2020-09-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, säga vad man vill, men inte tusan är det antikropparna i befolkningen som satt stopp för smittspridningen i vare sig Norrbotten som i resten av Sverige. Andelen är på tok för låg för det. Inte ens de riktigt utsatta områdena har mer än 15% med antikroppar. Mätt som rikssnitt ligger nivån väl under 10%. På många håll finns inga antikroppar alls.
Imponerande att 17,6% av dom 93st 90-plusarna i Uppsala som testat sig för antikroppar har antikroppar.
Citera
2020-09-07, 17:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tidigare hävdade du att om andra länder gjort som NZ så skulle inget vaccin behövas.
Jag är uppriktigt nyfiken på hur du menar.

Ifall alla länder skulle kväsa epidemin, så skulle behovet av ett vaccin minska. Hur ser situationen ut på Nya Zeeland? Har smittspridningen på Nya Zeeland skett genom importfall? Hade Nya Zeeland lyckats eliminera viruset, ifall det inte hade fyllts på med virus utifrån?

Citat:
Jag har inte skuldbelagt NZ utan jag har tvärtom tydligt skrivit att landet är i sin fulla rätt att göra som det gör.

Du skrev att Nya Zeelands strategi fungerar på bekostnad av andra länders befolkningar:
Citat:
Det intressanta med t ex Nya Zeelands strategi tycker jag är att den bygger på att effektiva vaccin kommer att tas fram inom en rimlig tid. Men den kliniska testningen som är nödvändig för att ta fram ett vaccin är omöjlig att genomföra om det inte finns områden eller länder med hög samhällsspridning. Det är omöjligt att testa om ett vaccin verkligen skyddar mot smitta i NZ eftersom det i stort sett inte finns någon smitta i landet
Nya Zeelands modell fungerar alltså bara på bekostnad av andra länders befolkningar. Detta är en kritik som knappt förs fram utan landet hyllas i media.

Citat:
Jag menar att NZ:s strategi är helt beroende av att det kommer ett vaccin inom en rimligt nära framtid.

Är det Nya Zeelands strategi som har skapat behov av vaccin? Eller är det omvärldens strategi som har skapat Nya Zeelands behov av vaccin?

Sker Nya Zeelands strategi på bekostnad av omvärlden? Eller sker omvärldens strategi på bekostnad av Nya Zeeland?
Citera
2020-09-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ja, säga vad man vill, men inte tusan är det antikropparna i befolkningen som satt stopp för smittspridningen i vare sig Norrbotten som i resten av Sverige. Andelen är på tok för låg för det. Inte ens de riktigt utsatta områdena har mer än 15% med antikroppar. Mätt som rikssnitt ligger nivån väl under 10%. På många håll finns inga antikroppar alls.

Vad är det som stoppar då kan ju absolut inte vara FHMs rekommendationer som minskar smittspridning=)

Sen är antikroppar ett dåligt mått på immuniteten eftersom folk med milda infektioner inte utvecklar antikroppar och även om dom gör det vid milda så försvinner dom ganska snabbt.

Karin Tegmark Wisell sammanfattar det senaste om antikroppar
https://youtu.be/kRT9emRRxHY?t=1633
Citera
2020-09-07, 18:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stämmer den grafiken som finns på Aftonbladets liverapportering som säger att Sverige de senaste 2 veckorna haft minst nya fall per 100 000 i hela världen? Inget annat land har en ljus färg på kartan vad jag kan se iallafall. Grönland räknas inte.

Jag antar att det är den här ”grafiken” du åsyftar?

Visserligen inte den lägesbild som FHM väljer att delge.. Men va fan, folk är ändå för korkade för att begripa skillnaden.

Vasse go.
https://imgur.com/gSyuTnc
Citera
2020-09-07, 18:03
Medlem
Citat:
Immuniteten i Sverige, är högre än vad man kan utläsa av dessa antikroppstester.
Citera
2020-09-07, 18:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det mesta tyder ju på att det faktiskt också kommer bli fallet. I vart fall om man bedömer att 5-6 månader ytterligare är en rimlig tid.
Jag är också hoppfull om ett vaccin
Jag menar att förutsättningen för att NZ:s strategi ska vara lyckosam är att andra länder i världen har stor samhällsspridnig. Vaccinutveckling kräver samhällspridning i den kliniska testningen.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Senaste kända smittade av SARS-Cov1 ,som jag antar ni pratar om, var 2004 så det finns inte kvar hos människor iaf. Att det återigen kan hoppa över från fladdermössen i den där grottan är en annan sak.
Ja, det stämmer.
Citera
2020-09-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Visserligen inte den lägesbild som FHM väljer att delge.. Men va fan, folk är ändå för korkade för att begripa skillnaden.

Vasse go.
10 veckor gammal bild
Vart hittade du den?
Citera
2020-09-07, 18:08
Medlem
Citat:

Vasse go.

Här är den rätta kartan

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_full/public/images/w34_35_COVID_subnational_Last_2week.png?itok=GSSk4 EZB
Citera
2020-09-07, 18:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vart hittade du den?

Ja inte va det på FHM hemsida.
Citera
2020-09-07, 18:13
Avslutad
Citat:

Vasse go.

Öh v24-25? Väldigt relevant..
Citera
2020-09-07, 18:13
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall alla länder skulle kväsa epidemin, så skulle behovet av ett vaccin minska. Hur ser situationen ut på Nya Zeeland? Har smittspridningen på Nya Zeeland skett genom importfall? Hade Nya Zeeland lyckats eliminera viruset, ifall det inte hade fyllts på med virus utifrån?
Föreslår att du letar upp svaren på dina frågor om NZ själv.

Citat:
Du skrev att Nya Zeelands strategi fungerar på bekostnad av andra länders befolkningar:
Det är ett konstaterande av fakta. Kritik finns mot alla strategier.

Citat:
Är det Nya Zeelands strategi som har skapat behov av vaccin? Eller är det omvärldens strategi som har skapat Nya Zeelands behov av vaccin?

Sker Nya Zeelands strategi på bekostnad av omvärlden? Eller sker omvärldens strategi på bekostnad av Nya Zeeland?
Behovet av ett vaccin mot SARS-CoV-2 har skapats genom att det blivit en pandemi.
Du får gärna utveckla dina tankar kring dina frågor om du vill.
Senast redigerad av DoraF 2020-09-07 kl. 18:16.
Citera
2020-09-07, 18:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det sker en rörelse i riktning mot att minska beroendet av tillverkning i t ex Kina. Den är ofrånkomlig, tror jag.

Det skulle vara gynnsamt för både miljön och ekonomin. Och det skulle minska samhällets känslighet för kriser, såsom epidemier. Covid-19 bör vara en påminnelse om faran med att vara överdrivet beroende av import.

Citat:
Med tanke på att den globala turistindustrin är en av världens största näringar kommer det att skaka om världen ordentligt om inte resandet tar fart igen.

Vi behöver fundera huruvida vi vill att det ska bli som tidigare. Kanske behöver turistindustrin göras om, så att mer av turismen sker nära hemmaplan?

Därefter behöver vi ifrågasätta dom folkvandringar som kallas "flyktingar". Flyktingströmmarna är inget annat än ett sätt för vissa länder att bli av med sin överbefolkning. Dessa länders invånare struntar i att minska sina skyhöga födelsetal. Istället förväntas andra länder svälja den växande överbefolkningen. "Flyktingar" är en falsk beteckning på vad det handlar om.

Med dessa folkvandringar, så kan även sjukdomar följa med. Europa behöva sätta tvärstopp för dessa folkmassor, innan nya sjukdomar tränger sig in i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in