Resultat: Vilka använder ni hemma?
Mobil
58,59%
75 röster
Surfplatta
25,78%
33 röster
Dator
92,97%
119 röster
2020-09-09, 16:22
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Går hantverk under samma kategori som genuspedagog?

Ursäkta mig, men hantverk? Vi säger faktiskt timmerterapeut nu för tiden!

Men nej, det är väl klart att inte alla som arbetar har behov av en dator för att kunna utföra sina arbetssysslor. Åtminstone om man är hantverkare med egen firma kan jag dock tänka mig att det finns en del administrativt som man nog helst sköter med en dator snarare än en smartphone.

Sedan finns det väl en herrans massa människor som inte äger en egen dator, men likväl använder en som de lånar från arbetsgivaren.
Citera
2020-09-09, 16:24
Medlem
Rekas avatar
Jag har tre bärbara (1 privat, 1 till jobb #1, 1 till jobb #2). Använder jobbdatorerna till jobb såklart. Privata datorn för se film, betala räkningar, mm. Telefonen använder jag till att ringa med, SMS, och mobilt bankid.

Ungarna samt hustrun har varsin laptop samt telefon. De använder telefonen mer än datorn. Antar till sociala medier, spel, mm.

Har TV, men enbart hustrun som nyttjar den.

Har en bunt stationära datorer i förrådet, men det är inget som används.
Citera
2020-09-09, 16:31
Medlem
BonerBatmans avatar
Är själv it-intresserad så klart man har några datorer hemma. Det skulle aldrig gå att svara på mejl, skriva kalkylblad utan att förlora en sjukhelvetes massa produktivitet på mobila enheter. Men har man inget intresse, gått ur skolan och har ett jobb som kräver minimal it kan jag förstå hur man klarar sig utan.
Citera
2020-09-09, 16:32
Medlem
Gabogibos avatar
Både jag och min fru använder datorer, för jobb, studier och allmänna göromål (bank, boka biljetter, mail osv).

Däremot känner vi båda många som har helt eller delvis slutat använda datorer, de utför alla sina allmänna göromål på telefon eller padda. Jag tror att om man inte behöver datorn för mer än sådant så blir det vanligare att helt enkelt skippa hemdatorn.

Helt otänkbart i mitt hushåll, men jag kan absolut förstå utvecklingen.
Citera
2020-09-09, 16:33
Medlem
Shepard25s avatar
Jag har dator då jag gillar att spela på dator. Därtill så avskyr jag att surfa och dylikt på mobilanpassade websidor, tycker desktopmiljön är mycket trevligare och mer överskådlig. Därtill är det såklart mycket trevligare att skriva på ett tangentbord och till sist så behöver jag en dator för texteditering.
Citera
2020-09-09, 16:38
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
För sex år sedan skapade jag en tråd och frågade hur många som fortfarande har dator hemma, då vi i vårt hushåll slutat med dator sedan typ 2010. Vi har bara mobiler.

(FB) Hur många har ens en dator nu för tiden?

Spelar jag så gör jag det på ps4, har inget vettigt att skriva, det jag gör är mest lite slösurfade och betala räkningar.

2014 var jag nästan ensam om att lämnat datorer bakom mig i en stor tråd, nu är ämnet stängt och jag är nyfiken på hur det ser ut 2020?

Så, vilka är med mig nu då? 😎

Frågeställningen är om du har dator hemma, utveckla gärna så att det inte blir en ja/nej tråd

Edit; att jag tror att det kan se lite annorlunda ut nu är för att fildelningen var fortfarande otroligt stor då för tiden, men nu har det ju dalat.
Jag har stationär till spel, streaming, filmeditering, nedladdning etc etc.
Laptop till nedladdning och streaming.
Surfplatta till tidningsläsande, streaming och surfning.
Mobilen i princip enbart på jobbet.
Alla 4 har sin funktion och nytta.
Skulle definitivt inte klara mig utan min stationära med tanke på prestanda och bildkvalitet.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2020-09-09 kl. 16:40.
Citera
2020-09-09, 16:49
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Nej givetvis inte, det är historiskt ett hedersvärt arbete. Fortfarande använder man väl datorer privat dock eller? Sitta med en liten värdelös smartphone är ju som sagt oerhört begränsat om man ska göra något mer än att kolla sociala media..

Har inte kommit på något användningsområde egentligen? (För mig)

Har haft lösa tankar om att skaffa mig en MacBook Air(nu lär ni väl hata mig ännu mer, att jag betalar 7000 extra för en frukt på baksidan) och det skulle vara för att få familjens kort och annat lättillgängligt på en enhet via molnet.

Och eftersom jag är helt jävla ointresserad känns det som att jag håller mig till Apple så att jag slipper sätta mig in i något nytt.
Citera
2020-09-09, 17:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Den dagen kommer inte då jag inte har en fet gamingdator i sovrummet, tillhör min mancave o skall så förbli. Att vara uten känns som att ngt fattas i livet, konsoll o mobil är bara för hipsters o fjollor.
Citera
2020-09-09, 17:52
Medlem
Andremasks avatar
Skippade laptop för flera år sedan och har bara en stationär dator nuförtiden.
Jobbar mycket med redigering och tycker att det underlättar med en stor skärm.
Köpte senaste datorn för ett par år sedan och hoppas att den ska hålla ett år till i alla fall.
Citera
2020-09-09, 18:14
Medlem
gofigurs avatar
Duger inte din mobil till att googla ens?

"Pc-boom under pandemin – distanseringen lockar fler att spela
Allt arbete och utbildning som utförts på distans under våren och sommaren har inneburit att försäljningen av bärbara pc har skjutit i höjden. Även gaming har drivit på försäljningen, enligt en rapport.
Citera
2020-09-09, 18:16
Medlem
stationär battle station och en laptop för skolan.. aldrig att en mobil skulle kunna ersätta det
Citera
2020-09-09, 18:42
Medlem
ScorchPipes avatar
Har dator.

Laptops, konsoller, plattor och mobiler är för svaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem