2020-09-10, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Historiskt är detta dock ett annat läge, med elbilar som gör olja gammaldags och corona som minskat flyget med 90% (stor oljeförbrukare). Så jag skulle inte våga jämföra år 2020 med andra år när det gäller olja.

På sikt är olja naturligtvis helt ute ur spelet. 10 eller 20 år, det vet jag inte, men västvärlden kommer inte att använda olja eller kol i framtiden. Jag sålde mina sista råvarufonder (som bara är olja) för 4 år sedan.

Ingen slump att Exxon puttades ut ur dow jones-index och ersattes med salesforce. Inte för att det är ett bättre företag för framtiden:
(FB) SALESFORCE slår ut Exxon ur Dow Jones - IT-bubbla 2 får näring från nollräntor
Att västvärlden drar ner på olja/ fossil energi spelar ändå ingen roll, vi har gigantiska mängder människor i u-länder som stormar framåt. Snart ska alla dessa ha bilar, energi osv. Olja är inte bara drivmedel, bara en del som går till det.

Oljan är en av de säkraste investeringar man kan göra på dessa nivåer.
Citera
2020-09-10, 11:10
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Tesla, Apple och Amazon bland annat. Bästa aktierna. Hur många dumpade inte sina Tesla aktier efter Elons uttalande och fick aktien att dippa 6%. Tänk då corona pandemin. Stolpskott. Jag köpte en hel drös med Amazon aktier när den gick ner några hundra dollar och voilà. Ni som har amazon vet vad jag snackar om.
Dina påhittade köp i efterhand är naturligtvis ointressanta för oss. Men berätta hur mycket du äger just nu, vilket rimligen är ditt tips till oss andra, så återkommer jag med en utvärdering den 1 januari hur det gick?

Själv har jag 11.5 mkr i Xact Bear 1.5 just nu. Inget annat, jag tror inte på aktier det kommande kvartalet, varken i Sverige eller i USA. Du är välkommen att utvärdera detta tips den 1 januari.
Citera
2020-09-10, 11:25
Medlem
Citat:
Dina påhittade köp i efterhand är naturligtvis ointressanta för oss. Men berätta hur mycket du äger just nu, vilket rimligen är ditt tips till oss andra, så återkommer jag med en utvärdering den 1 januari hur det gick?

Själv har jag 11.5 mkr i Xact Bear 1.5 just nu. Inget annat, jag tror inte på aktier det kommande kvartalet, varken i Sverige eller i USA. Du är välkommen att utvärdera detta tips den 1 januari.

Hur många % ligger du plus eller minus sen du började köpa bears?
Citera
2020-09-10, 11:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Hur många % ligger du plus eller minus sen du började köpa bears?
+- 0 sedan jag började köpa i juni. Man kan se på OMXS-kurvans sågtandsmönster hur greed och fear alternerar varannan dag, jag vet inte om jag någonsin sett en så slagig börs.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
(klicka på "I år").
Citera
2020-09-10, 11:36
Medlem
Citat:
+- 0 sedan jag började köpa i juni. Man kan se på OMXS-kurvans sågtandsmönster hur greed och fear alternerar varannan dag, jag vet inte om jag någonsin sett en så slagig börs.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
(klicka på "I år").

Har också lagt märke till att börsen är slagig.

Varför säljer du inte björnarna dagar som tex idag när omx är minus och tar vinst för att sen köpa tillbaks björnarna när dom är billigare?

Edit: Just nu så går det ju att göra bra pengar på att växla mellan bulls och bears varannan dag
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-10 kl. 11:40.
Citera
2020-09-10, 11:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har också lagt märke till att börsen är slagig.

Varför säljer du inte björnarna dagar som tex idag när omx är minus och tar vinst för att sen köpa tillbaks björnarna när dom är billigare?

Edit: Just nu så går det ju att göra bra pengar på att växla mellan bulls och bears varannan dag
Du har absolut rätt. Om någon här i tråden gjort det har han tjänat bra med pengar. Vi pratar om 1-2% per DAG med hävstång. USA är ännu värre.

Men jag byter inte strategi med så kort varsel, så jag hoppar inte på det tåget. Sågtand nu, men om det kommer ett ras som jag tror eller tvärtom börjar gå rakt upp så går det inte att räkna ut när man ska sälja. Och då förlorar man allt man tjänat.
Citera
2020-09-10, 16:22
Medlem
Citat:

Varför har du valt 1.5 och inte 2? Mest nyfiken..
Citera
2020-09-10, 16:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför har du valt 1.5 och inte 2? Mest nyfiken..
Utväxlingen 1.5 i Xact Bear fungerar allra bäst för mig, som ligger på dem i 1-6 månader och inte säljer på dagen. Med större utväxling 2 eller 4 så blir den gradvisa förlusten vid sidogående börs förstorad. Och det är rätt ofta som börsen går sidledes. Om du inte känner till det så går Xact bear oavbrutet neråt om börsen går sidledes, en tråkig effekt om man vill invänta dippar som bör komma men man kan inte pricka datumet rätt på 2-3 månader.

Den som köper för att sälja inom 24 timmar kan naturligtvis krydda sin tillvara med hävstång x 4. För mycket spänning för mig dock. Det är inte bara i huvudet jag ser om det går upp nästa dag. Jag ligger där med miljoner och kan inte backa bandet om jag gjort fel. "Kan jag få en chans till?". Näe.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-10 kl. 16:31.
Citera
2020-09-10, 18:09
Medlem
fejsetnr1s avatar
Köper enbart in mig på 2 bolag nu som ja hoppas och tror kommer ge minst det dubbla inom kort..lite surt att ena köpte jag för 35000 för några dagar sedan fick 2000 aktier för den summan. Idag hade jag fått 2100 för samma peng. Då dom gått ner ytterligare..men ja håller fast vid min tro. Så fort det blir lite cash över köper ja mer i dessa...har dessutom gått in med intresse i en ny som ska tilldelas på måndag..får jag så gött annars ingen fara sätter in det på dom 2 jag tror på..så känns lite som hoppas hoppas fast endå inte..ska ja utöka till 3 eller fortsätta med mina 2 typ...
Senast redigerad av fejsetnr1 2020-09-10 kl. 18:17.
Citera
2020-09-10, 19:00
Medlem
Cincinnatis avatar
Sanslöst svängiga börser just nu. Om de var galna innan har de helt löpt amok nu. Det går inte att se vartåt det barkar alls då det drar lika mycket åt båda hållen samtidigt.
Citera
2020-09-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Sanslöst svängiga börser just nu. Om de var galna innan har de helt löpt amok nu. Det går inte att se vartåt det barkar alls då det drar lika mycket åt båda hållen samtidigt.

När du skriver "det går inte att se vartåt det barkar" så måste du skriva tidshorisont.

Om ett år är börsen högre än vad den är idag. Var den står om 1 vecka är svårare att sia om.
Citera
2020-09-10, 19:17
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
När du skriver "det går inte att se vartåt det barkar" så måste du skriva tidshorisont.

Om ett år är börsen högre än vad den är idag. Var den står om 1 vecka är svårare att sia om.

"Just nu" är hyfsat beskrivande tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in