2020-09-04, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det man försöker mörka är att exempelvis äldre lärare på skolan (50+) är mer utsatta än de som inte jobbar inom skolan. Eller som en del lärare ser det, lärarnas hälsa offras.

Man vill att föräldrar inte skall hålla barnen hemma från skolan, därför så är man medvetet otydliga rörande riskerna. Framförallt barn till föräldrar i riskgrupp hamnar här i kläm, föräldrarna kan inte isolera sig själva eftersom barnen inte får hållas hemma.

Man kan ge många exempel på varför man gör som man gör och vad det leder till, men man kan verkligen inte påstå att FHM är ärliga och berättar hela sanningen här. Att man sedan med stor sannolikhet gör rätt (numera), det är en sekundär diskussion.

För min egen och familjens del är jag inte det minsta orolig, vi är redan igenom sjukdomen och har antikroppar. Men vi blev med nästintill 100% sannolikhet smittade av ett barn som inte hade några symtom alls och som själv hade smittats i skolan/på skolbussen (där spridningen på högstadiet var stor). Detta går i praktiken inte att fånga med smittspårning och det gör ju också att all statistik om hur mycket barn smittar är mer eller mindre felaktig.
Skulle lärarna tycka att det var bättre om de blev omplacerade till äldreomsorgen istället? För i vart fall de lägsta åldersgrupperna lär inte bedriva nån distansundervisning varpå de kommunala lärarna och förskollärarna får hoppa in någon annanstans, rimligen äldreomsorgen som alltid behöver mer personal.

Och om föräldrarna riskerar livet av att träffa sina skolbarn så får barnen bo hos nån annan så länge så de får vara ute och leka, cykla, träffa kompisar och gå i skolan, inte sitta instängda och isolerade med sjukliga föräldrar.
Citera
2020-09-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Alltså riskerar livet på lärarkåren, så jävla farlig är inte covid19 om man är under 80.

Jag vet. Men jag vill höra hur skolstängar-alarmisterna resonerar.

U drar om de finns över hela Europa eller bara u sverige.
Citera
2020-09-04, 16:39
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Kunskapen är låg och vi vet väldigt lite"
Jahapp. Då vet vi det. Uttömmande och bra.

Massmördarna Giesecke och Tegnell killgissade att det räckte med att snabbt massmörda några tusen äldre och sköra genom att låta smittan blåsa igenom befolkningen. Nu sitter vi med 150000 långtidssjuka. De lågbegåvade förnekarna i tråden fortsätter såklart att försvara massmördarnas brott mot svenska folket.
Citera
2020-09-04, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Givetvis finns det kurvor över döda per rapporteringsdag

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Märkligt nog visar dom samma rullande medeltal som döda per dödsdag........

Ligger på 1 död/dag nu i rullande 7-dagars medelvärde. Jag förstår din frustration att det inte dör fler

De har ju aldrig rapporterat bara en, så väldigt märkligt.
Citera
2020-09-04, 16:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Du talade om 1 procent, dvs drygt 100 000 döda i inlägget jag citerade. Om det istället rör sig om 6000 döda handlar det om 0,06 procent (6000/10.230.000=ca 0,0006).

Principfrågan kvarstår. Om en av dessa 6000 liv hade kunnat räddas genom att hela Sveriges skolväsende stängs ner (för oöverskådlig tid) är det då etiskt försvarbart att ha skolorna öppna - eller måste även människoliv kvantifieras och värderas i förhållande till de åtgärder som föreslås för att rädda detta liv?

6000 människoliv kan låta mycket (det tycker jag själv) men det är trots det inte proportionerligt att stänga ner skolorna. Andra åtgärder måste prövas först, vilket ju Sverige också har gjort.

Nu har ju inte 100% av Sveriges befolkning haft Covid 19, utan snarare 6-7%. Då stämmer antalet döda rätt väl överens om det mortalitetstal som bland annat WHO har kommit fram till.
Citera
2020-09-04, 16:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Länken mellan fikabröd + övervikt + allvarlig risk för dödliga sjukdomar kanske inte är något du tänkt på?

Sluta ljug. Många över 50 blir inte rejält sjuka och många dör inte.

80% av de som dött har varit över 50 år. Många brukar nämna det som någon form av ursäkt, underförstått att det inte gör så mycket, då de ändå snart skulle ha dött. Typ närmaste 30 åren eller nåt....
Citera
2020-09-04, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är du för rädd för.

Man får alltid väga riskerna. Tycker väldigt mycket talar för att ta de vaccin som erbjuds. Mig veterligen har det inte konstateras några som helst form av allvarliga biverkningar på de vaccin som forskats fram. Ställ då detta mot en okänd sjukdom där dödligheten i snitt är bortåt 1% och många av de som överlever får ett stort rehabbehov och kanske aldrig blir friska. Det handlar väl om ytterligare 4% enligt de rapporter jag läst. Det är faktiskt en väldigt stor risk. Astra Vaccinet testas väl på 30 tusen personer. Om ingen av dessa får allvarliga biverkningar, samtidigt som de utvecklar antikroppar mot viruset. Varför skulle man då i hela friden inte vilja ta vaccinet? Om man nu inte avser att bo på en öde ö eller i en u-båt resten av livet. Det förstår inte jag.
Citera
2020-09-04, 16:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Massmördarna Giesecke och Tegnell killgissade att det räckte med att snabbt massmörda några tusen äldre och sköra genom att låta smittan blåsa igenom befolkningen. Nu sitter vi med 150000 långtidssjuka. De lågbegåvade förnekarna i tråden fortsätter såklart att försvara massmördarnas brott mot svenska folket.

.....och ändå har vi inte mer än gissningsvis 6-8% immunitet bland befolkningen som ingen vet om den varar ens till årsskiftet. Troligen inte ens det. Känns ju inte alltför uppmuntrande direkt. Men, det var det enligt förnekarna troligen värt (skolorna är ju öppna).
Citera
2020-09-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
80% av de som dött har varit över 50 år. Många brukar nämna det som någon form av ursäkt, underförstått att det inte gör så mycket, då de ändå snart skulle ha dött. Typ närmaste 30 åren eller nåt....

Nja, i Sverige har 99% av de som dött varit över 50 år. 90% var över 70 år och nästan 2/3 hade antingen hemtjänst eller bodde på särskilt boende.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx
Citera
2020-09-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Man hade väl sannolikt inte tillräckligt med fantasi för att förutspå att vi skulle få 150 000 långtidssjuka också. Precis som man inte visste att Pandemrix skulle ge minst 150 svenska barn narkolepsi. Undrar om det finns någon gemensam nämnare i de båda fallen förresten...
Citera
2020-09-04, 16:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nja, i Sverige har 99% av de som dött varit över 50 år. 90% var över 70 år och nästan 2/3 hade antingen hemtjänst eller bodde på särskilt boende.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx

Absolut. Det betyder ändå att 2000 personer som var fullt kapabla att sköta sig själva har avlidit.
Citera
2020-09-04, 17:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Intressant det du nämner. Tänk om det är så att corona gör att fler blir feta med ökad risk för livshotande sjukdomar?
Då menar jag inte viruset i sig utan att folk blir deppade och därför tröstäter, rör sig mindre, dricker mer osv.. Så ligger det nog till i en hel del fall.

Säljs cyklar som aldrig förr. Har aldrig sett så många cyklister i naturen som nu i Covid19 tider. Så kan ju vara hälsosamt med social distancing då folk gör andra hälsosammare aktiviteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in