2020-09-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag antar att det är den här ”grafiken” du åsyftar?

Visserligen inte den lägesbild som FHM väljer att delge.. Men va fan, folk är ändå för korkade för att begripa skillnaden.

Vasse go.
https://imgur.com/gSyuTnc

Ur vilka jävla hålor kryper sådana som dig?

Varför tar du fram siffror från juni?
Citera
2020-09-07, 18:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte visar någon siffra på friskförklarade? Mörkläggning?

Därför att vi inte har någon koll på, när eller om, den som testat possessivt tillfrisknat. Det är inte så Sverige fungerar idag.
Citera
2020-09-07, 18:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det skulle vara gynnsamt för både miljön och ekonomin. Och det skulle minska samhällets känslighet för kriser, såsom epidemier. Covid-19 bör vara en påminnelse om faran med att vara överdrivet beroende av import.

Vi behöver fundera huruvida vi vill att det ska bli som tidigare. Kanske behöver turistindustrin göras om, så att mer av turismen sker nära hemmaplan?

Därefter behöver vi ifrågasätta dom folkvandringar som kallas "flyktingar". Flyktingströmmarna är inget annat än ett sätt för vissa länder att bli av med sin överbefolkning. Dessa länders invånare struntar i att minska sina skyhöga födelsetal. Istället förväntas andra länder svälja den växande överbefolkningen. "Flyktingar" är en falsk beteckning på vad det handlar om.

Med dessa folkvandringar, så kan även sjukdomar följa med. Europa behöva sätta tvärstopp för dessa folkmassor, innan nya sjukdomar tränger sig in i Europa.
Beslutet har redan fattats åt oss. Det kommer inte att bli som tidigare vare sig vi vill det eller inte.
Citera
2020-09-07, 18:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Hela ditt sätt att tänka andas rädsla och ångest. Vi funkar inte så.
Vi kan dö av en bilolycka, cancer, osv osv osv osv osv osv....
Sannolikheten att vi dör av något annat än corona är större. Vi är inte rädda för att leva. Vi accepterar tanken att livet har ett slut någon gång. Risken att dö i corona är väldigt liten så vi tänker inte låta det inskränka våra liv. Om någon får corona? och? Förhoppningsvis överlever vi vilket är det troliga.
Dör någon? Sånt är livet. Hellre leva än att springa runt och vara rädd.
Med tanke på att vi inte känner en enda person som haft corona så finns det ingen anledning att vara orolig. Skräcken för detta virus måste vara den mest uppblåsta bluffen i världshistorien.

Du och jag har lite olika erfarenheter:

Har själv legat sjuk i covid-19 i två och en halv vecka, lindrigt, men senare bekräftat med a antikroppstest.

Min bror låg också sjuk i våras, vet ej om han tagit en antikroppstest. I våras så var det omöjligt att få ta en PCR test med mindre än att man blev inlagd på sjukhus.

En färgad jobbarkompis med lite övervikt men med okänd diabetes var en hårsmån från att läggas i respirator. Han är 30 år. Givetvis så hade han covid 19.

En annan jobbarkompis blev också sjuk i våras. Men han har inte tagit någon antikroppstest. Hans vuxna dotter låg sjuk länge och har, förmodligen, inte hämtat sig än.

En tredje arbetskompis, den förmodade superspridaren, blev antagligen smittad på sitt andra jobb. Låg kraftigt sjuk hemma. Skall ta antikroppstest.

Så för mig är det inget problem att inse att vi lever i coronatider.

Jag skriver, för övrigt detta, iförd a ansiktsmask på ett pendeltåg. Jag tror, iof inte på maskens effektivitet, utan bär den i solidaritet med en maskbärande person. Vi trodde det skulle vara mer trängse än det var. Dessutom är det bra att förbereda sig lite om det blir obligatoriskt med ansiktsmask vid trängsel i kollektivtrafiken.
Citera
2020-09-07, 18:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Beslutet har redan fattats åt oss. Det kommer inte att bli som tidigare vare sig vi vill det eller inte.

Om fem år är det glömt och förgånget. Då har människorna redan återgått till invanda mönster. Det gamla talesättet är som vanligt helt överensstämmande med mänsklighetens tillkortakommanden:

Det enda vi lär oss av historien, är att vi inte lär oss något från historien.
Citera
2020-09-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det mesta tyder ju på att det faktiskt också kommer bli fallet. I vart fall om man bedömer att 5-6 månader ytterligare är en rimlig tid.
Tror du verkligen att ett vaccin kommer att vara lösningen?
Citera
2020-09-07, 18:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Imponerande att 17,6% av dom 93st 90-plusarna i Uppsala som testat sig för antikroppar har antikroppar.

Är det på det viset, känns det närmast mer skrämmande än imponerande kan jag tycka. Visar ju med tydlighet att det inte går att skydda riskgrupper när vi får samhällssmitta. Speciellt inte sådana som är i behov av vård.
Citera
2020-09-07, 18:38
Medlem
För första gången i mitt liv håller jag med den generelllt vanvettiga Alex Schulman i Expressen. Nu befalls Jämtland att stängas efter att ha blivit gul förra veckan. Vad i helvete pysslar FHI och regeringen i Norge med egentligen? Även karantänsplikt för större delar av Danmark och en enskild region i Finland. Norges hantering kring sina gränser är fullständigt obegriplig.
Citera
2020-09-07, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vad är det som stoppar då kan ju absolut inte vara FHMs rekommendationer som minskar smittspridning=)

Sen är antikroppar ett dåligt mått på immuniteten eftersom folk med milda infektioner inte utvecklar antikroppar och även om dom gör det vid milda så försvinner dom ganska snabbt.

Karin Tegmark Wisell sammanfattar det senaste om antikroppar
https://youtu.be/kRT9emRRxHY?t=1633

Finns skilda teorier kring det. Semestrar och sommarlov. Att folk har immunitet på annat vis, T-celler, att de blivit smittade av andra coronavirus etc.
Citera
2020-09-07, 18:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Immuniteten i Sverige, är högre än vad man kan utläsa av dessa antikroppstester.

Det vet vi ju inte, men det är en teori. Frågan är bara varför immuniteten i just Sverige skulle vara högre i andra länder som liksom Sverige haft stor smittspridning, liknande antikroppsresultat, men som nu ändå har en stor smittspridning i en andra våg. Har vi bara inte hunnit dit ännu?
Citera
2020-09-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet vi ju inte, men det är en teori. Frågan är bara varför immuniteten i just Sverige skulle vara högre i andra länder som liksom Sverige haft stor smittspridning, liknande antikroppsresultat, men som nu ändå har en stor smittspridning i en andra våg. Har vi bara inte hunnit dit ännu?
Det vet vi eftersom antikroppstesterna är trubbiga och visar falskt negativt, ibland.
Citera
2020-09-07, 18:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är också hoppfull om ett vaccin
Jag menar att förutsättningen för att NZ:s strategi ska vara lyckosam är att andra länder i världen har stor samhällsspridnig. Vaccinutveckling kräver samhällspridning i den kliniska testningen.

Ja, det stämmer.

Jag vet inte. Det är väl ett antal vaccin, bla det svensk/brittiska sk Oxford-vaccinet som nu testas kliniskt i FAS3. Har inte uppfattat det som att testerna och ev godkännande inte skulle ske i händelse att samhällsspridningen skulle avstanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in