Citat:
Håller med Jan Scherman här. Vad som kanske lät som en öppen, bra och solidarisk strategi på pappret blev i praktiken raka motsatsen. Åtminstone för de äldre och svaga, de som vi skulle skydda.
Totalt 5 202 avlidna har varit 70 år och uppåt. Men ”vi har ju inte alla facit än”. Nä, så det där är förmodligen de lägsta dödstalen som det kommer sluta på.
”Men vi räknar ju även in fall inom 30 dagar där viruset ”bara” var en bidragande dödsorsak”. Ja, precis så som vi mäter varenda år gällande alla virus utan att det hamnar på liknande nivåer.
Fast texten är ju bara hans ”subjektiva uppfattning” och inga kurvor eller siffror som vi kan strida om.
https://news55.se/debatt/artiklar/jan-scherman-det-vilar-nagot-sorgligt-over-folkhalsomyndighetens-brist-pa-empati/
Totalt 5 202 avlidna har varit 70 år och uppåt. Men ”vi har ju inte alla facit än”. Nä, så det där är förmodligen de lägsta dödstalen som det kommer sluta på.
”Men vi räknar ju även in fall inom 30 dagar där viruset ”bara” var en bidragande dödsorsak”. Ja, precis så som vi mäter varenda år gällande alla virus utan att det hamnar på liknande nivåer.
Fast texten är ju bara hans ”subjektiva uppfattning” och inga kurvor eller siffror som vi kan strida om.
https://news55.se/debatt/artiklar/jan-scherman-det-vilar-nagot-sorgligt-over-folkhalsomyndighetens-brist-pa-empati/
Lite överraskande kanske håller jag inte med ;-)
Jag kan inte se att FHM skulle lida av brist på empati. Jag kan inte heller se att Jan Scherman skulle vara särskilt empatisk.
När Jan Scherman skriver att den totala nedstängning slog ”lika mot alla” – då har han ju ingen verklighetsuppfattning what so ever.
Vissa har förlorat sitt livsverk. Vissa har blivit arbetslösa. Andra har knappt märkt någon skillnad och för somliga har det gått bättre än någonsin.
10% av Italiens invånare riskerar att hamna i fattigdom. Jag tror inte att Scheman tänker särskilt mycket på den här gruppen.
Maffian får starkare fäste när folk inte kan försörja sig utan hamnar i klorna på den här sortens ”arbetsgivare”. Men som priviligerad och utan risk att själv råka illa ut kan Scherman inte reflektera hur det kan bli för andra inte lika lyckligt lottade.
Sen har ju Scheman uppenbarligen inte hört om Spanska ålderdomshem där gamlingarna lämnades åt sitt öde när personalen flydde platsen i skräcken för att själva bli smittade. Döende och döda gamlingar hittades i korridorerna när räddningsstyrkorna anlände byggnaden.
Och till sist förstår jag inte varför Scherman & Co ska svartmåla svenska folket som hjärtlösa och icke empatiska. Det stämmer inte alls med min uppfattning. Tvärtom har ju folk ansträngt sig utan att blivit hotade med maskingevär eller dryga böter.
Sen har ju Scherman helt rätt i att han kanske borde hålla sig hemma om han bara ser elände och orättvisor omkring sig. På Södermalm kan han känna sig trygg bland sina empatiska kollegor..