Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Apple avslutade på $120 idag. När de blev världens dyraste företag någonsin och ansågs överprisade, i augusti 2018, låg de på $56. I januari 2019 var värdet $39. Iphone uppfanns 2008 och är den senaste kända produkt som vi har i vårt hem. Go figure about the future.
Dyrt och dyrt. När det gäller Tesla och Apple så är det frågan om magi! Apple är status och det är mer sant hos de som egentligen inte har råd. Apple är den enda mobiltillverkare som har fått människor i fattiga länder att sälja en njure och därmed sannolikt förkortat livet på den som sålde sin njure för att kunna få äga en iphone (som nu några år senare ligger på soptippen). Även de som inte har råd, eller kanske synnerligen de som inte har råd med köpet köper ändå. Till och med arbetslösa narkomaner och tiggare får ett så stort ha begär att de ser till att få råd. Apple är det företag som till och med får kommunister att älska kapitalismen och jag har sett det magiska händelseförloppet på nära håll.
Om du ser ett företag som säljer magi på det här sättet så köp!
Jag nämnde också Tesla, ett företag jag är ytterst skeptisk till att investera i själv, det jag väntar på är att folk ska utveckla ett sjukt ha begär och köpa en dröm de egentligen inte har råd med för pengar de egentligen inte har. Nu när bostadsmarknaden är värderad som den är kanske den ses som ouppnåelig eller så onödigt dyr att där finna alternativa sätt att köpa frihet, såsom i en Tesla?
Det skadar inte heller att Warren Buffett genom Berkshire Hathaway har en stor position i företaget. Även om P/E är något över medel så finns där andra bolag med värderingar som befinner sig långt ute i stratosfären, tiden får utvisa när det är dags för drömmare att komma ner på jorden.