2020-09-04, 22:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Ser väldigt positivt ut just nu på USAs börser.

Köpte Nasdaq bulls 15x tidigare idag, men jag visste inte om att handeln stängde 20.00 så jag är fast med dom över helgen.
Brukar vanligtvis bara handla med instrument baserade på OMX.

Än så länge ser det lovande ut.

Nu är både tesla och apple plus
Apple avslutade på $120 idag. När de blev världens dyraste företag någonsin och ansågs överprisade, i augusti 2018, låg de på $56. I januari 2019 var värdet $39. Iphone uppfanns 2008 och är den senaste kända produkt som vi har i vårt hem. Go figure about the future.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-04 kl. 22:11.
Citera
2020-09-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Apple avslutade på $120 idag. När de blev världens dyraste företag någonsin och ansågs överprisade, i augusti 2018, låg de på $56. I januari 2019 var värdet $39. Iphone uppfanns 2008 och är den senaste kända produkt som vi har i vårt hem. Go figure about the future.

Hade person X använt dig som kontraindikator vad gäller Apple så hade person X varit multimiljonär vid det här laget. Du har klagat på Apples värdering i flera år nu. Ändå slår den nya rekord.

Inse att du har fel - även denna gång.
Citera
2020-09-04, 23:33
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Dyrt och dyrt. När det gäller Tesla och Apple så är det frågan om magi! Apple är status och det är mer sant hos de som egentligen inte har råd. Apple är den enda mobiltillverkare som har fått människor i fattiga länder att sälja en njure och därmed sannolikt förkortat livet på den som sålde sin njure för att kunna få äga en iphone (som nu några år senare ligger på soptippen). Även de som inte har råd, eller kanske synnerligen de som inte har råd med köpet köper ändå. Till och med arbetslösa narkomaner och tiggare får ett så stort ha begär att de ser till att få råd. Apple är det företag som till och med får kommunister att älska kapitalismen och jag har sett det magiska händelseförloppet på nära håll.

Om du ser ett företag som säljer magi på det här sättet så köp!

Jag nämnde också Tesla, ett företag jag är ytterst skeptisk till att investera i själv, det jag väntar på är att folk ska utveckla ett sjukt ha begär och köpa en dröm de egentligen inte har råd med för pengar de egentligen inte har. Nu när bostadsmarknaden är värderad som den är kanske den ses som ouppnåelig eller så onödigt dyr att där finna alternativa sätt att köpa frihet, såsom i en Tesla?

Det skadar inte heller att Warren Buffett genom Berkshire Hathaway har en stor position i företaget. Även om P/E är något över medel så finns där andra bolag med värderingar som befinner sig långt ute i stratosfären, tiden får utvisa när det är dags för drömmare att komma ner på jorden.
Citera
2020-09-04, 23:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Dyrt och dyrt. När det gäller Tesla och Apple så är det frågan om magi! Apple är status och det är mer sant hos de som egentligen inte har råd. Apple är den enda mobiltillverkare som har fått människor i fattiga länder att sälja en njure och därmed sannolikt förkortat livet på den som sålde sin njure för att kunna få äga en iphone (som nu några år senare ligger på soptippen). Även de som inte har råd, eller kanske synnerligen de som inte har råd med köpet köper ändå. Till och med arbetslösa narkomaner och tiggare får ett så stort ha begär att de ser till att få råd. Apple är det företag som till och med får kommunister att älska kapitalismen och jag har sett det magiska händelseförloppet på nära håll.

Om du ser ett företag som säljer magi på det här sättet så köp!

Jag nämnde också Tesla, ett företag jag är ytterst skeptisk till att investera i själv, det jag väntar på är att folk ska utveckla ett sjukt ha begär och köpa en dröm de egentligen inte har råd med för pengar de egentligen inte har. Nu när bostadsmarknaden är värderad som den är kanske den ses som ouppnåelig eller så onödigt dyr att där finna alternativa sätt att köpa frihet, såsom i en Tesla?

Det skadar inte heller att Warren Buffett genom Berkshire Hathaway har en stor position i företaget. Även om P/E är något över medel så finns där andra bolag med värderingar som befinner sig långt ute i stratosfären, tiden får utvisa när det är dags för drömmare att komma ner på jorden.
Apple hade faktiskt en rimlig värdering på 1 trillion dollars år 2018 med ganska vettigt P/E, de var världens mest vinstgivande företag i historien då.

Sedan dess har aktiepriset fördubblats.

Sedan dess har de släpp noll nya intressanta produkter.

70% av deras omsättning kommer från Iphone, som sett likadan ut i 6 år. När den blir ute, och det blir den, är fallhöjden magnifik. Apple är världens mest beroende företag av en enda produkt.

Corona har slagit ut ekonomin för 1 miljard människor i världen, alla car tänkbara iphone-kunder.

So go figure again.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-04 kl. 23:49.
Citera
2020-09-04, 23:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Hade person X använt dig som kontraindikator vad gäller Apple så hade person X varit multimiljonär vid det här laget. Du har klagat på Apples värdering i flera år nu. Ändå slår den nya rekord.

Inse att du har fel - även denna gång.
Det är oerhört att de fördubblats från sitt redan för höga värde. Marknaden är helt sjuk. Det finns ingen som kan planera för sådan sjukdom, och det är inte heller vettigt att tro att den varar.

Notera att bara de som köpt OCH sålt har gjort vinsten. Buffet har aldrig sålt t.ex. Till slut har jag rätt, den som sitter på aktien när apple är ute förlorar allt eftersom fallhöjden är magnifik, 10 gånger högre än Nokias t.ex. Kunskap värd att beakta tycker du?

Vilka apple-produkter som finns nu tror du själv kommer att dra in lika mycket som en iphone? Eller kommer iphone att vara den första produkt i världshistorien som aldrig blir gammal? Det kommer den inte.

När Steve Jobs dog försvann apple för mig. Jag har inte sett något motbevis än.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-04 kl. 23:47.
Citera
2020-09-05, 00:04
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Var ju riktigt kul att börja satsa på aktier igen efter senaste förlusten. 2 dagar senare och man har backat flera tusen men säljer inte av denna gång utan väntar tålmodigt på att de återhämtar sig.

Sist så gick AAPL upp ordentligt från raset och passerade dryga 500$ och jag missade en vinst på minst 30k.
Kommer slänga in dryga 12k/månad på dessa aktier för jag är helt hundra på att jag i slutet av året gör mig en femsiffrig vinst.

En mycket intressant analys är att folk som du inte längre är rädda, vilket livnärde de som tjänade cash förr på folks rädsla, nu vet vi tex genom senaste händelsen covid-19 att aktier studsat upp igen, detta tog de stora drakarna hem storvinsten på förr men detta gäller inte 100% längre.
Citera
2020-09-05, 00:06
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Det är oerhört att de fördubblats från sitt redan för höga värde. Marknaden är helt sjuk. Det finns ingen som kan planera för sådan sjukdom, och det är inte heller vettigt att tro att den varar.

Notera att bara de som köpt OCH sålt har gjort vinsten. Buffet har aldrig sålt t.ex. Till slut har jag rätt, den som sitter på aktien när apple är ute förlorar allt eftersom fallhöjden är magnifik, 10 gånger högre än Nokias t.ex. Kunskap värd att beakta tycker du?

Vilka apple-produkter som finns nu tror du själv kommer att dra in lika mycket som en iphone? Eller kommer iphone att vara den första produkt i världshistorien som aldrig blir gammal? Det kommer den inte.

Ett mycket intressant inlägg, din tes är att allt faller efter sin storhetstid, så har det alltid varit.
Citera
2020-09-05, 00:14
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Hur mycket pengar har du på börsen?

Troligtvis mer än dig. Bara förlorare som drar sig ut direkt och gör i förlust. Tror du Zuckerberg med flera dumpade aktier? Haha. ”Fynda”, fattiglappar hela högen. Seså, skynda er att fynda snabbmakaroner på Lidl!
Citera
2020-09-05, 09:49
Medlem
Citat:

Du sitter i en bubbla. Företag som har kvalitetsaktier kraschar inte på det sättet. Visst kan dippar komma i olika kriser men då kommer alltid en återhämtning. Sitter 40 år på mina Apple och är inte orolig för 5 öre.
På tal om att buffet aldrig säljer så vill jag minnas att han sålde av alla sina aktier i 4 stora amerikanska flygbolag nu under Corona?
Citera
2020-09-05, 10:25
Medlem
Man skulle såklart ha gått in och köpt där i mitten mars, men har vi något bra tips på aktieköp? Tänker mig att ha dessa i 2-3 år
Citera
2020-09-05, 10:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man skulle såklart ha gått in och köpt där i mitten mars, men har vi något bra tips på aktieköp? Tänker mig att ha dessa i 2-3 år

Alla som har en RSI under 40 (vecka) samtidigt som bolagets kurs inte varit i en lång björntrend innan Corona-dippen skulle du kunna börja med.

Då man kan tänka sig att du är mer intresserad av långsiktig kursutveckling kan man tänka sig att det är kursdatan som är intressantare än olika personers subjektiva idéer om hur kurserna ser ut i framtiden.

För de flesta är annars fonder något enklare, om du vill ha någon specifik bransch köp en branschfond. Om du vill nå högre risk köp småbolagsfonder och liknande. För ännu högre risk köp saker som index med hävstång (låg hävstång).
Senast redigerad av sinewave 2020-09-05 kl. 10:37.
Citera
2020-09-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Alla som har en RSI under 40 (vecka) samtidigt som bolagets kurs inte varit i en lång björntrend innan Corona-dippen skulle du kunna börja med.

Då man kan tänka sig att du är mer intresserad av långsiktig kursutveckling kan man tänka sig att det är kursdatan som är intressantare än olika personers subjektiva idéer om hur kurserna ser ut i framtiden.

För de flesta är annars fonder något enklare, om du vill ha någon specifik bransch köp en branschfond. Om du vill nå högre risk köp småbolagsfonder och liknande. För ännu högre risk köp saker som index med hävstång (låg hävstång).

Oki, tack för tips. Är inte jätteinsatt i aktievärlden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in