2020-09-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läst den spanska dubbel blind pilotstudien som gav d vitamin vid sjukhusinläggning? Minskade risken 25 gånger att hamna på IVA. Från 50 procent till 2....

Så verkar kunna spela en signifikant roll för allvarlig sjukdom. Fler större studier hade varit bra nu

Dr John tex har en episod om studien.

hmm ja de är mycket diskussioner om det där..

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

Läs gärna kommenterarena också i artikeln från läkarna. Om du orkar.

"D-vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten."

Tkr alltid man ska tänka på i Sverige å ha en god d-vitamin nivå då den är känd som låg hos oss, ännu mer för mörkhyade med lite sol.
Senast redigerad av rawjudge 2020-09-10 kl. 00:12.
Citera
2020-09-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag tror det helt enkelt handlar om vart smittan smyger in. Någon stackare med underliggande skit som åkt dit, eller helt enkelt slumpen som tagen en fullt frisk rackare.

Såg idag att Danmark fått in smitta på ett äldreboende. Min gissning är att vi kommer se några dödsfall där inom någon vecka..

Jeg går ud fra at det er denne:

"16 ud af 18 beboere samt en medarbejder på Seniorcenter Egebo, et bosted for udviklingshæmmede i Kværndrup på Fyn, er onsdag testet positive for covid-19."

Det kan let give dødsfald, men de er ikke i samme aldersgruppe som et standard ældrehjem. Vi har 2 ældrehjem med smitte hos (hjemsendt) personale.

En anden nyhed fra testningen i august:

"I august blev der fundet flere nye coronasmittede i den del af teststrategien, der kaldes samfundssporet end i sygehusenes sundhedsspor.

Det vil sige, at der er fundet flere smittede blandt dem, der er blevet testet uden nødvendigvis at have haft symptomer, end blandt personer, der er blevet henvist grundet en konkret mistanke.

Af dokumentet fremgår det, hvor mange smittede der er fundet i henholdsvis samfundssporet og sundhedssporet fra uge 31 til uge 35."

Samfundssporet har i alle uger i august udført flere test end sundhedssporet.
Citera
2020-09-10, 00:18
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
hmm ja de är mycket diskussioner om det där..

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

Läs gärna kommenterarena också i artikeln från läkarna. Om du orkar.

"D-vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten."

Tkr alltid man ska tänka på i Sverige å ha en god d-vitamin nivå då den är känd som låg hos oss, ännu mer för mörkhyade med lite sol.

Ja det stämmer, D-vitamin har en bevisad dämpande effekt gentemot Covid-19, även C-vitamin.
Så vilka doser ska man ta? Jag tar 5000 IE D-vitamin varje dag och det är en tablett så den följer med i frukosten.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-10 kl. 00:21.
Citera
2020-09-10, 00:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inget brott att vara okunnig. Det som jag retar mig litet på är att vissa debattörer tror sig veta saker om immunitet etc. med säkerhet men uppvisar uppenbar okunskap i ämnet. För att avsluta med att vi ingenting kan veta om immunitet för SARS-CoV-2.

(Sedan är jag ingen spetskompetens när det gäller immunologi men har i alla fall några poäng i infektion från min universitetsutbildning.

Inte heller ser jag mina skriverier på flashback som ett underlag för en framtida disputation utan tillåter mig drastiska formuleringar och kanske allt för långtgående slutsatser. Detta mest för att få igång en diskussion.)

Du lyckades få igång en diskussion.

Ifall du närmar dig politiska frågor, så kan du inte protestera mot att få svar som inkluderar politiska ställningstaganden.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist, jag tycker hela denna pandemin kantas av att vi inte ska oroa oss. Som om vi inte skulle kunna hantera verkligheten om vi såg den. Kanske är de rädda för att vi inte ska kunna gå att styra om vi har ögonen öppna. Det senaste artikeln om MIS-C på SVT ju ett tydligt sådant exempel. Där sa de att vi nu har 70 fall men det är så ovanligt, bara 2 barn av 100 000 drabbas som har haft covid infektion och därför behöver inte föräldrar oroa sig.

Det finns 140 föräldrar som har all anledning att oroa sig.

Citat:
Detta kanske lugnar en del men jag betvivlar det då alla som har en viss matte kunskap snabbt kan räknar ut att då har vi haft 3,5 miljoner smittade barn redan i Sverige.

Anders Tegnell blir extatisk av den stora mängden barn som ingår i hans flockimmuna barnaskara.

Citat:
SVT har backat om detta nu, det funkade väl inte att lugna med uppenbarligen lögner.

Att svenska journalister ljuger hejvilt, borde inte vara någon nyhet. Lögnerna har pågått länge. I spåren av Covid-19 lär sig förhoppningsvis fler svenskar att ifrågasätta journalistkårens lögner.

Citat:
Det är som om föräldrar ska lugnas till varje pris så att de inte tar barnen ur skolan och skadar ekonomin.
Att det nu dör bara en om dagen är det nog mer folk som tror på, det är inte alla som följer eftersläpningarnas proportioner, här inne kanske men inte där ute.

Eftersläpningarna gör att det alltid ser ut som en nedåtgående kurva, även när dödsfallen ökar.

Det blir som att surfa. En surfare rör sig framåt i en nedförsbacke. Men surfaren rör sig inte neråt, eftersom vågen hela tiden byggs upp bakom surfaren.
Citera
2020-09-10, 00:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tolkar din avatar som föreställandes en ”Ulv i fårakläder”. Därav associationen till Tegnell.

Stockholm är den av de större regionerna som haft flest reella fall. Jag börjar luta åt att det kan finnas någon form av toleransutveckling mot virussmittan, alternativt en immunitet som inte är detekterbar. Men vi får se, det kan vara önsketänkande.
Vist är det en ulv i fåra kläder. På så sett kanske, tycker du det? För mig kan nog Tegnell aldrig vara en ulv dok och inte klär han sig i fårklädnad heller. Men vist han kanske ruvar på något mörkt och bra mycket farligare en vi tror. I början trodde jag han var galen eller hade en dödlig agenda. Men efter mejl konversationen som vi sett verkar det snarare vara så att han haft en uppfattning som visade sig inte stämma så bra och som han av stolthet sedan inte kunnat släppa.

Ja vi får väl se utvecklingen i Stockholm under hösten. Tror inte de hade så mycket turism där i sommar, men de måste väl ha turistat lite själva och på så sett dragit in lite ny smitta. Det hade varit skönt om immuniteten visar sig hålla bra länge med bara ett ytterst få undantag samt att den är mer utbredd en man kan tro. Låt oss ha lite ”önsketänkande” så länge. Lever själv inte där så är ju svårt för mig att ha en uppfattning.
Men oj vad jag önskar ett litet tal i morgon, ökar antalet nya smittade för var dag nu är det inte bra oavsett hur mycket mer vi testar. Även om testandet i sig är bra.
Citera
2020-09-10, 00:31
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Vist är det en ulv i fåra kläder. På så sett kanske, tycker du det? För mig kan nog Tegnell aldrig vara en ulv dok och inte klär han sig i fårklädnad heller. Men vist han kanske ruvar på något mörkt och bra mycket farligare en vi tror. I början trodde jag han var galen eller hade en dödlig agenda. Men efter mejl konversationen som vi sett verkar det snarare vara så att han haft en uppfattning som visade sig inte stämma så bra och som han av stolthet sedan inte kunnat släppa.

Ja vi får väl se utvecklingen i Stockholm under hösten. Tror inte de hade så mycket turism där i sommar, men de måste väl ha turistat lite själva och på så sett dragit in lite ny smitta. Det hade varit skönt om immuniteten visar sig hålla bra länge med bara ett ytterst få undantag samt att den är mer utbredd en man kan tro. Låt oss ha lite ”önsketänkande” så länge. Lever själv inte där så är ju svårt för mig att ha en uppfattning.
Men oj vad jag önskar ett litet tal i morgon, ökar antalet nya smittade för var dag nu är det inte bra oavsett hur mycket mer vi testar. Även om testandet i sig är bra.

Så här är det, om man ska testa för Covid-19 så ska man inte testa för antikroppar utan aktiva kroppar och isolera smittbärare för av någon dum anledning så tror FHM att de inte finns.
Det enda sättet att minska en smitta är att söka efter de som smittar och isolera dem och deras närhet. Det ser man inte på Aftonbladet eller Expressen för de förminskar faran genom att de vill att folket ska tro att det är faran över.

Det är inte faran över än, kanske om det finns ett fungerande vaccin nästa år men mitt tips är att inte vaccinera dig, man vet aldrig vad det innehåller.
Citera
2020-09-10, 00:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så här är det, om man ska testa för Covid-19 så ska man inte testa för antikroppar utan aktiva kroppar och isolera smittbärare för av någon dum anledning så tror FHM att de inte finns.
Det enda sättet att minska en smitta är att söka efter de som smittar och isolera dem och deras närhet. Det ser man inte på Aftonbladet eller Expressen för de förminskar faran genom att de vill att folket ska tro att det är faran över.

Det är inte faran över än, kanske om det finns ett fungerande vaccin nästa år men mitt tips är att inte vaccinera dig, man vet aldrig vad det innehåller.
Men med vaccinet, ska vi vaccinera all? Barnen också? Det finns risker med barn och vaccinet, om vaccinet i sig själv kan skapa MIS-C . Om vi bara vaccinerar de som ev. löper störst risk att dö kommer ju ändå IVA bli fullbelagt. Om vi låter smittan bränna genom alla 30 och 40-åringar kommer vi ha allt för många långtidssjuka. Sedan så kommer ju många inte vilja ta ett ej garanterat riskfritt vaccin. För någon dagar sedan skrev expressen *”Det är viktigt eftersom MIS-C rent teoretiskt även skulle kunna utlösas av ett vaccin mot covid-19 hos personer som är sårbara. ” Hur många föräldrar kommer ge vaccinet till sina barn om de ev. kommer drabbas av MIS.C? Hur många ungdomar kommer ta det om sjukdomen i sig själv inte är så skadlig för dem men de riskerar MIS-C av vaccinet? Finns det något bra slut på denna pandemi? Det är lätt att drabbas av en viss hopplöshet och så lätt det hade varit att förhindra detta. Vi hade bara behövt offra denna älskade ”fria rörlighet” i några månader i början av året och det var helt uppenbart att det var så. Många kunde gissa det, för det var inte så att man inte kunde ana vad som var på väg.
Citera
2020-09-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, D-vitamin har en bevisad dämpande effekt gentemot Covid-19, även C-vitamin.
Så vilka doser ska man ta? Jag tar 5000 IE D-vitamin varje dag och det är en tablett så den följer med i frukosten.

Jag tycker man enbart kan följa rekommendationer från tex.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

I övrigt om man har en uttalad brist vid provtagning så får man nog följa vårdens ordnation om annat.

"Grupp/ålder Rekommenderat intag per dag
Spädbarn och barn under 2 år 10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år 10 mikrogram
Vuxna med lite/ingen solexponering 20 mikrogram
Vuxna över 75 år 20 mikrogram"

För mycket leder till värre saker än lite brist. Gäller ju särskilt vid tillskotspreprat som ofta bli överdoserat och för mycket för njurarna att ta hand om = slitskador i längden du inte vill ha (believe me).
Senast redigerad av rawjudge 2020-09-10 kl. 01:20.
Citera
2020-09-10, 03:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
USA: President Donald Trump gjorde en "Tegnellare" - blåljög för befolkningen

Massmördaren Tegnells ljugarbänk-kompis Donald Trump blåljög för amerikanska befolkningen om coronavirusets farlighet. Trots att Trump visste om virusets farlighet valde han att göra en "Tegnellare" - blåljuga för befolkningen.

'Play it down': Trump admits to concealing the true threat of coronavirus
Citat:
President Donald Trump admitted he knew weeks before the first confirmed US coronavirus death that the virus was dangerous, airborne, highly contagious and "more deadly than even your strenuous flus," and that he repeatedly played it down publicly, according to legendary journalist Bob Woodward in his new book "Rage."
"This is deadly stuff," Trump told Woodward on February 7.
In a series of interviews with Woodward, Trump revealed that he had a surprising level of detail about the threat of the virus earlier than previously known. "Pretty amazing," Trump told Woodward, adding that the coronavirus was maybe five times "more deadly" than the flu.
Trump's admissions are in stark contrast to his frequent public comments at the time insisting that the virus was "going to disappear" and "all work out fine."
The book, using Trump's own words, depicts a President who has betrayed the public trust and the most fundamental responsibilities of his office. In "Rage," Trump says the job of a president is "to keep our country safe." But in early February, Trump told Woodward he knew how deadly the virus was, and in March, admitted he kept that knowledge hidden from the public.
"I wanted to always play it down," Trump told Woodward on March 19, even as he had declared a national emergency over the virus days earlier. "I still like playing it down, because I don't want to create a panic."

källa cnn
Citera
2020-09-10, 05:43
Medlem
Citat:
Nej tyvärr, det kommer aldrig att bli som vanligt, håll avstånd och tvätta händerna.

Viruset kommer aldrig försvinna naturligtvis
Däremot mutera och bli harmlösare...
Vi kommer mörka det som ett vanligt förkylningsvirus bara...

Sammhället kommer sakta men säkert återgå
Till det normala.....
Avstånd till varandra kanske vi kommer hålla ett tag, passar mej som handsken jag hatat när folk står en meter från mej
Citera
2020-09-10, 05:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag tycker man enbart kan följa rekommendationer från tex.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

I övrigt om man har en uttalad brist vid provtagning så får man nog följa vårdens ordnation om annat.

"Grupp/ålder Rekommenderat intag per dag
Spädbarn och barn under 2 år 10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år 10 mikrogram
Vuxna med lite/ingen solexponering 20 mikrogram
Vuxna över 75 år 20 mikrogram"

För mycket leder till värre saker än lite brist. Gäller ju särskilt vid tillskotspreprat som ofta bli överdoserat och för mycket för njurarna att ta hand om = slitskador i längden du inte vill ha (believe me).

Trams. En myndighet som tidigare idiotförklarat att äta ägg och som godkänner tillsatser typ "citronsyra" E330 vilken inte kommer från citroner utan från svartmögel tillverkad i Kina och ger kraftiga allergier hos vissa personer. Som tycker genmodifierat vetemjöl är ok och ger magproblem åt väldigt många.

Jag tar varje dag året runt D-vitamin 2500IE och en även C-vitamin. Övrigt får jag i mig med en varierad kost. C-vitamin via brustablett i ett glas vatten vilket ersatt apelsinjuice när jag insåg den var en sockerbomb och inte hörde hemma i en frukost.

Själv har jag inte haft covid-19 ännu och ska inte ha det samt inte en sjukdag på grund av förkylningar eller influensa på över 20 år.

Tänk själv och matas inte av myndigheter som verkar vara köpta av multinationella bolag.
Citera
2020-09-10, 06:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du övertygar ingen annan än dig själv om din egen förträfflighet när du försöker dumförklara mig gång på gång.

Ingen hade förväntat sig en ökad smittspridning i den omfattning vi ser i Europa just nu. Den var förväntad att komma i höst. Inte i slutet av augusti.

Sverige är ett av få länder där smittspridningen går neråt.

Om du läser på om hur testet fungerar så ser du att det har ett CT-värde över 40 vilket gör att väldigt många får falska positiva. Det intressanta i sammanhanget är att du anser att ett högre antal smittade på något sätt är värre än ett högre antal döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in