2020-09-08, 01:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det defacto tekniskt bevisat att det verkligen saknas konversationer mellan SD och LW? Finns det handfasta bevis för detta i FUP - eller är det bara en uppfattning i tråden att "det saknas konversation" eftersom några tråddeltagare tolkar deras sista konversation som "rumphuggen". Referera i så fall gärna till relevant avsnitt i FUP där teknisk bevisning styrker att konversation saknas dem emellan.

Det korta svaret är "nej, det finns ingen teknisk
bevisning som styrker att konversation
saknas dem emellan".

Citat:
är det bara en uppfattning i tråden att "det saknas konversation" eftersom några tråddeltagare tolkar deras sista konversation som "rumphuggen".

Ja, ett sådant exempel kan vi se nedan.

Notknapparen tycks vara av uppfattningen att
den som skriver mest antal ord vinner.
Trots det så finns det inte i denna textmassa
någon teknisk bevisning som styrker att konversation saknas dem emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har lyssnat igenom polisens IT-forensikerns förhör nu i Rättegångspodden.

För att få mer fullständigt svar får man leta i FUP.

Det är väl ingen som vet om något saknas eller inte, utan det är spekulationer. Personligen tycker jag att det saknas ett avslut på konversationen (SD svara aldrig på inbjudan) genom att från ingenstans svara Fint. Det sista Lena skickar är loggremsan. Jag är också övertygad om att det har på något sätt kommunicerats om en träff och det borde vara i Telegram.

Det gick det att återskapa material från Telegram från den 14 maj- 18. Man vet inte om något saknas i början eller i slutet av konversationen, däremot verkar det som att inget saknas mitt i den.

Man lyckades även återskapa material från mitten av april 2018, men luckan däremellan lyckades man inte hitta något. Man kan se att det har skickats ett antal tusen meddelanden däremellan, genom att det registrerats genom löpnummer.

Vid ett senare tillfälle lyckades man ju återskapa bilden från 12 maj, då Lena skickar bilden till SD på strumphållarna. Telegram ville inte vara behjälpliga. På SDs mobil hittade man motsvarande bilder i tumnagelformat som man hittat i Lenas mobil (molnet).

En del av det som inte har gått att återskapa kan vara överskrivet genom att raderat material som skrivits över te x i samband med att SD tog nära tusen bilder i polisfoajén. SD har raderat allt från Telegram.

Från Rättegångspodden;
Vittnet André Jansson, polisens IT-forensiker

(min fetning)

Åkl: Är det löpnummer på meddelandena eller?
AJ: Precis, varje meddelande får ett löpnummer, och det är det som...
/.../

Åkl: Så det är ett löpnummer som gäller från den användaren och inte i respektive konversation.
AJ: Precis, och det gäller då per enhet också.
Åkl: Kan det ha förekommit Telegram meddelanden mellan Lena och Stefan i maj 2018 som inte har gått att hitta?
AJ: Ja.
Åkl: Ett annat intressant datum är ju 11:e, 12:e maj 2018, har ni hittat nånting där?
AJ: Det har vi inte kunnat gjort.
Åkl: Men hur kan det vara så att man lyckats för just den här 14:e maj som är det intressantaste datumet kanske?
AJ: Det är ju för hur information sparas och hur den raderas. Eller rättare sagt, när du raderar så försvinner inte informationen utan den ligger kvar. Men ju längre bak i tiden desto större chans eller risk är det väl att informationen skrivs över med annan information.
Åkl: Och där 14:e maj, var har man återskapat där då? Från..
AJ: Hur menar du med...
Åkl: Ja, när man återskapar det där, är det från en, Stefans telefon, från Lenas konto...
AJ: Det är från Stefans telefon då, som det återskapas.
Åkl: Jaha, så den tas i beslag och sen så återskapar man där.
AJ: Precis.
Åkl: Och då har det legat sparat i telefonen och inte i nån molntjänst eller...?
AJ: Både i telefon och i molntjänsten.
Åkl: Ha...
AJ: Men, eh, gällande Telegram så ger dom inte ut information från deras molntjänst, vad jag vet.
Åkl: Jaha. Eh, har ni lyckats återskapa allt för det här 14:e dygnet?
AJ: Det går inte att säga. Men av det vi har sett så stämmer de här löpnummerna, så det ser inte ut som att det saknas delar i konversationen, men det går inte att säga när slutet och början är exakt.
/.../
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Från NA 24 mars, direktrapporteringen:
Vittnet André Jansson, polisens IT-forensiker
Läs nerifrån och upp:

"Vittnet berättar att han extraherade 45-åringens mobil så fort den kom in till it-avdelningen.
– Det var den 16 maj om jag minns rätt.

Stefan Hazianastasiou,...

24 mar 2020 09:53
- Vad berodde det på att ni kunde återskapa 14 maj och inget annat?
- Det beror mycket på slumpen, säger vittnet.

Christina Eriksson: NA

24 mar 2020 09:51
Vilken av dina tre hypoteser är mest sannolik?
– Det går inte att säga vilken av dem som är mest sannolik. Det är inte säkert att det bara finns tre. Det kan finnas fler.

24 mar 2020 09:50
- Jag har några frågor så jag också förstår det här, säger advokat Ingvar Backman.

24 mar 2020 09:47
Försvaret ställer sedan frågor hur telefonen kan veta om man gått eller cyklat och får till svar att det handlar om sensorer som känner av och samlar in data.

24 mar 2020 09:44
Försvaret vill veta om polisen kontrollerat med Telegram om Lena verkligen har ett kontot där.
– Nej, det har vi inte gjort eftersom att vi har haft tillgång till hennes konto.

24 mar 2020 09:42
Nu är det försvarets tur att ställa frågor till vittnet.

24 mar 2020 09:41
45-åringen sitter och skrattar för sig själv, och försöker dölja sin mun bakom handen.

24 mar 2020 09:39
Det handlar om meddelanden som 45-åringen har raderat och som bara vid ett tillfälle har gått att återskapa.

24 mar 2020 09:39
Enligt vittnet lämnar inte företaget bakom Telegram ut information om meddelanden som raderats i deras app.

24 mar 2020 09:38
Hur kommer det sig att ni lyckas återskapa vissa meddelanden?
– När du raderar försvinner inte informationen utan ligger kvar. Ju längre tillbaks i tiden finns det risk att informationen skrivits över.

24 mar 2020 09:37
- Har ni hittat något från 11-12 maj, frågar åklagaren.
- Nej, svarar vittnet.

24 mar 2020 09:36
Enligt vittnet kan det finnas meddelanden mellan 45-åringen och Lena Wesström som inte gått att se.

24 mar 2020 09:36
– Vi kunde återskapa äldre meddelanden också från mitten av april, men det finns en lucka däremellan.

24 mar 2020 09:34
– Vi lyckades återskapa meddelandena från 14 maj.

24 mar 2020 09:33
- Det har raderats en hel del i chattkonversationen, säger vittnet. Vi har återskapat en del men inte allt.

24 mar 2020 09:32
Vad är Telegram?
– Det är en chattapplikation som man kan ringa och chatta med vem som helst i hela världen.
"
Citera
2020-09-08, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men så var det ju inte. LW var förälskad i en
kollega men skyllde skilsmässan på UW.

Ja, men inte av omsorg om HD. Utan för att
hon var avundsjuk på HD och ville straffa
henne för att SD valde henne.

Ja, för att hon "tvingade" och hotade honom.

Jag vet inte riktigt hur du börjat citera, när jag ska svara syns bara dina svar.

I mitt inlägg: "SD fortsatte tom efter första avslöjandet att umgås med LW"

Du svarar: "Ja, för att hon "tvingade" och hotade honom"

Otroheten var avslöjad för HD.
Om SD då bestämt sig för att hålla sig till sin fru (som han lovade) vad hade då LW kvar att hota om och "tvinga" honom till?
Tror du att han biktat sig för LW om något förskräckligt han gjort (har för mig att han skrivit i något sms till LW att typ "du är inte den första jag gjort illa"). Eller kanske att LW visste att han försnillat pengar från geoeventet?

Så... var tror du att LW hade på fötter för att kunna hota, tvinga honom att fortsätta sitt umgänge med henne efter första avslöjandet om otrohet?
Citera
2020-09-08, 06:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag vet inte riktigt hur du börjat citera, när jag ska svara syns bara dina svar.

Om SD då bestämt sig för att hålla sig till sin fru (som han lovade) vad hade då LW kvar att hota om och "tvinga" honom till?
Tror du att han biktat sig för LW om något förskräckligt han gjort (har för mig att han skrivit i något sms till LW att typ "du är inte den första jag gjort illa"). Eller kanske att LW visste att han försnillat pengar från geoeventet?

Så... var tror du att LW hade på fötter för att kunna hota, tvinga honom att fortsätta sitt umgänge med henne efter första avslöjandet om otrohet?

Det undrar jag också.
Jag är faktiskt inne på att motivet kan sökas långt tillbaka i tiden.
Dock inte i Linköping, som jag var inne på från början 😏
Citera
2020-09-08, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det undrar jag också.
Jag är faktiskt inne på att motivet kan sökas långt tillbaka i tiden.
Dock inte i Linköping, som jag var inne på från början 😏

Efter första avslöjandet om otrohet hade LW inte den haken på SD längre om han då hade valt att hålla sig till sin fru.
Var det varma känslor för LW så han inte kunde hålla sig i styr? Eller är det något annat som jag uppfattar att glorian funderar på (att LW fortfarande kunde tvinga/hota SD efter första avslöjandet).

Det finns otrevliga händelser på nära håll, bla Oxhagen (tvättstugan) och som jag kommer ihåg det på Oskarsvägen (öster ganska centralt) som inte blivit uppklarat (om jag inte missat något), ligger många år tillbaka i tiden. Kvinnor i SD:s åldersspann.
Citera
2020-09-08, 07:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det korta svaret är "nej, det finns ingen teknisk
bevisning som styrker att konversation
saknas dem emellan".

Ja, ett sådant exempel kan vi se nedan.

Notknapparen tycks vara av uppfattningen att
den som skriver mest antal ord vinner.
Trots det så finns det inte i denna textmassa
någon teknisk bevisning som styrker att konversation saknas dem emellan.

Men det var väl exakt det jag skrev?

"Det är väl ingen som vet om något saknas eller inte, utan det är spekulationer."

Varför försöker du att få det se ut på annat sätt?

Gil har inga problem med att förstå och behöver inte din tolkning av mitt svar som bestod i en transkription. Den kan var och en läsa och göra sig en egen uppfattning om.
Citera
2020-09-08, 07:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Åjo... det finns åtminstone en i denna tråd som iaf ger uttryck för att mordet kom i rättan tid innan LW hann ställa till med mer elände, som den ”tickande bomb” hon var.

Jag tycker också att det i denna tråd ges väldigt långtgående motiv - LWs sätt att vara - och att det gränsar till ursäkter för den som slog ihjäl LW.

Om männen (?) - inklusive SD - inte varit otrogna (?) så skulle flera (?) presumtiva GM aldrig ha blivit aktuella, så att säga.

Och nej, jag tänkte mera på hur man som kristen och/eller människa bemöter dem som av en eller annan anledning inte är perfekta. Pundare, hemlösa, samhällets andra olycksbarn som får hjälp av församlingen, bjuds på sopplunch, julbord, får en bädd på ett härbärge. Trodde att det var i en kristen anda, men det är klart, är det en pastor så gäller väl andra regler om barmhärtighet...

Men, du har din inställning och jag har min, och aldrig mötas de två.

Mitt i prick.
Du sätter ord på mina tankar.
Citera
2020-09-08, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Har du lyssnat på vittnesförhöret med IT teknikern från rättegången? Funderar bara på om testet han gjorde över natten med sin dator med samma backup and synk program som fanns på S dator då han bara lät datorn stå orörd över natten med liknande resultat som i S dator, jag tror att han sa att han inte fick lika många ”registreringar” men i sitt test hade han bara 40 dokument kopplade till programmet medans S hade ca 600. Min undran är om detta test inte är trovärdigt enligt dig?
"IT-teknikern" känns inte helt trovärdig, känns inte som om han han ens vet vad han pratar om.
Likaså känns DNA-nissen inte helt säker, han undviker nästan att svara, är sjukt vag..
Citera
2020-09-08, 08:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
"IT-teknikern" känns inte helt trovärdig, känns inte som om han han ens vet vad han pratar om.
Likaså känns DNA-nissen inte helt säker, han undviker nästan att svara, är sjukt vag..
Tycker nästan att det är genomgående för expert-vittnena. De drar sej för att slå fast något och dra slutsatser.

Två av undantagen är rättsläkaren AL som kan svara ”ja” eller ”nej” på flera frågor, samt experten på våld i nära relationer (vet ej hennes eg titel men det är ju det hon vittnar om), VE. De grundar sina svar på olika erfarenheter: den ena bygger sina uppgifter på undersökning av en kropp och baserar dem på en solid grund av medicinsk kunskap, den andra lutar sej mot forskning och statistik. Jag upplever dem båda som vederhäftiga och kunniga inom sina respektive områden.
Citera
2020-09-08, 08:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Apropå om SD cyklar snabbare än medelcyklisten, så berättar han att det tar honom 8 minuter att cykla mellan hemmet och polisstationen, medan Googles fiktiva cyklist behöver 12 minuter.
(Jag utgår då ifrån att det avser polisstationen på Järnvägsgatan 3, och inte den på Poesigatan 20, för dit tar det enl Google 5 minuter att cykla från Bet**14, och jag tror inte att SD skulle raljera med minuterna om han skulle ta nästan dubbelt så lång tid på sej som en medelcyklist.)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-09-08 kl. 08:35.
Citera
2020-09-08, 08:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Det är kanske för att de måste svara väldigt exakt.

De kan inte alltid svara med bara ja eller nej, utan det kan krävas att svaren preciseras. Det finns heller inget utrymme för gissningar.

Jag tycker att om man läser dels FUP och därefter lyssnar på deras teknikernas/forensikernas svar förstår man bättre helheten.

Tekniken utvecklas, men det är inte alltid det innebär att det är enklare. Den är också anledningen till att det blir mer komplicerat.
Citera
2020-09-08, 09:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Jag tror inte, jag vet, eftersom jag har läst FUP..
Hon hotade med att ändra version i
anmälningarna hon gjort. Hon kunde anmält
dödshotet mot sig och A. Hon hotade att
berätta mer för HD. Mailet till HD som vi sett i
tråden, var antagligen ett utkast som hon
skickade till SD för att visa vad hon skulle
skicka till HD om han inte gjorde som hon ville.

Hon använde också känslomässig
utpressning. "Om du inte gör si och så visar du
att du bara utnyttjat mig och kastar bort mig
som en bajstrasa". (Fritt ur minnet).
Citera
2020-09-08, 09:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Vad han däremot aldrig kunde drömma om var att ett par vittnen, dalaans, var så observanta och så empatiska att de gjorde allt för att ta reda på vad som hände när Lena skrek. På det viset har det registrerats en tid för dådet som sammanfaller med Lenas "min tidslinje" som fanns i hennes telefon.

Om de två viktiga bevisen inte hade funnits, då hade det inte funnits en tidpunkt för Lenas död och SD hade inte haft så mycket problem med alibit.
/.../
Citat:
Apropå om SD cyklar snabbare än medelcyklisten, så berättar han att det tar honom 8 minuter att cykla mellan hemmet och polisstationen, medan Googles fiktiva cyklist behöver 12 minuter.
(Jag utgår då ifrån att det avser polisstationen på Järnvägsgatan 3, och inte den på Poesigatan 20, för dit tar det enl Google 5 minuter att cykla från Bet**14, och jag tror inte att SD skulle raljera med minuterna om han skulle ta nästan dubbelt så lång tid på sej som en medelcyklist.)
Ni verkar fortfarande vara inne på att SD har haft möjlighet (tidsmässigt utrymme) att utföra brottet, och kanske kan ni väl då försöka beskriva en tidslinje som visar hur det här kan ha gått till. Det finns vad jag kan förstå tre hållpunkter:

1. Aktiviteten på SD:s dator 23:34.

2. Skrikvittnenas tidsuppgifter.

3. LW:s "Google tidslinje" som visar hur hennes mobil rörde sig:
Senast redigerad av Draifos 2020-09-08 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in