Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Om våra äldre inte har upplevt större frihet här på hemmaplan i jämförelse med hur de skulle ha haft det om de hade befunnit sig i Italien eller i Spanien, beror det på att de i likhet med Scherman saknar perspektiv och proportionerna.
Här i tråden gnälls det om att äldre inte kan gå och dansa längre. I Italien/Spanien kunde man endast gå till apoteket eller till närmaste matbutiken en gång om dagen. Annars var man tvungen att sitta inne - trots att Corona inte ens smittar särskilt mycket utomhus om man bara håller avståndet.
Våra åldringar kan röra sig fritt i samhället. Ingen kontrollerar dem - förutom dem själva. De ha kunnat vara på badstränderna och ta långa promenader, sitta på kaféer och umgås med vänner (på avstånd).
Allt för att skydda dem själva. Ändå gnälls det.
Istället anser de som gnäller att total lockdown skulle ha varit skonsammare.
Om man jämför med ex Finland så dansas det inte där heller. Trots att finnarna bevisligen är mycket mer dansat folkslag än svenskarna.
Man kan dock se ett gemensamt drag i alla de nämna länderna och det är att vissa människor klagar dagarna i ända. Hur regeringen sen än gör då är det alltid FEL ur vissas synvinkel. Huvudsaken är att man får kasta skit på den egna regeringen och "de som bestämmer".
Finska statsministern fick exempelvis kritik för att hon minsann hade mage att gå och gifta sig mitt i värsta pandemin.. Infe för att hon riskerade att smitta någon, men att hon överhuvudtaget hade fräckheten att visa sin egen lycka - offentligt :-o
Okej du är fortfarande fixerad vid dessa länder, som jag tänkte mig att folk är i tillägg 2... Jag såg det mer som en bisak i hans poänger när det bara handlade om detta i några få meningar, och jag ser INTE Italien som ett föregångsland. Så där finns det egentligen inget att diskutera för mig. Det var inte riktigt så jag tolkade huvudbudskapet.
När det gäller ”fritt” för äldre så kanske ingen tvingar alla att stanna hemma, men sålänge som minst 90 % av alla som dör är just äldre och sålänge som många avlider så tror jag inte att man känner sig fri ändå. Då tar man en risk.
Mellan 1 juni - 1 september avled fortfarande drygt 1100 i Sverige, varav nästan alla var över 70 år. I Norge har totalt 28 personer avlidit i sommar. Det är cirka 40 ggr fler avlidna i Sverige, eller 20 ggr fler per invånare...
Det har därmed varit en mycket större risk för äldre i Sverige att leva fritt i sommar, även om ingen ”tvingat” dom att stanna hemma för att slippa ta risken att dö...
Många äldre har inte heller någon möjlighet att röra sig fritt eller ta emot besök även om de så tycker det är värt att ta risken. Men kalla det fritt om du vill.
Här är mer om våra så kallade ”instängda” grannländer:
Citat:
”Finland 15. april
Opphever stenging av hovedstaden
Forbudet mot reiser til og fra regionen Uusimaa, som Helsinki liggeri, oppheves.
Danmark. 15. april
Åpning for de yngste
Barnehager og barneskolen (0-5.klasse) åpnes igjen
Norge 27. april
Delvis gjenåpning av skoler
Barneskolens 1.-4. trinn åpner.
Norge 6. mai
Nye råd for sykehjem
Helsedirektoratet har vurdert besøksforbudet på helse- og omsorgsinstitusjoner og kommet fram til at det må gjøres individuelle vurderinger.
Barns rett til familieliv må gjøres mulig, og for dødende pasienter må det også gjøres unntak.
Danmark 11. mai
Fase to av gjenåpningen starter
Kjøpesenter og annen detaljhandel kan åpne igjen, med smitteverntiltak.
Norge 11. mai
Alle skoler skal åpne
Alle grunnskoler og VGS skal åpne i løpet av uke 20. Kjøreskoler og bingohaller kan åpne
Finland 14. mai
Opphver reisestopp Schengen
Restriksjoner for folk som pendler fra Schengen oppheves
Finland 14. mai
Barneskoler åpner for alle trinn og for ungdomsskoleelever. Anbefaler å holde distanse innendørs til utgangen av semesteret
Danmark 18. mai
Restauranter og kafeer får åpne
Restauranter, kafeer og lignende kan servere mat igjen, med smitteverntiltak på plass. I tillegg får trossamfunn igjen åpne dørene
Norge 1. juni
Åpner for barer, svømming og fornøyelsesparker
Barer og kafeer (steder som ikke serverer mat) kan åpne igjen. Organisert svømming, som skolesvømming, får åpne. Fornøyelsesparker får åpne
Norge 2. juni
Fra 2. juni kan hele skoleklasser være samlet, uansett størrelse på klasserommet.
Norge 15. juni
Arrangement med opptil 200, åpne treningssentre og toppfotball
Det åpnes for arrangement på opptil 200 personer. Treningssentre kan åpne (med smitteverntiltak), badeland og svømmehaller kan åpne, seriespill i toppfotballen blir tillatt fra 16. juni
Norge
15. juni
Tillater barneidrett med kontakt
Fra 15. juni kan alle under 20 år drive fotball og annen idrett med såkalt «begrenset fysisk kontakt» på vanlig vis utendørs
Danmark 2. juli
Åpner for besøk på sykehjem
Fra torsdag 2. juli åpner den danske regjeringen for at beboere på pleie- og sykehjem igjen kan få besøk både utendørs og innendørs.”
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/