2020-09-10, 14:57
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
För er som tror att det mörkas smitta på skolor.
Nedan följer ett urklipp av senaste instruktionerna till rektorer i åtminstone Skåne.

.”

Jag tror inte - jag VET att det mörkas, har hängt med sen det startade i grundskolan i mars och sett åtskilliga mörkningar, vilka fortfarande pågår, jag hade ju följande inlägg några sidor tillbaaka hur det är idag: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
En intressant notering är att f-bolagen börjar knorra, så om en lärare i skola x insjuknar och det framkommer att läraren haft vetskap om smitta, kan dennes försäkringar falla typ force majure, tog upp detta med en i Lärarförbundet och dom går på nålar just nu. Samma kan vi nog anta inom arbetslivet snart också, att F-bolagen kan börja trilskas om någon dör eller får handikapp efter Covid-19 som utmynnar i ett försäkringsärende pga viss invaliditet.
Citera
2020-09-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja ni gör något märkligt i Danmark

Ja. Massetest frem for massedød. Konstigt.
Vi ved jo ikke hvor mange prøver i bliver nødt til at tage to gange. Enten p.g.a fejludført swap, eller analysen er usikker.
Citera
2020-09-10, 15:06
Medlem
Vem överträffar vem i den nordiska coronalandskampen..?
Antalet smittade i Norge har nu stigit över 20 per 100 000 invånare
gränsen för vilken Norge rödlistar andra länder och regioner för inresor
Citera
2020-09-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om testerna ökar och fallen minskar är det jätte bra. Men att ny fall ökar så här mycket är inte bra oavsett hur mycket vi testar. Tänk på att skolorna har börjat och många har förkylningssymtom, det är en anledning till att testningen ökar. Vi har en smittspridning som är ökande och som har pågått i två veckor snart. Desto snabbare man gör något åt det desto bättre.
I Norge testar de ju också mer, men betvivlar du att de har en ökad smittspridning? Nej de gör du inte och det gör inte deras myndigheter heller. Det här är skillnaden och detta var skillnaden i våras.
Men hej hopp, vi får ju första parkett till att bevittna död och elände. Tack FoHM för att du ni gör detta mot mig och mitt land...igen!

Testar Norge mer än de gjorde innan då? Har de ökat testningen lika mycket som Sverige?
Citera
2020-09-10, 15:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Japp.
Men allt handlar inte om antalet utförda test (även om jag önskat att Sverige testat lika mycket)
För mig känns utvecklingen i Danmark mer oroande än den i Sverige.
Just nu iaf.
Kanske det... men även i Danmark är antalet dödsfall mycket få.
Citera
2020-09-10, 15:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Var det inte nu som alla länder runt oss skulle leva normala liv, och vi i Sverige skulle sitta inlåsta utan att vara välkomna någonstans?
Nej, det var nu smittan skulle böra öka i alla länder runt omkring och länderna få en chans att visa vad de har lärt sig eller få en chans till att göra rätt. Att sticka huvudet i sanden lärde vi oss i våras var en dålig idé så nu ska vi……..göra om det? Vi har ju så mycket bättre grundförutsättningar en andra länder i Europa men det slänger vi bara bort på vadå. FoHM idiotförklarar ju bara hela folket nu och vi sväljer det ännu en gång.
Jag tycker inte det ser sämst ut för Sverige i Norden, det gör det för Danmark men jag tycker det ser mörkast ut i Sverige p.g.a. våra myndigheters agerande, vi är väl det ända landet som vägrar se att vi har en smittspridning som ökar, och ökar mycket. Det bådar inte gott för oss.
Citera
2020-09-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Ja. Massetest frem for massedød. Konstigt.
Vi ved jo ikke hvor mange prøver i bliver nødt til at tage to gange. Enten p.g.a fejludført swap, eller analysen er usikker.
Ja precis. Märkligt att räkna in dessa test.
Citera
2020-09-10, 15:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Testar Norge mer än de gjorde innan då? Har de ökat testningen lika mycket som Sverige?
Det finns säkert bra sidor att se detta men på vg kan man i vart fall se att testerna mer en fördubblats sedan i början på augusti.
Citera
2020-09-10, 15:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vem överträffar vem i den nordiska coronalandskampen..?
Antalet smittade i Norge har nu stigit över 20 per 100 000 invånare
gränsen för vilken Norge rödlistar andra länder och regioner för inresor
Per vecka eller vad menar du?

Edit:
Men jo det är intressant om smittan internt i norge nu ligger på en nivå som motsvarar rödlistning av t ex svenska regioner
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-10 kl. 15:18.
Citera
2020-09-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur kommer du fram till att vi hittar fler fall för att vi testar fler? Det kan ju vara så att vi procentuellt sett hittar färre fall för att vi testar mer (dvs vi testar en massa extra som inte har Covid). Sannolikheten för smitta är inte jämnt fördelad, de som med stor sannolikhet har covid testas oavsett. Om man sedan gör ytterligare tester så är sannolikheten för covid i dessa mycket lägre än för de första testerna.

Om vi av någon sorts mirakel skulle kunna testa hela Sveriges befolkning varje dag så skulle givetvis antal fall stiga kraftigt - dock så skulle andelen positiva testsvar sjunka dramatisk.

Det här är enkel logik.

Ju mer du testar desto fler fall hittar du men det betyder inte att smittan har ökat. För att på något sätt försöka analysera hur smittan sprids så måste man även kolla på antal tester och hur många positiva svar sett till andel av genomförda test.

En liten tankenöt:

1. Du gör 100.000 tester och hittar 100 positiva.
2. Du för 5000 tester och hittar 50 positiva.

I vilket fall tror du den verkliga smittan är som högst?

Ju fler tester - ju fler fall hittas men samtidigt kommer andelen positiva svar minska.
Citera
2020-09-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja precis. Märkligt att räkna in dessa test.

Det tror du ikke i gør?
Citera
2020-09-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Idag ökade smittan med 50% jämförs med förra torsdagen. Att inte se det är att sticka huvudet i sanden och utsätta Mitt/ vårt land i fara så som vi nu se FoHM göra. Jag är förbannad!

Jag tycker nog du kan chilla så länge som antalet inlagda på IVA och sjukhus inte börjar öka tydligt.

Smittspridningen har dessutom minskat konstant sedan i början på april och vi har samma restriktioner nu som då, (undantaget gymnasium och högskolor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in