2020-09-09, 09:50
Medlem
Honeyflys avatar
Astra Zeneca pausar sitt coronavaccin.

En av testpersonerna har drabbats av en nervinflammation i ryggmärgen.

– Detta är något man får räkna med, säger professor Matti Sällberg.

Betyder detta att vi kommer att få vänta på vaccin eller vad tror ni?
Citera
2020-09-09, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Såklart att det blir förseningar. Jag tror att Tegnell för en gångs skull hade rätt, när han sa att vi inte kan vänta oss att ett vaccin ska komma som ett mirakelmedel och få slut på det här. Vi kommer att få fortsätta med restriktionerna under överskådlig framtid, tror jag. Fördelen med det, är att vi slipper andra sjukdomar också. En vinter till utan VABruari och sjuka barn på dagis och i skolan, är på ett sätt alldeles fantastiskt!

Är ju förstås bra om det går att se något positivt i det hela, men det är nog många som tycker det börjar kännas långdraget. Om man åtminstone visste att datum XX-XX kan vi börja vaccinera oss. Då vore det nog lättare på ett vis. Sedan om det ligger 4, 5 eller 8 månader bort gör kanske mindre. Det är ju svårare att "stuva undan" 70+ och övriga riskgrupper på obestämdbar tid. Psykologiskt gör det nog mer ont tror jag. Samtidigt har jag förstås förståelse för att det är svårt att lämna en tidplan.
Citera
2020-09-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly

På radion idag så pratades det om att det kunder röra sig om dagar innan det var igång igen.

Man vill bara fastställa vad som hänt och om det har med vaccinet att göra. Det sades också att sånt här händer och inte är ovanligt vid vaccintester.
Citera
2020-09-09, 09:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly

Alltså, det här är väl ingen ovanlighet när det gäller vaccinframtagning. Det är just därför man har flera testfaser. I vanliga fall tar det ju flera år att genomgå alla olika faser, nu påskyndar man allting. Det kan fortfarande bli klart till årsskiftet som man sagt, men det kan ta längre tid. Jag tror det är rimligt det svenska vaccinsamordnaren och FHM sagt att vi ska inte räkna med någon allmän massvaccinering förrän tidigast till sommaren 2021.
Citera
2020-09-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det kan jag också inse men när jag då tittar på de andra länderna vars smittspridning ökar markant får jag inte ihop det. Det var därför jag frågade. Varför skulle detta endast gälla i Sverige?

Särskilt när det också är utbrott i länder som tidigare också haft mycket smitta/dödsfall.
Känns som vi mest har tur för tillfället, men man kan ju alltid hoppas att det håller i sig.
Citera
2020-09-09, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det låter som att man försöker att hålla tidsplanen även fast man har stött på det här problemet. Det behöver inte vara något ''allvarligt'' men det är bra att man är öppen med det här så att vi inte åker på en upprepning av vaccinet för svininfluensan.

Som Anders Tegnell har sagt, man kommer vara glad om ens 1 av 5 personer väljer att ta vaccinet. Oavsett om vaccinet kommer inom en överskådlig framtid eller inte så kommer vi behöva leva med det här viruset runtom oss. Vaccinet kommer inte vara slutet på den här pandemin.

Om tillräckligt många tar vaccinet tror jag inte viruset kommer utgöra särskilt stort problem i framtiden. Speciellt inte om riskgrupperna tar det. Sedan att det är svårt att totalt utrota ett så spritt virus från jordens yta, det kan jag förstå.
Citera
2020-09-09, 10:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl den gamla incidenten från Kina?

Har jag inte hört talas om. Du tänker inte på restaurangincidenten?
Citera
2020-09-09, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vet ärligt talat inte men jag hoppas att de har kunskap om hur dålig privatekonomi till exempel påverkar hälsan. I en pandemi till exempel med trångboddhet och så vidare.
Även Hälsoekonomi ligger inom Folkhälsomyndighetens kompetensområde.
Citera
2020-09-09, 10:05
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Någon mer än mig som har reagerat över hur snabbt de gamla i karantän åldras ?
Vi har 3 par plus en ensamstående som vi handlat åt och hjälp sen mars.
Det är helt otroligt vad dessa 7 personer åldrats, känns som de blivit 5 år äldre på ett halvår.
Karantänen tror jag personligen minskar den totala tiden levnadsår mer än vad coronan gjort.

En 80-åring utan stimulans förfaller i en hisnande fart.
Håller med. Även om 80-åringen i fråga varit ute och umgåtts i den skala det varit möjligt är känslan att det sociala vacuum som uppstår är utmärkt grogrund för en massa oro och hjärnspöken som driver på förvirring och mentalt åldrande.
Citera
2020-09-09, 10:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Även Hälsoekonomi ligger inom Folkhälsomyndighetens kompetensområde.

Knappast.
Citera
2020-09-09, 10:10
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Knappast.

Nu har du fel igen.
Citera
2020-09-09, 10:10
Medlem