2020-09-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Har TP någon juridisk utbildning?

Har TP någon erfarenhet av brottsutredningar?

Hans bok "den osannolike mördaren" kan som bäst jämföras med en skönlitterär kriminalroman.

Spekulationer, vinklingar, fantasier, ingen objektivitet utan med endast ett syfte: knyta Skandiamannen som GM.

Varför har inte TP granskats mer?

Han har sluppit kritiska frågor och ingen har ifrågasatt hans utbildning och erfarenhet.

Varför?

Ett typexempel är TPs fixering med att Skandiamannen spelade bridge med en vapensamlare.

Och?

Inget mer tas upp i frågan.

Brukade vapensamlaren skjuta med sina rariteter?
Lånade han ut dem?

TP följer inte upp detta med faktiska bevis och granskar det inte objektivt.

TP lyckas aldrig knyta Skandiamannen till öht något med MOP.

Inget motiv.
Inget vapen.
Inga vittnen.

Det som många anhängare till hypotesen om Skandiamannen som GM borde analysera och svara på är:

Varför har inget vittne under 34 år pekat ut eller tipsat eller ens nyst om att "det var han jag såg på Sveavägen som höll i revolvern".

CA 20 - 24 vittnen vid mordplatsen den 28/2 - 86.

Ingen pekar ut Skandiamannen.

Inte ens när de får foton.

Inte när Skandiamannen är i press och TV.

CP som var oskyldig blev utpekad.

Men ni menar trots att ingen pekar ut Skandiamannen och flera vittnen är säkra att det var CP så finns det grund för att påstå att Skandiamannen var GM?

Vittnen hade pekat ut Bosse Hansson om polisen lagt ut en "fantombild" som liknat honom men ingen skulle pekat ut Skandiamannen trots att han valsade runt i press och media?

Det är C.P 2.0

Slakten på ännu en oskyldig.

Den där argumentationen kan man göra mot alla spår dvs finns inga konkreta bevis mot någon som håller i hovrätten när det gäller Palmemordet. Holmér med flera gjorde stora misstag första året efter mordet och det går inte att göra något åt i efterhand 34 år senare. Även fixeringen på CP gjorde att många år försvann.

Då kan man lika gärna lägga ner alla forum, bloggar m.m. diskussioner när det gäller Palmemordet? Du är säker på att RAF låg bakom Palmemordet? Vilka konkreta bevis finns för det som ger en fällande dom i hovrätten? Faktiskt bara fantasier, spekulationer och önsketänkande från din sida och RAF är inte ens bundna till mordområdet tiden för mordet.
Citera
2020-09-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Den där argumentationen kan man göra mot alla spår dvs finns inga konkreta bevis mot någon som håller i hovrätten när det gäller Palmemordet. Holmér med flera gjorde stora misstag första året efter mordet och det går inte att göra något åt i efterhand 34 år senare. Även fixeringen på CP gjorde att många år försvann.

Då kan man lika gärna lägga ner alla forum, bloggar m.m. diskussioner när det gäller Palmemordet? Du är säker på att RAF låg bakom Palmemordet? Vilka konkreta bevis finns för det som ger en fällande dom i hovrätten? Faktiskt bara fantasier, spekulationer och önsketänkande från din sida och RAF är inte ens bundna till mordområdet tiden för mordet.

Jag tror inte på någon.

Anledningen jag tagit upp RAF i denna tråd är för att bevisa att det finns mer indicier mot RAF än Skandiamannen.
Men att det inte går att binda RAF till Sveavägen gör det inte mindre troligt för då hade inte detta varit olöst 34 år senare. Att det inte finns bevis för det ena eller andra är bara att tugga i sig. Men att komma med lögn och fantasier det går inte.

För att framföra en hypotes måste man kunna underbygga det med fakta.

I hypotesen med Skandiamannen finns följande fakta:
- jobbade över på Skandias kontor på Sveavägen 44 den 28/2 1986.
- stämplade ut runt 23:19 och gick sedan ut genom entrén ut på Sveavägens gångbana och gick i riktning mot Kungsgatan.
(finns teknisk bevisning och vittne)
- Knackade på entrédörren ca 23:40 och ringde sin maka (finns vittnen).

Sedan finns det ett vittne som säger sig sett Skandiamannen komma knallandes strax efter MOP och det är Chevamannen.

Förutom det finns det inget mer.

Resten är spekulationer och vilda fantasier.

Det är egentligen inte förvånande men att KP inte kan inse att det inte finns mer än detta är lite märkligt.

Men vill man lägga ned PU tar man till det närmsta och bästa. Oavsett.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-09-10 kl. 14:00.
Citera
2020-09-10, 14:03
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Om Du inte ens vet att T-bane nedgången vid mordplatsen var stängd så har Du rätt mycket att läsa på.

Du får trösta dig med att du inte är ensam, KP/HM verkar lika illa pålästa.
Hade du läst vad jag skrev (och inte bara varit ute efter att leta efter fel) så hade du snappat upp att det var gott om tid att hinna till nedgången vid Kungsgatan också. Din halmgubbe får du nog faktiskt försöka ompröva.
Citera
2020-09-10, 14:09
Medlem
Citat:
Tack för kvalitativt svar.

Jag anser att KP agerat både felaktigt och märkligt.

Först att utlova en lösning på MOP som pekar ut en GM som KP gjorde muntligt i SVTs Veckans Brott.

I den digitala presskonferensen den 10 juni 2020 namngavs en avliden person som OPs mördare.

Utan teknisk bevisning.

Utan något vittne som pekar ut den namngivne.

Hypotesen bygger till största delen på att den namngivne varit på platsen och enligt åklagaren agerat märkligt.

Bevisbördan är åklagarens.

Under 34 år har PU försökt nita fast VG, CA, CP och SE.

Följt upp Sydafrikaspår, Polisspår, SB m.fl.

Den största rättsskandalen för PU är CP.

Förfalskad teknisk bevisning, tjatat ut vittnen (30-40 förhör) och ställt ledande frågor, riggade vittneskonfrontationer, utlovat del av 50 miljoner för att få vittnen att ändra sina utsagor.

Efter 34 år kommer PU dragandes med ett nu avlidet vittne som har alibi för att befinna sig på Sveavägen. Vittnet arbetade på Sveavägen 44 och jobbade över och var på väg till Tbanan vid Kungsgatan, avgång 23.31.

Sedan ägnar en person utan utbildning eller erfarenhet 12 år att hitta en GM till MOP.

Den som denna TP pekar ut som GM stämmer främst in på TPs politiska åskådning och personliga världsuppfattning.

I 12 år ägnar denna politiskt djupröda TP sig åt att skapa detta monstrium utan någon som helst kompetens.

Detta tankemissfoster resulterar i ett litterärt verk "den osannolike mördaren".

Om man studerar den objektivt och inte som en skönlitterär kioskdeckare så finner man med lätthet att författaren är djupt okunnig, saknar erfarenhet och utbildning och ser vad han vill se, men absolut inte verkligheten.

Detta till karaktären könlitterära verk av TP publiceras i tidskriften Filter.

Värt att komma ihåg här är att både TP och Filter drivs av att sälja sina publikationer inte presentera en objektiv sanning.

Detta bete säljer KP och PU med hull och hår. Så övertygad att KP sitter och utlovar att de funnit GM och ska presenteras inom några månader.

KP gick vilse.

Vid den digitala presskonferensen namngavs en år 2000 avliden grafiker från Täby.

Utan teknisk bevisning.

Inget motiv.

Inget vapen.

Inget vittne.

M.a.o. CP 2.0

En mycket bra sammanfattning.
De har skapat ett monstrum. Låtit tiden tiden mogna samtidigt som de utnyttjat media, som lika villigt som okritiskt låtit TP torgföra sina skruvade teorier. Engström slog igenom, och blev rikskänd.
Man har i media under lång tid haft vetskap om att Skandiamannen var rätt häst att satsa på. Det var han som skulle hängas ut.
Expressen skulle aldrig brösta upp sig som de gjort utan garantier.
Sedan skulle KP knyta ihop säcken, men de stora utfästelserna om bevis lyste med sin frånvaro - men den fabricerade bevisföringen stod i stället som spön i backen.
Statsministern stod och mässade om en ”känslofylld dag”, Olof Palmes politiska livsgärningar vad gäller mänskliga rättigheter, jämställdhet, allas lika värde, och klimatet. Han tog i så han nästan sket i byxan om polisens grundliga arbete, där de verkligen gått tillbaka till brottsplatsen och benat ut vad som hänt.
”Det går inte att komma sanningen närmare. En fällande dom hade varit det absolut bästa, men han är ju död, så vi får nöja oss med vad vi fått, och lägga detta bakom oss och låta såren läka”.
Löfven liksom HM&KP ser att det är viktigt att familjen Palme är nöjda, och familjen tror ju också att detta är så nära sanningen man kan komma.
Klart det är nödvändigt att ha dem med på tåget.
Samma familjen Palme som i över 30 år hårdnackat pekat ut Christer Pettersson.
Det är något som är mycket rutter här, och vi har inte råd att inte lyfta upp denna skitiga byk till ytan.
Citera
2020-09-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag har sagt att det är möjligt att SE är ett oskyldigt vittne. Du är däremot tvärsäker på att så är fallet. Vi kan ta YN som ett exempel. Eftersom hon nämnt handledsväskan så tycker jag att det kan ses som graverande för SE. Enligt dig är det inte så. Likaså språngmarschen efter poliserna som för mig kan vara ett sätt att ”komma runt” om någon påpekar att han sprungit samma väg som mördaren. För dig är anledningen att han vill göra sig viktigare än han var. Jag sitter inte på facit men det gör tydligen du.
Njae, jag bjöd in till diskussion genom att handplocka ett indicium som jag visste låg dig varmt om hjärtat. Observationen av LJ.
Du slingrade sig ur den genom att börja med något helt annat, och en liten syrlig eftersläng om att jag tror att jag sitter på facit.
Ja, det är förresten inte omöjligt.
Nej jag tror inte att anledningen är att han vill göra sig viktig när det gäller språngmarschen. Jag tror att den ägt rum, vilket jag redogjort för tidigare.
Det handlar om att han knyter språngmarschen till en korrekt återgiven kronologisk händelsekedja runt dessa kompakta tre minuter. Det handlar om piketens och ambulansens ankomst, inlastning och avfärd, och de övriga polispatrullernas ankomst. Han berättar om detta i förhör, och det är helt uteslutet att han gissat sig till detta.
Senast redigerad av MacMackay 2020-09-10 kl. 14:25.
Citera
2020-09-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En mycket bra sammanfattning.
De har skapat ett monstrum. Låtit tiden tiden mogna samtidigt som de utnyttjat media, som lika villigt som okritiskt låtit TP torgföra sina skruvade teorier. Engström slog igenom, och blev rikskänd.
Man har i media under lång tid haft vetskap om att Skandiamannen var rätt häst att satsa på. Det var han som skulle hängas ut.
Expressen skulle aldrig brösta upp sig som de gjort utan garantier.
Sedan skulle KP knyta ihop säcken, men de stora utfästelserna om bevis lyste med sin frånvaro - men den fabricerade bevisföringen stod i stället som spön i backen.
Statsministern stod och mässade om en ”känslofylld dag”, Olof Palmes politiska livsgärningar vad gäller mänskliga rättigheter, jämställdhet, allas lika värde, och klimatet. Han tog i så han nästan sket i byxan om polisens grundliga arbete, där de verkligen gått tillbaka till brottsplatsen och benat ut vad som hänt.
”Det går inte att komma sanningen närmare. En fällande dom hade varit det absolut bästa, men han är ju död, så vi får nöja oss med vad vi fått, och lägga detta bakom oss och låta såren läka”.
Löfven liksom HM&KP ser att det är viktigt att familjen Palme är nöjda, och familjen tror ju också att detta är så nära sanningen man kan komma.
Klart det är nödvändigt att ha dem med på tåget.
Samma familjen Palme som i över 30 år hårdnackat pekat ut Christer Pettersson.
Det är något som är mycket rutter här, och vi har inte råd att inte lyfta upp denna skitiga byk till ytan.

Instämmer.
"there is something rotten in the state of Sweden".

Det är en minst lika stor konspiration i mordutredningen och utpekande av olika GM som själva mordet är.

Först kastar man PKK i lejongropen, sedan CP och nu Skandiamannen.

Bara en detalj som att OP uttryckt rädsla för attentat till en journalist tidigare under mord dagen och sedan knatar ut på bio utan livvaktsskydd är så motsägelsefullt.

Sedan LP vittnesmål mot CP.

Ovanpå det mordplatsens vittnen vars uppgifter går så vitt isär.

Tack för att du bidrar med sans och logik i tråden.
Citera
2020-09-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Hade du läst vad jag skrev (och inte bara varit ute efter att leta efter fel) så hade du snappat upp att det var gott om tid att hinna till nedgången vid Kungsgatan också. Din halmgubbe får du nog faktiskt försöka ompröva.

Om tåget gick från Hötorget någon minut över halv, så hade han runt nio minuter på sig att ta sig till från jobbet och ner till perrongen.
Ingen ocean av tid men fullt tillräckligt för att kunna känns sig lite stressad.
Han kanske skulle göra ett biljettköp, och ville eventuellt också ta lite höjd för köbildning i spärren. Det var ju efter bio dags.
Att han inte exakt visste hur mycket klockan hade dragit sig är uppenbart, annars hade han knappast behövt titta på den.
Jag tycker f.ö argumentet att han inte kan haft bråttom till tåget eftersom tåget från T-centralen gick 23.48 är i uslaste laget, och Krister Petersson drar ytterligare skam över sig själv genom att ta upp frågan.
Det var tåget från Hötorget som gällde, och resonemanget om att hans brådska kan kopplas till mordet är f.ö ytterst långsökt.
Citera
2020-09-10, 14:56
Medlem
Citat:

Går ut ca 23:21 och Tbanan går 23:31.

Gott om tid?

Den linjen ligger väl en bit ned om jag minns rätt.
Citera
2020-09-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

Det är inte spekulationer och hypoteser jag vänder mig mot.

Det är när man påstår att det finns bevis som inte existerar på att Skandiamannen är GM jag reagerar.

För mig är det okej att skriva "men tänk om.." det är när man far med lögn om att tex LJ pekat ut Skandiamannen på Tunnelgatan som man överträtt gränsen för vad som kan passera.

I anklagelsen mot Skandiamannen finns inget annat än spekulationer och fantasier.

Jo, förutom att han jobbade på Sveavägen 44 och var på väg hemåt.
Så han gick exakt där han borde gått.

Men trots att 20-24 vittnen inte kopplar Skandiamannen med GM så gör man ett smutsigt försök efter 34 år.

Men det finns ingenting att spika upp detta på.

Absolut ingenting.

Spekulera på, fantisera på, men påstå inte att det finns vittnen som pekar ut Skandiamannen som inte finns.
Citera
2020-09-10, 16:13
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om tåget gick från Hötorget någon minut över halv, så hade han runt nio minuter på sig att ta sig till från jobbet och ner till perrongen.
Ingen ocean av tid men fullt tillräckligt för att kunna känns sig lite stressad.
Han kanske skulle göra ett biljettköp, och ville eventuellt också ta lite höjd för köbildning i spärren. Det var ju efter bio dags.
Att han inte exakt visste hur mycket klockan hade dragit sig är uppenbart, annars hade han knappast behövt titta på den.
Jag tycker f.ö argumentet att han inte kan haft bråttom till tåget eftersom tåget från T-centralen gick 23.48 är i uslaste laget, och Krister Petersson drar ytterligare skam över sig själv genom att ta upp frågan.
Det var tåget från Hötorget som gällde, och resonemanget om att hans brådska kan kopplas till mordet är f.ö ytterst långsökt.
Han hade alla gånger hunnit det utan stress, SE var en rask karl.
Citera
2020-09-10, 16:20
Medlem
Citat:
Det är inte spekulationer och hypoteser jag vänder mig mot.

Det är när man påstår att det finns bevis som inte existerar på att Skandiamannen är GM jag reagerar.

För mig är det okej att skriva "men tänk om.." det är när man far med lögn om att tex LJ pekat ut Skandiamannen på Tunnelgatan som man överträtt gränsen för vad som kan passera.

I anklagelsen mot Skandiamannen finns inget annat än spekulationer och fantasier.

Jo, förutom att han jobbade på Sveavägen 44 och var på väg hemåt.
Så han gick exakt där han borde gått.

Men trots att 20-24 vittnen inte kopplar Skandiamannen med GM så gör man ett smutsigt försök efter 34 år.

Men det finns ingenting att spika upp detta på.

Absolut ingenting.

Spekulera på, fantisera på, men påstå inte att det finns vittnen som pekar ut Skandiamannen som inte finns.

Nej det finns ingenting alls.
Söker man svaret på den frågan så får man alltid till svar handledsväskan på ”David Bagares gata” ”kepsen” som inget vittne har sagt något säkert om, och i övrigt ”den samlade bilden”.
Utifrån det börjar man sedan skarva o h hitta på.
Övertolka vissa vittnen och undertröja andra.
Eller helt ignorera. Hemsnickrade teorier om titt över axeln från trappkrönet, och att Henry O förmodligen läst i tidningen om att någon gjort konstgjord andning, och blandat ihop det med vad SE berättat för honom.
Man kortar ner samtalet med samma väktare och förflyttar för säkerhets skull utstämplingen till efter samtalet, för att ge SE mer tid.
Så håller man på och trixar och laborerar tills man har fått något som teoretiskt kan stämma. Folk kollar ju ändå inte upp så noga.
TP gick in i väggen när det gällde Mårten Palmes Iakttagelser av Engström i blå bävernylonjacka vid Grand, och den fällan gick inte KP i, men i stort sett allt övrigt kommer från TP.
Citera
2020-09-10, 16:24
Medlem
Citat:
Han hade alla gånger hunnit det utan stress, SE var en rask karl.
Ja, säkert, men det kanske han själv inte visste. Senast han tittade på klockan var ju när han lämnade rummet 23.15, varpå han åkte till ett annat våningsplan och lämnade internpost. Sedan ner och stämpla ut, och han fick kanske ingen tidsangivelse på det, och sedan förbi väktarna i receptionen.
Om han nu inte visste hur mycket tid han hade då han kom ut på gatan faller det sig naturligt att titta på klockan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in