2020-09-10, 14:01
Medlem
Fallen ökar

Sverige
+1 döda
+3 iva
+316 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+39 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+317 fall

Norge rapporterar senare.
Citera
2020-09-10, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 1
Nya fall: 316

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 14, 3, 2, 6, 9.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 209, 239, 399, 397, 427.
Citera
2020-09-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Coronaviruset attackerar hjärnan

How the Coronavirus Attacks the Brain

källa ny times

Jag tycker det är bra att folk letar efter nyheter kring viruset, men vissa av er måste leva i sådan fantastisk panik. Ni gräver och gräver. Hittar ni sedan något som ”skulle” kunna vara negativt, får ni panik och tolkar allt till det värsta.
Jag önskar för er egen skull att ni tar det lite lugnt och inte panikar så över allt. Det kommer ju också nyheter som pekar i positiv riktning, men dessa verkar ni helt förbise.
Citera
2020-09-10, 14:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fallen ökar

Sverige
+1 döda
+3 iva
+316 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+39 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+317 fall

371 ska det vara i danmark.

Eller så stod det fel där jag kollar för det står 317 överallt annars.

Men det är ändå betydligt fler än i sverige per invånare.
Senast redigerad av Sook 2020-09-10 kl. 14:13.
Citera
2020-09-10, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om våra äldre inte har upplevt större frihet här på hemmaplan i jämförelse med hur de skulle ha haft det om de hade befunnit sig i Italien eller i Spanien, beror det på att de i likhet med Scherman saknar perspektiv och proportionerna.

Här i tråden gnälls det om att äldre inte kan gå och dansa längre. I Italien/Spanien kunde man endast gå till apoteket eller till närmaste matbutiken en gång om dagen. Annars var man tvungen att sitta inne - trots att Corona inte ens smittar särskilt mycket utomhus om man bara håller avståndet.

Våra åldringar kan röra sig fritt i samhället. Ingen kontrollerar dem - förutom dem själva. De ha kunnat vara på badstränderna och ta långa promenader, sitta på kaféer och umgås med vänner (på avstånd).

Allt för att skydda dem själva. Ändå gnälls det.

Istället anser de som gnäller att total lockdown skulle ha varit skonsammare.

Om man jämför med ex Finland så dansas det inte där heller. Trots att finnarna bevisligen är mycket mer dansat folkslag än svenskarna.

Man kan dock se ett gemensamt drag i alla de nämna länderna och det är att vissa människor klagar dagarna i ända. Hur regeringen sen än gör då är det alltid FEL ur vissas synvinkel. Huvudsaken är att man får kasta skit på den egna regeringen och "de som bestämmer".

Finska statsministern fick exempelvis kritik för att hon minsann hade mage att gå och gifta sig mitt i värsta pandemin.. Infe för att hon riskerade att smitta någon, men att hon överhuvudtaget hade fräckheten att visa sin egen lycka - offentligt :-o

Okej du är fortfarande fixerad vid dessa länder, som jag tänkte mig att folk är i tillägg 2... Jag såg det mer som en bisak i hans poänger när det bara handlade om detta i några få meningar, och jag ser INTE Italien som ett föregångsland. Så där finns det egentligen inget att diskutera för mig. Det var inte riktigt så jag tolkade huvudbudskapet.

När det gäller ”fritt” för äldre så kanske ingen tvingar alla att stanna hemma, men sålänge som minst 90 % av alla som dör är just äldre och sålänge som många avlider så tror jag inte att man känner sig fri ändå. Då tar man en risk.

Mellan 1 juni - 1 september avled fortfarande drygt 1100 i Sverige, varav nästan alla var över 70 år. I Norge har totalt 28 personer avlidit i sommar. Det är cirka 40 ggr fler avlidna i Sverige, eller 20 ggr fler per invånare...

Det har därmed varit en mycket större risk för äldre i Sverige att leva fritt i sommar, även om ingen ”tvingat” dom att stanna hemma för att slippa ta risken att dö...

Många äldre har inte heller någon möjlighet att röra sig fritt eller ta emot besök även om de så tycker det är värt att ta risken. Men kalla det fritt om du vill.

Här är mer om våra så kallade ”instängda” grannländer:

Citat:
”Finland 15. april
Opphever stenging av hovedstaden
Forbudet mot reiser til og fra regionen Uusimaa, som Helsinki liggeri, oppheves.

Danmark. 15. april
Åpning for de yngste
Barnehager og barneskolen (0-5.klasse) åpnes igjen

Norge 27. april
Delvis gjenåpning av skoler
Barneskolens 1.-4. trinn åpner.

Norge 6. mai
Nye råd for sykehjem
Helsedirektoratet har vurdert besøksforbudet på helse- og omsorgsinstitusjoner og kommet fram til at det må gjøres individuelle vurderinger.

Barns rett til familieliv må gjøres mulig, og for dødende pasienter må det også gjøres unntak.

Danmark 11. mai
Fase to av gjenåpningen starter
Kjøpesenter og annen detaljhandel kan åpne igjen, med smitteverntiltak.

Norge 11. mai
Alle skoler skal åpne
Alle grunnskoler og VGS skal åpne i løpet av uke 20. Kjøreskoler og bingohaller kan åpne

Finland 14. mai
Opphver reisestopp Schengen
Restriksjoner for folk som pendler fra Schengen oppheves

Finland 14. mai
Barneskoler åpner for alle trinn og for ungdomsskoleelever. Anbefaler å holde distanse innendørs til utgangen av semesteret

Danmark 18. mai
Restauranter og kafeer får åpne
Restauranter, kafeer og lignende kan servere mat igjen, med smitteverntiltak på plass. I tillegg får trossamfunn igjen åpne dørene

Norge 1. juni
Åpner for barer, svømming og fornøyelsesparker
Barer og kafeer (steder som ikke serverer mat) kan åpne igjen. Organisert svømming, som skolesvømming, får åpne. Fornøyelsesparker får åpne

Norge 2. juni
Fra 2. juni kan hele skoleklasser være samlet, uansett størrelse på klasserommet.

Norge 15. juni
Arrangement med opptil 200, åpne treningssentre og toppfotball

Det åpnes for arrangement på opptil 200 personer. Treningssentre kan åpne (med smitteverntiltak), badeland og svømmehaller kan åpne, seriespill i toppfotballen blir tillatt fra 16. juni

Norge
15. juni
Tillater barneidrett med kontakt
Fra 15. juni kan alle under 20 år drive fotball og annen idrett med såkalt «begrenset fysisk kontakt» på vanlig vis utendørs

Danmark 2. juli
Åpner for besøk på sykehjem
Fra torsdag 2. juli åpner den danske regjeringen for at beboere på pleie- og sykehjem igjen kan få besøk både utendørs og innendørs.”

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-09-10, 14:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag tycker det är bra att folk letar efter nyheter kring viruset, men vissa av er måste leva i sådan fantastisk panik. Ni gräver och gräver. Hittar ni sedan något som ”skulle” kunna vara negativt, får ni panik och tolkar allt till det värsta.
Jag önskar för er egen skull att ni tar det lite lugnt och inte panikar så över allt. Det kommer ju också nyheter som pekar i positiv riktning, men dessa verkar ni helt förbise.

Jag fattar inte varför man är panikmongerer för att posta ny information om ett nytt virus. Antar att det har något att göra med att jag inte bor i Sverige längre.
Citera
2020-09-10, 14:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 1
Nya fall: 316

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 14, 3, 2, 6, 9.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 209, 239, 399, 397, 427.
Vad ska man sega, det ser inte bra ut i norden och Sverige är inget undantag. Har ökat nu i en vecka och i dag väldigt mycket. Och vi blir fortfarande matade med att det går bra. Så här var det i våras, våra myndigheter nonchalerade smittan medans våra grannländer tog den på allvar. Grattis FoHM tänker servera oss en runda till!
Citera
2020-09-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför man är panikmongerer för att posta ny information om ett nytt virus. Antar att det har något att göra med att jag inte bor i Sverige längre.

Därför att det finns så mycket information idag på nätet att man kan i princip hitta vad som helst som stödjer ens egna förutfattade meningar - det kallas confirmation bias.

Det betyder att vilken uppfattning du än har så kan du hitta massvis med artiklar som stödjer din tes. Dessa artiklar kan vara korrekta, delvis korrekta, helt felaktiga eller helt enkelt missförstådda - dvs vid en snabb anblick verkar de påstå att A = B men i själva verket så säger den A != B.

Det betyder att folk på båda sidor hittar massa saker som stödjer deras syn på saken och så blir de upprörda när folk inte vill ta till sig.
Citera
2020-09-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fallen ökar

Sverige
+1 döda
+3 iva
+316 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+39 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+317 fall

I förhållande till vad ökar fallen? Eller är det Danmarks siffror du menar?
Var hittar du info kring +3 på iva? Enligt intensivvårdsregistret har det bara kommit in 2 nya vårdtillfällen senaste veckan. Notera då också att det handlar om vårdtillfällen, inte nya patienter.
Citera
2020-09-10, 14:14
Medlem
Det vore intressant att veta i vilka stadsdelar smittan just nu sprids i våra större städer. Dvs om Rinkeby,Kista etc fortfarande är motorn i smittspridningen i Stockholm te.x.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
I förhållande till vad ökar fallen? Eller är det Danmarks siffror du menar?
Var hittar du info kring +3 på iva? Enligt intensivvårdsregistret har det bara kommit in 2 nya vårdtillfällen senaste veckan. Notera då också att det handlar om vårdtillfällen, inte nya patienter.
I förhållande till den utökade testningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad ska man sega, det ser inte bra ut i norden och Sverige är inget undantag. Har ökat nu i en vecka och i dag väldigt mycket. Och vi blir fortfarande matade med att det går bra. Så här var det i våras, våra myndigheter nonchalerade smittan medans våra grannländer tog den på allvar. Grattis FoHM tänker servera oss en runda till!

Man har ökat testningen med 40 - 50%, att siffrorna ökar är väl inte alls konstigt. Sverige befinner sig fortsatt i ett stabilt läge med risk för att tippa över kanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in