2020-09-10, 16:29
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, säkert, men det kanske han själv inte visste. Senast han tittade på klockan var ju när han lämnade rummet 23.15, varpå han åkte till ett annat våningsplan och lämnade internpost. Sedan ner och stämpla ut, och han fick kanske ingen tidsangivelse på det, och sedan förbi väktarna i receptionen.
Om han nu inte visste hur mycket tid han hade då han kom ut på gatan faller det sig naturligt att titta på klockan.
Eller så betonade han sitt klocktittande i Dekorimas skyltfönster för att ha en ursäkt för att ha gått jämsides med makarna Palme. På samma sätt som han "i militärisk stil" håller ut hela handen för att få en ursäkt för att ha pekat ut färdriktningen åt "polisen" (poliser som aldrig sagt sig talat med SE) då han i själva verket höll en revolver. På samma sätt som han hittar på att han sprungit efter "poliser" för att lämna signalemente för att förvilla eventuella vittnen som sätt honom springa inåt Tunnelgatan.

Ja, vad var orsaken till dessa hittepå utsagor av SE? Att försöka skaffa ett rejält alibi? Varför behöver en man koka ihop ett alibi om han inte har en orsak till det? DET är för SE-förnekarna att grunna på.
Citera
2020-09-10, 16:34
Medlem
Citat:
Njae, jag bjöd in till diskussion genom att handplocka ett indicium som jag visste låg dig varmt om hjärtat. Observationen av LJ.
Du slingrade sig ur den genom att börja med något helt annat, och en liten syrlig eftersläng om att jag tror att jag sitter på facit.
Ja, det är förresten inte omöjligt.
Nej jag tror inte att anledningen är att han vill göra sig viktig när det gäller språngmarschen. Jag tror att den ägt rum, vilket jag redogjort för tidigare.
Det handlar om att han knyter språngmarschen till en korrekt återgiven kronologisk händelsekedja runt dessa kompakta tre minuter. Det handlar om piketens och ambulansens ankomst, inlastning och avfärd, och de övriga polispatrullernas ankomst. Han berättar om detta i förhör, och det är helt uteslutet att han gissat sig till detta.

"Jag tror att den ägt rum"

Och jag säger att det är möjligt men att jag är osäker.

"Du slingrade dig ur den genom att börja med något helt annat"

Jag kan ta det igen,SE kan ha sett LJ från mordplatsen men även från trappkrönet. För mig är det märkligt att ingen kunnat bekräfta att SE är i närheten av Lisbeth i det ögonblicket.

"till en korrekt återgiven kronologisk händelsekedja"

Hur vet du att den är korrekt?

"och en liten syrlig eftersläng"

Ja, eftersom att jag ständigt får höra att jag har totalt fel om SE så är det inte så konstigt att jag antar att du sitter med facit? Det är du förresten inte ensam om, det är många som "vet" massor om mordet. Det gör inte jag. Jag tror och det baserar jag på de uppgifter som finns.
Citera
2020-09-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Eller så betonade han sitt klocktittande i Dekorimas skyltfönster för att ha en ursäkt för att ha gått jämsides med makarna Palme. På samma sätt som han "i militärisk stil" håller ut hela handen för att få en ursäkt för att ha pekat ut färdriktningen åt "polisen" (poliser som aldrig sagt sig talat med SE) då han i själva verket höll en revolver. På samma sätt som han hittar på att han sprungit efter "poliser" för att lämna signalemente för att förvilla eventuella vittnen som sätt honom springa inåt Tunnelgatan.

Ja, vad var orsaken till dessa hittepå utsagor av SE? Att försöka skaffa ett rejält alibi? Varför behöver en man koka ihop ett alibi om han inte har en orsak till det? DET är för SE-förnekarna att grunna på.

”SE förnekarna” har kommit längre än så. De flesta av oss har tittat djupare på problematiken, men jag har förstått att ni i mycket sällsynta fall har koll på detaljerna.
Du kan inte påvisa att han gått jämsides med makarna Palme.
Du kan inte påvisa att han inte pekat ut flyktvägen. Polisen säger att flera gjorde det.
Du kan inte påvisa att språngmarschen inte ägt rum
Du kan inte påvisa att han hört Lisbeths säga mörkblå täckjacka.
Du kan inte påvisa att han inte kunnat se LJ från mordplatsen.
Du kan inte påvisa att polisen var oengagerad att ta upp vittnesmål.
Du kan inte påvisa att Palme lagts i framstupa sidoläge.
Det går betydligt lättare att påvisa motsatsen i samtliga ovanstående exempel.
Citera
2020-09-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Jag tror att den ägt rum"

Och jag säger att det är möjligt men att jag är osäker.

"Du slingrade dig ur den genom att börja med något helt annat"

Jag kan ta det igen,SE kan ha sett LJ från mordplatsen men även från trappkrönet. För mig är det märkligt att ingen kunnat bekräfta att SE är i närheten av Lisbeth i det ögonblicket.

"till en korrekt återgiven kronologisk händelsekedja"

Hur vet du att den är korrekt?

"och en liten syrlig eftersläng"

Ja, eftersom att jag ständigt får höra att jag har totalt fel om SE så är det inte så konstigt att jag antar att du sitter med facit? Det är du förresten inte ensam om, det är många som "vet" massor om mordet. Det gör inte jag. Jag tror och det baserar jag på de uppgifter som finns.

”Facit” kan man komma mycket nära om man ger sig själv tid att läsa förhör och rapporter, samt att man måste ha en viss förmåga att leva sig in i det kaos som rådde på mordplatsen. Att SE inte är igenkänd av särskilt många är han definitivt inte ensam om.

Kan han ha sett LJ mot väggen som vetter mot Luntmakargatan från trappkrönet blick stilla i 5-6 sekunder?

Kronologin är framtaget via ett ingående arbete som finns redovisad i granskningskommissionens betänkande.
SE:s beskrivning stämmer mycket väl överens med den bilden.
Citera
2020-09-10, 17:06
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
”SE förnekarna” har kommit längre än så. De flesta av oss har tittat djupare på problematiken, men jag har förstått att ni i mycket sällsynta fall har koll på detaljerna.
Du kan inte påvisa att han gått jämsides med makarna Palme.
Du kan inte påvisa att han inte pekat ut flyktvägen. Polisen säger att flera gjorde det.
Du kan inte påvisa att språngmarschen inte ägt rum
Du kan inte påvisa att han hört Lisbeths säga mörkblå täckjacka.
Du kan inte påvisa att han inte kunnat se LJ från mordplatsen.
Du kan inte påvisa att polisen var oengagerad att ta upp vittnesmål.
Du kan inte påvisa att Palme lagts i framstupa sidoläge.
Det går betydligt lättare att påvisa motsatsen i samtliga ovanstående exempel.
Längre? Allt ni gör är att nagelfara allt in absurdum och leta efter fel. Så då menar du att KP ljuger när han påstår att ingen polis säger sig ha talat med SE? Att LP trots allt talade med andra än poliser? Anser du då att SE:s "vittnesuppgifter" är korrekta? Det måste ju finnas ett skäl till hans mycket märkliga hittepåberättelser. Vad kan det skälet vara, anser du?
Citera
2020-09-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Längre? Allt ni gör är att nagelfara allt in absurdum och leta efter fel. Så då menar du att KP ljuger när han påstår att ingen polis säger sig ha talat med SE? Att LP trots allt talade med andra än poliser? Anser du då att SE:s "vittnesuppgifter" är korrekta? Det måste ju finnas ett skäl till hans mycket märkliga hittepåberättelser. Vad kan det skälet vara, anser du?

Anders Ersson
Stefan Glantz
Göran Israelsson
Lena Bäsén
Leif Ljungqvist
Jan Andersson
Per Wallin
Hans Johansson
Ulrika Rytterstål
Susanne Karlsson.

Samtliga mordvittnen som befann sig på mordplatsen samtidigt som polisen var på plats.
Samtliga fick själva eller via ombud kontakta polisen på eget initiativ, och fler av dem fick inte ens möjlighet att lämna kontaktuppgifter.
Både Stefan Glantz och Per Wallin
var upprörda över polisernas ointresse.
Per Wallin uttrycker sin frustration i sitt förhör. Stefan har berättat om det i efterhand. Han var den som gav konstgjord andning.
Att någon polis i förhör över 30 år efter själva händelsen skulle bekräfta att han sagt som han sagt till SE är väl knappast att räkna med, men den ”samlade bilden” baserad på ovanstående exempel bekräftar att SE hade rätt även på denna punkt.
Ett underbetyg av polisens arbete på brottsplatsen, men även poliserna var nog rejält påverkade av situationen.
Citera
2020-09-10, 17:28
Medlem
Citat:
Nej det finns ingenting alls.
Söker man svaret på den frågan så får man alltid till svar handledsväskan på ”David Bagares gata” ”kepsen” som inget vittne har sagt något säkert om, och i övrigt ”den samlade bilden”.
Utifrån det börjar man sedan skarva o h hitta på.
Övertolka vissa vittnen och undertröja andra.
Eller helt ignorera. Hemsnickrade teorier om titt över axeln från trappkrönet, och att Henry O förmodligen läst i tidningen om att någon gjort konstgjord andning, och blandat ihop det med vad SE berättat för honom.
Man kortar ner samtalet med samma väktare och förflyttar för säkerhets skull utstämplingen till efter samtalet, för att ge SE mer tid.
Så håller man på och trixar och laborerar tills man har fått något som teoretiskt kan stämma. Folk kollar ju ändå inte upp så noga.
TP gick in i väggen när det gällde Mårten Palmes Iakttagelser av Engström i blå bävernylonjacka vid Grand, och den fällan gick inte KP i, men i stort sett allt övrigt kommer från TP.

Som du skriver bygger chefsåklagare KP sin hypotes på TPs bok "den osannolika mördaren".

Därför är det egendomligt att ingen eller inga granskat denna amatör. Aldrig jobbat med brottsutredningar och ingen utbildning inom rättsväsendet heller.

Jag efterlyser att någon granskar denna TP och synar han i sömmarna.
Är han kompetent nog för att utreda mordutredningen eller bara en journalist med en politisk mission och intresse av att bygga en karriär?

Instämmer till fullo med din beskrivning om att det trixas och det klipps och klistras i hypoteserna.

Att bygga hypoteserna utifrån fakta är något som både KP och TP är helt ointresserade av. Bättre att förändra fakta så att det passar in i hypotesen än att dra slutsatser och skapa en hypotes utifrån fakta.

TP försökte i 12 års tid. Men han kom trots det inte fram med något alls av värde.

Ingenting utom lögner och överdrifter.

LJ och YN har inte pekat ut Skandiamannen.

Det finns inga konstigheter i att Skandiamannen var på platsen.

Skandiamannen har inget motiv och inte heller något vapen.

Måtte JO ha modet att knäppa KP på näsan så det ger eko i hela mordutredningen.

Utpekandet av Skandiamannen är Christer Pettersson 2.0
Citera
2020-09-10, 17:41
Medlem
Citat:
Anders Ersson
Stefan Glantz
Göran Israelsson
Lena Bäsén
Leif Ljungqvist
Jan Andersson
Per Wallin
Hans Johansson
Ulrika Rytterstål
Susanne Karlsson.

Samtliga mordvittnen som befann sig på mordplatsen samtidigt som polisen var på plats.
Samtliga fick själva eller via ombud kontakta polisen på eget initiativ, och fler av dem fick inte ens möjlighet att lämna kontaktuppgifter.
Både Stefan Glantz och Per Wallin
var upprörda över polisernas ointresse.
Per Wallin uttrycker sin frustration i sitt förhör. Stefan har berättat om det i efterhand. Han var den som gav konstgjord andning.
Att någon polis i förhör över 30 år efter själva händelsen skulle bekräfta att han sagt som han sagt till SE är väl knappast att räkna med, men den ”samlade bilden” baserad på ovanstående exempel bekräftar att SE hade rätt även på denna punkt.
Ett underbetyg av polisens arbete på brottsplatsen, men även poliserna var nog rejält påverkade av situationen.

Dina sakliga inlägg är guld. Rent guld.

Sakligt och byggt på fakta.

Det blir bara tydligare och tydligare på vilken sankmark TP snickrat upp sitt falsfarium till hypotes.

Vem är TP och vad är hans agenda?
Citera
2020-09-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Som du skriver bygger chefsåklagare KP sin hypotes på TPs bok "den osannolika mördaren".

Därför är det egendomligt att ingen eller inga granskat denna amatör. Aldrig jobbat med brottsutredningar och ingen utbildning inom rättsväsendet heller.

Jag efterlyser att någon granskar denna TP och synar han i sömmarna.
Är han kompetent nog för att utreda mordutredningen eller bara en journalist med en politisk mission och intresse av att bygga en karriär?

Instämmer till fullo med din beskrivning om att det trixas och det klipps och klistras i hypoteserna.

Att bygga hypoteserna utifrån fakta är något som både KP och TP är helt ointresserade av. Bättre att förändra fakta så att det passar in i hypotesen än att dra slutsatser och skapa en hypotes utifrån fakta.

TP försökte i 12 års tid. Men han kom trots det inte fram med något alls av värde.

Ingenting utom lögner och överdrifter.

LJ och YN har inte pekat ut Skandiamannen.

Det finns inga konstigheter i att Skandiamannen var på platsen.

Skandiamannen har inget motiv och inte heller något vapen.

Måtte JO ha modet att knäppa KP på näsan så det ger eko i hela mordutredningen.

Utpekandet av Skandiamannen är Christer Pettersson 2.0
TP:s roll inom polishusets väggar måste verkligen utredas.
Har han ingått i utredningsgruppen med full insyn, eller på vilken nivå låg deras samarbete?
Citera
2020-09-10, 17:51
Medlem
Citat:
TP:s roll inom polishusets väggar måste verkligen utredas.
Har han ingått i utredningsgruppen med full insyn, eller på vilken nivå låg deras samarbete?

Att låta en privatperson, om än journalist, få tillgång till sekretessbelagda dokument är olagligt.

En förundersökning bör startas upp av polisens interna utredare för att se om TP har fått tillgång till sekretessbelagr material.
Citera
2020-09-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"samt att man måste ha en viss förmåga att leva sig in i det kaos som rådde på mordplatsen"

Då gratulerar jag dig till den förmågan.

"Kan han ha sett LJ mot väggen som vetter mot Luntmakargatan från trappkrönet blickstilla i 5-6 sekunder?"

Det bästa är att du berättar. Gick det?

Eftersom att du genom att ha läst rapporter och förhör kommer nära facit så kan du väl berätta hur det troligen gick till på Sveavägen 28 feb 1986?

”Det bästa är att du berättar. Gick det?”

Haha, nej självklart gick det inte, man kan inte se genom väggar, och huvudvridningen på trappkrönet var inte mer än någon sekund. Dessutom hade även Lisbeth sett honom i den positionen, så att det var möjligt är inget att ens diskutera.
Här har ju SE ett närmast vattentätt alibi, men TP & KP har efter bästa förmåga försökt att lansera en osann motbild, som bygger på att folk inte har koll på positioner och förflyttningar.
Det började med Lars Larssons missförstånd som byggde på att LJ stått på denna plats då gärningsmannen rusade förbi, men eftersom det visade sig vara felaktigt blev man tvungen att hitta en nödlösning, utan att förklara den i detalj.
LJ beskriver det i förhör, men även i detta klipp efter ca 5 min. Förflyttningen till gaveln skedde alltså efter att mannen passerat.

https://m.youtube.com/watch?v=zhHFJLV-nGA

”Eftersom att du genom att ha läst rapporter och förhör kommer nära facit så kan du väl berätta hur det troligen gick till på Sveavägen 28 feb 1986?”

Jag nöjer mig så länge med att berätta hur det INTE gick till.
Citera
2020-09-10, 18:26
Medlem
Citat:
”Det bästa är att du berättar. Gick det?”

Haha, nej självklart gick det inte, man kan inte se genom väggar, och huvudvridningen på trappkrönet var inte mer än någon sekund. Dessutom hade även Lisbeth sett honom i den positionen, så att det var möjligt är inget att ens diskutera.
Här har ju SE ett närmast vattentätt alibi, men TP & KP har efter bästa förmåga försökt att lansera en osann motbild, som bygger på att folk inte har koll på positioner och förflyttningar.
Det började med Lars Larssons missförstånd som byggde på att LJ stått på denna plats då gärningsmannen rusade förbi, men eftersom det visade sig vara felaktigt blev man tvungen att hitta en nödlösning, utan att förklara den i detalj.
LJ beskriver det i förhör, men även i detta klipp efter ca 5 min. Förflyttningen till gaveln skedde alltså efter att mannen passerat.

https://m.youtube.com/watch?v=zhHFJLV-nGA

”Eftersom att du genom att ha läst rapporter och förhör kommer nära facit så kan du väl berätta hur det troligen gick till på Sveavägen 28 feb 1986?”

Jag nöjer mig så länge med att berätta hur det INTE gick till.

"Självklart gick det inte"

Bra, då är det konstaterat.

"Dessutom hade även Lisbeth sett honom i den positionen"

Jag tycker att någon borde kunnat bekräfta att SE stått alldeles intill henne. Och att han sedan sprungit in i gränden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in