ögonblicket efter det att stallet var ett faktum?
Citera
2020-09-10, 20:02
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Det här med hastigheten vid fällning? Är det mer eller mindre regel att man ligger precis på gränsen till stall? Det låter sinnessjukt att fylla ett flygplan fullt med människor för att sedan flyga så långsamt som det bara är möjligt - precis på gränsen till att man faller ned och måste förlita sig på att piloten är erfarenhet nog att rädda situationen.

Buzzkillington har redan svarat bra men jag vill tillägga lite:
När man modifierar maskiner för fallskärmshoppning sker det oftast via ett STC, ett godkännande för modifikationen. Med det följer normalt ett tillägg till flyghandboken som beskriver hur maskinen skall opereras under fallskärmsfällningen. I detta fall finns det ett tillägg som styr upp inom vilken fart fällningen får genomföras, inklusive när personer rör sig ombord för att förbereda hoppningen.
Denna fart har alldeles tydligt inte innehållits här, då fartområdet för fällning är betydligt mindre än det normala fartspektrat, och som lägst cirka 10 knop över stallfarten.

När en hoppklubb jag flög för hade en liknande maskin så hade vi ganska god fartmarginal till stall.
Att hålla höjden med låg fart kräver stort motorpådrag och propellern i sig ger mycket värre fartvind än fartens fartvind. Vi hade en högre fart än minsta tillåtna, men hade beskrivit det som att man steg cirka 200 fot över planerad fällhöjd(dock ej från 4000m) och bibehöll farten(88knop om jag minns rätt) med ett reducerat gaspådrag som gjorde att man sakta sjönk. Rätt hanterat innebar detta mindre fartvind på hopparna, mindre risk för att tappa farten och en mjukare kylning av motorn inför sjunket efter fällning.
Citera
2020-09-10, 20:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Enligt SHK vägde planet 1905 vid olyckstillfället. Dvs exakt det man får starta med. Då vägde det mer vid start. Eller hur?
Du kan inte skylla på felregistreringen.

Dessutom visste inte piloten vilken vikt planet hade.

Du läser inte vad jag skriver:

Ur haverisynpunkt hade vikten ingen betydelse.
Ur ett regelperspektiv är det en annan sak.

Att piloten inte hade koll och hade startat med övervikt även om man hade haft ordning på sina papper rätt är en annan sak. Vi kan diskutera det också, men det är inte en haveriorsak.
Jag är förvånad över att det verkar lite oklara boliner i klubben runt vikt och balans. I klubben jag flög fungerade det inte så, varken ur procedursynpunkt där det fanns tydliga beskrivningar hur mans kulle göra med liftens vikter samt hur personerna skulle lastas för att innehålla vikt och balans. (jag var flygchef en längre period och var rätt involverad i att ta fram sånt). Det innebär dock inte att det inte kan ha flugits med övervikt i vår klubb. Man kan inte just mer än rekrytera en person, utbilda honom efter de rutiner som finns och kanske då och då titta till att verksamheten flyter på som det är tänkt.
Jag har säkert funnits tillfällen där någon pilot antingen räknat fel av misstag eller med flit och tagit lite mer än vad man får. Till syvende och sist är det privatflygning där det bara finns en riktig ansvarshavare, befälhavaren. Han är ansvarig för vikt och balans, väder och vind, riskbedömningar + beslutsfattande.

[Edit]Infogar del av ett 1 år gammalt inlägg:
Citat:
Övervikten verkar vara en kombination av
ett ngt märkligt administrativt fel samt ren övervikt om man ska tro det citerade inlägget från klubben. Rent krasst stor max tillåten startvikt i de data man har och de måste man förhålla sig till. Man kan inte flyga med 1905kg om ens max tillåten står 1814kg. I praktiken är maskinen godkänd för 1905kg om man gjort sin läxa vad avser registrering rätt. 1905kg är alltså inget som i praktiken är farligt. Däremot, för att komma till 4000m tar det runt 30-ish minuter med den maskinen, vilket torde dra runt 35L/25kg.
Man har alltså startat med övervikt hur man än ser det, vilket inte är okey. Det är piloten enbart som är ansvarig för detta ur ett regelverks- och ansvarsperspektiv.

Tyngdpunkten vid start är märklig. Det är lätt att räkna ut hur man bör placera hoppare för att innehålla tyngdpunktsläget. Det är lätt att utarbeta en instruktion för hur hoppare skall sätta sig beroende på antal och det är lätt att följa den. För bästa stigprestanda vill man vara mot det bakre tyngdpunktsläget men man vill givetvis hålla sig inom gränsen. Finner det ngt märkligt, kanske slutrapporten kommer med mer info.
För hoppfällningen finns som sagt en utökad envelop där man just då får vara extra baktung, det är inte bottnat i rapporten än, men jag räknar med att slutrapporten täcker in den biten(havkom behöver analysera och förstå flyghandbokens supplement för parachute operations). Det är pilotens ansvar att vikt och balans är korrekt, däremot kan givetvis en ny pilot lätt gå i fällan om han utbildas fel när han börjar. Oavsett detta är piloten (enbart) ansvarig.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2020-09-10 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in