Man får skilja lite på "smartphone" och "gammaldags mobiltelefon"; Min första smartphone från 2011 skulle jag aldrig drömma om att använda idag, det finns inte en app på Google Play den skulle klara att installera. Den skulle bara ha dålig batteritid som egenskap. Till vardags använder jag fortfarande en "late 2013" Samsung Galaxy S4. Enda skälet att snart uppdatera är väl att bank-ID etc kan sluta fungera. (S4 har 4x2.3GHz cpu, 2GB RAM, full-HD-OLED-skärm, etc, den är hårdvarumässigt fortfarande ok för allt utom värsta spelen)
Min lite äldre Sony Ericsson Hazel, typ 2009, funkar däremot finfint fortfarande. Undantaget GPS, den klagar på senare tid över något utgånget certifikat. Skumt. Fast GPS funkar, det är snarare att den tar lång tid på sig, kanske assistansdatan som inte kan laddas. Jag har den telefonen när jag vandrar i fjällen, den räcker lätt en vecka om man stänger av den nattetid. (I stora delar av fjällen har man faktiskt täckning på 2G)
För att återknyta till trådstarten: Har en äldre släkting med Motorola T180. (från 2000-2001 nångång)
https://www.gsmarena.com/motorola_t180-222.php
Vi byter nog batteri på den vartannat år...det är rätt dyrt, även om vi (=jag) lödar ihop de 3 stavbatterierna själv numera (det är någon konstig Motorola-avart som turligen använts i en hel hoper telefoner genom åren). Det är som aaa-batterier, fast lite längre. Fattar inte varför NiMH-batterier håller så jävla dåligt. Nåja, den här telefonen är en fantastisk telefon. Dual band 2G, klarar SMS, klarar ingenting annat, jättedistinkta knappar som är lätta att använda med gamla fumliga fingrar. Kostade typ 599kr att köpa för ca 20 år sedan! Batterikostnaden är kanske 50kr per år, om man räknar med att batterier kostar 150-200kr och räcker max 3 år.