2020-09-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Håller med Jan Scherman här. Vad som kanske lät som en öppen, bra och solidarisk strategi på pappret blev i praktiken raka motsatsen. Åtminstone för de äldre och svaga, de som vi skulle skydda.

Totalt 5 202 avlidna har varit 70 år och uppåt. Men ”vi har ju inte alla facit än”. Nä, så det där är förmodligen de lägsta dödstalen som det kommer sluta på.

”Men vi räknar ju även in fall inom 30 dagar där viruset ”bara” var en bidragande dödsorsak”. Ja, precis så som vi mäter varenda år gällande alla virus utan att det hamnar på liknande nivåer.

Fast texten är ju bara hans ”subjektiva uppfattning” och inga kurvor eller siffror som vi kan strida om.

https://news55.se/debatt/artiklar/jan-scherman-det-vilar-nagot-sorgligt-over-folkhalsomyndighetens-brist-pa-empati/

Lite överraskande kanske håller jag inte med ;-)

Jag kan inte se att FHM skulle lida av brist på empati. Jag kan inte heller se att Jan Scherman skulle vara särskilt empatisk.

När Jan Scherman skriver att den totala nedstängning slog ”lika mot alla” – då har han ju ingen verklighetsuppfattning what so ever.

Vissa har förlorat sitt livsverk. Vissa har blivit arbetslösa. Andra har knappt märkt någon skillnad och för somliga har det gått bättre än någonsin.

10% av Italiens invånare riskerar att hamna i fattigdom. Jag tror inte att Scheman tänker särskilt mycket på den här gruppen.

Maffian får starkare fäste när folk inte kan försörja sig utan hamnar i klorna på den här sortens ”arbetsgivare”. Men som priviligerad och utan risk att själv råka illa ut kan Scherman inte reflektera hur det kan bli för andra inte lika lyckligt lottade.

Sen har ju Scheman uppenbarligen inte hört om Spanska ålderdomshem där gamlingarna lämnades åt sitt öde när personalen flydde platsen i skräcken för att själva bli smittade. Döende och döda gamlingar hittades i korridorerna när räddningsstyrkorna anlände byggnaden.

Och till sist förstår jag inte varför Scherman & Co ska svartmåla svenska folket som hjärtlösa och icke empatiska. Det stämmer inte alls med min uppfattning. Tvärtom har ju folk ansträngt sig utan att blivit hotade med maskingevär eller dryga böter.

Sen har ju Scherman helt rätt i att han kanske borde hålla sig hemma om han bara ser elände och orättvisor omkring sig. På Södermalm kan han känna sig trygg bland sina empatiska kollegor..
Citera
2020-09-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
"Kan representera en hitintills förbisedd faktor"

Så det anser de helt klart.

Inte konstigt att du tolkar alla studier som domedagen om det är så du tolkar ordet ”may”.

De anser att det kanske är en förbisedd faktor, inget annat.
Citera
2020-09-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Använder man korrigerade siffror för antal smittade i Norge får man IFR ca 0.3%. Antar vi samma IFR för Sverige (dvs samma åldersfördelning på dödsfall Sverige vs Norge) få man att 2 miljoner eller 20% har varit smittade. Men dessa siffror stämmer inte med att 90% bildar antikroppar. Så åtminstone minst en som har fel.

Stor risk för fel när man utgår ifrån Norge som haft väldigt få fall, dessutom lite annorlunda distribuerade över tid osv. Men alla former av korsberäkningar riskerar att ge fel på fel. De ger dock en indikation på om sakerna stämmer.

De 20% du kommer fram till ligger troligen inom felmarginalen med denna typ av beräkning även om verkligheten skulle ligga på 10%. Men samma sak gäller troligen min beräkning...
Citera
2020-09-10, 12:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Över en miljon barn kommer att pga coronakrisen skriver debattörer ifrån barnrättsorganisationer i Aftonbladet. Givetvis så kommer inte, annat än en mikroskopisk andel av dessa, att dö i/med covid-19. Istället så är det hysteriska vuxna som infört en massa överdrivna och i längden verkningslösa åtgärder emot smittspridningen, som drabbar barnen.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/x3AxjQ/over-en-miljon-barn-kan-do-i-coronakrisen

Frågan är hur många gamla som redan nu ligger döda i sina lägenheter eftersom de undvikit sjukvården det senaste halvåret?

En polare som jobbar på ett av Stockholms största sjukhus säger att det är helt dött i korridorerna. Han och hans kollegor undrar hur alla patienter som i vanliga fall kommer och går mår. En berättigad fråga.
Citera
2020-09-10, 12:40
Avslutad
Från Folkhälsomyndighetens ”Pandemiberedskap. Hur vi kommunicerar – ett kunskapsunderlag”:

Citat:
”I början av händelseutvecklingen är det extra viktigt att noga överväga de budskap som kommuniceras. De måste grunda sig i fakta och ge en bild av vad som är möjligt att svara på just då.

Tidiga uttalanden sprids snabbt i massmedier och sociala medier och tenderar sedan att hänga kvar. Det första som kommuniceras är det som stannar i människors medvetande och kan vara svårt att korrigera i efterhand. Det gäller även påståenden som inte är baserade på fakta.

En risk är att allmänheten inte uppfattar de budskap som myndigheterna försöker sprida, eller inte känner sig berörda av dem. Det är därför viktigt att lyssna till hur situationen beskrivs i omvärlden och att följa upp hur olika målgrupper uppfattar det som kommuniceras.”

Länk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2f2a536f14e54a83b983594b4b71c3d4/pandemiberedskap-kommunicera-19074-2.pdf

Såhär lät i alla fall vissa budskap och slutsatser som spreds i ett tidigt skede: (publicerat 11 mars, men uttalandena är från 5 mars)

Citat:
”2009 var han chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, och en av de högst ansvariga för att hantera spridningen av A/H1N1 – mer känd som svininfluensan, eller ”pandemin” som Anders Tegnell säger. Han hade en nyckelroll i beslutet om massvaccinering som kom att omfatta drygt fem miljoner svenskar.

– Det var intressant nog väldigt mycket lättare då. Och folk var mycket mindre oroliga, fast den gången var det egentligen mycket farligare.”

Citat:
”– Jag skulle behöva åka till Somalia nästa vecka, säger han på länk till en kollega i Östersund. Han ska besöka Somalia för att ge expertstöd i arbetet med att bygga upp en hälsomyndighet i landet.

– Världen måste ju fortsätta.”

Citat:
”Han har också kritiserats för att jämföra spårningen av det nya coronaviruset med bland annat mässling – en sjukdom som många är vaccinerade mot eller redan har haft.”

Citat:
Till DN:s reporter på plats säger Anders Tegnell att ökningen av antalet svenskar som smittats utomlands och återvänt snart kan komma att klinga av.

– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat, säger han.

Dagen efter fattar Utrikesdepartementet beslut, på rekommendation från Folkhälsomyndigheten, om att avråda från resor till de coronadrabbade regionerna i Italien och Sydkorea.

Anders Tegnell håller möte med kommunchefer och upprepar att det inte finns anledning att stänga några skolor. Trots det håller flera skolor i Stockholm stängt av oro för smittade elever.

Ytterligare några dagar senare fattar Italien beslut om nationell karantän.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-09-10, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lite överraskande kanske håller jag inte med ;-)

Jag kan inte se att FHM skulle lida av brist på empati. Jag kan inte heller se att Jan Scherman skulle vara särskilt empatisk.

När Jan Scherman skriver att den totala nedstängning slog ”lika mot alla” – då har han ju ingen verklighetsuppfattning what so ever.

Vissa har förlorat sitt livsverk. Vissa har blivit arbetslösa. Andra har knappt märkt någon skillnad och för somliga har det gått bättre än någonsin.

10% av Italiens invånare riskerar att hamna i fattigdom. Jag tror inte att Scheman tänker särskilt mycket på den här gruppen.

Maffian får starkare fäste när folk inte kan försörja sig utan hamnar i klorna på den här sortens ”arbetsgivare”. Men som priviligerad och utan risk att själv råka illa ut kan Scherman inte reflektera hur det kan bli för andra inte lika lyckligt lottade.

Sen har ju Scheman uppenbarligen inte hört om Spanska ålderdomshem där gamlingarna lämnades åt sitt öde när personalen flydde platsen i skräcken för att själva bli smittade. Döende och döda gamlingar hittades i korridorerna när räddningsstyrkorna anlände byggnaden.

Och till sist förstår jag inte varför Scherman & Co ska svartmåla svenska folket som hjärtlösa och icke empatiska. Det stämmer inte alls med min uppfattning. Tvärtom har ju folk ansträngt sig utan att blivit hotade med maskingevär eller dryga böter.

Sen har ju Scherman helt rätt i att han kanske borde hålla sig hemma om han bara ser elände och orättvisor omkring sig. På Södermalm kan han känna sig trygg bland sina empatiska kollegor..

Okej just jämförelsen med Italien tyckte inte jag heller var någon höjdare... Räknat per invånare tillhör både Sverige och Italien ”worst case” länderna hitills, ingen av dessa länder är därför en förebild för mig i nuläget. Men den jämförelsen var bara en liten del av budskapet för mig. Hade han jämfört med nordiska länder hade jag sett det som vettigare.

Vad jag menar med att det blev ”motsatsen” i Sverige, för äldre (fast helt UTAN att jämföra eller hylla just Italien) är att trots att vi skulle skydda äldre så har 5200 avlidit bland äldre.

Trots vår ”öppna” och ”fria” väg så öppnade grannländerna tidigare för fler besök på ålderdomshem... Och just pga av att vi har haft så många fler dödsfall och sjukhusfall även i sommar (fram tills nyligen) så tror jag inte att äldre upplevt någon större frihet här.

Tillägg: Det du syftar på är bara cirka 3-4 meningar från en text på tusentals ord, så jag såg det inte direkt som att artikeln heller skrevs i första hand för att hylla dessa länder. Jag håller för övrigt aldrig/sällan med någon till 100 % från början till slut av en lång text, men jag anser att han hade vissa poänger. Den lilla delen skriver jag dock som sagt inte under på om det nu var menat som en ”hyllning” av hur de ”lyckats”. De har (också) misslyckats.

Tillägg 2: Var nästan på väg att klippa bort den delen eftersom jag inte höll med, fast då hade det väl setts som en ”vinkling”. Mer för att jag vet hur låsta alla blir på båda sidor så fort de ens hör ord som ”Italien”, ”karantän”, ”munskydd” ”skolor” :-)
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-10 kl. 13:16.
Citera
2020-09-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Stor risk för fel när man utgår ifrån Norge som haft väldigt få fall, dessutom lite annorlunda distribuerade över tid osv. Men alla former av korsberäkningar riskerar att ge fel på fel. De ger dock en indikation på om sakerna stämmer.

De 20% du kommer fram till ligger troligen inom felmarginalen med denna typ av beräkning även om verkligheten skulle ligga på 10%. Men samma sak gäller troligen min beräkning...
Norge har ändå haft 73000 smittade påstår dem (med marginal tillräckligt för att skatta generisk IFR) . Men som du säger stora osäkerheter applicera att det på Sverige. Speciellt då beräkning med generisk IFR är väldigt känslig för åldersfördelningen man applicerar IFR på för att beräkna antal smittade. Men nånstans mellan 12 och 20% låter nog rimligt ändå
Senast redigerad av jerka11 2020-09-10 kl. 13:09.
Citera
2020-09-10, 13:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frågan är hur många gamla som redan nu ligger döda i sina lägenheter eftersom de undvikit sjukvården det senaste halvåret?

En polare som jobbar på ett av Stockholms största sjukhus säger att det är helt dött i korridorerna. Han och hans kollegor undrar hur alla patienter som i vanliga fall kommer och går mår. En berättigad fråga.

Troligen inte så många. Det hade varit betydligt värre under en lockdown.

Jag vill nästan mejla till kärringen på Nya Zeeland och fråga om hon är stolt över att vara medskyldig till över en miljon barns död. Men hon är väl bara stolt över att hon och hennes land fått beröm och blivit rollmodell. Vilket, naturligtvis, är desamma som första meningen.
Citera
2020-09-10, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Inte konstigt att du tolkar alla studier som domedagen om det är så du tolkar ordet ”may”.

De anser att det kanske är en förbisedd faktor, inget annat.
Har jag tolkat det som domedagen? Studien postulerar exakt det jag försöker säga själv. Att barn visst kan smitta och att det är en förbisedd faktor. Vad i det opponerar du dig emot?
Citera
2020-09-10, 13:14
Medlem
Citat:
Över en miljon barn kommer att pga coronakrisen skriver debattörer ifrån barnrättsorganisationer i Aftonbladet. Givetvis så kommer inte, annat än en mikroskopisk andel av dessa, att dö i/med covid-19. Istället så är det hysteriska vuxna som infört en massa överdrivna och i längden verkningslösa åtgärder emot smittspridningen, som drabbar barnen.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/x3AxjQ/over-en-miljon-barn-kan-do-i-coronakrisen

Äh, de vill bara få pengar. Vad är årslönen för deras VDar, eller GDar? Nu då det regnar manna från himlen över centerns väljare (5 miljarder hörde jag igår) och över 3 miljarder över miljöpartiets väljare (också meddelande igår) så står även en rad NGOs i kö för att sleva åt sig kosing.

Alla psykbryt- och feministorganisationer känner sig också drabbade av coronan och har larmat hela året och velat ha pengar.

Inte en spänn, säger jag.
Citera
2020-09-10, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Troligen inte så många. Det hade varit betydligt värre under en lockdown.

Jag vill nästan mejla till kärringen på Nya Zeeland och fråga om hon är stolt över att vara medskyldig till över en miljon barns död. Men hon är väl bara stolt över att hon och hennes land fått beröm och blivit rollmodell. Vilket, naturligtvis, är desamma som första meningen.
Kommer en miljon barn att dö i Nya Zeeland? Har de ens en miljon barn där?
Citera
2020-09-10, 13:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förstår du inte det?
Har man färre smittade kommer man få färre sjuka och döda.
Frågan var väl var de har mest bekymmer.
Inte är det här iallafall.

Har du missat att testen som de använder nu är alldeles för känsliga och att dödstalen i Spanien inte följer samma mönster nu som det gjorde i våras?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Antalet smittade är i princip lika många per dag nu som i toppen i våras men dödstalen motsvarar ungefär februari. Om man jämför med Sverige har Sverige fortfarande värre dödstal per capita än Spanien. Det kan betyda flera saker men den mest uppenbara är att mer än hälften av alla "bekräftade fall" är falska positiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in