Resultat: Vilka använder ni hemma?
Mobil
58,59%
75 röster
Surfplatta
25,78%
33 röster
Dator
92,97%
119 röster
2020-09-09, 15:08
Medlem
stilichos avatar
Om någon kan komma på ett sätt att skriva hundra ord i minuten på en mobilskärm så kan det möjligtvis bli ett alternativ att ersätta datorn med. Tills dess kommer åtminstone jag att använda en dator med ett gammaldags tangentbord. Att konsumera information kan en mobil/surfplatta möjligtvis anses duga till. Men ska man producera något, om så bara ett Flashback-inlägg, så är man definitivt mer produktiv på en riktig dator.
Citera
2020-09-09, 15:11
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har flera datorer både stationär och bärbar. De första för att vi är flera i familjen och jag gillar att läsa på stor skärm jämfört med mobil och padda. Sen blir det ju någonstans mellan svårt och hopplöst att jobba med bilder och illustrationer på mobiler och paddor. Inget för mig, mina program jag haft sen 90-talet (uppgraderat längs vägen) finns bara till windows och os x.
Citera
2020-09-09, 15:18
Medlem
Facades avatar
Sitter vid en dator hela dagarna långa på jobbet.
Äger ingen dator själv.
Citera
2020-09-09, 15:25
Medlem
Secondlifes avatar
Har dator och ny gamer dator på gång, kör
www.secondlife.com
www.sansar.com

Spelar ofta med Carmen King som också har dator :

https://www.youtube.com/watch?v=1TeyXL9HYmY
Citera
2020-09-09, 15:40
Medlem
53....so whats avatar
Dator i form av stationär, är ju helt outstanding för de som vill följa allt som sker i världen....snabbt.
Att kunna ha massor av fönster enkelt tillgängliga, och att kunna skriva och kopiera/klistra m.m. på mobilen funkar ju, men inte lika smidigt som på en dator............ så visst finns den kvar, och absolut inte den sista. Skärmstorleken är avgörande oxå.
Citera
2020-09-09, 15:40
Medlem
hjaelploskilles avatar
Har inte haft en stationär dator sen jag slutade spela Dota, vilket var för ca 3 år sen. Har nu en bärbar jobbdator och en bärbar för personligt bruk och jag har lite svårt att se att jag någonsin bryter morgonrutinen att dricka kaffe och läsa nyheter på datorn. Kollar också på e-sport på den och annan sport om jag inte har kanalen på TV. Sätter även på den och surfar när jag kommer hem för att koppla av. Läser också böcker såhär. Detta är saker jag annars gör på telefonen utomlands på semester men det är fan inte samma sak.

Min sambo däremot har inte använt sin bärbara dator sen hon tog examen och i hennes fall är det förståeligt, hon har aldrig varit en datormänniska och hon kan lägga upp bilder på Instagram via telefonen så det finns inget behov av en dator där.

edit: juste. tankar också film på datorn.
Citera
2020-09-09, 15:47
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag har 4 stationära igång hemma, komplett med skärm och tangentbord.

En fråga till TS, har du TV hemma?

Ja för fan, två till och med chromecast från mobilen bara när jag tittar på något
Citera
2020-09-09, 15:53
Medlem
A.Ericssons avatar
Självklart har man en eller flera datorer. Smartphones och surfplattor är inte att jämföra, så otroligt begränsade i allt. Antar att folk är arbetslösa eller jobbar med något där datorer inte förekommer, typ genuspedagog eller något annat trams.
Citera
2020-09-09, 15:55
Medlem
Sillmackas avatar
Kommer alltid ha en stationär dator, dels för att jag spelar på den och dels för att jag gillar att skriva på ett tangentbord mer.
Citera
2020-09-09, 16:03
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Ja för fan, två till och med chromecast från mobilen bara när jag tittar på något

Jag använder datorn som TV och har därför ingen TV (ingen som fungerar, har en gammal ståendes). Jag tycker folk med TV känns lite gammaldags, mina föräldrar har precis som du två TV apparater.

Det går inte att ersätta dator när det gäller spel och arbete. Kan inte tänka mig spela med gamepad och inte sköta excelark för ekonomi mm. på platta/telefon. Skriva text kräver tangentbord (tar mig 5 ggr längre tid att skrivs på mobilen). Sen kommer vi till hobbies som programmering mm. som inte funkar på mobil. Slutligen så har jag en stor mängd musik och film som jag vill spara vilket kräver raid och effektiva filverktyg.
Citera
2020-09-09, 16:11
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Självklart har man en eller flera datorer. Smartphones och surfplattor är inte att jämföra, så otroligt begränsade i allt. Antar att folk är arbetslösa eller jobbar med något där datorer inte förekommer, typ genuspedagog eller något annat trams.

Går hantverk under samma kategori som genuspedagog?
Citera
2020-09-09, 16:14
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Går hantverk under samma kategori som genuspedagog?
Nej givetvis inte, det är historiskt ett hedersvärt arbete. Fortfarande använder man väl datorer privat dock eller? Sitta med en liten värdelös smartphone är ju som sagt oerhört begränsat om man ska göra något mer än att kolla sociala media..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in