2020-12-01, 08:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Kommer korta dax tillfälligt 8.15, och sen möjligen byta till longs senare på morgonen när vanliga dax öppnat

Jo, jag tog också en kort position. Lite trist bara att man inte hann tidigare när DAX-terminen stod +1%. Notera dock att vi kan ha med en breakaway-gap att göra, det är inte alls säkert att det går ned till något +/-0.

Det som talar lite för det ena är att vi har "kapten räddare-i-nöden". Kolla 1 min-grafen för alla index så ser du att ett enskilt köp i princip är det som gjorde att allt är upp (eller det som triggade alla bottar att köpa om man ska vara mer specifik).

S&P har också flera gånger om i starka tjurtrender skapat gaps nedåt.

Ett problem med DAX just nu är att RSI redan står lågt, begränsat med nedsida på kort sikt (tänk runt 30 min). Om det ändå går ned runt 0.5% kommer indexterminen vara våldsamt översåld.

Ett annat problem är att det är för lätt att gå BEAR. Det enkla valet är ... oftast något för simplistiskt.

Edit: Guld ser inte jättedåligt ut heller,
https://i.imgur.com/49Ncy0B.png

På väg att ta ut den högsta i det där lägre klustret. Utöver det har MACD skapat en högre lägsta samtidigt som priset skapat en lägre lägsta om man ser till de två olika klustren av nedgångarna.

Divergence cheat sheet:
https://www.newtraderu.com/wp-content/uploads/2020/07/D7AfXhEU0AMshwm.jpg
Senast redigerad av sinewave 2020-12-01 kl. 08:33.
Citera
2020-12-01, 09:38
Medlem
sinewaves avatar
Lyckades med bedriften att missa gap:en (testade nu data...), så sålde inte när positionen stod på +6-7% utan fick sälja när det vända på +0.87% istället. Mer surt är dock att jag missade läget att gå lång och har nu istället en sämre position ... Något irriterande.
Citera
2020-12-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Lyckades med bedriften att missa gap:en (testade nu data...), så sålde inte när positionen stod på +6-7% utan fick sälja när det vända på +0.87% istället. Mer surt är dock att jag missade läget att gå lång och har nu istället en sämre position ... Något irriterande.

Exakt samma läge för mig. Gjorde en liten vinst på korta, men han inte gå long.

Bra arbetslöshetssiffror från tyskland
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-01 kl. 09:58.
Citera
2020-12-01, 11:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Exakt samma läge för mig. Gjorde en liten vinst på korta, men han inte gå long.

Bra arbetslöshetssiffror från tyskland

Fint så. Problemet tysken har nu är att en lägre högsta har skapats som måste brytas:
https://i.imgur.com/FVK41Mj.png
@ 30 min, linjegraf

Ser mest ut som långdragen konsolidering som gäller fram till 15-15:30.
Samma övre nivå och gap från Corona-dippen som är target (lila övre box). Ett annat problem är vem som kliver in på de här nivåerna, tysken står kring Corona-högsta. Samtidigt kan man undra vem som går permabjörn när varenda dipp köps upp nästan lika snabbt; inte så kul att sitta med björnposition då.

-

Såld position,

BULL GULD x18
Köp: Igår
Sälj: kl. 11:3x
Vinst: +36.85%

Köp sker efter dubbelbotten på 30 min samtidigt som det går att urskönja en sk bullish divergence. Sälj sker när kursen kommer väldigt nära det övre motståndet som priset bröt igenom för att skapa nuvarande nivå samtidigt som RSI på 5, 15, 30 och 60 min börjar stå något högt (över 78).

Detta betyder inte att jag är bearish på guld. Trenden är fortsatt fin, men om det skulle vända vore ett övre motstånd som priset brutit ned från helt rätt tillfälle.

Något att leta efter om man söker att gå lång gul är en pullback på 15 och 30 min för att testa support kring 1780-1787 (ticker XAUUSD). Något enklare är att utföra fler köp då, om tjurarna är tillräckligt griniga, det inte alls att det blir en 100% test utan istället någon mellanting.

Edit: Kul att guld går rätt upp i himlen precis efter sälj.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-01 kl. 12:22.
Citera
2020-12-01, 16:33
Medlem
Är det bara jag eller beteer sig börsen konstigt idag? S&P drar iväg från gapet och dax rör sig upp och ner.

Tog precis en position i dax
Citera
2020-12-01, 16:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Är det bara jag eller beteer sig börsen konstigt idag? S&P drar iväg från gapet och dax rör sig upp och ner.

Tog precis en position i dax

Tjurarna har tagit semester i EU-index verkar det som. Nejdå, en anledning kan vara att kapital flyttas från EU-index till det som går upp, i detta fall S&P.

Du kan se liknande saker ske med guld och silver ibland; att inte själva tillgången är dålig/har något dåligt utan det rör helt enkelt flytt av kapital.

-

Edit,
Sålde min långa positione i S&P som jag tog i september. Målet var ny ATH och efter det väntade jag för att se om priset kunde ta sig igenom första trendlinjen och sedan första röda candeln på 1 minut efter det så jag sålde precis i mitten av dessa två röda linjer:
https://i.imgur.com/ehO8tyV.png

Det är något av ett övre target för S&P också. Relevant stängning (30 min.. men gärna högre) över någon av de där så...Svårt att se att det sker idag dock.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-01 kl. 16:40.
Citera
2020-12-01, 16:40
Medlem
Citat:
Tjurarna har tagit semester i EU-index verkar det som. Nejdå, en anledning kan vara att kapital flyttas från EU-index till det som går upp, i detta fall S&P.

Du kan se liknande saker ske med guld och silver ibland; att inte själva tillgången är dålig/har något dåligt utan det rör helt enkelt flytt av kapital.

Köpet var inte helt lyckat köpte lite till nu. Hoppas på att det inte bli någon krash
Citera
2020-12-01, 16:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Köpet var inte helt lyckat köpte lite till nu. Hoppas på att det inte bli någon krash

Första support under nuvarande är gap-fill från idag och dess övre och undre del. Efter det kan det gå en del ned till dock för nästa är en bit ned:
https://i.imgur.com/QSBXnpt.png

För att nå dit måste det till väldigt mycket studs på vägen eller att RSI på 30 min går under 20 då denna redan står under 50.

Kan bli en sådan där skön dag där S&P lurar ned EU-index i källaren för att sedan trumma på uppåt efter och exakt kl. 17:30 varpå EU-index går fint dagen efter istället.

Men.. sålänge det inte blir permabjörntrend i S&P utan kursen står sig någorlunda (det vi ser nu är en högst hälsosam pullback) så går nog inte EU-index i sank som i förra veckan.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-01 kl. 16:51.
Citera
2020-12-01, 16:51
Medlem
Citat:
Första support under nuvarande är gap-fill från idag och dess övre och undre del. Efter det kan det gå en del ned till dock för nästa är en bit ned:
https://i.imgur.com/QSBXnpt.png

För att nå dit måste det till väldigt mycket studs på vägen eller att RSI på 30 min går under 20 då denna redan står under 50.

Kan bli en sådan där skön dag där S&P lurar ned EU-index i källaren för att sedan trumma på uppåt efter och exakt kl. 17:30 varpå EU-index går fint dagen efter istället.

Dax på 5 min blev överlycklig och hoppade upp lite.

Lite för skakigt nu. Ska nog sälja av innan det är för sent
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-01 kl. 16:53.
Citera
2020-12-01, 17:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Dax på 5 min blev överlycklig och hoppade upp lite.

Lite för skakigt nu. Ska nog sälja av innan det är för sent

Alla positioner jag haft som passerat +20% har aldrig någonsin endast stått på plus. :)

Men jag förstår vad du menar, köp i DAX nu sker på en ganska hög prisnivå och DAX älskar att krascha random. Jag har dock position som för tillfället står på minus. Edit: Gick till plus nu.

Tog position i S&P. Såg att 5 min och 30 min RSI fått en reset samtidigt som man på 5 min-grafen kunde rita en trendlinje som nu var bruten. Står på +1.2% för tillfället (men det kan gå väldigt fort....).
Citera
2020-12-01, 17:32
Medlem
Citat:
Alla positioner jag haft som passerat +20% har aldrig någonsin endast stått på plus.

Men jag förstår vad du menar, köp i DAX nu sker på en ganska hög prisnivå och DAX älskar att krascha random. Jag har dock position som för tillfället står på minus. Edit: Gick till plus nu.

Tog position i S&P. Såg att 5 min och 30 min RSI fått en reset samtidigt som man på 5 min-grafen kunde rita en trendlinje som nu var bruten. Står på +1.2% för tillfället (men det kan gå väldigt fort....).

Har lite svårt att hänga med på allt som händer nu. Det rör sig inte riktigt så som det brukar göra.
Hade jag haft lite is i magen så hade jag varit någon % plus.

Jag ger mig för idag. Yolo portföljen slutar på 0.42% och tråkiga aktie portföljen 3.49%

Jag undrar vad som händer med guldet nu? Är det på väg att vända upp?

Det är verkligen intressant att jämföra på ema50 och ema200 på dags och vecko grafen idag och i mars. Stor liknelse där men det kan ju vara en tillfällighet.

Edit: skulle kunna bli ett macd kors på 1d också
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-01 kl. 17:37.
Citera
2020-12-01, 18:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Har lite svårt att hänga med på allt som händer nu. Det rör sig inte riktigt så som det brukar göra.
Hade jag haft lite is i magen så hade jag varit någon % plus.

Jag ger mig för idag. Yolo portföljen slutar på 0.42% och tråkiga aktie portföljen 3.49%

Jag undrar vad som händer med guldet nu? Är det på väg att vända upp?

Det är verkligen intressant att jämföra på ema50 och ema200 på dags och vecko grafen idag och i mars. Stor liknelse där men det kan ju vara en tillfällighet.

Edit: skulle kunna bli ett macd kors på 1d också

Möjligt att "alla" väntar på den stora kraschen / den stora pullback:en. Detta i sig blir något av en kontraindikator då det "alla" väntar på sällan är det som faktiskt inträffar.

Dumt att sia för mycket om något när S&P står på ATH och hittills faktiskt håller sig på ATH-nivå. Varje stäng halvtimme för S&P på den där höga nivån är att betrakta som bullish (för det betyder att björarna inte lyckas trycka ned priset).

Det jag kan se nu är annars en tjurflagga på 5 min för S&P:
https://i.imgur.com/b5YYBSt.png

Edit: Tjurflagga bruten uppåt, spännande om det sker ett baktest nu. Nu under Corona har baktestet ibland bestått av att krusen dyker igenom hela triangeln och sedan går upp festligt nog.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-01 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in