2020-09-09, 08:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att dödligheten skulle minska när man stänger ner samhället, är ett påstående som helt saknar stöd. Det är sällandödsfall som minskar, och folksjukdomar som ökar.

Vilka folksjukdomar har ökat? Källa, tack!

Det du kallar "sällandödsfall" blir många, när man räknar ihop dem alla. Tänk bara på hur många som dör i trafiken varje år. Det ska faktiskt bli intressant att se den statistiken för 2020. Jag gissar att trafikdöden har minskat massor, eftersom det helt enkelt har varit färre människor på vägarna (vilket även minskar riskerna för dom som måste vara på vägarna). Folk har jobbat hemifrån, och många aktiviteter de annars skulle ha åkt till med bilen, har antingen varit inställda - eller folk har avstått från dem frivilligt. Resor, teater och bio, restauranger, caféer och nattklubbar, sportevenemang och konserter, fester och förrättningar (bröllop, dop, begravning) av alla slag, nöjesparker, badland, simhallar...
Citera
2020-09-09, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
AstraZeneca patienten som fick problem råkade ut för något som troligen covid19 patienter kan få av levande virus.

https://casereports.bmj.com/content/13/8/e236720

Känns inte bra det här, men behöver heller inte vara något allvarligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39jkO0/astra-zeneca-pausar-vaccin--testperson-sjuk

Vad innebär det att Astra "pausar" sin FAS3-studie? Kan vi förvänta oss förseningar?

Hur ligger det till med övriga vaccinutvecklares FAS3-studier? Har de stött på liknande problem?
Kanske inget som offentliggjorts ännu?
Jag hoppas ändå att tidsschemat kan hållas så vi får ett slut på denna pandemi någon gång.
Citera
2020-09-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
AstraZeneca patienten som fick problem råkade ut för något som troligen covid19 patienter kan få av levande virus.

https://casereports.bmj.com/content/13/8/e236720
Det är bra det inte mörkas kring biverkningar. Spontan tanke är hur många bieffekter det ryska och kinesiska vaccinet haft men som inte sett ljuset än. Jag tror personligen att vaccin-skepsismen kommer vara ordentligt omfattande när och om vaccin massproduceras och levereras.
Citera
2020-09-09, 08:35
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQv0Pl/grafik-sa-sprids-smittan-pa-bussen

Detta är ju väldigt intressant, för oss som faktiskt måste åka buss. Någon som kan berätta lite vad det står? (Betalartikel.)
Citera
2020-09-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39jkO0/astra-zeneca-pausar-vaccin--testperson-sjuk

Vad innebär det att Astra "pausar" sin FAS3-studie? Kan vi förvänta oss förseningar?

Hur ligger det till med övriga vaccinutvecklares FAS3-studier? Har de stött på liknande problem?
Jag hoppas ändå att tidsschemat kan hållas så vi får ett slut på denna pandemi någon gång.

"”Vi arbetar med att påskynda utvärderingen av den enskilda händelsen för att minimera eventuella påverkningar på testningens tidsplan”, skriver Astra Zeneca i uttalandet."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/astra-zeneca-pausar-vaccintester

Verkar som de ska försöka hålla tidsplanen, fast beror väl på hur lång tid det tar att utreda om det är en eventuell biverkning.
Citera
2020-09-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vilka folksjukdomar har ökat? Källa, tack!

Det du kallar "sällandödsfall" blir många, när man räknar ihop dem alla. Tänk bara på hur många som dör i trafiken varje år. Det ska faktiskt bli intressant att se den statistiken för 2020. Jag gissar att trafikdöden har minskat massor, eftersom det helt enkelt har varit färre människor på vägarna (vilket även minskar riskerna för dom som måste vara på vägarna). Folk har jobbat hemifrån, och många aktiviteter de annars skulle ha åkt till med bilen, har antingen varit inställda - eller folk har avstått från dem frivilligt. Resor, teater och bio, restauranger, caféer och nattklubbar, sportevenemang och konserter, fester och förrättningar (bröllop, dop, begravning) av alla slag, nöjesparker, badland, simhallar...
Bland annat psykisk ohälsa, övervikt och stillasittande. Välkända konsekvenser av att människor inte kommer ut lika mycket.

Dödsfall i trafiken har bara minskat med tretton personer sedan 2019.
Citera
2020-09-09, 08:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Såklart att det blir förseningar. Jag tror att Tegnell för en gångs skull hade rätt, när han sa att vi inte kan vänta oss att ett vaccin ska komma som ett mirakelmedel och få slut på det här. Vi kommer att få fortsätta med restriktionerna under överskådlig framtid, tror jag. Fördelen med det, är att vi slipper andra sjukdomar också. En vinter till utan VABruari och sjuka barn på dagis och i skolan, är på ett sätt alldeles fantastiskt!
Citera
2020-09-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQv0Pl/grafik-sa-sprids-smittan-pa-bussen

Detta är ju väldigt intressant, för oss som faktiskt måste åka buss. Någon som kan berätta lite vad det står? (Betalartikel.)

Oroväckande minst sagt. Det verkar som folk som satt utspridda i bussen också blev smittade, och man kunde inte se tecken på att de som satt inom 2 meter från mannen löpte större chans att smittas eller att de blev mer sjuka.
Citera
2020-09-09, 08:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det är väldigt intressant att när en person (TonyDR), har som enda agenda att smutskasta Sverige genom delvis påhittade siffror, så fokuserar du på mitt användarnamn.
Jag försöker stoppa falsk ryktesspridning och påhittade siffror.

Då kommer lirare som dig in! Vad är din agenda? Att skydda de felaktiga siffrorna som din bruscha Tony spottar ur sig?
Ok, nu svarar jag dig en då, fast jag skrev att jag inte skulle göra det. Det är ok att vilja stoppa som du skriver falsk ryktesspridning av Sverige men gör det då. Det jag ser är mobbing mot en användare. Kom med din sanning i stället, presentera Norges siffror efter midnatt om du vill. Men nu har du valt ett användarnamn för att kränka en annan användare och ständigt ger dig på denna med ibland mycket fula kränkande ord. Från där jag sitter ser det snarare ut som du vill skapa en mobbing mot en annan användare och inte komma med sanningar. För det är ingenting som hindrar dig att komma med en sanning.

Jag kommer inte kunna sluta försvara folk som bli trakasserade, det är sådan jag är bra. Det handlar inte om vilka siffror eller åsikter ni skriver i detta fall, det handlar om trakasserier och att de inte bara kan gå mig omärkt förbi.
Citera
2020-09-09, 08:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Verkar fantastiskt.

Att vanligt Vitamin D inte bara har förebyggande effekter utan även vid behandling.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7456194/

Frågan är hur stor del av de som var med i testet led av en vitamin D-brist?

Det var ju bara folk som redan hamnat på sjukhus pga covid 19 som valdes ut.

Läste en annan studie som sa att sannolikheten ökade 1.77 gånger om du hade d vitamin brist. Dock kan ju brist vara korrelerat med annan sjukdom så behövs mer/bättre studier.
Citera
2020-09-09, 08:42
Medlem
Citat:

Det låter som att man försöker att hålla tidsplanen även fast man har stött på det här problemet. Det behöver inte vara något ''allvarligt'' men det är bra att man är öppen med det här så att vi inte åker på en upprepning av vaccinet för svininfluensan.

Som Anders Tegnell har sagt, man kommer vara glad om ens 1 av 5 personer väljer att ta vaccinet. Oavsett om vaccinet kommer inom en överskådlig framtid eller inte så kommer vi behöva leva med det här viruset runtom oss. Vaccinet kommer inte vara slutet på den här pandemin.
Citera
2020-09-09, 08:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bland annat psykisk ohälsa, övervikt och stillasittande. Välkända konsekvenser av att människor inte kommer ut lika mycket.

Dödsfall i trafiken har bara minskat med tretton personer sedan 2019.

Fast det undrar jag. Jag tror att den gruppen inte kommer ut särskilt mycket annars heller. Att gå en promenad har för övrigt inte varit förbjudit i Sverige, eller många andra länder heller (bara man promenerar ensam och håller avstånd). Jag vill se någon tydlig, mätbar källstudie innan jag tror på det.

Själv känner jag folk, som säger att dom aldrig har mått så bra, som när dom har sluppit vara på arbetet respektive i gymnasieskolan, utan fått sköta detta hemifrån i stället. Alla människor mår nämligen inte bra av att umgås med en osorterad samling människor, som de inte kunnat välja, 40 timmar i veckan. Vidare vet vi från Storbritannien att både hjärt- och hjärninfarkter minskade massor under deras lockdown, vilket forskarna tror berodde på mindre stress. Och särskilt att slippa bli väckt av en väckarklocka.

Jämförde du perioden januari-augusti båda åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in