2020-09-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Väldigt fluktuerande tittarsiffror, så att sitta i kostym och avhandla ett ämne för barn var inte poppis, vem kunde ana detta.

Till sist: hemsidan kommer upp nästa vecka!

Jag jobbar jämt!

Fråga: kommer Bajsisens swish-tiggeri räknas in som inkomst inför rättegången? Annars lär det väl bli typ en röding i böter eftersom han drog in 80 lax förra året.

Hans swish kommer inte räknas in, då man går på taxerad inkomst, vad jag vet. Och ja, böterna kommer bli låga, men skadestånden kommer svida, och dessa sätts inte bsserat på inkomst utan efter hur allvarligt brottet varit. Cissi Wallin fick väl betala 150 har jag för mig. Kommer antagligen inte bli lika högt för Rasken, men med tanke på hur många gånger han förtalat Trosa-tanten så blir det nog inte billigt. Och Jewels fick ganska stor spridning. Men säg ett samlat skadestånd på cirka 100000, känns inte som en otrolig siffra.
Citera
2020-09-08, 16:36
Medlem
Spritnotas avatar
Jag får nästan aldrig upp annonser på Rasks videos och ser att han ofta inte ens kommer upp i 10 000 visningar.

Andra svenska kanaler där Youtube är jobbet, får sällan under 100 000 och har några videos i månaden på 200 000, vissa kommer upp i över 400 000.

Hur i helvete försörjer han sig? Hur kan han ta ut 20 000 före skatt, hur kan inte de pengarna vara slut?

Om någon tror jag myttar och att svenska youtubers inte är så spelade, och nu tänker jag inte ta med Jocke Lundell, Mustiga Mauri eller Therese Lindgren, så ger jag exempel från augusti:

Sebastian Tadros
BYGGER EN BÅT AV 2000 NOCCO BURKAR *DEN FUNKAR*
2 augusti, 456 979 visningar
https://youtu.be/sj-3EB-4uG8

SampeV2
Försöker GÅ 100.000 STEG på en dag!
10 augusti, 359 337 visningar
https://youtu.be/6NBjrGCiSdQ

Matkoma
Går det att äta glass för 1000 kr?
14 augusti, 496 062 visningar
https://youtu.be/aYfb9aLS9Io

Gordon Dewoon
DEN SOM SIST LÄMNAR VÄRLDENS STÖRSTA BADRING VINNER
30 augusti (så lever fortfarande) 225 132 visningar
https://youtu.be/4mRuHbvHyI4

Sampe och Tadros är sponsrade av Nocco och gör samarbeten i var och varannan video med BAP, Panta Mera, klädföretag och Matkoma av Pressbyrån och diverse kedjor, just dena video med Dewoon i samarbete med Outl1.

Ni behöver inte klicka för att se den röda tråden; de gör en utmaning man inte gör till vardags utan anstränger sig och har med glada kompisar, utom Matkoma som redan är två glada vänner. De lever inte heller vidlyftigt. Tadros flyttade nyss hemifrån. Sampe bor hemma och sade nyligen han tar ut 20 000 i månaden före skatt för att inte slösa bort det han drar in, Dewoon bor i en liten etta. Matkoma bor med sina sambos i bostadsrätter i Mölndal (Adam och Anton har dessutom varsin examen från Göteborgs universitet).

Som någon skrev, hade Rask låtit barnen leta hösttecken och gjort det mer spektakulärt än en cykeltur hade han fått mer visningar.

Den video som gick bäst för honom är
DANJALS 30-ÅRSFEST! SLUTAT MED DRAMAVIDEOS?
23 augusti, 20 040 visningar
Tyvärr tror jag inte den glade Danjal skymtade med i filmen.
https://youtu.be/ccg06AOeHNM

Vi har ett gäng som jag inte riktigt förstår om Youtube är deras enda levebröd, men de är 7-10 år yngre än Rask och har ändå fler visningar. Hampus Hedström, Keku, Manfred Erlandsson, Joen (El Chili), Team Odiffat mfl. Grejen med dem är att de verkar nyligen ha gått ut gymnasiet så de har inga barn att försörja och kan gå vidare till högre studier. Och i dagsläget tjänar de nog bättre än en random 20-åring som jobbar som telefonförsäljare då de har samarbeten och ofta når ca 130 000 views.

Är swishen Rasks enda intänkt? Att han tar ut 2000 (inte 20 000) från farfars bolag kan jag tänka mig är nödvändigt, men den plånboken borde väl vara tom vid det här laget med tanke på vad han brände på balt-AMG:n?
Han fick ett gäng skjortor och förmodligen ett arvode så han har också samarbeten ibland, men vi talar knappast om summan Matkoma fick för att sälja in alla butiker i Saluhallen i Göteborg, en video som kan få visningar i flera år framåt som turistmål.
Citera
2020-09-08, 16:43
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hans swish kommer inte räknas in, då man går på taxerad inkomst, vad jag vet. Och ja, böterna kommer bli låga, men skadestånden kommer svida, och dessa sätts inte bsserat på inkomst utan efter hur allvarligt brottet varit. Cissi Wallin fick väl betala 150 har jag för mig. Kommer antagligen inte bli lika högt för Rasken, men med tanke på hur många gånger han förtalat Trosa-tanten så blir det nog inte billigt. Och Jewels fick ganska stor spridning. Men säg ett samlat skadestånd på cirka 100000, känns inte som en otrolig siffra.
Så det kan bli aktuellt med både dagsböter som är baserade på inkomst samt även skadestånd? Får hoppas han får någon snurr på det där företaget för det låter nämligen som det kommer bli en dyr smäll detta.
Citera
2020-09-08, 16:45
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Haha nä vadå begär sekretessbelagd information? Blir han tillsagd att det är sekretess men fortsätter ändå att envisa? Länk vore trevligt faktiskt haha.
Det kan vara denna https://youtu.be/uBwZDNvo2c8

Alt denna

https://youtu.be/5FPSkHnh29M

Raskande på hög nivå, personliga gränser och lagar vad är det? JAG SKA VETA NU!!! HÅLL KÄFTEN
Citera
2020-09-08, 16:55
Bannlyst
Citat:
Yes, jag är rätt nöjd med den, det är en dumpbild från videon där han ringer och läxar upp socialstyrelsen och kräver att få ut sekretessbelagd information.
Han ser trött ut, kanske han arbetat hårt? Gissar man kanske baronen hade tagit en bärs för komma igång med hans uppläxning?
Citera
2020-09-08, 17:17
Medlem
Citat:
Så det kan bli aktuellt med både dagsböter som är baserade på inkomst samt även skadestånd? Får hoppas han får någon snurr på det där företaget för det låter nämligen som det kommer bli en dyr smäll detta.

Kan bli aktuellt med fängelse (inte så troligt), villkorligt (inte så otroligt), dagsböter och skadestånd. Om rätten väljer bort något av dessa misstänker jag, utan att vara jurist att rätten väljer bort böter för att prioritera skadestånd, men skulle tro att det rimligaste är både och. Cissi som är det sista stora fallet av förtal gav som sagt villkorlig, böter och 90K i skadestånd. Må så vara att Rasken inte hade samma spridning på Trosa-tanten, men det är en ganska rejäl mängd, och minst lika allvarligt som Cissi. Så skulle inte förvåna mig, om han blir dömd, att det hamnar på cirka 100 för skadestånd och böter, och kanske 20-30 för juristen. Så ja, rätt mycket stålar på samma månad.
Citera
2020-09-08, 17:20
Medlem
Citat:

Det lite ironiska, varken gång vi i tråden talar om Trosa-tanten, ökar risken för ett högre straff, då spridningen ökar. Så hoppas att hon och Jewelspåpekar att denna tråd finns, den måste ändå ha rätt många visningar per vecka.
Citera
2020-09-08, 17:23
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Är swishen Rasks enda intänkt? Att han tar ut 2000 (inte 20 000) från farfars bolag kan jag tänka mig är nödvändigt, men den plånboken borde väl vara tom vid det här laget med tanke på vad han brände på balt-AMG:n?
Han fick ett gäng skjortor och förmodligen ett arvode så han har också samarbeten ibland, men vi talar knappast om summan Matkoma fick för att sälja in alla butiker i Saluhallen i Göteborg, en video som kan få visningar i flera år framåt som turistmål.
Det här med ekonomi är känsligt och något Rask många gånger skrytit med, dock har det kommit fram att just när det gäller cashen så talar han aldrig sanning, förklaring överflödig.

I början av hans karriär fick Therese försörja honom, jag skulle tro att det ser likadant ut nu, han försöker förmodligen manipulera Thessan som vanligt men visningarna talar sitt tydliga språk, jag personligen tror han drar in mer pengar på sin tiggeriverksamhet än själva youtubandet, sen horar han ut sig så fort han får chansen, Grand Frank lockade med några skjortor och ett par byxor mot att Rask behövde säga deras företagsnamn typ 50 gånger i olika videos.

Han taxerade väl drygt 80.000 förra året och den siffran lär inte bli högre detta inkomstår, hur han klarar sig vettitusan, 80k räcker ju inte långt särskilt inte med två barn när man bor i ett av Trosas mest exklusiva område.

Han kanske säljer tjack som becknarfarsan?
Citera
2020-09-08, 17:25
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Kan bli aktuellt med fängelse (inte så troligt), villkorligt (inte så otroligt), dagsböter och skadestånd. Om rätten väljer bort något av dessa misstänker jag, utan att vara jurist att rätten väljer bort böter för att prioritera skadestånd, men skulle tro att det rimligaste är både och. Cissi som är det sista stora fallet av förtal gav som sagt villkorlig, böter och 90K i skadestånd. Må så vara att Rasken inte hade samma spridning på Trosa-tanten, men det är en ganska rejäl mängd, och minst lika allvarligt som Cissi. Så skulle inte förvåna mig, om han blir dömd, att det hamnar på cirka 100 för skadestånd och böter, och kanske 20-30 för juristen. Så ja, rätt mycket stålar på samma månad.
Så på dig låter det som att böterna kan komma upp i hans sammanlagda årsinkomst nästa år.

Dagsböter tillfaller brottsofferfonden och skadestånd betalas ut till målsägaren?
Citera
2020-09-08, 18:01
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Det här med ekonomi är känsligt och något Rask många gånger skrytit med, dock har det kommit fram att just när det gäller cashen så talar han aldrig sanning, förklaring överflödig.

I början av hans karriär fick Therese försörja honom, jag skulle tro att det ser likadant ut nu, han försöker förmodligen manipulera Thessan som vanligt men visningarna talar sitt tydliga språk, jag personligen tror han drar in mer pengar på sin tiggeriverksamhet än själva youtubandet, sen horar han ut sig så fort han får chansen, Grand Frank lockade med några skjortor och ett par byxor mot att Rask behövde säga deras företagsnamn typ 50 gånger i olika videos.

Han taxerade väl drygt 80.000 förra året och den siffran lär inte bli högre detta inkomstår, hur han klarar sig vettitusan, 80k räcker ju inte långt särskilt inte med två barn när man bor i ett av Trosas mest exklusiva område.

Han kanske säljer tjack som becknarfarsan?

Vara låginkomsttagare är inget brott, inte heller leva på sin hobby om man anpassar livsstilen efter inkomsten och det är fint om man själv är lycklig med det och har en sambo som försörjer den fattiga konstnären utan att själv bli olycklig. Så egenligen borde jag väl inte ha postat mitt jättelånga inlägg, men det var inte hat eller kritik utan mer så att jag är genuint nyfiken hur en undersköterskelön kan försörja en vuxen partner och två barn. Personligen hade jag kanske hellre försörjt någon som skrev en fantasyserie och kunde visa upp att de som producerade Game of Thrones hade sagt "bästa utkast jag läst" eller motsvarande beröm från kollegor i en annan branch.

Hushållet har inte en bil i trafik, boendeytan är liten för att inte vara i Stockholms eller Göteborgs innerstad, men en i hushållet har en sällsamt hög konsumtion av snus. Å andra sidan tror jag utlägg för frisör, dagstidning eller annan nyhetsbevakning är 0 kr/år. I viss mån slösas det föredömligt lite. Ibland kanske lite väl modest; inga besök på vattenland, djurparker och annat barn som semestrar i Sverige kunde uppskatta.

Behövs inte en vecka i Spanien, men sett till var de bor geografiskt kostar en dag på Kolmården en spottstyver jämfört med ta ner en barnfamilj från Kalix med övernattningar och resekostnader.

Swishen kanske går en omväg och beskattas som inkomst, jag vet inte.

Att mina inlägg inte är off topic (enligt mig) är då förtalsmål väntar, som kan resultera i höga utgifter.
Citera
2020-09-08, 18:22
Medlem
Citat:
Så på dig låter det som att böterna kan komma upp i hans sammanlagda årsinkomst nästa år.

Dagsböter tillfaller brottsofferfonden och skadestånd betalas ut till målsägaren?

Om han taxerade 80K förra året, är det inte helt otroligt med dubbla den, som ska ut på en månad.

Skadestånd till offret, dagsböter går väl till statskassan, via rikspolisen, har jag för mig. Däremot kommer han, om han döms, få betala en liten avgift till brottsofferfonden.
Citera
2020-09-08, 18:24
Medlem
Angående inkomst röt baronen till i kommentatorsfältet nyligen. Någon påstod att han inte kunde tjäna några pengar med så få visningar och han svarade att han fick 6500 kr av Youtube varje månad.
Han verkar också vara väck från United screens hemsida så jag undrar hur det samarbetet går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in