2020-09-09, 22:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka problem tycker du dig se i Sverige just nu? Avlidna? IVA? Smittade?

Är du så dum att du tror att det är över?
Citera
2020-09-09, 22:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka problem tycker du dig se i Sverige just nu? Avlidna? IVA? Smittade?

Konstig fråga i sammanhanget, jag ser inte vad som är bättre i Sverige än genomsnittet i Europa. När ni säger att många eller de flesta länder i Europa har mer problem än Sverige vad fan menar ni? Menar ni på riktigt att ni inte kan räkna hur många länder det är i Europa eller att UK, Spanien och Italien är alla länder på Europakartan som ni känner till?
Citera
2020-09-09, 22:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Samma här. Att Folkhälsomyndigheten inte är bekymrad, gör mig mer bekymrad.

Att avstå från att agera, för att inte skapa oro, är en idiot-strategi.

Vist, jag tycker hela denna pandemin kantas av att vi inte ska oroa oss. Som om vi inte skulle kunna hantera verkligheten om vi såg den. Kanske är de rädda för att vi inte ska kunna gå att styra om vi har ögonen öppna. Det senaste artikeln om MIS-C på SVT ju ett tydligt sådant exempel. Där sa de att vi nu har 70 fall men det är så ovanligt, bara 2 barn av 100 000 drabbas som har haft covid infektion och därför behöver inte föräldrar oroa sig. Detta kanske lugnar en del men jag betvivlar det då alla som har en viss matte kunskap snabbt kan räknar ut att då har vi haft 3,5 miljoner smittade barn redan i Sverige. SVT har backat om detta nu, det funkade väl inte att lugna med uppenbarligen lögner. Det är som om föräldrar ska lugnas till varje pris så att de inte tar barnen ur skolan och skadar ekonomin.
Att det nu dör bara en om dagen är det nog mer folk som tror på, det är inte alla som följer eftersläpningarnas proportioner, här inne kanske men inte där ute.
Citera
2020-09-09, 23:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, vilket är en stor förbättring från förrut om du inte visste det. Försök inte slingra dig ur frågan, vilka "många länder i Europa" är det som du syftade på i föregående inlägg?

Så Sverige har legat ännu sämre till? Men nu blir vi inte bättre? 12:e placeringen är spikad?

Alla länder som upplever en ökning i antalet fall.
Spanien och Frankrike är väl värst. Italien och UK verkar än så länge ha en något lugnare ökning.

Tjeckien, Slovakien och forna Jugoslavien är alla intressanta också.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag håller med, den andra vågen man pratar om är när personer tror att det är över och slappnar av, de tänker att jag är frisk och nu har det gått ett halvår så vadå, löjligt med alla dessa varningar för det bara drabbar bara äldre ändå.

Myndigheterna borde tydligare ha gått ut med budskapet att ungdomarna ska skydda sig själva, av omtanke till andra.

Folkhälsomyndighetens budskap har istället varit tvärtom, eftersom ungdomar inte drabbas hårt, så är smittspridning bland ungdomar inget problem. Ungdomarna kan rentav tro att dom gör någonting gott när dom låter sig smittas, eftersom dom bidrar till att skapa flockimmunitet.

Citat:
Jag är ung och vill ha kul.

Det har ungdomarna rätt i. Ungdomarna ska få ha kul.

Jag anser också att ungdomarna har en skyldighet att hjälpa till att stoppa smittspridningen, för att skydda Farmor och Farfar. Men ungdomarna ska kunna se ljuset i tunneln. Restriktionerna ska pågå under en begränsad tid. När smittan har bekämpats, så ska ungdomarna kunna återgå till att leva livet. Det är inte rättvist mot ungdomarna, eller mot pensionärerna, att krisen får fortsätta på obestämd tid.

Citat:
Där har vi ett spridande av smitta för de som är äldre håller avstånd och sköter sig.

Jag har sett på ICA där jag bor att ungdomarna har ingen känsla för avstånd eftersom de tror att de är odödliga, det gjorde jag också när jag var i den åldern.

Felet ligger inte hos ungdomarna; felet ligger hos Folkhälsomyndigheten.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ändrar inte på definitionen, påtallar bara att det är korkat att säga att saker är något när saker fortfarande pågår, vi kan mycket väl hamna i Top 5 av de länder som har hanterat situationen sämst eller rakt av så visar det sig att vi bara hade tur.

Men nu diskuterar vi ju det som pågår och inget annat. Försök läs inläggen du kommenterar.
Citera
2020-09-09, 23:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Myndigheterna borde tydligare ha gått ut med budskapet att ungdomarna ska skydda sig själva, av omtanke till andra.

Folkhälsomyndighetens budskap har istället varit tvärtom, eftersom ungdomar inte drabbas hårt, så är smittspridning bland ungdomar inget problem. Ungdomarna kan rentav tro att dom gör någonting gott när dom låter sig smittas, eftersom dom bidrar till att skapa flockimmunitet.

Det har ungdomarna rätt i. Ungdomarna ska få ha kul.

Jag anser också att ungdomarna har en skyldighet att hjälpa till att stoppa smittspridningen, för att skydda Farmor och Farfar. Men ungdomarna ska kunna se ljuset i tunneln. Restriktionerna ska pågå under en begränsad tid. När smittan har bekämpats, så ska ungdomarna kunna återgå till att leva livet. Det är inte rättvist mot ungdomarna, eller mot pensionärerna, att krisen får fortsätta på obestämd tid.

Felet ligger inte hos ungdomarna; felet ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Hur hindrar man nya utbrott när man tar bort restriktionerna? Eller menar du att smittan är borta för alltid då?
Citera
2020-09-09, 23:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
6 dagen på rad med ökad smittspridning. Om antal smittade gick ner samtidigt som testerna ökar hade det varit jätte bra men nu, det ser inte helt bra ut.

Är det Tegnell som varit inspirationskällan till din avatar?

Smittspridningen menar jag i nuläget är förvånansvärt låg. Stockholm väcker därvidlag mest mina funderingar.
Citera
2020-09-09, 23:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Så Sverige har legat ännu sämre till? Men nu blir vi inte bättre? 12:e placeringen är spikad?

Herregud, är du helt jävla pantad? Fattar du att det finns länder som gjorde sämre än Sverige och dessutom hade sämre förutsättningar att klara det även om de gjort allt rätt än vad Sverige hade? Kanske vi ska ha ett obligatoriskt IQ-test för att få posta fler än tre poster i tråden om dagen?

Citat:
Alla länder som upplever en ökning i antalet fall.
Spanien och Frankrike är väl värst. Italien och UK verkar än så länge ha en något lugnare ökning.

Så Spanien och Frankrike är "många länder" enligt dig? Hur många länder är det i Europa enligt dig? Varför är du så jävla oärlig?
Citera
2020-09-09, 23:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Är du så dum att du tror att det är över?

Vi diskuterar ögonblicksbilden (iaf enligt personen som svaret ovan var avsett för).
Citera
2020-09-09, 23:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist, jag tycker hela denna pandemin kantas av att vi inte ska oroa oss. Som om vi inte skulle kunna hantera verkligheten om vi såg den. Kanske är de rädda för att vi inte ska kunna gå att styra om vi har ögonen öppna. Det senaste artikeln om MIS-C på SVT ju ett tydligt sådant exempel. Där sa de att vi nu har 70 fall men det är så ovanligt, bara 2 barn av 100 000 drabbas som har haft covid infektion och därför behöver inte föräldrar oroa sig. Detta kanske lugnar en del men jag betvivlar det då alla som har en viss matte kunskap snabbt kan räknar ut att då har vi haft 3,5 miljoner smittade barn redan i Sverige. SVT har backat om detta nu, det funkade väl inte att lugna med uppenbarligen lögner. Det är som om föräldrar ska lugnas till varje pris så att de inte tar barnen ur skolan och skadar ekonomin.
Att det nu dör bara en om dagen är det nog mer folk som tror på, det är inte alla som följer eftersläpningarnas proportioner, här inne kanske men inte där ute.

Men så har det pågått sedan Tegnell sa att resor till Italien inte är en fara för smitta.
Man kan se på en backspegel på hur detta har sköts från våran kära regering som låter FHM styra landet.
Ja det vart inte så bra när befolkningen dog som flugor och äldrevården med inhyrda smittobärare misslyckades.
Men FHM hade fortfarande regerings förtroende och statsministern var tyst, steg två var att de smittspårade samtidigt hade vi öppna gränser, det är så dumt så jag inte finner ord.
Och nu ska vi lyssna på FHM för de vet bäst som säger att munskydd inte fungerar.
Citera
2020-09-09, 23:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det är vad du tror, men man kan inte tvinga någon på vaccin om man inte bor i Ryssland.

Det behövs inget tvång där, ryssarna har 35 000 frivilliga (behöver 5000 till) så något tvång är det inte tal om. Nordkorea, då snackar vi.

https://www.rt.com/russia/500285-covid19-vaccine-third-phase-trial/

Citat:
“The number of applicants is growing daily,” Rakova said. “More than 35,000 Muscovites have already applied.”

Edit:
Det är möjligt att de får sprutan och en flaska vodka med sig hem, det vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in