2020-09-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi gör andra bedömningar. Varför fler än 50 döda/dag skulle vara en omöjlighet har jag svårt att förstå. Vi låg ju över 100 döda/dag i våras. Vi vet att det är färre än 10% som bär antikroppar och vi vet att andra länder som tidigare drabbades hårt i våras nu har sin andra våg och det värsta läget just sedan i våras. Vad exakt skulle hindra Sverige för att få en repris?

Nu lägger jag ju inte ner mitt liv på Covid-19 och i denna tråden men jag har haft diskussioner med dig tidigare och är klok nog att inse det faktum att du aldrig kommer ge dig...

Ska försöka svara enkelt min syn på detta, sen ska jag låta dig vara.

I början på året drabbades vi av Covid-19, det skördade en massa dödsoffer bland de äldsta, sjukaste och svagaste.
Dessa dog några månader kanske t.o.m. år innan "det var dags" så att säga.
Nu är dessa personer avlidna och för de allra flesta är detta ofarligt så det händer inte så mycket om man nu drabbas.
Detta i kombination med vissa begränsande åtgärder såsom minskad kontakt, handsprit m.m. gör att det finns inga dödsoffer för Covid-19 att skörda längre.
Vi kommer säkerligen se en ökad mängd fall men antalet kritiskt sjuka/döda är på låga nivåer för att stanna.

Vi stämmer av detta till vintern
Citera
2020-09-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
90 läkare och forskare i Israel uppmanar Israel att följa den svenska modellen:
https://www.timesofisrael.com/health-experts-er-heads-join-chorus-against-new-lockdown/

Vad skall alla domedagsprofeter nu säga?, som sitter i sina sunkiga lögenheter och hela tiden vrålar LOVKDOWN......
Eller vänta bara, snart smäller det...

Sverige är alltså det land som gjorde rätt från början och det kan vi tacka AT för👍👍
Citera
2020-09-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er ikke de helt vilde stramninger, men som signal til at alle skal være lidt mere forsigtige, er det fint.

Forsamlinger på max 50 personer.
Barer, cafeer, restauranter skal lukke kl. 24

Samt en opfordring til at skrue ned for sociale arrangementer, både privat og i diverse skoler.
En svensk semilockdown? 😁
Citera
2020-09-07, 14:54
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Min fråga rörde var gränsen går för när vi "går åt helvete". Tänker bland annat på att en del beskriver Sveriges strategi som lyckad. Hade varit intressant att känna till kriterierna. 6000 döda är uppenbarligen inget som gör strategin olyckad. Hade vi haft 60 tusen döda, hade den ansetts lyckad då med?

smittan kom in på äldreboenden, så där misslyckades man. Men man verkar ha lärt sig av sina misstag eftersom smittan är borta där nu.

Så det är bara där du har ett misslyckande i den Svenska strategin.

alla andra länder kommer börja apa efter Sverige nu också så Schack matt av Tegnell och CO.
Citera
2020-09-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra av danskarna med fler restriktioner, och inte syssla med flockimmunitet som i Sverige när det ökar.

De går mot samma restriktioner som Sverige. Så antingen anser du att Sverige gör rätt eller att Danmark gör fel (även om jag inte tror du begriper detta).
Citera
2020-09-07, 14:55
Medlem
Citat:
Vi delar uppenbarligen inte samma värderingar. 6000 döda av Covid19 för att folk ska få gå på krogen, åka t-bana utan munskydd samt låta bli att bedriva distansundervisning. Det tycker jag är ett för högt pris och kommer alltid att tycka så. Men grejen är ju också att det stannar inte där. Vi är troligen bara halvvägs genom pandemin. Under tiden har Sverige byggt upp en enorm vårdskuld vilket också ska tillföras prislappen genom att hålla öppet.

Nej, vi har verkligen inte samma värderingar. Bara för att du råkar ha en försörjning som inte är hotad av denna fake pandemi så innebär det inte att alla har det. Det handlar vare sig om krogen eller tunnelbana. Utan om försörjning, som många i Sverige och runtom i världen just nu mister. Den dagen ditt offentligt finansierade låtsasjobb drar ner pågrund av "covid" så kommer du vara den första som gråter över "pandemins" påverkan på ditt liv.
Citera
2020-09-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra av danskarna med fler restriktioner, och inte syssla med flockimmunitet som i Sverige när det ökar.
Riktigt illa för Sverige. Nu kommer partysugna danskar komma över till Malmö precis som i våras.
Citera
2020-09-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Efterkonstruera ja. De tog inte ens tempen på alla resenärer som kom från Italien hit. De fick sätta sig i vilken taxibil, tåg eller buss och sprida smittan fritt i hela samhället.
På tal om att åsidosätta sitt ansvar att begränsa smittspridningen enligt smittskyddslagen.
Det här är ett solklart fall för den europeiska domstolen.

Citat:
Det er ikke de helt vilde stramninger, men som signal til at alle skal være lidt mere forsigtige, er det fint.

Forsamlinger på max 50 personer.
Barer, cafeer, restauranter skal lukke kl. 24

Samt en opfordring til at skrue ned for sociale arrangementer, både privat og i diverse skoler.

Låter nästan... svenskt.
Citera
2020-09-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej precis. 50 döda något mer blir det kanske inte. Men du och dina gelikar har ju propagerat för att de är överdrivet och att de aldrig skulle dö så många som det gjort så i grunden är det ju ni som haft fel. 6000 döda talar för det liksom.

Men någon gång måste man ju gardera så man får rätt i en helt annan sak och scenario.

Jag har aldrig någonsin sagt att jag trodde antalet döda skulle vara lägre, du får gärna argumentera med mig men håll dig då till vad jag faktiskt uttalat mig om.
Jag anser hela hanteringen av detta är överdriven det är korrekt men jag har inte uttalat mig om det totala antalet avlidna...
Citera
2020-09-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skall alla domedagsprofeter nu säga?, som sitter i sina sunkiga lögenheter och hela tiden vrålar LOVKDOWN......
Eller vänta bara, snart smäller det...

Sverige är alltså det land som gjorde rätt från början och det kan vi tacka AT för👍👍
Det är möjligt att strategin var korrekt men utförandet var det absolut inte. Sverige misslyckades med att skydda riskgrupper och äldreomsorgen övergick till att vara rena dödsfabrikerna. Jag tycker man sedan länge kan se att "lockdowns" inte är ett bra det heller dock.
Citera
2020-09-07, 15:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sverige har en stor exportsektor och det är den som i första hand har tagit stryk. Ett resultat av att stora delar av omvärlden stängde ner sina samhällen.

Den svenska strategin har få möjligheter att påverka en internationell kollaps av efterfrågan på varor och tjänster.

Ännu en orsak till varför Sverige borde ha stängt sina gränser och infört karantän i februari/mars. Då kunde vi ha räddat liv. Exportsektorn skulle drabbas, det visste vi. Men vi hade i alla fall möjlighet att se till att färre människor dör på grund av covid.

Nu är det för sent att stänga gränserna. Däremot är det inte för sent att smittspåra/isolera som Tyskland gör. Att stänga högtadie och gymnasieskolor samt universitet borde också ske.
Citera
2020-09-07, 15:00
Medlem
Citat:
Fra på onsdag åbner vi op for 500 tilskuere til alle indendørs sportsgrene, så der kommer sikkert yderligere en stigning i smittetallet.

Det er jer, der er i gang med en 5 måneders halvhjertet lockdown og en medfølgende halvhjertet testning.
Halvhjertet lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in