2020-09-08, 19:09
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut vad gäller om barn, (0-15 år) smittar vuxna, så förskolor och skolor slipper stängas i onödan i omvärlden.

Lika så kan de komma och lära sig om det begränsade skydd som ansiktsmasker till allmänheten ger. Så slipper man leka 1918 igen och begränsa nedskräpningen.

Slutligen, och framför allt så borde man lära av Sverige hur man bygger upp ett förtroende mellan myndigheterna och medborgarna så att restriktioner och rekommendationer följs, även långsiktigt.

Men vi skulle å andra sidan behöva åka ut i omvärlden och lära oss hur man organiserar effektiva tvångskarantäner för akommande, så vi kan vara bättre förberedda när nästa pandemi kommer.
Vi kan inte åka ut till omvärlden (utanför vissa EUländer) - vi är inte välkomna. Sverige = Wuhan i omvärldens ögon. Vi har blivit ökända. Det finns någon enstaka alt-rightanhängare som tycker att Sverige gör rätt - alla andra tittar på Sveriges dödssiffror, skakar på huvudet och tycker att vi är knäppa.

Nu börjar det ju bli snack mellan olika länder som har haft smittan under kontrol med max något hundratal dödsfall om så kallade "resebubblor".

Vet ni ett land som ingen vill öppna en bubbla med? Sverige.

Vad är problemet med munskydd och sopor förresten? Det är samma sak som.med plastsugrör - du behöver inte slänga dem i havet, ok? Lägg både sugröret och munskyddet i soptunnan när dom är färdiganvända,så Eldar vi upp dem. Gör dig inte dummare än du är - ingen nedskräpning tack.
Citera
2020-09-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi kan inte åka ut till omvärlden (utanför vissa EUländer) - vi är inte välkomna. Sverige = Wuhan i omvärldens ögon. Vi har blivit ökända. Det finns någon enstaka alt-rightanhängare som tycker att Sverige gör rätt - alla andra tittar på Sveriges dödssiffror, skakar på huvudet och tycker att vi är knäppa.

Nu börjar det ju bli snack mellan olika länder som har haft smittan under kontrol med max något hundratal dödsfall om så kallade "resebubblor".

Vet ni ett land som ingen vill öppna en bubbla med? Sverige.

Vad är problemet med munskydd och sopor förresten? Det är samma sak som.med plastsugrör - du behöver inte slänga dem i havet, ok? Lägg både sugröret och munskyddet i soptunnan när dom är färdiganvända,så Eldar vi upp dem. Gör dig inte dummare än du är - ingen nedskräpning tack.

Vad fan snackar du om? Har du legat nersövd i några månader?
Vart är vi inte välkomna, som resten av Europa är välkomna?
Norrmännen har satt hela norge som rött, medans Stockholm är gult. Spännande va
Citera
2020-09-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur mycket tester har du genomgått? Har du kollat hjärtat, levern, njurarna, testiklarna etc? Har du gjort spermaprover?
Lite off topic, men du verkar sjukligt hypokondrisk. Finns ingen anledning att belasta samhället med massa onödiga tester i förebyggande syfte. De fåtal människorna som får komplikationer av ex säsongsinfluensa eller covid får ta det den dagen de får problem.
Citera
2020-09-08, 19:22
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad fan snackar du om? Har du legat nersövd i några månader?
Vart är vi inte välkomna, som resten av Europa är välkomna?
Norrmännen har satt hela norge som rött, medans Stockholm är gult. Spännande va
Ska vi slå vad om att exempelvis Thailand INTE kommer vilja öppna upp en resebubbla med Sverige till vintern? Thailand - Tyskland?Antagligen. Thailand - Sverige? Inte en chans. Dom vill inte ha en massa Svenskar som springer runt utan munskydd och sprider sin SARS.
Citera
2020-09-08, 19:22
Medlem
Läkaren Benjamin Kalischer Wellander visar att vi inte har någon underdödlighet att tala om efter pandemin, till skillnad från vad många gjort gällande.
https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1303191913210753025/photo/1
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10164009323430263&id=55155526 2
Citera
2020-09-08, 19:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Lite off topic, men du verkar sjukligt hypokondrisk. Finns ingen anledning att belasta samhället med massa onödiga tester i förebyggande syfte. De fåtal människorna som får komplikationer av ex säsongsinfluensa eller covid får ta det den dagen de får problem.

Diskussionen var huruvida skador förelåg. Det som är så skrämmande är att såpass många i tråden verkar anse att vi inte ens ska klarlägga saken. Typiskt svenskt verkar det som. Jag tror jag förstår mer och mer vad det svenska självmordet går ut på.
Citera
2020-09-08, 19:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Läkaren Benjamin Kalischer Wellander visar att vi inte har någon underdödlighet att tala om efter pandemin, till skillnad från vad många gjort gällande.
https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1303191913210753025/photo/1
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10164009323430263&id=55155526 2
Vackert - vi är på samma våglängd jag och doktor Wellander. Jag skrev i princip samma sak själv här i tråden igår.

Tänk vad alla förnekarna ska få huvudvärk nu.
Citera
2020-09-08, 19:28
Medlem
Citat:

Jag finner det otroligt underhållande att du verkar tro dig ha en konsensus kring hur omvärlden ser på Sverige.
Citera
2020-09-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Görs i Skåne också. Eller ja det är en person som tar tempen.

Det gjordes också vid gränsen till Italien första veckan i februari. Tveksamt hur mycket det hjälpte..
Betyder visserligen inte att det är fel agerande.
Citera
2020-09-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ska vi slå vad om att exempelvis Thailand INTE kommer vilja öppna upp en resebubbla med Sverige till vintern? Thailand - Tyskland?Antagligen. Thailand - Sverige? Inte en chans. Dom vill inte ha en massa Svenskar som springer runt utan munskydd och sprider sin SARS.
"Förhoppningen var att turister skulle kunna välkomnas redan den 1 oktober, men under tisdagen varnade Yuthasak Supasorn för att det tänkta startdatumet troligen kommer att behöva skjutas på framtiden. Man hoppas dock på en öppning senare under vintern."

Dom verka vara rädda för sig själva i Thailand.

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-08/vinterns-thailandsresor-hotade-av-okad-smitta
Citera
2020-09-08, 19:46
Medlem
Citat:
Vackert - vi är på samma våglängd jag och doktor Wellander. Jag skrev i princip samma sak själv här i tråden igår.

Tänk vad alla förnekarna ska få huvudvärk nu.
Ja jag såg dina bra inlägg om detta,

Går man till den här sidan
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
och drar ner till kartan och sedan drar knappen ovanför kartan till vecka 35, visas även en liten överdödlighet i Sverige.

Ja förnekarna i tråden har jag struntat i att läsa senaste månaderna, det sparar man tid på.
Citera
2020-09-08, 19:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Journalisten Mats Engström:

https://mengstrom.blogspot.com/2020/09/folkhalsomyndigheten-bromsade-starten.html?fbclid=IwAR2mx2nFD1wzo9u6DfZjavvr-at83KQ50QgqhUDe-UJRksWX xDa8ftYao2c&m=1

Återigen denna kaxighet:
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Engström
Några dagar tidigare hade generaldirektören Johan Carlson svarat mig i en liknande anda på Twitter. Sverige hade en stark smittskyddsorganisation och bättre förutsättningar än andra EU-länder. Att ECDC varnat för större smittspridning i Europa om inte importerade fall hanterades bra menade Johan Carlson "avser risken om smittskyddsorganisationen är svag vilket inte är fallet i Sverige. Variationen mellan medlemsländerna är påtaglig."

Folkhälsomyndigheten uttryckte såpass stark övertygelse om Sveriges överlägsenhet, att det inte finns någon anledning till oro. Även ifall Sveriges smittskyddsorganisation hade varit så förträfflig som Folkhälsomyndigheten hopppades, så hade det varit bra att hejda införseln av smittbärare. Ju tidigare man ingriper, desto lättare är det att stoppa en smitta. Ett tidigt ingripande hade krävt mindre resurser.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Engström
Hade det varit möjligt att förutsäga smittspridningen bättre? Stater i Asien agerade snabbt.

Det borde Europa också ha gjort, för att rädda både hälsa och ekonomi.

Återkoppling till inlägg från 16:e maj 2020:
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gissningsvis vill inte Tegnell byta strategi oavsett hur många som dör för han har bestämt sig för att immunitet och vaccin är det enda som gäller. Han är idealist från den postmodernistiska skolan och såna ska vara bannlysta från den här typen av positioner då de är livsfarliga för allt och alla.

Dina beskrivningar av "postmoderna idealister" dyker upp i mitt huvud, trots att jag inte har lyckats få grepp om innebörden. Är postmodern idealism en del av förklaringen till Folkhälsomyndighetens arrogans?

Läs gärna igenom Mats Engströms inlägg. Samtidigt som asiaterna kämpade mot viruset, så förklarade Folkhälsomyndigheten att dom skulle klara av att hantera viruset. Det handlade om ett nytt och okänt virus, och viruset kom från Asien. Därmed kunde asiaterna tänkas sitta på mer kunskap om viruset. Men Folkhälsomyndigheten tyckte sig veta bättre än asiaterna. Jag tänker mig att det hade varit lämpligt för Folkhälsomyndigheten att visa ödmjukhet inför det okända. Men Folkhälsomyndigheten valde kaxighet istället för ödmjukhet. Folkhälsomyndighetens attityd har skapat en katastrof, gällande både liv och pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in