2020-09-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag börjar också bli trött på den där diskussionen att folk dör med covid19 och inte av covid19. Det är bara sådant totalt crap att man blir trött. Dessutom att det bara skulle vara i Sverige det är på det viset. Det var en saga som växte fram under försommaren då Sveriges dödstal stack ut totalt.

Det är sådan pseudovetenskap att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det är ungefär som att diskutera om något offer för en gängskjutning dog av blyförgiftning eller med blyförgiftning när hjärtat stannade.

Det är naturligtvis tröttsamt att vi inte får andra, renodlade dödssiffror utan får hålla till godo med de här mystiska siffrorna.

Belgien har ännu mer uppblåsta siffror. Där inkluderas även dödsfall där en Coronainfektion kan ha funnits, dvs "döda med möjlig covid-19".
Citera
2020-09-07, 21:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur förklarar du situationen i Skåne kontra Stockholm just nu?

Kan det ha att göra med att man inte lyckades hindra smittan att spridas till områden som tidigare hade skonats? Gjordes ens några försök att stoppa smittspridningen till områden som tidigare hade klarat sig?

Tänk dig att du har en grupp människor som inte är sjuka, och inte har varit sjuka. Nu tillför du ett antal smittbärare till denna population. Vad tror du kommer att hända?

Citat:
Spelar immuniteten inte in någonting enligt dig?

Kanske. Men man bör kanske inte fästa alltför stora förhoppningar på immuniteten.

Citat:
Enligt mig, så tyder mycket på att den partiella immuniteten just påverkar.
I vilken utsträckning vågar jag inte gissa.

Att bygga en strategi på immunitet genom infektion är farligt. Ifall immuniteten inte inträder i den utsträckning man har hoppats, vad händer då? Man riskerar att stå med ett samhälle som är fullt av smittbärare, som snabbt kan utlösa nya kraftiga vågor av epidemin. Samtidigt saknas tillräcklig immunitet för att bromsa dom nya vågorna. Det är ett farligt spel. Insatserna är höga. Det kan sluta illa.
Citera
2020-09-07, 21:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du tror att vi kommer få se lockdowns såsom i våras i höst igen?

Många ägg i samma korg om man tänkt gå in och ur lockdowns tills ett tillräckligt bra vaccin dyker upp.

Många länder försöker nog balansera det, men det är svårt. Man vill undvika att smittan sprider sig, men man vill samtidigt hålla samhället så öppet som möjligt. Jag tror vi kommer få se öppnader och lättnader om vartannat i höst. Frånsett då möjligen i Sverige. Här stängs ingenting hur illa det än kan tänkas bli.
Citera
2020-09-07, 21:36
Medlem
Citat:
Det är totalt ointressant att analysera överdödlighet i ett läge där vi har restriktioner och rekommendationer som vi aldrig tidigare haft. Det är ju ingen vågad gissning att vi får mindre influensa och vinterkräksjuka exempelvis. Överdödlighet är därför ett totalt irrelevant mått om man vill mäta dödligheten i Corona.
Ja precis
Restriktioner gjort att antal människor som skulle dött av exempelvis vanlig influensa sjunkit kraftigt.
Då är det meningslöst att jämföra överdödligheten för Covid-19.
Citera
2020-09-07, 21:37
Medlem
526 smittade idag.
Det enda källa jag litar på när det gäller trenden för smittspridningen är den här:

https://www.covid19app.lu.se/sites/covid19app.lu.se/files/rapport_vecka35_coss.pdf
Citera
2020-09-07, 21:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Äsch, du kan ju titta på alla länder i världen där Corona härjar som värst just nu och som gjorde stenhårda lockdowns innan de hade ett enda coronadödsfall. Inte hjälpte det.

Jag förstår inte vad du menar. Jag känner inte till något land som gjorde stenhårda lockdowns innan de fick in massiv smitta och som tappat det. Tvärtom verkar ju de flesta om inte alla lyckats hålla i det. Nya Zeeland, Tyskland och Finland är tre exempel. Länder som däremot infört lockdowns efter omfattande samhällsmitta tycks inte mer än tillfälligt fått smittan under kontroll. Spanien, Frankrike och Storbritannien är tre bra exempel. Kanske kan man även räkna dit USA.
Citera
2020-09-07, 21:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja precis
Restriktioner gjort att antal människor som skulle dött av exempelvis vanlig influensa sjunkit kraftigt.
Då är det meningslöst att jämföra överdödligheten för Covid-19.

Japp, i somras fanns det ju tom de som påstod att Covid19 räddade liv eftersom vi hade underdödlighet...
Då om inte förr borde ju de flesta inse att diskutera över/underdödlighet inte är något relevant mått för att mäta dödlighet i Covid19.
Citera
2020-09-07, 21:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
526 smittade idag.
Det enda källa jag litar på när det gäller trenden för smittspridningen är den här:

https://www.covid19app.lu.se/sites/covid19app.lu.se/files/rapport_vecka35_coss.pdf

Appen har ju lite problem när folk börjar nysa av vanlig förkylning. Tror de höll på o "kalibrera" om den.
Citera
2020-09-07, 21:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Många länder försöker nog balansera det, men det är svårt. Man vill undvika att smittan sprider sig, men man vill samtidigt hålla samhället så öppet som möjligt. Jag tror vi kommer få se öppnader och lättnader om vartannat i höst. Frånsett då möjligen i Sverige. Här stängs ingenting hur illa det än kan tänkas bli.

Balans, precis som i Sverige.
Jobba hemifrån, inga folksamlingar, undvik trängsel, tvätta händerna, osv.
Citera
2020-09-07, 21:51
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Jag känner inte till något land som gjorde stenhårda lockdowns innan de fick in massiv smitta och som tappat det. Tvärtom verkar ju de flesta om inte alla lyckats hålla i det. Nya Zeeland, Tyskland och Finland är tre exempel. Länder som däremot infört lockdowns efter omfattande samhällsmitta tycks inte mer än tillfälligt fått smittan under kontroll. Spanien, Frankrike och Storbritannien är tre bra exempel. Kanske kan man även räkna dit USA.

Kan det bero på att smittan redan spridit sig innan det skickats ut larm till världen om det? Ditt riksmongo. Vad är det du egentligen bidrar med när du skriver tiotals inlägg dagligen? 'Man skulle gjort detta innan'... Ja, om man hade haft en spåkula eller tidsmaskin så skulle vi kunna förhindrat det mesta - bränderna i Sverige/Australien, bomber i terrordåd.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Indien
Australien
Argentina
Brasilien
Citera
Medlem
Citat:
Jag börjar också bli trött på den där diskussionen att folk dör med covid19 och inte av covid19. Det är bara sådant totalt crap att man blir trött. Dessutom att det bara skulle vara i Sverige det är på det viset. Det var en saga som växte fram under försommaren då Sveriges dödstal stack ut totalt.

Det är sådan pseudovetenskap att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det är ungefär som att diskutera om något offer för en gängskjutning dog av blyförgiftning eller med blyförgiftning när hjärtat stannade.
Vad är det som är så svårt? Har du bekräftad covid och dör inom 30 dagar av skottskador åker du in i covidstatistiken, också. Blir du ihjälskjuten dag 31 blir det ingen pinne i covidtabellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in