Citat:
Du menar på samma sätt som du själv har presenterat "tydliga, mätbara källstudier" på att överdödligheten minskar, eftersom pensionärsmord, trafikolyckor m.m. minskar?Fast det undrar jag. Jag tror att den gruppen inte kommer ut särskilt mycket annars heller. Att gå en promenad har för övrigt inte varit förbjudit i Sverige, eller många andra länder heller (bara man promenerar ensam och håller avstånd). Jag vill se någon tydlig, mätbar källstudie innan jag tror på det.
Själv känner jag folk, som säger att dom aldrig har mått så bra, som när dom har sluppit vara på arbetet respektive i gymnasieskolan, utan fått sköta detta hemifrån i stället. Alla människor mår nämligen inte bra av att umgås med en osorterad samling människor, som de inte kunnat välja, 40 timmar i veckan. Vidare vet vi från Storbritannien att både hjärt- och hjärninfarkter minskade massor under deras lockdown, vilket forskarna tror berodde på mindre stress. Och särskilt att slippa bli väckt av en väckarklocka.
Jämförde du perioden januari-augusti båda åren?
Själv känner jag folk, som säger att dom aldrig har mått så bra, som när dom har sluppit vara på arbetet respektive i gymnasieskolan, utan fått sköta detta hemifrån i stället. Alla människor mår nämligen inte bra av att umgås med en osorterad samling människor, som de inte kunnat välja, 40 timmar i veckan. Vidare vet vi från Storbritannien att både hjärt- och hjärninfarkter minskade massor under deras lockdown, vilket forskarna tror berodde på mindre stress. Och särskilt att slippa bli väckt av en väckarklocka.
Jämförde du perioden januari-augusti båda åren?
Jag har grund för mina påståenden om övervikt, stillasittande och psykisk ohälsa. Det är uppenbara konsekvenser av att människor inte får/kan gå ut, och ägna sig åt sina vanliga aktiviteter, eller träffa sina vanliga kontakter. Ett så enkelt samband måste man förstå, om man väljer att skriva i medicinforumet.
Det du häver ur dig är grundlösa påståenden, där öppen information på nätet visar motsatsen. Första sökträffen i Google ger dig all information du nu har fel om:
Trafikolyckor:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/
Har minskat obetydligt, om alls. Det var något lågt i mars, men från april och framåt är dödsfall i trafiken helt oförändrade sedan 2019.
Mord på öppen gata, Stockholms län, det mest nedstängda länet:
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skjutningar-i-stockholm-2020
En ökning med fem döda sedan 2020. Om något så har gatan blivit en farligare plats det här året.
Mord i hemmet minskar knappast av att man låser in familjer och utsätter dem för stress. Mord mellan människor som inte känner varandra sker i princip inte.
Den vanligaste platsen för dödsolyckor är också det egna hemmet, så där kan man också förvänta sig en ökning. Den vanligaste dödsolyckan i Sverige är fall från låg höjd (stege/tak), när pappa ska fixa skorstenen, måla fasaden, och annat hemmafix som en nedstängning plötsligt frigör tid för. Samtidigt som hantverkare används i mindre utsträckning, p.g.a. smittorisken.