Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Vilket var en vansinnig strategi.
Folkhälsomyndigheten borde kanske ha satsat på att undersöka smittspridning bland dessa, istället för att lägga resurserna på att smittspåra kring Italien-resenärerna.
Jag anser inte att det är en orimlig åtgärd mot en hotande epidemi. När ett område har drabbats av en epidemi, så bör man undvika att förflytta människor ut från området.
Eftersom skidhotellen i Alperna förmodligen inte hade nya gäster på väg, så öppnade sig en möjlighet. Företrädare för svenska myndigheter hade kunnat inhandla förlängd vistelse för svenska turister, tills hemresa hade kunnat ordnas under trygga former. Det hade kostat mycket mindre pengar, än det kostar att bekämpa en epidemi inne i Sverige.
Tyvärr hade Italien redan hunnit få in smittan. Finessen är att stoppa flygplanen innan man har fått in smittan.
Smittspårarna borde ha ägnat sin uppmärksamhet åt att hitta smitta i andra grupper, än resenärer från kända infektions-härdar.
Jag blir upprörd när jag ser Anders Tegnell stå på presskonferensen och berätta om planen, som gick ut på att resenärerna skulle åka hem till sig, och gå till arbetet, och ta kontakt med vården när symtom uppstår. Planen var helt idiotisk. När Anders Tegnell presenterade sin plan, så hade Världen kunnat se vilka verktyg kineser och koreaner använde för att bekämpa viruset. Men Anders Tegnell förmådde inte ta varning.
Anders Tegnell var äckligt arrogant, när han trodde att hans klena metoder skulle fungera, mot samma virus som asiaterna bekämpade med mycket kraftigare vapen. Johan Giesecke var ännu mer arrogant, när han nervärderade koreanernas åtgärder.
Det var dömt att misslyckas. Det fanns inte en chans att Anders Tegnells plan hade kunnat fungera.
Exaktemundo, den där Tegnell är en slipad jäkel, han kan vända meningar och skuld. Så slipad trodde jag inte att han var i början utan bara helt inkompetent med sina gång på gång misslyckade uttalanden. Jag funderade först om han var galen men nä, han är en lärjunge av sin chef och det ser man på deras mejlkonversation. Trist men sant och nu gäller det att rädda FHM ansikte till varje pris, med att visa att vi har gjort det bra genom att godtyckligt jämföra testresultat, det är så billigt så man mår lite illa faktiskt.