2020-09-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det undrar jag. Jag tror att den gruppen inte kommer ut särskilt mycket annars heller. Att gå en promenad har för övrigt inte varit förbjudit i Sverige, eller många andra länder heller (bara man promenerar ensam och håller avstånd). Jag vill se någon tydlig, mätbar källstudie innan jag tror på det.

Själv känner jag folk, som säger att dom aldrig har mått så bra, som när dom har sluppit vara på arbetet respektive i gymnasieskolan, utan fått sköta detta hemifrån i stället. Alla människor mår nämligen inte bra av att umgås med en osorterad samling människor, som de inte kunnat välja, 40 timmar i veckan. Vidare vet vi från Storbritannien att både hjärt- och hjärninfarkter minskade massor under deras lockdown, vilket forskarna tror berodde på mindre stress. Och särskilt att slippa bli väckt av en väckarklocka.

Jämförde du perioden januari-augusti båda åren?
Du menar på samma sätt som du själv har presenterat "tydliga, mätbara källstudier" på att överdödligheten minskar, eftersom pensionärsmord, trafikolyckor m.m. minskar?

Jag har grund för mina påståenden om övervikt, stillasittande och psykisk ohälsa. Det är uppenbara konsekvenser av att människor inte får/kan gå ut, och ägna sig åt sina vanliga aktiviteter, eller träffa sina vanliga kontakter. Ett så enkelt samband måste man förstå, om man väljer att skriva i medicinforumet.

Det du häver ur dig är grundlösa påståenden, där öppen information på nätet visar motsatsen. Första sökträffen i Google ger dig all information du nu har fel om:

Trafikolyckor:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

Har minskat obetydligt, om alls. Det var något lågt i mars, men från april och framåt är dödsfall i trafiken helt oförändrade sedan 2019.

Mord på öppen gata, Stockholms län, det mest nedstängda länet:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skjutningar-i-stockholm-2020

En ökning med fem döda sedan 2020. Om något så har gatan blivit en farligare plats det här året.

Mord i hemmet minskar knappast av att man låser in familjer och utsätter dem för stress. Mord mellan människor som inte känner varandra sker i princip inte.

Den vanligaste platsen för dödsolyckor är också det egna hemmet, så där kan man också förvänta sig en ökning. Den vanligaste dödsolyckan i Sverige är fall från låg höjd (stege/tak), när pappa ska fixa skorstenen, måla fasaden, och annat hemmafix som en nedstängning plötsligt frigör tid för. Samtidigt som hantverkare används i mindre utsträckning, p.g.a. smittorisken.
Citera
2020-09-09, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Samma sak har hänt i Sverige men här tror vi att det istället är villigheten att söka hjälp vid t ex en hjärtinfarkt som är anledningen.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/14/farre-soker-vard-for-hjartinfarkt-efter-coronakrisen/

Eller "de regimtrogna", varav många arbetar i vården, tror det... För det får ju absolut inte finnas några fördelar med lockdown - det är ett fult ord i Sverige.
Citera
2020-09-09, 09:15
Medlem
Hrass avatar
Med goda (och realistiska) förhoppningar får andra länder tillgång till vaccinet innan Sverige, så vi har ett halvår på oss att hinna se lite utfall. Till sommaren kan det vara läge att se om vaccin fortfarande krävs
Citera
2020-09-09, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du menar på samma sätt som du själv har presenterat "tydliga, mätbara källstudier" på att överdödligheten minskar, eftersom pensionärsmord, trafikolyckor m.m. minskar?

Jag har grund för mina påståenden om övervikt, stillasittande och psykisk ohälsa. Det är uppenbara konsekvenser av att människor inte får/kan gå ut, och ägna sig åt sina vanliga aktiviteter, eller träffa sina vanliga kontakter. Ett så enkelt samband måste man förstå, om man väljer att skriva i medicinforumet.

Det du häver ur dig är grundlösa påståenden, där öppen information på nätet visar motsatsen. Första sökträffen i Google ger dig all information du nu har fel om:

Trafikolyckor:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

Har minskat obetydligt, om alls. Det var något lågt i mars, men från april och framåt är dödsfall i trafiken helt oförändrade sedan 2019.

Mord på öppen gata, Stockholms län, det mest nedstängda länet:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skjutningar-i-stockholm-2020

En ökning med fem döda sedan 2020. Om något så har gatan blivit en farligare plats det här året.

Mord i hemmet minskar knappast av att man låser in familjer och utsätter dem för stress. Mord mellan människor som inte känner varandra sker i princip inte.

Den vanligaste platsen för dödsolyckor är också det egna hemmet, så där kan man också förvänta sig en ökning. Den vanligaste dödsolyckan i Sverige är fall från låg höjd (stege/tak), när pappa ska fixa skorstenen, måla fasaden, och annat hemmafix som en nedstängning plötsligt frigör tid för. Samtidigt som hantverkare används i mindre utsträckning, p.g.a. smittorisken.

Fast då råkar jag veta, att i alla fall boendestödjarna har arbetat som vanligt (här i min kommun i alla fall). Så de psykiskt sjuka har fått sina besök som vanligt. Och som sagt - att gå en promenad har aldrig varit förbjudet; har de suttit stilla nu så skulle de nog ha gjort det även utan coronan.

Detta med trafikolyckorna var konstigt. Kan det vara så, att folk kör bil som ett nöje, när de inte kan göra andra saker? Bara för att komma ut litet?

Angående morden på gatan, så är det gängvåldet som har ökat. Det blir bara värre och värre hela tiden. Om annat folk håller sig inne om kvällar och nätter, så har de i alla fall bara varandra att skjuta och kniva - och det är ju en fördel. Good riddance, liksom.
Citera
2020-09-09, 09:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Med goda (och realistiska) förhoppningar får andra länder tillgång till vaccinet innan Sverige, så vi har ett halvår på oss att hinna se lite utfall. Till sommaren kan det vara läge att se om vaccin fortfarande krävs

Ja, på den punkten kan våra myndigheters sävlighet och handfallenhet faktiskt vara en fördel. Låt andra länders befolkningar vara försökskaniner först!
Citera
2020-09-09, 09:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej visst jag kanske är litet väl kategorisk och litet provokativ.

Jag ser det så här: Vi kan se att immunitet uppstår. Det kan vi veta eftersom vi inte ser återinfektion.

När smittkurvorna går ned trots att semestrar är slut och skolorna öppnar måste det finnas någon orsak till det.

Occhams rakkniv säger mig att det är immunitet som är den orsaken.

Ja, det kan jag också inse men när jag då tittar på de andra länderna vars smittspridning ökar markant får jag inte ihop det. Det var därför jag frågade. Varför skulle detta endast gälla i Sverige?
Citera
2020-09-09, 09:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQv0Pl/grafik-sa-sprids-smittan-pa-bussen

Detta är ju väldigt intressant, för oss som faktiskt måste åka buss. Någon som kan berätta lite vad det står? (Betalartikel.)
Det är väl den gamla incidenten från Kina?
Citera
2020-09-09, 09:29
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis, är säkrare för oss att se hur utgången blir för andra länder.
Citera
2020-09-09, 09:45
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det låter som att man försöker att hålla tidsplanen även fast man har stött på det här problemet. Det behöver inte vara något ''allvarligt'' men det är bra att man är öppen med det här så att vi inte åker på en upprepning av vaccinet för svininfluensan.

Som Anders Tegnell har sagt, man kommer vara glad om ens 1 av 5 personer väljer att ta vaccinet. Oavsett om vaccinet kommer inom en överskådlig framtid eller inte så kommer vi behöva leva med det här viruset runtom oss. Vaccinet kommer inte vara slutet på den här pandemin.
Spanska sjukan försvann av dig självt. Tog dock med sig många i döden
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Någon mer än mig som har reagerat över hur snabbt de gamla i karantän åldras ?
Vi har 3 par plus en ensamstående som vi handlat åt och hjälp sen mars.
Det är helt otroligt vad dessa 7 personer åldrats, känns som de blivit 5 år äldre på ett halvår.
Karantänen tror jag personligen minskar den totala tiden levnadsår mer än vad coronan gjort.

En 80-åring utan stimulans förfaller i en hisnande fart.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läst den spanska dubbel blind pilotstudien som gav d vitamin vid sjukhusinläggning? Minskade risken 25 gånger att hamna på IVA. Från 50 procent till 2....

Så verkar kunna spela en signifikant roll för allvarlig sjukdom. Fler större studier hade varit bra nu

Dr John tex har en episod om studien.

Här är videon om D-vitamin. NOTERA att belgarna kör med HCQ som standard med bra resultat, sen adderade dom då D-vitamin och fick ännu bättre resultat !:
D-vitamin videon: https://www.youtube.com/watch?v=V8Ks9fUh2k8

Kollar vi då på HCQ-videon från Campbell, ser vi att denna kritiserade medicinering (HCQ) funkar i Belgien av den enkla anledningen att dom följer originalreceptet, där WHO och andra intressenter valde att köra 5-10ggr högre doser för att sen avbryta försöken och klassa medicinen som farlig....
Felaktiga doser med HCQ enligt Campbell: https://www.youtube.com/watch?v=2uzXHnUViro

Konklusion blir följande. Läkare, forskare och WHO kan knappast göra så stora fuckups som att felmedicinera försök med för stora doser, när dessa rekommenderade doser är rekommenderade sen årtionden tillbaka. Man har alltså med flit kört med för stora doser för att uppenbarligen få negativa resultat.

Det luktar korruption lång väg, vi är inne i september och fortfarande tjafsas det om HCQ, samtidigt som de inväntar fas-3 försöken på vaccin, där nu Astra/Zeneca stoppat testerna ett tag sen en av testpersonerna fått nervproblem av testvaccinet, påminner om problemen som dök upp under svininfluensan.

Samtidigt kommer det fram att kineserna redan kör med ett vaccin som det är väldigt tyst om, och dom drabbades först. Då uppstår frågan om nu högrisklabbet i Wuhan har suttit på ett vaccin som nu har kommit fram. Det är inte bara svenska FHM som agerar helt korkat, WHO och vissa organisationer agerar också på ett sätt som strider mot vetenskapen där politik och ekonomiska intressen verkar ha fått företräde.....

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Någon mer än mig som har reagerat över hur snabbt de gamla i karantän åldras ? Vi har 3 par plus en ensamstående som vi handlat åt och hjälp sen mars.Det är helt otroligt vad dessa 7 personer åldrats, känns som de blivit 5 år äldre på ett halvår. Karantänen tror jag personligen minskar den totala tiden levnadsår mer än vad coronan gjort.

En 80-åring utan stimulans förfaller i en hisnande fart.

Det är väl allmänt känt att när våra pensionärer checkar in på ett åldringsboende, brukar de checka ut mellan 1,5-3 år senare fvb till 6 fot under jord. Sen kan vi nog också misstänka att de vaccinationstester som nu pågår inte innefattar folkgrupper över c:a +55, utan man kör typ 10-45 år, så den dagen vaccinet kommer, kommer gruppen +55 att vara i en ny riskzon,
Senast redigerad av vinland 2020-09-09 kl. 10:07.
Citera
2020-09-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, vaccin vill vi ha nu.. Det är väl så att det alltid kan uppstå problem när immunförsvaret aktiveras. Både av levande virus och av vaccin. Dock är ju riskerna lägre med vaccin så att man hittar ett fall kanske bara resulterar i att man inte vaccinerar de som har större risk för komplikationer.
Ja, du kanske vill ha, inte jag! Fick notifikation på mobilen om att testpersonen som blev sjuk av vaccin drabbades av nervinflammation, vad det nu innebär.. låter inte bra iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in