Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-09-07, 20:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Stämmer bra. Bodde där -86.

Fader från Estland, mamma från Finland.

Pikant är att vittnet Carina Pettersson, som påstår sig varit på andra sidan korsningen med Sirpa Lindgren vid mordet, bodde i samma trappuppgång som frk T.
Utan tvekan, pikant
Citera
20-09-07, 20:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Åldern på Tensonmannen kan vi ta med en nypa salt. Dels ska det bedömas på ett snabbt möte en mörk kväll. Dels vet vi ju inget om hur gammal polismannen SÅG ut att vara. Att någon ser äldre ut än någon som är 44, betyder inte att han ÄR äldre än 44.

AB ser inte ung ut.

Ja, låt oss nöja oss med "medelålders" eller "40-45 år" kanske? Jag vet inte naturligtvis. Då är det enda vi har den mörkblå längre Tensonjackan...

Om nu NF talade sanning så är det i så fall mycket intressant att veta var Tensonmannen tog vägen? Folk går ju inte bara upp i rök. Det här är ungefär 1 minut före mordet. På östra trottoaren. Skumt.
Citera
20-09-07, 20:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, låt oss nöja oss med "medelålders" eller "40-45 år" kanske? Jag vet inte naturligtvis. Då är det enda vi har den mörkblå längre Tensonjackan...

Om nu NF talade sanning så är det i så fall mycket intressant att veta var Tensonmannen tog vägen? Folk går ju inte bara upp i rök. Det här är ungefär 1 minut före mordet. På östra trottoaren. Skumt.

Själv tror jag ju det var AB som NF såg. Men är han inte AB så måste han nästan vara GM.
Citera
20-09-07, 20:35
Medlem
Basfaktas avatar
En sak till - notera gärna tiden för Tammelehts första iakttagelse, cirka 20.45. Då befinner sig paret Palme på tunnelbanan.

Då ser hon Tunnelbanemannen utanför Grand. WT någon?
Citera
20-09-07, 20:40
Medlem
H24s avatar
Citat:
Vem var han?

Min ärliga gissning. Alf Lundin tar en kvällspromenad och ser Palme vid biografen. Han blir nyfiken och smyger runt i området och tittar på honom. Antingen efterföljer han till sidbytet (Mårten) men inte längre, eller så efterföljer han inte alls (Pia Engström).

Om denna man inte är gärningsmannen radar problemen upp sig för utredningen. Då är vi inne på fordon, backups, spanare, reserver, förkunskap med mera. Därför genomfördes via GMP ett rent beställningsjobb där Grandmannen forcerades in i mordet som ställföreträdande GM. Detta ledde till att Ölvebro tillslut började misstänka Alf Lundin, i en sorts perfekt cirkel över problemet man försökt lösa.

Säger inte att det var så, men för mig är det det troligaste scenariot just nu. Ser ingenting som knyter denna man till mordet, tvärtom flera argument emot. Man måste räkna in att en statsminister på en löningshelg kommer att dra blickarna till sig, utan att det måste vara mer än så. Mina två ören.
Citera
20-09-07, 20:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Själv tror jag ju det var AB som NF såg. Men är han inte AB så måste han nästan vara GM.

Även jag levde i många år i tron att mannen som NF såg var AB. NF själv sa att mannen han såg var mannen han senare såg i porten.

Men det här med avståndet fick mig att tänka om för ett par år sen. AB säger att han aldrig var så långt norrut. Kan inte exakta meter nu men är det inte 70-80 meter från Dekorima?

Det är rätt långt bort. AB säger att han befann sig ungefär vid Bankomaten och spanade söderut efter sina polare.

Och om det inte var AB så håller jag med dig om att han kan ha varit GM. Frågan är också varifrån han kom? Pia E säger ju att Grandmannen inte följde efter paret Palme. Kan han ha gått rakt över gatan för att förfölja dem parallellt så att säga? När de sedan kom över till östra sidan såg han sin chans.

Om nu Grandmannen var mördaren. Mycket att fundera över.

Jag spekulerar som du märker.
Citera
20-09-07, 20:43
Medlem
H24s avatar
Citat:

Tror också på Björkman. Det är för nära honom, och för likt signalementsmässigt för att inte vara det. Han gör ju också exakt det AB gör. AB uppger att han inte var så långt norrut, men båda länkarna i den kedjan är osäker. AB är påverkad och osäker, och Fauzzi själv ändrar sig om var han möter dem. Flera rörliga delar.
Citera
20-09-07, 20:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Min ärliga gissning. Alf Lundin tar en kvällspromenad och ser Palme vid biografen. Han blir nyfiken och smyger runt i området och tittar på honom. Antingen efterföljer han till sidbytet (Mårten) men inte längre, eller så efterföljer han inte alls (Pia Engström).

Om denna man inte är gärningsmannen radar problemen upp sig för utredningen. Då är vi inne på fordon, backups, spanare, reserver, förkunskap med mera. Därför genomfördes via GMP ett rent beställningsjobb där Grandmannen forcerades in i mordet som ställföreträdande GM. Detta ledde till att Ölvebro tillslut började misstänka Alf Lundin, i en sorts perfekt cirkel över problemet man försökt lösa.

Säger inte att det var så, men för mig är det det troligaste scenariot just nu. Ser ingenting som knyter denna man till mordet, tvärtom flera argument emot. Man måste räkna in att en statsminister på en löningshelg kommer att dra blickarna till sig, utan att det måste vara mer än så. Mina två ören.

För mig är "titta på en kändis" något helt annat än det Grandmannen ägnade sig åt. Hade han inte sett nog vid 21-tiden? Varför var han där ca 22.50-23.17?

Jag ser inte Grandmannen än så länge som något annat än en man som övervakade Palme vid Grand. Han finns där. Många vittnen såg honom. Om han var GM får vi försöka ta reda på.
Citera
20-09-07, 20:45
Medlem
H24s avatar
Om Tensonmannen inte är Björkman har vi helt enkelt en ny 40-åring, iförd blå täckjacka, som ragglar runt bakom paret Palme. En man som sen inte gått att identifiera. Att detta bara är Björkman men att avstånden har hoppat lite fel ligger verkligen inte många centimeter bort i tanken.
Citera
20-09-07, 20:48
Medlem
H24s avatar
Citat:
För mig är "titta på en kändis" något helt annat än det Grandmannen ägnade sig åt. Hade han inte sett nog vid 21-tiden? Varför var han där ca 22.50-23.17?

Varför denna typ av expositionsbeteende som GMP kallar det? Varför inte bara spana från andra sidan gatan eller någonting mer anonymt? Palme sitter ju där han sitter i detta läge. Grandmannen klev istället fram och lät vittnena samla ihop signalementet, helt i onödan. Kan inte detta vara ett indicium för att han inte hade ytterliggare intentioner?
Citera
20-09-07, 20:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Varför denna typ av expositionsbeteende som GMP kallar det? Varför inte bara spana från andra sidan gatan eller någonting mer anonymt? Palme sitter ju där han sitter i detta läge. Grandmannen klev istället fram och lät vittnena samla ihop signalementet, helt i onödan. Kan inte detta vara ett indicium för att han inte hade ytterliggare intentioner?

Jag har aldrig trott att han var en professionell övervakare, dvs en sådan som vet hur man döljer sig. Det här är en annan slags snubbe. Menar jag.
Citera
20-09-07, 20:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Även jag levde i många år i tron att mannen som NF såg var AB. NF själv sa att mannen han såg var mannen han senare såg i porten.

Men det här med avståndet fick mig att tänka om för ett par år sen. AB säger att han aldrig var så långt norrut. Kan inte exakta meter nu men är det inte 70-80 meter från Dekorima?

Det är rätt långt bort. AB säger att han befann sig ungefär vid Bankomaten och spanade söderut efter sina polare.

Och om det inte var AB så håller jag med dig om att han kan ha varit GM. Frågan är också varifrån han kom? Pia E säger ju att Grandmannen inte följde efter paret Palme. Kan han ha gått rakt över gatan för att förfölja dem parallellt så att säga? När de sedan kom över till östra sidan såg han sin chans.

Om nu Grandmannen var mördaren. Mycket att fundera över.

Jag spekulerar som du märker.

Men storyn att AB står aningen söder om bankomaten, ser kollegorna gå ifrån honom, börjar omedelbart gå söderut och hamnar precis bakom Palme och ser mordet, går inte ihop. Då skulle kollegorna varit kvar i kvartet när skotten föll... Jämför med de på La Carterie som hör skotten...

55 m för långt norrut har jag hört. Tänk då så här. NF kanske mötte LOP 10 m längre söderut - 45m. Tänk om Tensonmannen var 10m före istället för 10m efter - 25m.

Om du ser dina kollegor gå ifrån dig, går du då inte efter lite? I mitt huvud blir det naturligt traska efter lite innan tanken kommer "de gick bara ifrån mig, skit i dom".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in