Citat:
Okej just jämförelsen med Italien tyckte inte jag heller var någon höjdare... Räknat per invånare tillhör både Sverige och Italien ”worst case” länderna hitills, ingen av dessa länder är därför en förebild för mig i nuläget. Men den jämförelsen var bara en liten del av budskapet för mig. Hade han jämfört med nordiska länder hade jag sett det som vettigare.
Vad jag menar med att det blev ”motsatsen” i Sverige, för äldre (fast helt UTAN att jämföra eller hylla just Italien) är att trots att vi skulle skydda äldre så har 5200 avlidit bland äldre.
Trots vår ”öppna” och ”fria” väg så öppnade grannländerna tidigare för fler besök på ålderdomshem... Och just pga av att vi har haft så många fler dödsfall och sjukhusfall även i sommar (fram tills nyligen) så tror jag inte att äldre upplevt någon större frihet här.
Tillägg: Det du syftar på är bara cirka 3-4 meningar från en text på tusentals ord, så jag såg det inte direkt som att artikeln heller skrevs i första hand för att hylla dessa länder. Jag håller för övrigt aldrig/sällan med någon till 100 % från början till slut av en lång text, men jag anser att han hade vissa poänger. Den lilla delen skriver jag dock som sagt inte under på om det nu var menat som en ”hyllning” av hur de ”lyckats”. De har (också) misslyckats.
Vad jag menar med att det blev ”motsatsen” i Sverige, för äldre (fast helt UTAN att jämföra eller hylla just Italien) är att trots att vi skulle skydda äldre så har 5200 avlidit bland äldre.
Trots vår ”öppna” och ”fria” väg så öppnade grannländerna tidigare för fler besök på ålderdomshem... Och just pga av att vi har haft så många fler dödsfall och sjukhusfall även i sommar (fram tills nyligen) så tror jag inte att äldre upplevt någon större frihet här.
Tillägg: Det du syftar på är bara cirka 3-4 meningar från en text på tusentals ord, så jag såg det inte direkt som att artikeln heller skrevs i första hand för att hylla dessa länder. Jag håller för övrigt aldrig/sällan med någon till 100 % från början till slut av en lång text, men jag anser att han hade vissa poänger. Den lilla delen skriver jag dock som sagt inte under på om det nu var menat som en ”hyllning” av hur de ”lyckats”. De har (också) misslyckats.
Om våra äldre inte har upplevt större frihet här på hemmaplan i jämförelse med hur de skulle ha haft det om de hade befunnit sig i Italien eller i Spanien, beror det på att de i likhet med Scherman saknar perspektiv och proportionerna.
Här i tråden gnälls det om att äldre inte kan gå och dansa längre. I Italien/Spanien kunde man endast gå till apoteket eller till närmaste matbutiken en gång om dagen. Annars var man tvungen att sitta inne - trots att Corona inte ens smittar särskilt mycket utomhus om man bara håller avståndet.
Våra åldringar kan röra sig fritt i samhället. Ingen kontrollerar dem - förutom dem själva. De ha kunnat vara på badstränderna och ta långa promenader, sitta på kaféer och umgås med vänner (på avstånd).
Allt för att skydda dem själva. Ändå gnälls det.
Istället anser de som gnäller att total lockdown skulle ha varit skonsammare.
Om man jämför med ex Finland så dansas det inte där heller. Trots att finnarna bevisligen är mycket mer dansat folkslag än svenskarna.
Man kan dock se ett gemensamt drag i alla de nämna länderna och det är att vissa människor klagar dagarna i ända. Hur regeringen sen än gör då är det alltid FEL ur vissas synvinkel. Huvudsaken är att man får kasta skit på den egna regeringen och "de som bestämmer".
Finska statsministern fick exempelvis kritik för att hon minsann hade mage att gå och gifta sig mitt i värsta pandemin.. Infe för att hon riskerade att smitta någon, men att hon överhuvudtaget hade fräckheten att visa sin egen lycka - offentligt :-o