Såg en något udda ”trend” i Island den 8 september... Eller trend och trend, en enda dag. Men väldigt märklig för mig. Eller så har de bara uppdaterat fall som saknats, ser nog det (eller någon liknande förklaring) som mest rimlig i nuläget. Dels för att det är en så pass ”onaturlig” ökning. Sedan verkar de inte ha rapporterat någonting 9-10 september.
Från ingenstans står det nämligen plötsligt 76 inlagda på sjukhus... De har legat på 0 sedan mitt av maj, max 1 inlagd enstaka dagar bara. När det var som värst där i april låg de som högst på drygt 40 inlagda.
Per invånare står det plötsligt 22,1 för Island. Medans övriga fyra länder ligger på mellan: 0,1 - 1,3 (Finland lägsta siffran, Sverige högsta).
Det är väl annars bara en tidsfråga innan medier gör rubriker om den ”kraftiga ökningen på Island”, baserat på en enda dag och utan att man vet vad det handlar om :-)
Fast de har väl kanske inte ens lyckats hitta den siffran ännu (nejdå, jag tycker de gör ett fantastiskt och nyanserat jobb med sina klickrubriker om statistiken)
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/