Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-07, 20:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har aldrig trott att han var en professionell övervakare, dvs en sådan som vet hur man döljer sig. Det här är en annan slags snubbe. Menar jag.

Ah, okej. Trodde du var inne på FGM-P kategorin, men det måste ju inte vara "professionellt" givetvis. Vad lutar du åt för teori i nuläget?
Citera
2020-09-07, 20:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men storyn att AB står aningen söder om bankomaten, ser kollegorna gå ifrån honom, börjar omedelbart gå söderut och hamnar precis bakom Palme och ser mordet, går inte ihop. Då skulle kollegorna varit kvar i kvartet när skotten föll... Jämför med de på La Carterie som hör skotten...

55 m för långt norrut har jag hört. Tänk då så här. NF kanske mötte LOP 10 m längre söderut - 45m. Tänk om Tensonmannen var 10m före istället för 10m efter - 25m.

Om du ser dina kollegor gå ifrån dig, går du då inte efter lite? I mitt huvud blir det naturligt traska efter lite innan tanken kommer "de gick bara ifrån mig, skit i dom".

Ja min vän, det där är ett av de större mysterierna vi har just nu. AB:s historia är, som du säger, mycket underlig. Man får inte ihop det. Mac, Andersson m fl håller väl som bäst på att försöka reda ut det där med vittnena som fanns på östra trottoaren minuterna före mordet.

Jag fegar ur och passar. Situationen behöver analyseras ordentligt.
Citera
2020-09-07, 21:02
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Finns ingen Tammelehti men dock en Tammeleht
L*sbeth M*ri*nne
Född 53 och boendes på Heleneborgsgatan på Söder.

Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Stämmer bra. Bodde där -86.

Fader från Estland, mamma från Finland.

Pikant är att vittnet Carina Pettersson, som påstår sig varit på andra sidan korsningen med Sirpa Lindgren vid mordet, bodde i samma trappuppgång som frk T.
Hon förekommer i en Estlänsk tidning baserad i Toronto, 1974.
Släkten kvar där antar jag.

Vaba Eestlane*(Free Estonian) was published in Toronto, Ontario between 1952 and 2001, when it was merged with*Meie Elu*(Our Life)*to form*Eesti Elu*(Estonian Life). Issues dating from January 6, 1977 to December 30, 1987

https://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=vabaeestlane19740709.1.3
Senast redigerad av Gothus 2020-09-07 kl. 21:07.
Citera
2020-09-07, 21:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ah, okej. Trodde du var inne på FGM-P kategorin, men det måste ju inte vara "professionellt" givetvis. Vad lutar du åt för teori i nuläget?

Jag har faktiskt ingen teori just nu. Vi har ett stort jobb framför oss. Mitt enda bidrag hittills är att, tillsammans med flera andra (inte minst 14thint), rota fram de tre personerna som fanns nära Palme före och under mordkvällen:

Den långe blonde
Tunnelbanemannen
Grandmannen

Vilka var de? Vi vet inte det. Men dessa personer bara måste utredas på djupet. De kanske var ute i andra ärenden, vem vet? Men frågan behöver definitivt ett svar.

Att Tunnelbanemannen står mittemot mordplatsen med WT ca 23.20 säger ändå något tycker jag. Liksom den allestädes närvarande Grandmannen.

Det som förvånar mig är att inte PU letade efter personer där kombinationen av signalement används som grund i spaningarna. Det finns bra signalement på alla tre. Säpo PM var en bra vägledning.
Citera
2020-09-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Funderade också på galleri men han verkar inte vara en person som passade in i den miljön.
Men galleriet i närheten av OP bostad har vad jag förstår en annan agenda än just galleri.
Finns vittnesmål ang det är en dam som varit inne för att beskåda konsten reagerade över att de som drev det inte var några konstens mästare.
Mycket som i efterhand är svårt att förklara.......

Han är konstnär! Och registrerade dessutom ett galleri 79. Så. Det rör sig dock inte om galleriet som var granne med Palmes bostad men... Han har figurerat och möjligen varit anställd vid gallerier i närheten...
Citera
2020-09-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Onekligen intressant även om jag misstänker att man vill hänga ut person.

Vem vill hänga ut? Bara så jag "hänger med"...
Citera
2020-09-07, 21:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Vem vill hänga ut? Bara så jag "hänger med"...
Vittnet pekar ut en person.
På grunder som kan vara falska.
Det återstår att se
Citera
2020-09-07, 21:20
Medlem
Citat:
Vittnet pekar ut en person.
På grunder som kan vara falska.
Det återstår att se

Jan och Harry? Som uppgiftslämnare?
Citera
2020-09-07, 22:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Jan och Harry? Som uppgiftslämnare?
Ja varför inte?
Citera
2020-09-07, 22:51
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Hon förekommer i en Estlänsk tidning baserad i Toronto, 1974.
Släkten kvar där antar jag.

Vaba Eestlane*(Free Estonian) was published in Toronto, Ontario between 1952 and 2001, when it was merged with*Meie Elu*(Our Life)*to form*Eesti Elu*(Estonian Life). Issues dating from January 6, 1977 to December 30, 1987

https://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=vabaeestlane19740709.1.3

Finns flera exil-estniska tidningar (även Australien) hon förekommer i mellan 1974-1978, eftersom hon kom in på Statens Scenskola. Får mig att tänka att pappa Artur inte var okänd i exilkretsar.

Lisbeht (hon stavar så numera) är mest känd för sin medverkan i En kärlekshistoria (1970). Spelade sedan mest teater, ett par filmer och nu inläsare av ljudböcker.
Citera
2020-09-07, 22:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Japp, inget vapen, ingen WT och Pia E såg att han inte följde efter.

Jag är inte säker på att han var GM.

Jag är däremot personligen 100% säker på att han var inblandad.

Sån slump finns liksom inte menar jag. Tror det är 7-8 vittnen nu som sett honom precis utanför Grand vid 21-tiden och vid 23-tiden.

Stod intill familjen Palme när paret Palme började gå söderut. Vilket tidsmässigt är exakt samtidigt som Tunnelbanemannen spanar norrut från Tunnelgatan.

Tunnelbanemannen som sågs vid Grand 20.50+21.05 av vittnet Tammeleht. Kan inte vara någon annan bedömer jag. Smärt, 175 cm, ljus hy, mörk mustasch. Tror inte på en sådan slump.

Till och med PU bedömde tidigt att Grandmannen var mycket intressant för utredningen och efterlyste honom. Han hörde inte av sig.

Om han var där av någon annan anledning så är beteendet anmärkningsvärt, för att inte säga högst besynnerligt, tycker jag.

Vem var han?

Mkt spännande not på kl 20.50/21.05. Jag vill gärna ha det signalementet kring kl 20.40 på Tunnelgatan. Han har 6-7 min upp till Grand därifrån, och tidigast kl 20.45 kan han och kollegan blivit varse att LOP inte kliver av Hötorget. Bil? Sa frk T att de kom dit eller stod de där? Vad är precisionen i observationen?
Citera
2020-09-07, 23:06
Medlem
perry2s avatar
Citat:
rota fram de tre personerna som fanns nära Palme före och under mordkvällen:

Den långe blonde
Tunnelbanemannen
Grandmannen

.

Den långe blonde har väl synts med en annan kortare karl på Västerlånggatan dagarna innan mordet....
Har han setts nära mordplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in